Ga naar inhoud

Het Eerste Robbedoes Festival


Recommended Posts

Ik ben vanavond even langs geweest. In de Spirou tent was het nogal chaotisch - te krap behuisd voor alles wat er gaande was. Geen wachtrij voor "Spirou recrute", en een vriendelijke redacteur heeft mijn werk wat doorbladerd en becommentarieerd. De meeste aandachtspunten ken ik wel, toch hier en daar een onverwachte opmerking. Natuurlijk geen contract bij Spirou gekregen... Maar al bij al een nuttige verplaatsing.

Link naar reactie

Dat was me een roerig zaterdagje Brussel. Samen met Lecram in de Jaguar naar Brussel, de hoofdstad verwelkomde ons met een vloed van groene stoplichten. Dat begon goed, in het Warandepark troffen we direct een select groepje repers: Veto, Frodo, Campesino, Sneraul, Velden8. Ondanks de gebrekkige (of moet ik zeggen het totaal ontbreken van enige) organisatie heb ik leuke dedies verkregen. Nederlandstalige boeken waren niet voorradig dus die had ik meegenomen.

 

De toedeling van de tickets was chaotisch en zeer fraudegevoelig.Tickets voor de Robbedoes tekenaars konden een uur voor start signering gekocht worden. Dit betekende dat voor de ticketverkoop van de middagsessie(Bonhomme, Henriet, Dodier, Aymond) zich al 1,5 uur van te voren een rij begon te vormen. Ik stond, samen met de nederlanders, keurig in de rij, mijn positionering gaf me goede hoop op een ticket van Bonhomme (Esteban !). Helaas vond een aantal snoodaards het nodig om de wachtende rij links in te halen en zomaar zonder enige wachttijd de gegeerde tickets in te pikken. Moedeloos dacht ik, dat zijn van die franstalige streken, maar wie zag ik daar breed glimlachend de rij passeren ? Het was Bouwertje, de reper die altijd zo gloedvol over rij-etiquette kan zeuren, de zelfbenoemde rambo die wel even alle tassen uit de Geraardsbergse rijen zou verwijderen. Ik sprak later Bouwertje aan, hij begon me eerst hartelijk uit te lachen. Later kwam hij met een verklaring: hij had een statement gemaakt. Kennelijk is Bouwertje in het verleden eens genept door een beursbezoeker. Als reactie gaat hij vervolgens andere beursbezoekers benadelen, een vreemde zaak.

 

Ondanks het demasque van Bouwertje heb ik, door hard en eerlijk werken, dedis verworven van Meynet, Bravo, Dodier, Aymond, Taymans, Papazoglikas, Pacqet, Delvaux, Warnauts, Legrain, Winis, Savoia, Durieux. 

Link naar reactie

Ik ben vrijdag na het werk even gepasseerd. Moet denk ik mijn eerste stripbeurs zijn :)

Het enige doel was eigenlijk Trondheim, en dat ging al bij al vlot: het systeem om strips te kopen en tickets te bemachtigen bij Dupuis was wat vreemd, maar de man die aan de kassa stond, had het al bij al redelijk onder controle. Kwartiertje in de rij gestaan (minpuntje was de extreem bezwete man achter mij, die duidelijk nog nooit van het concept van personal space gehoord had, en er om godweetwelke reden zijn missie van had gemaakt mij voorbij te steken), Kobijntje gekocht (ik zit nog maar halfweg in de reeks, en volg ze sowieso in het Frans, meevallertje dat ik het ene aanwezige deeltje nog niet had), en toen ik zag dat Emile Bravo ook aanwezig was, heb ik ook zijn Robbedoes (in het Brussels :) ) opgepikt.

Trondheim was al ruim voor het aangekondigde uur begonnen met signeren, dus daar was ik zo ongeveer meteen aan de beurt. Na de tekening in de Kobijn, vroeg ik nog een handtekening voor in mijn Ile de Bourbon, en dat kon. Meer nog, van enkel een handtekening wou hij niet weten, dus daar kwam ook een tekening in. Gelukkig had er zich achter mij in tussentijd geen reuzachtige rij gevormd.

