Ga naar inhoud

Leuke Dingen


retep

Recommended Posts

De Huismus in uw Tuin

 

Huismus-8.jpg

De huismus is in gevaar!

 

Huismussen leven al eeuwenlang in de buurt van mensen. Vroeger broedden ze massaal onder de daken van huizen en stroopten zomers het platteland af, waar ze leefden van het graan op de akkers. Door de verstedelijking is ons land steeds kaler en schoner geworden. Veel daken zijn voor de huismus ontoegankelijk en graan- en korenvelden zijn nagenoeg verdwenen. Door het gebrek aan voedsel en woonruimte is het aantal huismussen de afgelopen jaren dramatisch afgenomen.

 

Eind jaren zeventig waren er nog tussen de 1 en 2 miljoen paartjes huismussen, nu broeden er tussen de 500.000 en 1 miljoen paartjes in Nederland (bron: SOVON Vogelonderzoek Nederland) en dit aantal neemt snel af. De huismus die tot voor kort de meest algemene broedvogel van Nederland was, komt nu na de merel op de tweede plaats.

 

Vogelbescherming Nederland wil voorkomen dat de huismus uit ons land verdwijnt. Daar zijn geen ingewikkelde beschermings-plannen voor nodig. Iedereen die de huismus een warm hart toedraagt kan meehelpen! Vogelbescherming Nederland heeft een aantal tips samengesteld waarmee u kunt bijdragen aan een veilige toekomst voor de huismus. En natuurlijk wil Woonwebsite ook haar bijdrage aan leveren.

 

 

 

 

Tips om de huismus te helpen

 

 

Tafelkleed buiten uitkloppen.
Door uw tafelkleed buiten uit te kloppen maakt u de huismus blij met uw broodkruimels. Bij voorkeur op een vaste plaats en tijdstip.

 

Huismus-1.jpg

Vogelvriendelijke tuin of balkon.
Kies bij de inrichting van uw tuin of balkon voor beplanting die er voor zorgt dat er het hele jaar insecten en zaden te vinden zijn. Creëer plekken waar katten niet bij kunnen. Zorg voor dichte struiken of een haag waar de vogels veilig kunnen schuilen voor overvliegende sperwers en andere roofvogels. Onze brochure “Meer vogels in de tuin” staat boordevol tips om uw tuin vogelvriendelijk te maken.

 

Speciaal vogelvoer.
Voer de mussen het gehele jaar door speciaal vogelvoer, 's winters aangevuld met vetbollen en pindanetjes. Mussen hebben in het voorjaar eiwitrijk voedsel nodig. Speciaal tafelmix voer en Hi-energy voer zijn verkrijgbaar bij de winkel van Vogelbescherming Nederland en in een aantal tuincentra en dierenwinkels.

 

Drinkschaal in tuin of op balkon.
Plaats een drinkschaal in uw tuin of op het balkon, zodat mussen kunnen drinken en baden. Haal de schaal bij vorst binnen of dek deze af met gaas, zodat mussen en andere vogels niet in het water kunnen. Met bevroren veren kunnen ze niet meer vliegen.

 

Huismus-4.jpg

Geef de mussen weer onderdak.
Maak de toegang tot de onderste rij dakpannen van uw huis weer toegankelijk. Verwijder eventueel gaas of ander (isolatie)materiaal. U kunt ook speciale mussenpannen op uw dak plaatsen. Breng er minimaal vijf aan met een onderlinge afstand van ongeveer een meter.

 

Speciale mussenpotten of nestkasten.
Hang speciale mussenpotten of nestkasten op tegen uw woning of schutting. Deze zijn verkrijgbaar bij tuincentra, dierenwinkels en de winkel van Vogelbescherming. Plaats minstens twee of drie potten met een onderlinge afstand van een meter. Nestkasten kunt u ook zelf maken. In de gratis brochure 'Meer vogels in de tuin' staat een bouwtekening. Deze kunt u aanvragen bij vogelbescherming Nederland.

marcelherms.nl

Link naar reactie

In onze tuin hebben we mezen (pimpel- en kool-), eksters, een roodborstje (hebben die allemaal moeite met mezenbollen? Die van ons kan zich daar niet aan vastpakken.) merels, houtduiven, Turkse tortelduiven en veel kauwen. We hebben ook al een egeltje gehad, maar dat is toch al van vorig jaar geleden dat ik die knul zag. Ik probeer mijn tuin wat vogelvriendelijk te houden. Ik lees met interesse de tips om weer mussen te krijgen. Als kind zag ik die onder mijn raam zitten, en ik wil er hier ook wel enkele.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

In onze tuin hebben we mezen (pimpel- en kool-), eksters, een roodborstje (hebben die allemaal moeite met mezenbollen? Die van ons kan zich daar niet aan vastpakken.) merels, houtduiven, Turkse tortelduiven en veel kauwen. We hebben ook al een egeltje gehad, maar dat is toch al van vorig jaar geleden dat ik die knul zag. Ik probeer mijn tuin wat vogelvriendelijk te houden. Ik lees met interesse de tips om weer mussen te krijgen. Als kind zag ik die onder mijn raam zitten, en ik wil er hier ook wel enkele.

 

roodborstjes kunnen eigenlijk niet aan de mezenbollen hangen, toch proberen ze het wel. De mezen hakken flink in op de vetbollen en de roodborsten en vinkjes staan vaak dan beneden te wachten op de brokjes die na dit mezengeweld op de grond vallen.

 

Pimpelmeesjes zijn mijn favo mezensoort, kleine donderstenen die regelmatig de grote koolmezen verjagen !

Link naar reactie

Veel (brood-)kruimels in je tuin gooien. En zorgen voor nestelgelegenheid (hagen). Dan komen die mussen wellicht weer terug. Ik heb de indruk dat het er bij bij namelijk weer steeds meer worden.

 

Hier in België vragen ze nu en dan eens om de mussen in de tuin te tellen. Blijkbaar is er toch een groot probleem. Acht mussen in onze tuin, in vergelijking met straten vol toen ik klein was.

Maar wees gerust, elke kruimel die we over hebben smijten we buiten, ipv in de vuilbak.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...