Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Vertel !!!  Wij luisteren graag!! :)

Eén verhaaltje dan: ik heb eens drie keer op een dag Will Eisner tegengekomen, en dat op drie totaal verschillende locaties die ver uit elkaar lagen..

dertig jaar geleden was hij in Amerika nog niet de ster die hij achteraf geworden is...

Dus die liep gewoon over straat zonder dat iemand hem lastig viel.

Eerst had ik ergens met hem afgesproken in San Diego. Een uiterst interessant en vriendelijk man vond ik hem...

We hadden een gesprek van drie uur....Daarna ging ik naar de supermarkt (een eind daar vandaan) en wie stond er daar voor mij? Will Eisner...

Daarna ging ik eten (weer verderop) in een restaurant en wie kwam naast mij zitten? Will Eisner!

Toch wel ongelofelijk! Hij zei dat hij me niet achtervolgde!  :-)

We hebben dan nog een lang gesprek gehad...

Link naar reactie

De originelenveiling bij Christie's heeft bijna 4 miljoen euro opgebracht!

Koopjes kon je duidelijk niet doen. Ik ben benieuwd hoe de prijzen van originelen gaan evolueren, want de laatste jaren is er al een merkbare stijging van de prijzen aan de gang.

Hier vind je de resultaten:

http://www.christies.com/lotfinder/salebrowse.aspx?action=paging&intsaleid=25029&sid=18c0bfe6-14cd-4b14-a3dd-ab63d1ebe8e5&lotviewtype=listview&num=90&pg=1

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Eén verhaaltje dan: ik heb eens drie keer op een dag Will Eisner tegengekomen, en dat op drie totaal verschillende locaties die ver uit elkaar lagen..

dertig jaar geleden was hij in Amerika nog niet de ster die hij achteraf geworden is...

Dus die liep gewoon over straat zonder dat iemand hem lastig viel.

Eerst had ik ergens met hem afgesproken in San Diego. Een uiterst interessant en vriendelijk man vond ik hem...

We hadden een gesprek van drie uur....Daarna ging ik naar de supermarkt (een eind daar vandaan) en wie stond er daar voor mij? Will Eisner...

Daarna ging ik eten (weer verderop) in een restaurant en wie kwam naast mij zitten? Will Eisner!

Toch wel ongelofelijk! Hij zei dat hij me niet achtervolgde!  :-)

We hebben dan nog een lang gesprek gehad...

Fantastisch. En ik weet dat het mogelijk is, en zeker in USA,  want ik heb zelf in USA een paar keer toevallig tegen VIP's uit de filmwereld aangelopen. Dat vergeet je inderdaad nooit meer.

Link naar reactie

Ik heb eens huizenruil gedaan met de boekhouder van Lucy Liu.(Hollywood)

De vrouw naast mij maakte een film met Robert Redford, the Horse whisperer meen ik. Haar man maakte filmmuziek. Hij had oa de muziek gemaakt voor NYPD Blue,

De overbuur was James Cromwell en iets verderop, op wandelafstand, woonden

Jack Nicholson (die ik gezien heb) en David Lynch.

Een keer schrok ik plots wakker , een helikopter scheen met zijn lichten in onze slaapkamer.

Bleek er iemand doodgeschoten te zijn op de hoek van de straat...

Tegen dat we vertrokken had ik een uitnodiging op zak voor een privéfeestje met filmmensen...

Doodjammer dat ik die dag ergens anders heen moest...

Ja, in Amerika kan alles...

Link naar reactie

De originelenveiling bij Christie's heeft bijna 4 miljoen euro opgebracht!

Koopjes kon je duidelijk niet doen. Ik ben benieuwd hoe de prijzen van originelen gaan evolueren, want de laatste jaren is er al een merkbare stijging van de prijzen aan de gang.