 

Voor Bravo waren het genummerde tickets, en was ik pas nummer 25, dus kon ik wat rondwandelen. De tweedehandstoestanden waren op het eerste zicht matig interessant, en met de auteurs in de andere beursgedeelten had ik weinig. Tot ik Cromheecke zag zitten en bedacht dat ik een verjaardagscadeautje voor een van de buurkinderen nodig had. Evenwel niks Nederlandstalig (of tekstloos) van hem voorhanden alginder, maar men wees mij erop dat aan dezelfde tafel Frodo De Decker aanwezig was, met zijn tekstloze (en op het eerste zicht best geestige) Otto. Eén Otto dus met een leuke tekening voor de buurjongen, en dan meteen ook een Godvrrgeten Eiland, met leuke tekeningen (voor mezelf) van beide auteurs Sti en Cromheecke. Sympathieke knullen ook, Sti, Cromheecke en Dedecker. Na nog wat kuieren en wat lezen op een bankje in het park in de avondzon (Otto was inderdaad best geestig), was het zowaar bijna mijn beurt bij Bravo. De zweetmeneer die mij in de winkelrij al heel de tijd poogde voor te steken, heb ik uiteindelijk toch maar zijn zin gegeven en dan een best mooi Robbedoesje op automatische piloot van Bravo gekregen. De man was het duidelijk beu, waarvoor alle begrip, want hij zat veel te klein behuisd in een veel te warme tent met veel te veel (en niet altijd even sympathiek) volk, maar scheen de blijken van medeleven van mijnentwege, gecombineerd met wat zwarte humor, nog best te appreciëren.

 

Ik zie me niet meteen op expeditie trekken naar zo'n beurs, maar op deze manier bevalt het best. Enkele leuke tekeningen en contacten met sympathieke auteurs, zonder al te veel moeite, en dat in een zowaar zonnig warandepark.

Link naar reactie

Zaterdag een dag Brussel gedaan, 7.40 van huis en 0.06 weer binnen... :e005:

 

Vorig jaar voor het eerst geweest en dat was geweldig, dit maal maakte ik kennis met Brussel, zoals ik al eerder van mede-repers hoorden vanuit eerdere jaren brusselse stripfestivals.

Chaotische en zwakke organisatie, veel te kleine tenten, onduidelijke signeersessies, corrupte ticketverdelingen en veel afzeggingen.

 

Maar net als Retep heb ik toch leuke tekeningen (16 stuks) weten te scoren, te weten: Winis, Bertschy, Krassinsky (2x), Mazaurette, Dodier, Bravo, Durieux, Aymond, Taymans, Meynet, Jaap de Boer (2x), Lamquet, Legrain en Kas (met inkleuring Graza).

Vooral die laatste mag een wonder heten....in de ochtend vormde er zich een rij vooral voor kas, mensen naar binnen en aankondiging: geen Kas, OK dat kan gebeuren. Echter later in de middag werd er een poster opgehangen op de plek waar toch Kas kwam signeren, maar bij de kassa werd medegedeeld dat de tickets (15 stuks) op waren.......op zich al vreemd.

Lecram nestelde zich in de middag in de betreffende tent (heb daar nog andere tekenaars gedaan) en is gewoon op goed geluk bij de rij gaan staan omdat er maar twee mensen stonden en kreeg zo een lichte discussie en zowaar Kas zo ver dat hij mijn boek zou doen nadat alle tickets waren geweest......er was er nog eentje voor me dus ik dacht...mmmmhh....maar steeds kwam er weer een ander ticketje bij in de rij....en steeds had hij/zij een organisatiebadge op zijn/haar shirt... :e012:......er kwamen er zo een stuk of 7 voorbij...

Ik denk dat ik bijna de enige ben geweest die buiten de organisatie een kas (met Graza) heeft gekregen (anderhalf uur na de toezegging Kas, al kon ik onderwijl wel andere tekenaars doen en kwam steeds weer terug), maar goed, toch mijn dank naar Kas (en Graza)... :e005:

 

Zeer positief punt is natuurlijk de aanwezigheid van veel aansprekende tekenaars.

