Ga naar inhoud

"grenzen" Door Lük Bey


Lük Bey

Recommended Posts

In 2010 ben ik eraan begonnen, toen ik in Bulgarije wonde: pagina 1-10 zijn daar getekend en geïnkt. Het werk heeft daarna bijna een jaar stilgelegen voordat ik er weer in vloog. Tegen dan woonde ik in Kenia (jaja ik heb de neiging nogal wat te verhuizen), waar pagina 11-44 getekend zijn. Tegen juni van dit jaar was ik terug in mijn vertrouwde caravan in België, waar ik pagina 11-36 geïnkt heb.

 

Wegens "allerlei" is er alweer een pauze ingelast van pakweg een half jaar, en momenteel zit ik dan in Portugal, waar het zonnetje ook in december nog lekker schijnt. Hier heb ik eerst pagina 1-10 opnieuw geïnkt (was niet meer tevreden over de intussen twee jaar oude versie), en nu ben ik bezig aan de laatste 8.

 

post-208-0-77747600-1355048282_thumb.jpg

Link naar reactie

Net als in het echte leven, wordt er in de strip James-Bondgewijs nogal wat afgereisd. De lezer wordt een flinke portie sightseeing niet ontzegd. Naast Oosteuropese negorijen, komen onder andere ook het eiland Malta en wereldsteden als Wenen, Dubrovnik, Moskou en (hieronder - overigens zijn de scanners in Kenia niet van al te beste kwaliteit) Praag aan bod.

 

post-208-0-14588200-1355048773_thumb.jpg

 

... En tenslotte: met mij reisden ook de personages mee naar Kenia.

 

post-208-0-98300700-1355048863_thumb.jpg

Link naar reactie

Het verhaal speelt zich dus af in 1984, een keuze die gemotiveerd werd door de politieke achtergronden, maar ook omdat dat verhaaltechnisch interessanter is. In een spionageverhaal anno nu wordt er voortdurend met GSM's, satellieten, computers etc gesabeld, wat in de handen van een leek als ik snel stomvervelend zou worden. In 1984 moesten gehaim agenten al eens stoppen bij een telefooncel.

 

Bovendien is dat nog niet vaak gedaan denk ik, een avonturenstrip in een jaren tachtig-setting (behalve dan als ze in de jaren tachtig gemaakt zijn natuurlijk)

 

post-208-0-04619700-1355049370_thumb.jpg

 

Auto's hadden ook meer "karakter" in die tijd (vind ik toch), tegenwoordig zien ze er allemaal wat hetzelfde uit.

 

post-208-0-22394500-1355049524_thumb.jpg

Link naar reactie

Het inkten begon twee jaar geleden, opdat de inkleurder reeds aan de slag zou kunnen. Ergens tussen de potlood- en de inktfase viel de beslissing dat het herfst moest zijn.

 

Dit is de allereerste prent van de strip. De eerste tien pagina's heb ik de afgelopen weken opnieuw geïnkt, voor meer duidelijkheid en juistheid. Een brave ziel op de vorige Reep wees we er daarnaast op dat die hoge flatgebouwen in Den Haag er in 1984 nog niet stonden, dus die heb ik maar weggelaten. Is meteen een stuk properder zo!

 

post-208-0-46529600-1355049891_thumb.jpg

Link naar reactie

Maar de allereerste zwart-wittekening is zeker heel sterk. Waarom nog inkleuren?

Dat was ook mijn eerste gedacht bij 't zien van die eerste tekening. Maar ik heb 't gevoel dat 't niet opgaat voor alle tekeningen.

Ik vind de inkleuring wel werken, eigenlijk. Het past bij de tekeningen en doet een beetje denken aan de klassiekere strips, toen de smurfenvelletjes nog uit 1 potje kwamen. Het hoeft niet altijd geshade zijn, voor mij.

 

Ik vind het er veelbelovend uitzien. Succes!