Hier vind je de resultaten:

http://www.christies.com/lotfinder/salebrowse.aspx?action=paging&intsaleid=25029&sid=18c0bfe6-14cd-4b14-a3dd-ab63d1ebe8e5&lotviewtype=listview&num=90&pg=1

 

de veiling was duidelijk een succes. 

veel stukken werden verkocht boven de verwachte prijs, bv

 

Lot 280 – HERGE - pagina “kuifje in tibet”: schatting: 150.000-160.000 euro; gerealiseerde prijs: 289.500 euro

Lot 295 – UDERZO - cover “de ziener”: schatting 150.000-170.000 euro; gerealiseerde prijs: 193.500 euro

Lot 122 – FRANQUIN – cover “de erfenis”: schatting 70.000-80.000 euro; gerealiseerde prijs: 157.500 euro

Lot 352 – ROSINSKI – pagina “de chninkel”: schatting 20.000-22.000 euro; gerealiseerde prijs: 36.250 euro

Lot 85 – VANCE – cover XIII – schatting 25.000-30.000 euro; gerealiseerde prijs: 45.9000 euro

 

dit zijn natuurlijk enkele van de topstukken waar velen reikhalzend naar uitkeken, maar ook de andere stukken deden het zeer goed. 

blijkbaar is het plafond nog steeds niet bereikt. zonder twijfel zullen de prijzen van pagina's, covers en los illustratiewerk blijven stijgen. 

 

volgens mij wil men het werk van de stripauteurs binnen het domein van de kunstveilingen brengen. het gaat dan niet meer over gewone strippagina's maar over kunst dat men verkoopt, en dat trekt ook een ander publiek aan. dus niet langer de huisvader die een origineeltje koopt als souvenir van een album uit zijn jeugd, maar de industrieel met een diepe portefeuille die een kunstcollectie wil uitbouwen. ik stel het nu wel een beetje extreem en karikaturaal voor, maar dat is volgens mij waar men naar toe wil. er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen die bereid zijn meer dan 150.000 euro uit te geven voor een blad papier. 

 

vandaar ook het belang van de christies veiling. in het verleden was er al een veilinghuis dat zich volgens sommigen had "verbrand" aan de stripveiling (zie: http://tintinperdu.blogspot.nl/2012/09/flop.html). dus de christiesveiling was een belangrijke test. en daniel maghen is samen met de mensen van christies uitstekend in zijn opzet geslaagd.  :e005:

 

en het tempo van veilingen gaat maar door... zo zijn er binnenkort nog veilingen door:

 

banque dessinee 27 april (http://www.banquedessinee.be/catalogue.html)

artcurial 25 mei (http://www.artcurial.com/en/asp/sale_info.asp?sale_no=2490+++)

millon 15 juni (http://www.millon-associes.com/html/infos.jsp?id=18914&lng=fr)

bernaerts 15 juni (http://www.bernaerts.be/Page_calendar.asp)

en natuurlijk ook catawiki, die hebben ook regelmatig een mooie veiling originele tekeningen. 

Link naar reactie

Hoeveel van de geveilde items zullen er naar verre oorden vertrekken en opgeborgen worden in een kluis. Er zijn mensen met zoveeeel geld, dat ze er zich geen raad meer mee weten. Kunnen ze geen auto's meer contant betalen, kopen ze wel strips.

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Hoeveel van de geveilde items zullen er naar verre oorden vertrekken en opgeborgen worden in een kluis. Er zijn mensen met zoveeeel geld, dat ze er zich geen raad meer mee weten. Kunnen ze geen auto's meer contant betalen, kopen ze wel strips.

de vraag is ook: zal het ook in goede omstandigheden worden bewaard? 

wie een pagina van franquin of rosinski heeft, bezit ook een belangrijk stuk cultureel erfgoed. en heeft daarom toch ook een belangrijke verantwoordelijkheid om het zo goed als mogelijk te bewaren voor toekomstige generaties. dat vind ik toch. maar niet iedereen heeft de reflex om ook aandacht te besteden aan de conservatieomstandigheden. ik zie soms veel mooie originelen in povere kadertjes, zonder museumglas en zonder zuurvrij papier aan de achterkant...

het probleem is goed te zien bij oudere originelen uit de jaren '50 en daarvoor, het papier is vaak volledig verkleurd, hier en daar bruine vlekken (foxing). om niet te spreken van die verschrikkelijke plakbandsporen... in bepaalde landen is er ook een hogere vochtigheidsgraad/temperatuur, dat heeft allemaal zijn effect op de levensduur van het papier. zelfs als je papier met je vingers regelmatig vastneemt op dezelfde plaats laat je op lange termijn sporen achter. 

Link naar reactie

Geschrokken niet maar die bedragen zijn een 'beetje' out of my league..

het is leuk om volgen, maar ik heb andere financiele prioriteiten.

met 5.000 euro kan ik mijn gezin al veel mooie vakanties bezorgen. of al eens een deel van het meubilair vervangen.   

strips lezen ok, maar verzamelingen van strips en originelen, neen dank u. 

