Werner

Collaboratie!

17 berichten in dit topic

Hier een speciaal topic voor forumleden met een nazi-fixatie. Gelieve hier uw gal te spuwen over alles wat naar den Duits riekt, en de gewone topics schoon te houden. Dank u.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hier een speciaal topic voor forumleden met een nazi-fixatie. Gelieve hier uw gal te spuwen over alles wat naar den Duits riekt, en de gewone topics schoon te houden. Dank u.

Tja, dan heb je aan mij een slechte. De ene helft van mijn familie zat in het jappenkamp en de andere helft zat in Den Haag de hongerwinter uit onderwijl proberend een stel joodse onderduikers van voedselbonnen te voorzien. Indien je dat wil kan ik je nog eens per pb inlichten over hoe het is om in een concentratiekamp te zitten of tulpenbollen te moeten vreten om niet van de honger te creperen. Ik heb nog een verzoek aan jou Werner Peeters: gelieve je revisionistische praatjes over "de winnaars maken de  geschiedenis" aan ons te onthouden. Dan hou je de gewone topics pas echt schoon.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die rotmoffen gaan ofwel Belgie ofwel Nederland uitschakelen en minstens de halve finale halen.

Het is godgeklaagd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tja, dan heb je aan mij een slechte. De ene helft van mijn familie zat in het jappenkamp en de andere helft zat in Den Haag de hongerwinter uit onderwijl proberend een stel joodse onderduikers van voedselbonnen te voorzien. Indien je dat wil kan ik je nog eens per pb inlichten over hoe het is om in een concentratiekamp te zitten of tulpenbollen te moeten vreten om niet van de honger te creperen. Ik heb nog een verzoek aan jou Werner Peeters: gelieve je revisionistische praatjes over "de winnaars maken de  geschiedenis" aan ons te onthouden. Dan hou je de gewone topics pas echt schoon.

Ja maar retep, je hebt je al eens kwaad gemaakt op mij omdat ik iets confronterends gezegd heb over Joden.

Een grootvader van mij die ik uiteraard nooit gekend heb is door de duitsers gefusilleerd. Mijn andere grootouders hebben tijdens de oorlog een Joods kind op zolder verstopt.

Je moet alles in perspectief houden, bij die collaborateurs waren er ook sukkelaars die niet beter wisten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kan slecht tegen mensen die roepen: de winnaars schrijven de geschiedenis. Alsof de oorlog iets was dat zomaar kon gebeuren. Mijn familie heeft er niet om gevraagd om in een concentratiekamp op beestachtige wijze opgesloten te worden. Jouw opa zou ook liever vredig geleefd hebben. Als er dan een malloot komt zeggen dat het net zo goed andersom zou kunnen lopen word ik witheet. En dan een man die tot hoge leeftijd beweert dat er hem groot onrecht aangedaan is omdat hij met de moffen heeft geheuld come on..........

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat is collaboratie ?

En wat niet ?

Van de pioniers heeft alleen Jef Nys niet in de doos gezeten.

Marc Sleen ook niet na de oorlog, wel tijdens de bezetting door den duitser.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die rotmoffen gaan ofwel Belgie ofwel Nederland uitschakelen en minstens de halve finale halen.

Het is godgeklaagd.

post-531-0-27875500-1399666918_thumb.jpg

:e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kan slecht tegen mensen die roepen: de winnaars schrijven de geschiedenis. Alsof de oorlog iets was dat zomaar kon gebeuren. Mijn familie heeft er niet om gevraagd om in een concentratiekamp op beestachtige wijze opgesloten te worden. Jouw opa zou ook liever vredig geleefd hebben. Als er dan een malloot komt zeggen dat het net zo goed andersom zou kunnen lopen word ik witheet. En dan een man die tot hoge leeftijd beweert dat er hem groot onrecht aangedaan is omdat hij met de moffen heeft geheuld come on..........

Ik heb 'Winnaars schrijven de geschiedenis' ooit eens vermeld ivm Amerikanen die beweerden dat ze WO2 gewonnen hebben terwijl het eigenlijk de Russen waren (en daar blijf ik bij) ;)

Voor de rest: Pom als collaborateur weet ik niks van. Hergé en Vandersteen hebben wel degelijk gecollaboreerd, maar waren waarschijnlijk zoals Von Braun onmisbaar :(

Marc Sleen ook niet na de oorlog, wel tijdens de bezetting door den duitser.

