Ga naar inhoud

Stripfestival Knokke Heist 4 Mei 2014


Bonte

Recommended Posts

In het kader van het zoeken naar creatieve oplossingen voor het halen van toppers naar de Lage Landen is het volgende bericht wat ik laatst op het internet tegenkwam misschien een idee. Vooral hoe e.e.a. mogelijk is gemaakt door het Institut Français.

 

 

Lewis Trondheim in gesprek met studenten Comic Design

 

Op 25 april 2014 komt striptekenaar Lewis Trondheim naar ArtEZ in Zwolle om met studenten Comic Design in gesprek te gaan. Van 10.00 uur tot 12.30 uur kunnen studenten allerlei vragen stellen waarop Trondheim al tekenend antwoord geeft. Het tekenproces wordt direct boven zijn hoofd gebeamd. Studenten zullen hem vragen stellen over zijn inspiratie, werkwijze en tekenaarschap, maar vooral ook over het huidige stripdiscours in Europa, het onderzoek, de stripkritiek en het opdrachtgeverschap.

 

Deze sessie is live te volgen op www.artez.nl/live.

 

trondheim_donjon.jpg

 

Vooruitstrevend tekenaar én stripkenner

Trondheim, geridderd tot Chevalier des arts et lettres in Frankrijk, staat bekend als een van de meest vooruitstrevende stripmakers in het Franse Comic circuit en geldt als Europa’s grootste stripkenner. Hij won in 2006 de Grand Prix van d’Angoulème International Comics Festival en is medeoprichter van het fameuze uitgevershuis l’Association. Hij beheerst verschillende genres in het medium strip, van het fantasierijke Donjon tot de  graphic novels 'Mildiou' (1994) en 'La Mouche' (1995), het filosofische Kobijn en de kinderserie Kaput & Sozky.

 

Donjon

De meesten zullen Trondheim kennen van de serie Donjon die hij samen met Joann Sfar in 1998 lanceerde. Trondheim en Sfar ontwikkelden zowel het scenario als de visuals voor deze serie, die gaat over een fictief koninkrijk. Bevriende tekenaars maakten daarnaast geheel in hun eigen stijl maar binnen het scenario van Donjon uiteenlopende spin-offs, wat betekent dat zij de wereld van Donjon uitbreidden met hun eigen verhalen. Zo is de 'Donjon Potron-Minet' serie verschenen, gemaakt door Christophe Blain, die zich afspeelt 100 jaar voor de eerste Donjon uitgave. Deze werkwijze waarbij tekenaars verschillende spin-offs rond een gegeven scenario creëren was in die tijd geheel nieuw voor Europa.

 

Trondheim is op uitnodiging van het Institut Français in Nederland. Gedurende dit bezoek gaat hij in gesprek met studenten van ArtEZ en houdt hij een signeersessie bij Lambiek, Europa’s oudste en Nederlands grootste stripspeciaalzaak.

Link naar reactie

@ Retep; ik denk niet dat die tekenaars jullie voorliegen, en ik weet ook niet of zij al dan niet zijn gevraagd om aanwezig te zijn op een Nederlandse beurs. Ik ben als geboren Rotterdammer meer van het credo 'geen woorden, maar daden' en zo veel buitenlandse tekenaars van enige naam heb ik de afgelopen jaren niet gezien in Nederland. Behalve misschien in Breda.

 

Nederlandse uitgevers zitten overigens vaak ook niet met de tekenaars om tafel, maar kopen de rechten van de Franse uitgevers die wel met de tekenaars direct in verbinding staan. Natuurlijk hebben ze wel een betere ingang, maar gezien de oplages in het Nederlandse taalgebied kunnen ze niets afdwingen.

Link naar reactie

@ Retep; ik denk niet dat die tekenaars jullie voorliegen, en ik weet ook niet of zij al dan niet zijn gevraagd om aanwezig te zijn op een Nederlandse beurs. Ik ben als geboren Rotterdammer meer van het credo 'geen woorden, maar daden' en zo veel buitenlandse tekenaars van enige naam heb ik de afgelopen jaren niet gezien in Nederland. Behalve misschien in Breda.

 

Nederlandse uitgevers zitten overigens vaak ook niet met de tekenaars om tafel, maar kopen de rechten van de Franse uitgevers die wel met de tekenaars direct in verbinding staan. Natuurlijk hebben ze wel een betere ingang, maar gezien de oplages in het Nederlandse taalgebied kunnen ze niets afdwingen.

 

Niet naïef zijn. Waarom zou een festival pakweg 3.000 € investeren in een echt grote naam, als hij met 500€ evenveel die-hard-fans over de vloer krijgt.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Waarom zou een festival pakweg 3.000 € investeren in een echt grote naam, als hij met 500€ evenveel die-hard-fans over de vloer krijgt.  

Aan wie denk je eigenlijk als je over 3.000€ voor 1 grote naam praat? Dit is wel buitensporig veel geld voor kosten voor een tekenaar uit Europa?

 

Voor onze grootste Europese toppers op FACTS (minimum 100 per man per dag die aanschoof voor tekening of handtekening)  zoals Charlie Adlard of Dave Gibbons zal dat eerder 500€ aan kosten geweest zijn en zelfs goeie tekenaars halen uit de States kost veel minder dan 3000€.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...