Link naar reactie

Hoeveel van de geveilde items zullen er naar verre oorden vertrekken en opgeborgen worden in een kluis. Er zijn mensen met zoveeeel geld, dat ze er zich geen raad meer mee weten. Kunnen ze geen auto's meer contant betalen, kopen ze wel strips.

 

Ik denk dat het geografisch gezien nog meevalt hoor. Volgens mij hebben de russische & aribische oliemiljardairs echt geen interesse in zoiets als striptekeningen. Hier of daar zal er wel eentje naar verre oorden vertrekken maar dat zal dan toch naar een of andere geemigreerde europeaan gaan volgens mij zoals de Largo Winch platen die wel weer naar Hong Kong zullen vliegen.

De 2 Largo platen werden gisteren trouwens afgehamerd aan 43.500 en 32.500 euro... en zeggen dat je 5 jaar geleden voor 4.000 euro kon kiezen wat je wou....en dat ik dat toen te duur vond.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ik denk dat het geografisch gezien nog meevalt hoor. Volgens mij hebben de russische & aribische oliemiljardairs echt geen interesse in zoiets als striptekeningen. Hier of daar zal er wel eentje naar verre oorden vertrekken maar dat zal dan toch naar een of andere geemigreerde europeaan gaan volgens mij zoals de Largo Winch platen die wel weer naar Hong Kong zullen vliegen.

De 2 Largo platen werden gisteren trouwens afgehamerd aan 43.500 en 32.500 euro... en zeggen dat je 5 jaar geleden voor 4.000 euro kon kiezen wat je wou....en dat ik dat toen te duur vond.

Tja, het zijn niet de Russen, Arabieren, Japanners of Chinezen die momenteel bulken van het geld; ik bedoel meer op die jongens/mannen die de soft-drugs-handel in hun handen hebben. Neefje van me werkt in een dure garage (mag werken in maatpak en alles erop en eraan, als het maar duur is...) enkele jaren geleden heeft hij een Aston Martin verkocht en de koper betaalde deze geheel contant!.......Nu ging dit om een bedrag van meer dan 100.000,--€. Ze zijn verschillende uren bezig geweest om het geld te tellen......... Dit is nu onmogelijk geworden. O ja, de koper was 27 jaar.

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

leuke bemerking: 

kavel 296 - uderzo - pagina jehan pistolet - gerealiseerde prijs: 10.000 euro

kavel 294 - uderzo - pagina asterix - gerealiseerde prijs: 145.500 euro 

 

ok, het is niet dezelfde reeks, het komt allebei uit een andere periode, de artistieke kwaliteiten van elke pagina zijn niet dezelfde... 

maar toch een enorm verschil qua prijs  :e010:

is de inkting van de asterix-pagina trouwens van uderzo zelf? 

Link naar reactie

Ik denk dat het geografisch gezien nog meevalt hoor. Volgens mij hebben de russische & aribische oliemiljardairs echt geen interesse in zoiets als striptekeningen. Hier of daar zal er wel eentje naar verre oorden vertrekken maar dat zal dan toch naar een of andere geemigreerde europeaan gaan volgens mij zoals de Largo Winch platen die wel weer naar Hong Kong zullen vliegen.

De 2 Largo platen werden gisteren trouwens afgehamerd aan 43.500 en 32.500 euro... en zeggen dat je 5 jaar geleden voor 4.000 euro kon kiezen wat je wou....en dat ik dat toen te duur vond.

galerie napoleon heeft regelmatig eens een pagina van largo winch. 

maar lang staan ze er niet, ik denk na een dag of zo al "gereserveerd". 

het is volgens mij het fenomeen "van hamme", alle reeksen van zijn hand zijn verschrikkelijk populair en idem voor de pagina's. 

pagina's van leo tomasini door francq kan je vrij gemakkelijk vinden, maar deze gaan ongeveer 750-1000 euro. 

Link naar reactie

galerie napoleon heeft regelmatig eens een pagina van largo winch. 

maar lang staan ze er niet, ik denk na een dag of zo al "gereserveerd". 

het is volgens mij het fenomeen "van hamme", alle reeksen van zijn hand zijn verschrikkelijk populair en idem voor de pagina's. 

pagina's van leo tomasini door francq kan je vrij gemakkelijk vinden, maar deze gaan ongeveer 750-1000 euro. 

Galerie Napoleon heeft inderdaad regelmatig een pagina maar die staat eigenlijk nooit echt te koop hoor.

