Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Zwendel

De Beste Verkiezingsfoto.

Recommended Posts

Bonte   

Mijn idee van vrijzinnig was ongelovig en ongebonden, de vrijmetselarij is zo een wat vreemd interpretatie die daar eigenlijk recht tegenin gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zwendel   

Mijn idee van vrijzinnig was ongelovig en ongebonden, de vrijmetselarij is zo een wat vreemd interpretatie die daar eigenlijk recht tegenin gaat.

Theoretisch is dat wel zo, maar praktisch gezien waren/zijn(?) de vrijzinnige/humanistische organisaties eigenlijk de facade van de vrijmetselaars. En dat stoort mij niet hoor, alleen moet men daar niet flauw over doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Bonte   

Theoretisch is dat wel zo, maar praktisch gezien waren/zijn(?) de vrijzinnige/humanistische organisaties eigenlijk de facade van de vrijmetselaars. En dat stoort mij niet hoor, alleen moet men daar niet flauw over doen.

Vrijmetselaars zie ik als een soort van zomerfeest, de religie en zuilen vallen weg maar ergens willen ze dat vervangen door een eigen versie zonder god. Mensen vormen graag groepjes en rituelen, zelf zie ik daar niet zoveel in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Tom B   

Dat toont weer aan dat Wikipedia niet de bron van alle wijsheid is. In België is 'vrijzinnig' vrijwel een synoniem voor 'vrijmetselarij' of 'franc-maçonnerie'.

Het hangt er maar vanaf hoe en waar je opgevoed bent zeker? Onze buren waren vroeger vrijzinnigen, nooit heb ik dat geassocieerd met de vrijmetselarij (wat ze ook duidelijk niet waren). Het is niet omdat vrijmetselaren vrijzinnig zijn dat alle vrijzinnigen vrijmetselaren zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
retep   

In Nederland betekent vrijzinnig: vrij/onbevangen/progressief denken, handelen.  

Bekende voorbeelden van geinstitutionaliseerde vrijzinnigheid: D'66, VPRO (Vrijzinnige Protestantse Radio Omroep of Vieze Praatjes Radio Omroep) 

Deel dit bericht

Link naar bericht