Ga naar inhoud

Apache Junction


Recommended Posts

  • 2 years later...

Is een leuk puzzeltje geworden Robert. :e005: 

 

Album zal verschijnen op 1 maart 2016 als 'Schatten im Wind' wat in het Nederlands niet 'Schatjes in de wind' :e008: betekent maar veel logischer 'Schaduwen in de wind'.

 

Voor degene die het gemist heeft: in de Rubriek Vers Aangekondigd waren ook al de cover en nadere info gepost. Nederlandstalig album zal nog wel volgen maar volgens auteur Peter Nuyten had hij nog geen uitgever hiervoor.

Link naar reactie

@djkeos. "Im Schatten" betekend inderdaad in de schaduw.

Vanwege spoilers had ik inderdaad eerst alleen impressies willen weergeven. Op verzoek ook maar als bijlage de resterende 7 van de vrijgegeven pagina's.

Album zou 64 pagina's hebben. Netto zonder schutbladen en samenvatting vorig album, misschien 60.Hopelijk ditmaal een album zonder info wat op internet

te vinden is.

 

2znwzue.png

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Toch hebben onze Oosterburen vaker prachtige uitgaven en lopen ze mijlenver voor op ons bij de uitgave van Integralen. Wat te denken van "Der Wind in den Dünen", van Michel Plessix. In het Nederlands zullen we die wel nooit meer compleet krijgen. 

Daardoor heb ik de twee laatste delen in het Frans besteld in De Poort... Jammer, want het leesplezier gaat toch wel naar beneden... 

Link naar reactie

Duits is alleen maar Nederlands met een spraakgebrek. Je kunt het redelijk goed leren door het gewoon te lezen.

 

Maar het gaat niet vooruit, zo. Ik bedoel: ik moet me zodanig op de tekst concentreren, dat ik volledig het verhaal (en de tekeningen)uit het oog verlies. De dialogen in strips moeten, euh, één worden met de tekeningen, het ritme en het verhaal. Dat gaat niet als je de taal niet machtig bent, ook al lijkt ze dan soms eens op het Nederlands. 

Link naar reactie

De tekst was nogal stroef, overvloedig en niet vrij van schrijffouten. Daar had een redacteur in moeten tussenkomen en liefst ook nog wat snoeien (zeg maar maaien) in de teksten.

Een oude bespreking van ons met opmerkingen over het scenario: http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=2023

Kortom: het is een gokje.

Link naar reactie

@Ben. Boeken of strips in het Nederlands of Duits, maakt mij niet uit, woon in het grensgebied. Maar het jammere van deze serie (trilogie) is, dat die juist van het Nederlands in het Duits vertaald is,

vanwege Nederlandse scenarist/tekenaar, die zijn werk in de eigen taal en eigen land niet meer kan uitgeven. Wat die uitgever betreft zit ik er nog aan vast vanwege deel 3 van trilogie "Angel Wings",

dus in het najaar spannend of er ook dit keer een vertaling komt.

 

"Apache Junction" vind ik een uitstekende Western-strip en schaf mij zeker deel 2 en 3 aan, ook al moet dat nu via de Duitse route.

 

Interview met Peter Nuyten: http://www.comicleser.de/?p=1612

 

PS

Op Franse Western-forums is er ook interesse voor de "Apache Junction" trilogie.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Onbegrijpelijk is dat niet. Wat voor ons een hobby is is voor een uitgeverij werk waar bedrijfseconomische principes werkzaam zijn. Een bedrijf moet winst maken want als je geen winst maakt ga je kapot. Niet veel bedrijven zullen, als je dit van te voren weet, producten lanceren waar geen winst op zit. Soms ben je contractueel  verplicht een verlieslijdend product te leveren. Ook kan men besluiten om een verlieslijdend product door te leveren om klanten als Ben te binden. Dit gebeurt hier niet en dat is jammer en ergerlijk voor de klant maar er zijn heel weinig bedrijven die willens en wetens verlies gaan lijden.

Link naar reactie

Een van de grote problemen is, mijns inziens, dat er teveel uitkomt op een te kleine markt.

Verzamelaars/liefhebbers maken daarom keuzes waarop uitgevers, met name kleine, lastig op kunnen inspelen.