Zij hebben een akkoord met Francq om een aantal platen per jaar te verkopen maar dat is enkel op bestelling.

De platen van Largo Winch die dan op hun site komen zijn dus eigenlijk op voorhand verkocht en dienen gewoon als publiciteit.

En zoals reeds gezegd gaat zeker de helft van die platen rechtstreeks naar Hong Kong waar er een gefortuneerde verzamelaar zit (die zich vereenzelvigd met Largo Winch???)

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Galerie Napoleon heeft inderdaad regelmatig een pagina maar die staat eigenlijk nooit echt te koop hoor.

Zij hebben een akkoord met Francq om een aantal platen per jaar te verkopen maar dat is enkel op bestelling.

De platen van Largo Winch die dan op hun site komen zijn dus eigenlijk op voorhand verkocht en dienen gewoon als publiciteit.

En zoals reeds gezegd gaat zeker de helft van die platen rechtstreeks naar Hong Kong waar er een gefortuneerde verzamelaar zit (die zich vereenzelvigd met Largo Winch???)

dit vind ik interessant om weten en is waarom ik graag op dit forum zit!  :e002:

Link naar reactie

andere voorbeelden van wat ik "extreem hoge" prijzen vind: 

 

pagina zep-titeuf voor de ronde prijs van 28.000 euro

http://www.galerie-glenat.com/categorie-%C5%93uvre/auteurs/auteurs-zep/

 

illustratie door franquin van een kat voor de ronde prijs van 25.000 euro

http://www.galerie-glenat.com/categorie-%C5%93uvre/auteurs/auteurs-franquin-andre/

voor de liefhebbers helaas reeds gereserveerd! 

Link naar reactie

sylvie uderzo over de originele pagina's van haar vader in volgend stukje: 

http://www.sylvie-uderzo.fr/planches-automne-printemps/

 

in dit artikel neemt sylvie uderzo ook de verkoop van de cover van "le devin" op de korrel, zoals laatst verkocht via christies. blijkbaar werd deze cover in 2013 al eens verkocht. de forse prijsstijging bij christies op relatief korte termijn ligt moeilijk. over mogelijke juridische acties wordt niet gesproken. 

 

onderstaand artikel geeft nog eens een overzicht van de moeilijke relaties binnen de familie uderzo:

http://www.lemonde.fr/le-magazine/article/2013/12/27/ils-sont-fous-ces-uderzo_4340025_1616923.html

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik kijk regelmatig op catawiki maar vind daar niet direct mijn smaak. Mijn excuses ik had inderdaad beter moeten melden dat ik graag iets van Andreas had gekocht. En bij petitspapiers hebben ze blijkbaar wel wat keuze, mooi :D

 

Christies, mja die van Moebius, zijn naar mijn mening, echt pareltjes.. eens met de vrouw bespreken maar ik vermoed een njet :c

 

Zoals eerder al vermeld komt er een verkoopstentoonstelling aan van Andreas bij Petit Papier. Donderdagavond is het de premiere (en Andreas zal aanwezig zijn) vanaf vrijdag toegankelijk voor iedereen en hopelijk ook op de website) en er gaat heel veel zijn van Andreas, Ik heb al een voorproefje gezien en er zitten echt nog heel mooie platen tussen (en eerlijk gezegd tussen de 200 platen die ik gezien heb zat er geen enkele slechte tussen).

 

Wie wat meer wil weten over deze expo mag mij altijd mailen. 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Zoals eerder al vermeld komt er een verkoopstentoonstelling aan van Andreas bij Petit Papier. Donderdagavond is het de premiere (en Andreas zal aanwezig zijn) vanaf vrijdag toegankelijk voor iedereen en hopelijk ook op de website) en er gaat heel veel zijn van Andreas, Ik heb al een voorproefje gezien en er zitten echt nog heel mooie platen tussen (en eerlijk gezegd tussen de 200 platen die ik gezien heb zat er geen enkele slechte tussen).

 

Wie wat meer wil weten over deze expo mag mij altijd mailen. 

 

Daar ga ik zeker langs! 200 platen, da's de moeite!

Link naar reactie

Daar ga ik zeker langs! 200 platen, da's de moeite!

Die 200 platen gaan zeker niet allemaal tentoongesteld staan, maar ik denk wel dat er al een 50 tal ingekaderd waren. Voor de andere is het zoals altijd bij PP, er naar vragen en hopen dat ze hun schuiven open doen :-)

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...