Ook veel mede-repers (waaronder het BSM duo Frodo en Veto...).

 

Kortom, een chaotische dag, afgesloten met een prima diner (met 6 mede-repers), een nodige slok ergernis, prima tekenaars en toch een fors aantal dedies, lichte teleurstelling in gedrag van mensen van wie ik het niet zou verwachten, meevallers en tegenvallers....... 

Link naar reactie

Ik kijk ook terug op een mooi festival met heel veel gezellige momenten en een paar teleurstellingen. Van Lecram ben ik niet gewend dat hij de situatie flatteert maar igv KAS was de situatie nog iets vreemder. Na opening om 10 uur bleken de namen van kas en Graza afgeplakt als zijnde "Annule"

 

Om 11.30 uur nadat de openings hausse voorbij was sprak ik Campesino. De stickers waren weer van de namen KAS en Graza af..... echter er waren ook al geen ticketjes meer. Conclusie... tja.... die laat ik aan de denkende lezer over....

 

Ik hoop niet dat het een nieuwe trend is maar laten we zeggen dat het opvalt als er 4 mensen bij de kassa hetzelfde boek met signeerticket kopen. Direct achter elkaar met nummer 1, 3, 5, 7 :e010: Bij de signering zelf blijk 2, 4, 6 toch te bestaan hoor... Dat merkte ik  op vrijdag bij Paul Cauuet.

 

Maar ach... het glas is altijd half vol en ik ben zeer blij met wat gelukt is. Leuke en mooie tekeningen... en geweldig gezellig gegeten... :e005:  :e005:  :e005:

Link naar reactie

Mooiste spreuk van de afgelopen beurs kwam van Sssneraul.

 

Vier je successen!

 

Als dat geen positieve kijk is dan weet ik het niet meer.

I.d.d. bij Sssneraul is het glas altijd half vol.

 

Was een aardige beurs, vond het vorig jaar toch overzichtelijker.

Het is wel zo'n beurs waarbij 1 dag volstaat.

Blijf het wel jammer dat geen 1 winkel de moeite wilt nemen om Nederlandstalige boeken mee te nemen.

Dat is toch wel het grootste minpunt van dit festival naar mijn mening.

Link naar reactie

Mee eens. Ik kan mij de zakelijke belangen van de heren handelaars best voorstellen maar voor een festival wat tweetalig wordt gepromoot EN gesubsidieerd zou het op zijn minst passend zijn dat van signerende tekenaars ook nederlandse boeken te vekrijgen zijn (mits vertaald natuurlijk) Het excuus dat er problemen zijn met retourrecht vind ik de grootste dooddoener die er is. OP de totale investering is dat peanuts en kan uitstekend gecompenseerd worden door ietwat opslag voor een te signeren boek.

 

Het zal eerder te maken hebben met de beperkte ruimte want amaaaaiiii wat was het hier en daar link krap :e010:  :e007:

Link naar reactie

Velden8 en Sneraul, ik vind jullie toffe mannen maar dat weet je toch, het is een brusselse beurs, brussel is franstalig en dat betekent franstalige boeken kopen en nederlandse boeken meenemen. Niets nieuws onder de zon, altijd hetzelfde. Je kan daar elke keer weer over opwinden maar het zal altijd zo blijven. 

Link naar reactie

Brussel is niet Franstalig maar tweetalig (in oorsprong zelfs Nederlandstalig, maar kom) en het is toch niet omdat het nu eenmaal zo is, dat je je daar maar bij moet neerleggen? Er bestaan nu eenmaal dieven, moordenaars en wat nog meer, dus dan moeten we dat maar aanvaarden (dit is natuurlijk van een andere grootorde, maar de logica erachter blijft wel dezelfde)?

Het festival wordt immers (zwaar) gesponsord door onder meer de stad Brussel en die is officieel tweetalig.