De grote klappers op stripgebied worden door de grote jongens uitgegeven en de kleinere uitgevers moeten gokken op aanstormend talent. 

 

En ja, zoals Retep ook al aangeeft, commerciële uitgevers kunnen zich weinig tot géén verliesgevende reeksen veroorloven.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Voor elke uitgever is het ook duurder om werk van eigen bodem uit te geven want dan moet je het hele proces bekostigen. De tekenaar moet er ook nog van kunnen leven. Strips vertalen is goedkoper. En zelfs bij het uitbrengen van werk van eigen bodem is het nog interessanter als dat ineens met buitenlandse partners kan. Sugar van Serge Baeken bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Als geen enkele uitgever iets probeert in de hoop dat het een succes wordt dan kreeg zelfs Comanche in zijn tijd geen kans om gepubliceerd te geraken. Ik versta je reactie als benadeelde koper, maar uit je uitleg begrijp ik ook dat je niet weet hoe het er in werkelijkheid allemaal aan toegaat. Je verwacht al dat Peter Nuyten beter eerst de complete trilogie had getekend (zonder daarvoor betaald te worden, neem ik aan) zodat een uitgever ze allemaal ineens kan uitbrengen. Lekker makkelijk! Of het dan goed verkoopt, maakt voor jou niets uit, zolang jij de strips maar hebt kunnen kopen. Maar zo gaat het dus niet, uitgevers moeten veel meer kopers hebben zoals jou. Je vergelijkt ook twee industrieën, strips en tv, waarin er toch wel beduidend andere budgetten circuleren. Bij de door jou genoemde tv-series gaat het om een internationale miljoenenproductie.

In al die jaren dat ik al met onze website bezig ben, is er me één iets duidelijk geworden: ik wil nooit een uitgever, laat staan een stripmaker worden, want voor bitter weinig onder hen gaat het zomaar lekker makkelijk.

Link naar reactie

@Ben. In Duitsland is "Apache Junction" goed ontvangen en van een deel 3 zal het daar ook wel komen.  

Misschien komt voor voor jouw deze trilogie alsnog weer in het vizier...

 

24w4x1u.png

Dan kan de omgekeerde wereld doorgetrokken worden. Een andere uitgeverij die, om de kosten te delen, samen met Splitter de albums in het Nederlands kan uitbrengen.

Link naar reactie

Wat Retep en Kontiki zeggen zal best allemaal waar zijn maar.....BEGIN ER DAN NIET AAN. Zeker als Kontiki zegt dat voor elke uitgever werk van eigen bodem duurder is om uit te geven. En dan hadden ze het toch met een buitenlandse partner kunnen doen? Of voor mijn part breng die drie geplande delen uit in 1x als integraal. 

Nu komt het op mij over als Sylvester probeert maar wat, geen visie want dit hadden dus kunnen zien aankomen.  Ze doen dus maar wat. Kijk op tv heb je ook wel dingen die ze stopzetten bv shows die niet aanslaan maar die koop je als consument niet. Hier begin je ergens aan en vervolgens gaat men daar niet mee door. Ik vind dat verlakkerij. Ik bedoel een tv serie als Band of Brothers wordt op dvd of blue ray uitgebracht maar naar 2 delen doen we het maar niet verder en dus stoppen we ermee! Dat is ondenkbaar. Niet in de stripwereld hoor, daar gebeurd het aan de lopende band. Gek he dat die belangstelling zo terugloopt. Ik ken zat verzamelaars die gestopt zijn en alleen hun oude boeken op peil houden (bv betere kopen ) dan dat ze aan wat nieuws beginnen omdat uitgevers onbetrouwbaar zijn.

Je bent toch gek tegenwoordig als je aan een nieuwe serie begint? Waarom zou je? 

De uitzondering is misschien uitgeverij Hum die gelukkig Philemon helemaal uitbrengt. Dat is toendertijd ook gestopt maar minder erg omdat dat lostaande verhalen zijn. 

Maar goed Apache Junction wordt dus wel in het Duits maar niet in het Nederlands voortgezet. Het moet niet gekker worden. Nogmaals het zal allemaal wel wat Retep en Kontiki zeggen maar het is wel iets recht lullen wat krom is.