Sleen is samen met Vandersteen (de collaborateur) het beste van de Vlaamse strip. Hij is zoals hij zelf zegt vreselijk miskend. Maar dit staat dan weer in een verkeerde draad.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Luister eens, nat aapje,

Jozef Van Hove was een groot striptekenaar.

Voor de rest liep hij achter De Vlag.

Kun je dat aantonen? Heeft Pom zoiets zwart op wit toegegeven? Zijn er bewijzen in de aard van fotomateriaal, ledenkaarten etc...?

In zijn spaarzame interviews leek hij geen zo'n fan te zijn van militarisme...

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Tweede Wereldoorlog is een verschrikkelijke tijd geweest en het daar aangedane leed is nog lang niet vergeten. Ik ben zelf niet zo van de idolatie van de tekenaar als mens omdat men iets heeft met zijn of haar strips. Soms haalt al te veel kennis over de persoon achter de prestatie (kan ook sport, muziek of film zijn) de waardering over de prestatie ook onderuit. Maar altijd maar lovende woorden omdat iemand van ons is heengegaan is ook wel eens tenenkrommend. Als iets slecht is, dan moet dat ook kunnen worden gezegd.

De meest foute baas onder de tekenaars was Andries Brandt als we het blog van Popokabaka mogen geloven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De meest foute baas onder de tekenaars was Andries Brandt als we het blog van Popokabaka mogen geloven.

Auw, volgens lambiek arresteerden de Duitsers zijn SS-eskader zelf omdat ze het te bont maakten. Genoeg voer voor een strip lijkt me.

In de laatste weken van de oorlog maakte hij deel uit een doodseskader onder leiding van Andries Pieters, dat op eigen gezag martelde, plunderde, verkrachtte en moordde. De excessen van dit Kommando Zeppelin of Kommando Steinbach waren dusdanig, dat SD-hoofd Willy Lages in mei 1945 zelfs besloot de groep te arresteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Twee nonkels van mij zijn ook uitgenodigd geweest door de Führer. Bij mijn weten hebben die zeker de kans niet gekregen om te studeren "im Deutschland".

Pom moet toch wel op iemand zijn (of ergens op een) goed blaadje hebben gestaan.

Dat zijn diploma achteraf niet telde was zonder twijfel frustrerend, maar wie heeft hem tegengehouden om dezelfde examens in België nog eens af te leggen ?

De Deutsche Gründlichkeit kennende moest hij daar toch zeker geen schrik van hebben.

Jozef Van Hove was een koppigaard, en dankzij dat hebben wij Piet en Bert gekregen.

Waarschijnlijk werden hem alle functies en examenpogingen ontzegt vanwege zijn verblijf in Duitsland. Dan maakt het niet uit of je een ingenieur bent met een degelijke opleiding op zak of kernfysicus.

'Hij heeft niet zijnen rug gebrooken zoals onze jongens in de arbeitslagers, hij is dus weldegelijk eenen zoals den mof. Hij mag nergensch zijnen boterham verdienen hier in Belgenland.'

Deel dit bericht

Link naar bericht

Auw, volgens lambiek arresteerden de Duitsers zijn SS-eskader zelf omdat ze het te bont maakten. Genoeg voer voor een strip lijkt me.

De Dirlewanger van Nederland. Brandt kwam er nog goed vanaf. Dirlewanger werd gelynched door Poolse bewakers tijdens zijn krijgsgevangenschap in Frankrijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

zo, loop jij even te schuimbekken als Mauser zeg :)

Geloof je dat nou allemaal zelf wat je zegt? poeh poeh.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kan er dan weer slecht tegen dat mensen die nooit zelf een oorlog meegemaakt hebben, schuimbekkend te keer gaan alsof ze hoogstpersoonlijk in het verzet zaten. Ik ben zelf een linkse jongen en aan de avontuurlijke kant, en beeld me dus ook wel graag in dat ik er zo ene zou zijn die deportatietreinen zou saboteren. Maar meer dan 70 jaar later hebben wij makkelijk praten.

't Is niet omdat types als Vandersteen en Hergé zoals het grootste deel van de bevolking bangeriken waren / oogkleppen op hadden (en ja misschien wel sympathie voor de meer romantische Groot-Duitsche ideeën), dat ze ook weet hadden van - laat staan medeplichtig waren aan - de Holocaust.

Minuten na het nieuws van Poms overlijden die man maar al gaan bestempelen als een collaborateur... Daar word ik ongemakkelijk van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.