Ga naar inhoud

Osamu Tezuka


Olsimar

Recommended Posts

The Mysterious Underground Men is een prachtig boekje geworden...Een echt hebbedingetje.

Het verhaaltje is niet meer van deze tijd en amper leesbaar.

Daar was ik ook al bang voor. Om die laatste reden laat ik deze denk ik liggen.

Moet Triton of the sea ook nog lezen :)

 

Pas Twin Knights uitgelezen, vervolg op dat geweldige tweeluik Princess Knight. Ik heb weer genoten!

Link naar reactie

Een vijf-zes jaar geleden heb ik deel 2 tem 5 van ADOLF op de kop kunnen tikken. Hardcovers van Cadence in de uitverkoop in HBL voor zo'n 3euro het stuk, denk ik. Jarenlang laten liggen, omdat ik deel 1 niet had. Is ook allemaal out of print. Dan tijdje terug via amazon deel 1 (wel in SC) aangeschaft.

Heb ze nu uitgelezen. Wauw, wat een strip. Meeslepend verhaal, ook echt hard bij momenten.

De kleine minpuntjes:

- de toevalligheden van de personages, die elkaar tegenkomen, begint heel ongeloofwaardig te worden tegen het einde aan

- wat een schreeuwlelijke covers (ik zie dat de nieuwe uitgaves er totaal anders uitzien, maar eigenlijk zeker zo lelijk.)

 

Maar echt een zware aanrader!! Kan gerust naast Maus gezet worden.

 

 

Oude Cadence uitgave:

tezuka_adolf.jpg

 

 

 

nieuwe uitgave:

419UhfjomjL._SS500_.jpg

Link naar reactie

Ik had net als carrejans deel 2-5 ongelezen in de kast staan maar heb alles een keer digitaal op vakantie gelezen. Ik ben het met Willy eens dat dit een meesterwerk is. Heb nu de twee delen van Vertical in de kast staan en verheug me er nu al weer op om ze beet te pakken om nog een keer te genieten van dit hoogtepunt in het oeuvre van Tezuka!

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Bedankt voor de tip Olsimar. 

De cartoony tekenstijl van Tezuka komt in eerste instantie wat kinderachtig over maar zijn verhalen zijn dat beslist niet. Zijn tekenstijl, heel karikaturaal, stelt de zaken simpel en helder voor terwijl de verhalen erg volwassen zijn.  

Link naar reactie
  • 11 months later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

 

Boeddha van Tezuka is een meesterwerk. Gebruik niet zo snel dat soort woorden, maar een strip die uit zoveel pagina's bestaat, boordevol uitgewerkte karakters zit die nooit zwart-wit zijn en één van de invloedrijkste personen uit de historie op een originele manier, want gebruikmakend van fantasievolle metaforen, tot leven brengt is erg indrukwekkend. Het is alsof ik erbij ben.

 

Gelukkig heb ik nog anderhalf boek te gaan!

Link naar reactie

Ik trap natuurlijk een open deur in als ik zeg dat de vertalingen slechts het tipje van de ijsberg onthullen. 

Er is nog massaal veel werk van Tezuka onvertaald gebleven. 

Ik hoop hiervan meer te zien. 

Tezuka heeft ook een pak kortverhalen getekend die ik nog niet in vertaling heb gezien. 

Het is (bedrieglijk) op een kinderlijke manier getekend, maar het kan je bij de keel pakken. Meesterlijk! 

 

Los daarvan, ik hoop ook op vertalingen van Ishinomori, die was ook Tezuka's assistent. 

Robot Keiji, iemand? 

Super verhaal over een robot die een agent/detective assisteert. 

Link naar reactie

Boeddha van Tezuka is een meesterwerk. Gebruik niet zo snel dat soort woorden, maar een strip die uit zoveel pagina's bestaat, boordevol uitgewerkte karakters zit die nooit zwart-wit zijn en één van de invloedrijkste personen uit de historie op een originele manier, want gebruikmakend van fantasievolle metaforen, tot leven brengt is erg indrukwekkend. Het is alsof ik erbij ben.

 

Gelukkig heb ik nog anderhalf boek te gaan!

Probeer daarna eens Phoenix, ook van Tezuka. 

Beschikbaar in het Engels. 

Link naar reactie

Ik trap natuurlijk een open deur in als ik zeg dat de vertalingen slechts het tipje van de ijsberg onthullen. 

Er is nog massaal veel werk van Tezuka onvertaald gebleven. 

Ik hoop hiervan meer te zien. 

Tezuka heeft ook een pak kortverhalen getekend die ik nog niet in vertaling heb gezien. 

Het is (bedrieglijk) op een kinderlijke manier getekend, maar het kan je bij de keel pakken. Meesterlijk! 

 

Los daarvan, ik hoop ook op vertalingen van Ishinomori, die was ook Tezuka's assistent. 

Robot Keiji, iemand? 

Super verhaal over een robot die een agent/detective assisteert. 

Robot Keiji interesseert me wel!

Is dat in het Frans...Engels...Duits  vertaald?

Je kunt het wel online lezen, maar daar hou ik niet van...

Link naar reactie

Robot Keiji interesseert me wel!

Is dat in het Frans...Engels...Duits  vertaald?

Je kunt het wel online lezen, maar daar hou ik niet van...

Bij mijn weten is hiervan geen gedrukte officiele uitgave. 

Je kan dan niet anders dan het online lezen, of een HD scanlation afdrukken. 

 

"Skull man" is ook zo een pareltje. Dat kan je wel op Amazon terugvinden.

Als je de tekeningen ziet, denk je dat het Tezuka het gemaakt heeft. 

Link naar reactie

Heel veel dank, Pudifar!

Dit interesseert me  echt mateloos!

Ik ga meteen op zoek naar Skull Man...

Het is nergens nog nieuw te bestellen, dan ga ik maar zoeken.

Ik wil de hogere prijzen zeker betalen.

Als je nog zo'n tips hebt, altijd welkom.

Ik zal eens kijken. 

Maar de kans is groot dat het nooit in het Westen is uitgegeven. 

 

Trouwens, Ishinomori heeft het wereldrecord op zijn naam van de productiefste striptekenaar: ruim 128.000 pagina's. Onvoorstelbaar. 

Je zal dus sneller Urbanus moeten tekenen als je hem nog wil inhalen  :e007:

Link naar reactie
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...