Ga naar inhoud

Stan En Huib


Recommended Posts

De strip is klaar. 45 pagina's gags.

Ik heb nog één en ander hertekend. Als voorbeeldje de gag te zien onder # 24 hier. 

 

sh%20parels1.jpg

sh%20parels2.jpg

sh%20parels3.jpg

Dus een 3de pagina tussengevoegd.

- ik had sowieso een gag met een oneven aantal pagina's nodig als opener.

- de gag komt m.i. beter uit als ik er nog wat 'stomme' tussenstations invoeg.

- ik was toch al niet tevreden over het eerste plaatje v d 2de pagina (de monnik achter het raam)

- ik introduceer enkele personages van handelaars, die in latere gags ook een bijrolletje spelen.

Link naar reactie

De strip is klaar. 45 pagina's gags.

Ik heb nog één en ander hertekend. Als voorbeeldje de gag te zien onder # 24 hier. 

 

sh%20parels1.jpg

sh%20parels2.jpg

sh%20parels3.jpg

Dus een 3de pagina tussengevoegd.

- ik had sowieso een gag met een oneven aantal pagina's nodig als opener.

- de gag komt m.i. beter uit als ik er nog wat 'stomme' tussenstations invoeg.

- ik was toch al niet tevreden over het eerste plaatje v d 2de pagina (de monnik achter het raam)

- ik introduceer enkele personages van handelaars, die in latere gags ook een bijrolletje spelen.

 

Inderdaad; veel leuker tempo, meer afwisseling, en door het feit dat ze nog meer van-het-kastje-naar-de-muur worden gestuurd is de ontknoping van de gag des te raker... Goede aanpassing, absoluut! :-)

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

De queeste vangt aan... in een herberg.

beest2.jpg

Moest erop letten dat ik niet teveel ruimte neem voor deze scène (alles moet op twee platen verteld worden). Me wel kunnen uitleven op de karakterkoppen van de herbergbezoekers.

Maar deze scène is wel nuttig (om het personage van Huib wat meer stof te geven - hij kijkt graag in het glas) en nodig (voor de plot van deze gag).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De 2 bovenste inlegkaders los van elkaar plaatsen.

 

Voor de rest wel geinig met die 2 kastaars. Ik kan al stemmetjes er bijhoren zoals in de Jan-Zonder-Vrees-animatiefilm destijds.

Link naar reactie

In de schetsfase had ik eerst die 2 horizontale kaders los getekend, maar daar toch op terug gekomen. 

Hieronder de hele eerste pagina, nu ingekleurd. Als het nodig is kan ik nog een (digitale) mouw passen aan de inlegkadertjes...

stan&huib%20monster1.jpg

Door de inkleuring creëer ik diepte in het landschap.

En bij het kleuren bedacht ik me dat ik de ridders best bij nacht laat buiten komen uit de taverne; zo is de overgang naar de nieuwe scène duidelijker.

Link naar reactie

Dank je, Yncke.

Zo'n verhaaltje in de marge is natuurlijk geen uitvinding van mij, maar het leek me wel een plezant extra voor het album.

 

Bovenaan pagina 2 gaan we verder met de scène op de Gemzenpas.

beest4.jpg

Het plaatje met de beer, dat is zo eentje dat eens echt goed is gelukt en waar ik trots op ben.

Ik heb lang zitten twijfelen of ik de personages van of naar 'de camera' zou laten lopen; maar zo is het goed.

Link naar reactie

Eigenlijk wel. Ik houd van het spontane van die eerste schets.

Enkel als ik er niet echt uit geraak, maak ik een aparte schets of studie. Wat ik daar win aan technische correctheid, verlies ik misschien in het spontane...

 

Toch enkele schetsen.

 

1. Nog een variatie met de beer uit het vorige verhaal, gewoon voor het plezier (los van een verhaal)

shschets1.jpg

2. Een schets gemaakt in Gent voor het nieuwe verhaal, en daaronder de geïnkte tekening uit het verhaal

shschets2.jpg

shschets2b.jpg

3. Voor deze tekening had ik echt wel een aparte schets vooraf nodig (en nog kloppen de verhoudingen niet echt)

shschets4.jpg

shridder4b.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Het is zijn tijd wel waard geweest Dirk. Ik hou altijd van kaders waar je eventjes kan blijven naar kijken en details ontdekken.

 

Ik zie dat jij nog met een steekpennetje rechtstreeks op het potlood inkt? Welk papier gebruik je? Ik ben tussendoor aan het experimenteren met pen en inkt maar ondertussen al een 5-tal verschillende papieren geprobeerd, die mij allemaal niet aanstaan. Teveel 'bleeden' meestal. Kan eventueel ook aan mijn techniek liggen, ik ben nog niet zo handig met pen en inkt :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik teken gewoon op copy papier, wel dat van de betere kwaliteit. Dat is een beetje glad. Ideaal voor zo'n pennetje. Echt tekenpapier vind ik soms wat te stroef voor een vloeiende lijn. En de portemonnee vaart er wel bij.

Bleeden? Is een risico. Als ik begin te inkten, teken ik eerst een hoop lijnen in klad. Zo'n pennetje geeft in het begin van een tekensessie altijd teveel inkt, dat stopt na die eerste pennetrekken. En je mag natuurlijk niet blijven stilstaan op je blad met een vol pennetje.

 

Te strak? Konden ze in de middeleeuwen niet recht zagen? Maar ik begrijp de opmerking; het zou wat rustieker kunnen door wat kleine details toe te voegen, bvb structuur geven aan het houtwerk.

Link naar reactie

Het is zijn tijd wel waard geweest Dirk. Ik hou altijd van kaders waar je eventjes kan blijven naar kijken en details ontdekken.

 

Ik zie dat jij nog met een steekpennetje rechtstreeks op het potlood inkt? Welk papier gebruik je? Ik ben tussendoor aan het experimenteren met pen en inkt maar ondertussen al een 5-tal verschillende papieren geprobeerd, die mij allemaal niet aanstaan. Teveel 'bleeden' meestal. Kan eventueel ook aan mijn techniek liggen, ik ben nog niet zo handig met pen en inkt :)

Het ontbreken van goed papier was voor mij ook een reden om naar digitaal over te schakelen. Schoeller Turm en Hammer worden helaas niet langer gemaakt, op het laatst tekende ik op Japon Simili maar dat was alles behalve ideaal. Misschien is het papier dat men voor comics gebruikt een oplossing, maar ik heb er geen ervaring mee, en geen idee hoe het noemt.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Het contrast voorgrond-achtergrond vind ik wel meevallen, door de lijndikte is dat vrij duidelijk. Ik zou misschien enkel een dubbele kader zetten rond de insert, of hem eventueel opschuiven zodat hij tussen de twee kaders valt. Nu verzinkt hij in die plaat. Alhoewel dat met inkleuring inderdaad ook al duidelijker gaat worden.

 

De manier waarop de wortels van die bomen linksboven de grond raken, vind ik wel een beetje vreemd. Maar uit ervaring weet ik dat dat moeilijk te tekenen is...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...