Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Net nog eens een vlaamse klassieker gepost op 2DG (Franstalige site waar heel wat originelen van de Franco/Belge school worden gepost). Alleen spijtig dat dit soort werk door de franstalige verzamelaars nogal genegeerd wordt maar voor vlaams/nederlandstalig werk is er nu niet echt een trefpunt/site. Daarom ook dat ik een grote fan ben van deze topic, kunnen we tenminste nog eens praten over onze niche markt.

 

http://2dg.me/1spg

De zwarte Bomma.JPG

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Jommeke is in Nederland nauwelijks gekend. Als kind heb ik er wel eens wat van gelezen maar het was toen al wat minder toegankelijk voor mij dan sus & wis (dat, volgens mij, ook toen al voor een belangrijk deel was gericht op de Nederlandse markt). 

Dessalniettemin - erg knappe plaat! Het valt me op overigens dat  het blijkbaar met name de Fransen zijn die de prijzen zo opstuwen. Voor originelen van strips die in eerste instantie met name aftrek vinden op de Vlaamse/ Nederlandse markt zijn en blijven de prijzen lager.

Aan het tekenwerk zal dat volgens mij niet liggen - Bosschaert en Kolk bijvoorbeeld zijn toch echt uitstekende tekenaars

Link naar reactie

Prachtig zeg, die werken van Kolk!! Spijtig genoeg moet ik nu verstek laten gaan.. heb mn centjes even voor andere dingen nodig

 

Inderdaad zijn de prijzen voor n Kolk of Bosschaert niet laag of zo, maar als ik zie wat er voor wordt betaald op catawiki (toch wel n aardige graadmeter vind ik om te kijken welke prijzen mensen voor origineel werk willen neertellen), dan is het redelijk peanuts vergeleken bij wat er voor bijvoorbeeld Marini wordt betaald. 

 

Bosschaert en Marini heb ik teken technisch wel op ongeveer dezelfde hoogte staan. Bosschaert is buiten Nederland en Vlaanderen echter lang niet zo gekend als Marini.. 

Ik vind het nog steeds jammer dat die doorbraak er ook met Jaguar nooit echt is gekomen. Jaguar is als n kaars gedoofd.. van de tweede cyclus is slechts 1 album verschenen..

 

Ik had erg graag meer Jaguar albums gelezen (al is dit, moet ik toegeven, wel met name om t tekenwerk. T scenario vond ik maar zo zo (zoals wel vaker bij Dufaux)

Link naar reactie
1 hour ago, Kool Thing said:

Volgens Dufaux is Jaguar nooit iets geworden omwille van de potlood-inkleuring ( http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Jean-Dufaux.pdf bladzijde 7 ), en ik volg Dufaux hier eigenlijk wel in. 

 

Ben wel benieuwd naar de Zidrou van Bosschaert. 

 

Alhoewel de inkleuring van t eerste album wat flets was vond ik dat toch maar n rare opmerking van Dufaux. Ik heb altijd de indruk dat hij kritiek maar slecht kan waarderen (jaguar verkocht niet zo best in Frankrijk) en dat hij dan maar de schuld van zich afschuift.. ik ben ook erg benieuwd naar de samenwerking met Zidrou. Ik gun Bosschaert van harte nog n heel groot succes

Link naar reactie
5 uren geleden, Kool Thing zei:

Volgens Dufaux is Jaguar nooit iets geworden omwille van de potlood-inkleuring ( http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Jean-Dufaux.pdf bladzijde 7 ), en ik volg Dufaux hier eigenlijk wel in. 

 

Ben wel benieuwd naar de Zidrou van Bosschaert. 

Jaguar is vooral niets geworden omdat het scenario er een was van losse zinnen uit willekeurige boeken gezocht in een roes van speed en waspoeder.

Link naar reactie
7 hours ago, Timhardt said:

Jaguar is vooral niets geworden omdat het scenario er een was van losse zinnen uit willekeurige boeken gezocht in een roes van speed en waspoeder.