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Nou nou Steve, dieven en moordenaars dat is toch heel wat anders. De organisatie was slecht maar zo erg was het nu ook weer niet niet :e005:

 

Kijk die hele taalkwestie zegt me als hollander niets. Bovendien dacht ik hier eerder gelezen te hebben dat maar 10 % van de Brusselaars nederlandstalig is. Dan kun je toch spreken van een franstalige stad ? Nauwelijks hoorde ik nederlands spreken in de rijen (ja een mevrouw uit Luik die een vlaamse vader heeft).De enige nederlandstaligen die ik heb gezien waren (buiten de NL gang) Veto, Frodo, Sam, Shakey en jij. En natuurlijk Bouwertje maar die was zo geintegreerd in de waalse streken dattie de rij wachtenden fluitend links passeerde, die telt dus niet meer mee als eerlijke en oprechte vlaming. 

Link naar reactie

Maar het gaat niet over het aantal Nederlandstaligen. Het gaat erom dat Brussel OFFICIEEL een tweetalige stad is. Het is de hoofdstad der Belgen, dus als Nederlandstalige Belg wil ik er in mijn eigen taal terechtkunnen. Als er binnen X aantal jaar nog maar  10 % van de Amsterdammers Nederlands praat, zou jij het dan logisch vinden om plots een andere taal te moeten spreken in je eigen land?

 

Moordenaars misschien niet, maar gezien de prijzen van de albums kwamen sommige handelaars toch aardig in de buurt van dieven :e012:

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Maar het gaat niet over het aantal Nederlandstaligen. Het gaat erom dat Brussel OFFICIEEL een tweetalige stad is. Het is de hoofdstad der Belgen, dus als Nederlandstalige Belg wil ik er in mijn eigen taal terechtkunnen. Als er binnen X aantal jaar nog maar  10 % van de Amsterdammers Nederlands praat, zou jij het dan logisch vinden om plots een andere taal te moeten spreken in je eigen land?

 

Moordenaars misschien niet, maar gezien de prijzen van de albums kwamen sommige handelaars toch aardig in de buurt van dieven :e012:

 

Je kan best nederlands spreken in Brussel, ze verstaan het best en de meeste brusselaars spreken gewoon nederlands heb ik gemerkt. Geen vloeiend nederlands maar genoeg om een normaal gesprekje te voeren. Dat ooit  90 % van amsterdam (een stad waar ik niet gaarne kom) niet meer nederlands spreekt zal niet voorkomen. De meerderheid van mensen van allochtoonse afkomst spreekt gewoon nederlands of kan het spreken. Een broodje haring kun je wsl daar dan niet meer kopen.

Link naar reactie

dat is lullig, zaten er veel albums in je tas ?

 

Nks bijzonder, het waren twee tweedehands hardcovers en een catalogus van het Hergé-museum.

Wat het lulig maakt, is dat ik een hele dag met dat zakje heb rondgelopen (en er ook bierbrochures en gadgets heb aan toegevoegd). Pas toen het festival op de Grote Markt sloot, speelde ik het kwijt.

Me dan maar gaan bezatten in de Moeder Lambic, en met de laatste trein naar Gent.

 

(en toen zat ik nog vast in Wondelgem ook - en moest ik naar huis bellen om me te komen oppikken - dolle avonturen!)

Link naar reactie

Retourrecht als excuus is flauwekul. Gaat meer om de goede wil. maar ja, als ze zien dat die paar Nederlandstaligen (en zelfs Nederlanders) zonder probleem de Franse boeken kopen, waarom zouden ze dan tijd steken in NL boeken bestellen voor amper 10 man?

 

Voor FACTS zorg ik steevast voor Franstalige exemplaren en mag steeds de onverkochte albums net als Nederlandstalige exemplaren probleemloos terugsturen.

Link naar reactie

Blijf het wel jammer dat geen 1 winkel de moeite wilt nemen om Nederlandstalige boeken mee te nemen. Dat is toch wel het grootste minpunt van dit festival naar mijn mening.