Link naar reactie

Haha, bedankt voor de tip Beus. Maar Eppo heeft al laten weten dat het past, ze vinden het tekenwerk niet overtuigend. Tja, ongeschoolde amateur he. P@per heeft ook de laatste strips die ik aanbood, afgewezen - enfin, niet gereageerd - dus daar hoef ik ook niet aan te kloppen. Als iemand nog een striptijdschrift weet dat een vervolg- / avonturenverhaal zou plaatsen, hoor ik het graag.

Link naar reactie

Maar Eppo heeft al laten weten dat het past, ze vinden het tekenwerk niet overtuigend. Tja, ongeschoolde amateur he.

 

Ik snap dat wel een beetje. Maar als ongeschoolde amateur vind ik toch dat je het er best goed vanaf brengt. Het is een kwestie van veel tekenen en jezelf constant verbeteren. Ik vind bvb je tekening van de haven in zwart-wit met die bruine vlekken op zeer karaktervol. De inkleuring maakt het wat minder naar mijn gevoel (maar nu spreek ik puur voor mezelf hé)

blijven gaan.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Intussen is min of meer bepaald wanneer "Grenzen 1 - De Wraakengel" in drukvorm zal verschijnen: dat wordt zo tegen eind april

 

Ik heb een Facebookpagina opgericht om wat promotie te maken (in afwachting van interviews in Rolling Stone en Time magazine), dus wie intreresse heeft, ga en "like". Baat het niet, dan kan het geen kwaad het niet.

 

op die pagina vind je tekeningen en potloodschetsen uit de strip (voor een groot deel gerecycleerd van wat hier al staat, maar er komt nog meer). Ik zal er ook posten wanneer het album verkrijgbaar is, en waar en wanneer ik ga signeren. 

 

(als hier iemand een beurs organiseert tussen midden april en midden mei, ik kom met plezier af)

 

Het werk aan Grenzen 2 is sinds een week gestart, en alweer enkele pagina's ver. Ik heb me voorgenomen om er niet wéér 4 jaar over te doen en dus maar een jaartje vrij genomen. Om maar te zeggen: het is me ernst. Vooruitgang aan dit teede album zal ook op de Facebookpagina gevolgd kunnen worden.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik ging eigenlijk antwoorden dat een verhaal op Antarctica niet echt een optie is, maar toen ik erover nadacht kreeg ik zowaar een idee! Bedankt Yncke.

 

Intussen is de cover voor "Grenzen 1" klaar. Inkleuring is door dezelfde man die ook de strip gedaan heeft, maar ik heb hem iets vrijer gelaten om wat voorzichtig te experimenteren. (inkleuring in het boek is op mijn vraag vlak gebleven.)

 

 

1509005_280164892149388_760229624_n.jpg?

Link naar reactie

Laten we hopen dat het geen reeks van meer dan 100 delen wordt, want dan zal er niet veel plaats meer overblijven voor de covertekening.

 

Ik heb het verhaal weliswaar al gelezen, maar wil me het album gerust nog eens aanschaffen.

 

p.s.: hoeveel logeerkamers heb je daar in Italië?

Link naar reactie

Ik ben hier ook eens komen piepen: knap werk!

 

Mooie perspectieven, prachtige decors, knappe lijnvoering. Dit is erg professioneel, proficiat!

Trouwens 'het tekenwerk is niet overtuigend'? Ik heb in Eppo al heel wat minder overtuigend tekenwerk zien staan, hoor... Negeren, die opmerking van hen.

 

Ook de inkleuring (die dus bewust vlak is gehouden) vind ik zeker wel passen bij de tekenstijl. Het kleurenpalet sluit steeds mooi aan bij de locaties.

In elk geval: een aanwinst voor Bonte. Als ie uit is, schaf ik 'm zeker aan.

 

Ik zal zo meteen die FB-page eens gaan 'liken', zie! ;-)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...