Goede omschrijving ??? deze omschrijving vind ik overigens voor de meeste Dufaux scenario's opgaan. Cyclus 2 van Djinn bijvoorbeeld.. verschrikkelijk.. toch ook daar weer n uitstekende tekenaar (Miralles) waarvan originelen erg stevig aan de prijs zijn. Dat komt, zo denk ik, dan toch met name omdat Djinn in Frankrijk blijkbaar wel aansloeg 

Link naar reactie

 

13 uren geleden, sanderg zei:

Goede omschrijving ??? deze omschrijving vind ik overigens voor de meeste Dufaux scenario's opgaan. Cyclus 2 van Djinn bijvoorbeeld.. verschrikkelijk.. toch ook daar weer n uitstekende tekenaar (Miralles) waarvan originelen erg stevig aan de prijs zijn. Dat komt, zo denk ik, dan toch met name omdat Djinn in Frankrijk blijkbaar wel aansloeg 

 

Op de een of ander manier werkt Dufaux altijd met toptekenaars als Delaby, Jeremy, Tillier, Marini, Miralles, etc.  

Of hij zelf een top scenarist is, daarover verschillen de meningen.

Link naar reactie
13 hours ago, Tweetie said:

 

 

Op de een of ander manier werkt Dufaux altijd met toptekenaars als Delaby, Jeremy, Tiller, Marini, Miralles, etc.  

Of hij zelf een top scenarist is, daarover verschillen de meningen.

Spijker op de kop! Ik blijf het toch wel vreemd vinden dat hij met zn wisselvallige verhalen zulke goede tekenaars kan aantrekken. Die mensen hebben er serieus veel werk aan om zo'n album te tekenen.. dan wil je toch graag n verhaal dat de moeite waard is lijkt me?! 

Link naar reactie
21 uren geleden, Tweetie zei:

Op de een of ander manier werkt Dufaux altijd met toptekenaars als Delaby, Jeremy, Tillier, Marini, Miralles, etc.  

Of hij zelf een top scenarist is, daarover verschillen de meningen.

 

Ik herinner me ergens nog een quote van Jan Bosschaert over de Jaguar reeks, de journalist wou iets vragen over het scenario maar Jan wimpelde dit af met een doorverwijzing naar Dufaux, die zou hem gezegd hebben dat Franse lezers het maar een goed scenario vinden als ze het verhaal niet begrijpen. Als dat de opzet van een verhaal is dan ben je er wel vet mee als lezer, zucht.

Link naar reactie
1 hour ago, Bonte said:

 

Ik herinner me ergens nog een quote van Jan Bosschaert over de Jaguar reeks, de journalist wou iets vragen over het scenario maar Jan wimpelde dit af met een doorverwijzing naar Dufaux, die zou hem gezegd hebben dat Franse lezers het maar een goed scenario vinden als ze het verhaal niet begrijpen. Als dat de opzet van een verhaal is dan ben je er wel vet mee als lezer, zucht.


Zoiets heb ik inderdaad ook eens voorbij zien komen- Bosschaert legde dat toen uit als het verschil tussen de Franse en de Vlaamse (en Nederlandse) markt. In Frankrijk vinden ze n verhaal blijkbaar goed als er geen touw aan vast te knopen is of dat in elk geval 'losse eindjes' zijn. In Vlaanderen en Nederland moet een verhaal echt 'af' zijn. Je ziet dat uitgangspunt inderdaad wel wanneer je Dufaux's verhalen naast typische lage landen strips (zoals S&W) legt.

Eerlijk - ik ben ook geen fan van het rare gezemel van Dufaux en ik vind het zonde dat zoveel goede tekenaars hun talenten ermee verkwanselen.  

Dessalniettemin is Van Hamme wel heel populair in Frankrijk - zijn verhalen zijn lang niet zo vaag als die van Dufaux en zijn (naar mijn mening) echt veel beter. T was mooi geweest als Bosschaert met Van Hamme had kunnen samenwerken. Dat had ik bijzonder graag gelezen!!  

Link naar reactie

Van Hamme en Dufaux samen zijn 150 jaar oud... Zidrou is er 'maar' een goede 50...