 

Tja, waarom zouden ze? Ze verkopen hun tickets toch wel.

 

Als ze Nederlandstalige boeken verkopen, hebben ze een probleem als ze aan het einde van de dag niet verkocht zijn. Nu kan alles wat er niet verkocht is naar de winkelvoorraad toe.

 

De vraag is echter waarom er alleen Franstalige winkels de moeite nemen iets te organiseren.

Link naar reactie

Het is in ieder geval een beurs met heel andere signeerervaringen dan in Nederland. 

 

Zo stond ik in de rij voor een tekening van Pierre Bailey met maar één iemand voor me, een moeder met twee kinderen. Lekker korte rij dus. Dan komt het eerste kind met een Petit Poilu boekje. Tekening, inkleuring.Vervolgens legt het jongetje een tweede boekje neer. Weer tekening, inkleuring. De moeder met het jongetje loopt weg en het kleine meisje blijft staan. OK, het meisje vraagt ook een tekening, de tekenaar maakt weer een tekening met inkleuring. Dan denk ik dat ik aan de beurt ben. Echter het meisje heeft zich bedacht is teruggekomen met haar tweede boekje. OK, weer een tekening gemaakt en ingekleurd.

 

Ben ik nu aan de beurt? Nee, inmiddels is er weer een vader bijgekomen met een klein jongetje. Gelukkig maar een tekening dit keer, anders was mijn frustatie geëxplodeerd. De ouders erachter houden de kinderen even in bedwang. Eindelijk tekent Pierre Bailey iets voor mij in "het seizoen van de palingen". Mooie tekening gekregen. Alleen vervelend dat hij niet meteen een handtekening zet in m'n Franse boek, maar nog wegloopt voor een kleine pauze. Ik wilde uit beleefdheid niet weglopen, maar vervelend vond ik het wel.

 

En de volwassene achter mij was inmiddels ook weer voorbijgestoken door wat kinderen. Ik kon me heel goed voorstellen hoe hij zich voelde.  

 

Maar laat ik dit ook wegsteken onder de noemer: "Houd de ervaring en vier de successen". In Nederland sta je altijd tussen dezelfde (soort) mensen, tijdens dit soort festivals gaat het er heel anders aan toe..    

Link naar reactie

Toch ook even reageren ... Ik ben het echt strontbeu dat op de Brusselse stripfestivals die een volledige promotie in 2 talen doen en die gefinancierd worden met openbaar geld (dus geld van de belastingbetaler) geen Nederlandstalige strips te vinden zijn.

Het stripfeest zoals het officieel heet en waarvan het festival de spirou deel van uitmaakt, is een initiatief van het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Dit gewest is tweetalig en niet eentalig. Ook de stad Brussel sponsort en ook deze stad is officieel tweetalig ... maar natuurlijk zullen de winkeliers hun gedrag niet aanpassen als de Nederlandstaligen (en hier bedoel ik zowel de Nederlanders als de Vlamingen mee die er toch rondlopen) gewoon geen opmerkingen daarover maken.

Ik heb dit opnieuw gedaan, kreeg inderdaad de uitleg over het retourrecht en heb dan maar een mailtje gestuurd naar alle betrokkenen, zowel politiek als organisatie als verdelers.

Als ik zelfs niet in de stad waar ik nu reeds 14 jaar werk en ondertussen ook 1 jaar woon, op een door de stripfestival dat een initiatief is van de overheid geen Nederlandstalige strips kan kopen, dan mogen ze het voor mijn part stopzetten.

In Frankrijk of Wallonië heb ik geen enkel probleem om een strip te kopen in het Frans. Ik ben ondertussen ook tweetalig en heb een Franstalige vriendin, maar mijn strips koop ik toch nog liever in het Nederlands.

Charel Cambré die er ook zat te signeren heeft daar zelf ook zijn beklag over gedaan tegen de organisatie.

Ik ben benieuwd of het iets zal helpen, maar als het niet zo is dan ben ik toch van plan om er volgend jaar een beetje "publiciteit" rond te maken ... 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...