Waar ik vandaan kom maak je iets af maar goed dat zal dan wel weer ouderwets zijn. 

Voor mij heeft Sylvester afgedaan, ik koop nooit meer wat van ze al brengen ze bv Comanche of Jeremiah supermooi integraal uit. Echt nooit meer.

Dat is helemaal niet zo ondenkbaar. Het aantal TV-series dat na 1 of 2 seizoenen abrupt gestopt wordt is niet te tellen.

 

Hetzelfde fenomeen: men probeert een heleboel zaken in de hoop dat er ééntje een succes wordt (zoals bijvoorbeeld Game of Thrones).

 

En: 'Cowboy' series zijn in onze contreiën nooit heel populair geweest (zeker de jongste jaren niet) in tegenstelling tot in Duitsland

Link naar reactie

Met de nog steeds gaande zijnde opleving van het Western-genre op filmgebied en de start van die Blueberry bundels, kan Silvester mooi meeliften met doorstart van de "Apache Junction" trilogie...

 

zvdbb.jpg 22yjjc.png

 

PS

Op Duitse forums lees ik dat het 2e deel 64 pagina's heeft.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Wat Retep en Kontiki zeggen zal best allemaal waar zijn maar.....BEGIN ER DAN NIET AAN. 

 

Helemaal mee oneens. Ik ben heel blij dat Silvester aan Peter Nuijten de kans gegeven heeft om Apache Junction 1 te kunnen maken, al is het vervolg wat minder gelukkig. Gelukkig is er het onwaarschijnlijke happy-end met de Duitse uitgever die met deel 2 verder is gegaan. 

 

Maar als Silvester niet met deel 1 was begonnen, was er een Nederlandse tekenaar minder geweest en wist niemand hier op de Reep wie Peter Nuijten was.

Link naar reactie

Ga je alle uitgeverijen boycotten ? Iedere uitgeverij heeft wel een of meerdere niet afgewerkte serie(s). Laatst herschikte ik nog wat in mijn kasten en kwam tegen: Zeven kogels voor Oxford, nou er zijn drie kogels in het Nederlands verschenen, geen strips meer kopen van Lombard. Wind in de woestijn, zelfde verhaal, Standaard komt er niet meer in. Even zoeken en je kan een lijstje opstellen van alle uitgevers in het nederlandstalige stripgebeuren. Nogmaals, prettig is het niet maar in het geval van Apache Junction kun je de duitse vertaling kopen en op die manier de trilogie compleet maken.

Link naar reactie

Als je me niet wil verstaan, hoeft het ook niet meer. Je hebt je eigen waarheid. Ik doe niet mee aan discussies waarin iedereen over dezelfde kam wordt geschoren en waarbij iedereen als onbetrouwbaar wordt neergezet.

Link naar reactie

Neem je je pillen voor je bloeddruk nog, Ben? Effe chillax, dude. Je gaat voorbij aan iets erg fundamenteel economisch. Als Silvester drie boeken moet uitgeven, maar bij het eerste deel al niet uit de kosten raakt, dan gaat die uitgever uiteindelijk op de fles. Simpel. Wat jij zegt is dat hij ofwel op veilig moet spelen (alleen Walking Dead uitgeven, die verkopen als hot cakes), ofwel geld moet pompen in strips die alleen jij en drie anderen kopen. Want er is altijd wel iemand die deel 1 gekocht heeft. Als Silvio elke begonnen reeks die niet aanslaat toch moet uitgeven kan hij volgende week toiletten van cafés gaan poetsen. Silvester heeft Nuyten een kans gegeven, maar de winkel moet blijven draaien. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het probleem is dat hier om de zes maanden wel iemand aanwaait met steeds datzelfde verhaal. Strips zijn een moeilijke branche en zowel bij auteurs als uitgevers zijn erg weinig mensen die er echt rijk van worden. Het blijft een liefhebberswereld, maar ook die ontsnapt niet aan keiharde economische wetmatigheden. Silvester heeft zijn nek al uitgestoken door deel 1 uit te geven, waardoor Nuyten het in Duitsland (misschien) toch nog kan maken. Goed voor Nuyten, goed voor de Duitsers, en Silvester kan nu nog dokken om 300 Apache Junctions te laten versnipperen. Tough shit. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...