 

Ik ben niet echt anti-Dufaux. Ja, hij heeft de meeste reeksen verkwanseld met zijn deus-ex-machina's en uitmelkerij maar toch ook Murena, Djinn, Jessica Blandy, Klaagzang, Giacomo C, Aasgieren,... geschreven. En dat vind ik op hun hoogtepunt echte superreeksen. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Kool Thing zei:

Van Hamme en Dufaux samen

Ik ben niet echt anti-Dufaux. Ja, hij heeft de meeste reeksen verkwanseld met zijn deus-ex-machina's en uitmelkerij maar toch ook Murena, Djinn, Jessica Blandy, Klaagzang, Giacomo C, Aasgieren,... geschreven. En dat vind ik op hun hoogtepunt echte superreeksen. 

 

Absoluut mee eens. Ik wacht daarom meestal met aankoop tot ik zeker weet dat hij de bovennatuurlijke trucjes achterwege  laat. Het zal mijn geschiedkundige achtergrond wel zijn maar ik heb doorgaans een hekel aan esoterische nonsens die plots opduikt in een historisch kader.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
12 hours ago, Kool Thing said:

Van Hamme en Dufaux samen zijn 150 jaar oud... Zidrou is er 'maar' een goede 50...

 

Ik ben niet echt anti-Dufaux. Ja, hij heeft de meeste reeksen verkwanseld met zijn deus-ex-machina's en uitmelkerij maar toch ook Murena, Djinn, Jessica Blandy, Klaagzang, Giacomo C, Aasgieren,... geschreven. En dat vind ik op hun hoogtepunt echte superreeksen. 

 

De enige reeks waarvan ik vind dat ie m (nog) niet heeft verkloot is murena. 

Link naar reactie

Dufaux heeft genoeg goede scenario's geschreven, zijn betere scenario's zijn echt van een veel hoger niveau dan de scenario's van Van Hamme voor een mainstream publiek. Reeksen als Largo Winch en XIII zijn leuk om te lezen, maar om ze daarna nou te bewaren...

Enkel voor de serie Thorgal heeft hij een paar goede scenario's geschreven (en vooruit de Chninkel), en daarin komen de karakters van de hoofdpersonages ook goed uit de verf, maar die reeks wordt ook overeind gehouden door de tekenaar.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Theoak zei:

Dufaux heeft genoeg goede scenario's geschreven, zijn betere scenario's zijn echt van een veel hoger niveau dan de scenario's van Van Hamme voor een mainstream publiek. Reeksen als Largo Winch en XIII zijn leuk om te lezen, maar om ze daarna nou te bewaren...

 

Kwestie van smaak. Van Hamme is directer, meer actiegericht en ook minder wisselend in kwaliteit. 

 

Maar ik vind deze twee en eigenlijk alle Frans-Belgische scenarios een stuk minder dan de beste uit de comics wereld zoals Neil Gaiman, Alan Moore, Warren Ellis, etc   

Link naar reactie

Dufaux valt als mens misschien heel erg goed mee om mee samen te werken. Je zou als tekenaar maar eens het beste album ooit gemaakt hebben, maar de scenarist blijkt een ergerlijke klootzak te zijn. Zou hij er opnieuw mee samenwerken?

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Dufaux valt als mens misschien heel erg goed mee om mee samen te werken. Je zou als tekenaar maar eens het beste album ooit gemaakt hebben, maar de scenarist blijkt een ergerlijke klootzak te zijn. Zou hij er opnieuw mee samenwerken?

Hoeveel tekenaars en scenaristen werken er niet samen zonder elkaar ooit ontmoet te hebben of zonder contact met elkaar te hebben? Als het gewoon een ergerlijke klootzak is, kan je simpelweg enig contact vermijden. Scenarist levert zijn scenario in, tekenaar tekent. Als een van de twee een controlefreakerige ergerlijke klootzak is die zich wilt moeien met het werk van de andere, wordt dat wellicht moeilijker.

(ik was hoogst verwonderd toen ik in een recent interview met Lambil las dat hij jarenlang in ruzie lag met Cauvin).

Link naar reactie
3 hours ago, Chimichanga said:

Ik weet niet waarom, maar ik heb geen enkel script van Van Hamme ooit beter dan slechts "ok" gevonden...


 

 

3 hours ago, Theoak said:

Dufaux heeft genoeg goede scenario's geschreven, zijn betere scenario's zijn echt van een veel hoger niveau dan de scenario's van Van Hamme voor een mainstream publiek. Reeksen als Largo Winch en XIII zijn leuk om te lezen, maar om ze daarna nou te bewaren...

Enkel voor de serie Thorgal heeft hij een paar goede scenario's geschreven (en vooruit de Chninkel), en daarin komen de karakters van de hoofdpersonages ook goed uit de verf, maar die reeks wordt ook overeind gehouden door de tekenaar.

 

Smaken verschillen inderdaad - Van Hamme heeft voor mij zeer weinig fout gedaan. Oké- het 20 jaar later verhaal met Dany was niet veel soeps en ook de latere Largo Winches waren niet best meer (t las af en toe als een slechte Steven Seagal film).

Dessalniettemin vind ik de manier waarop hij zijn karakters ontwikkelt toch wel erg knap- zoals bijvoorbeeld in 'De meesters van de Gerst', maar toch ook inderdaad zeker voor Thorgal (Tjall en Kriss o.a.). Ook de karakters in Largo Winch vind ik (zeker voor stripbegrippen) goed gedaan- o.a. Simon en Cochrane. Ze zijn mij veel minder afstandelijk dan de personages van Dufaux. Ik voel veel minder bij bijvoorbeeld de personages van Kim Nelson (Djinn) of Lucius Murena omdat ze op de een of andere manier minder goed worden uitgediept. De acties van de personages van Van Hamme voelen logisch aan en in lijn met hun karakter. Zelfs een personage als Shaniah (Thorgal) vond ik zeer knap neergezet alhoewel ze eigenlijk maar in twee albums voorkomt (ok- kleine come back in De onzichtbare vesting). 

De verhalen van Van Hamme zijn inderdaad vaak meer gericht op actie (behalve bij Thorgal) en soms is dat wel wat ongeloofwaardig. Dessalniettemin houdt het er wel meer de vaart in dat het pseudo literaire gezwam waar Dufaux zich vaak schuldig aan maakt en dat vaak totaal geen hout snijdt.

Met de scenario's van o.a. De Chninkel, De Schaduwen voorbij en De meester van de Bergen heeft van Hamme zich voor mij echt bewezen. Zeker het scenario van De meester van de Bergen (ook op de reep geliefd  en verguisd weet ik inmiddels) zit echt ongelofelijk knap in elkaar als je het wat vaker leest (de eerste keer dacht ik- het zal wel, de tweede keer wilde ik het snappen, de derde keer dacht ik dat ik het snapte en de vierde keer was ik er echt naar op zoek of ik fouten kon ontdekken of niet- geen enkel scenario heeft me ooit zover gekregen :-)

Van Dufaux vind ik de eerste vier Murena's echt het allerbeste- geen rare hocus pocus maar een degelijk  historisch onderlegd scenario. Hij kan het dus wel maar laat dat helaas veel te weinig zien.

Wat betreft de persoonlijkheid van de scenarist heb ik van Dufaux toch wel een beetje het idee dat het een wat arrogante man is die zijn eigen scenario's erg goed vindt. Het feit dat hij alleen een Blake en Mortimer wilde schrijven als hij direct een vervolg mocht maken op het meest mythische deel vond ik eerlijk gezegd nogal stuitend- en het gevolg was overigens een draak van een verhaal (wat mij betreft). Hij heeft- voor zover ik heb begrepen- ook wel wat bonje/ onenigheid gehad met Marini (wil niet meer met hem werken) en (in mindere mate) Rosinski (zo begrijp ik uit diens monografie)

 

Maar inderdaad - ook al zou dat zo zijn- het is puur werk voor de stripmakers. De scenaristen doen hun ding, de tekenaars het andere. Dat ze persoonlijk elkander niet zo liggen hoeft geen obstakel te zijn denk ik.

Interessante discussie overigens- t gaat wel niet meer over originelen, maar ach... :-D 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Dufaux valt als mens misschien heel erg goed mee om mee samen te werken. Je zou als tekenaar maar eens het beste album ooit gemaakt hebben, maar de scenarist blijkt een ergerlijke klootzak te zijn. Zou hij er opnieuw mee samenwerken?

 

Neil Gaiman heeft ooit gezegd dat er drie dingen belangrijk zijn:

1) Is iemand goed of zelfs uitstekend

2) levert hij ook op tijd 

3) is het een aardig iemand? 

en meestal is twee van de drie wel voldoende.

 

Bij een verhouding op afstand scenarist - tekenaar is volgens mij  3) het minst belangrijk. Dus als iemand prima werk aflevert en ook nog eens alle deadlines haalt, zou ik als tekenaar best met een klootzak samen kunnen werken. Het plezier haal ik dan wel ergens anders vandaan. 

 

Link naar reactie

Ach, ik denk dat het voornamelijk een feit is van hoe de tekenaar tegen de scenarist aankijkt, en hoe hij zelf een samenwerking ziet

 

Voor de SSZ heb ik ooit Dufaux mogen interviewen ( http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Jean-Dufaux.pdf ), en het was een ongelofelijk amusant gesprek om te doen, maar voortdurend probeerde hij te regisseren en je mee te sleuren naar hetgeen hij toen wou promoten. Manipuleren is een te sterk woord, maar hij kan het wel goed zeggen. Hij is veeleisend naar zichzelf en naar zijn tekenaars toe - soms moeten ze platen hertekenen -, maar hij weet dat ook. Bv. Maandelijks ziet hij hen allen samen om de laatste stand van zaken te overlopen. Collega tekenaars beoordelen dan elkaars platen, etc. En ja, dat is steeds in een goed restaurant. Controle, bemoeienis of teambuilding, betrokkenheid? Zijn voorbereiding voor een scenario vind ik ook straf. Maar ja, hij verknalt het o zo vaak met zijn esotherisch gedoe.

 

Zidrou heb ik ook geïnterviewd, en dat was totaal het omgekeerde. http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Zidrou.pdf. Een scenario is voor hem een taak van 1 tot maximaal zes weken (p12). En dan laat hij zijn kindje volledig los. Sommige tekenaars heeft hij nooit gezien. Dat kan dus ook. Zidrou vind ik meer een broodschrijver dan Dufaux (bv. die hernemingen van oude reeksen ), maar zijn echt persoonlijke dingen behoren dan weer tot het beste wat er op de markt is. 

 

En om met Rosinski samen te werken lijkt me ook niet evident. Sente - nochtans een man die al jaren meedraait in de stripwereld - stond volledig in zijn schaduw. Toen ik de Ros een niet stroop-aan-de-mouw-vraag stelde, keek Sente me plots enorm verschrikt aan, in de trant van 'Oh jongen, nu ben je dood'. Dat lijkt me ook geen gezonde werksituatie. http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Grzegorz-Rosinski-Yves-Sente.pdf ( ROSINSKI: “Ik wil niet dat de scenarist zich achteraf mengt in mijn tekeningen. Ik heb me daar ooit heel boos over gemaakt. )

 

Het kan nog extremer. Ik was onlangs enorm geschrokken toen Lambil me zei dat hij jaren niet met Cauvin gepraat heeft. En ik vind niet dat je dit merkt aan een strip. 

 

Is 1+1=3? Kweenie. Maar 1.25+1 is wel 2.50. Een goed scenario is mi doorslaggevender dan betere tekeningen. Maar dat is een andere discussie...

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik ben een enorme fan van jouw interviews kool thing- ze zijn echt interessant en ik waardeer t erg dat u ook kritische vragen durft te stellen. Inderdaad denk ik dat Rosinski ook geen makkelijke man is. Ooit n interview met hem gelezen in bsm waarin hij zijn mening gaf over beroemde schilderijen (o.a. de nachtwacht). Zijn mening was echt bijzonder uitgesproken en veelal niet erg positief. Hij bestempelde de Mona Lisa als kitsch geloof ik ???

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...