Ga naar inhoud

Kunst


Dr. Benway

Recommended Posts

nou ja Utrecht?? hij studeerde er even....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyke_Koch

 

Moesman ook mooi!

 

Uhhhhh,

 

"In 1920 schreef hij zich in als student rechten aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, waar hij vrijwel zijn hele verdere leven zou blijven wonen."

 

Hij heeft zelfs de lantaarnpalen op de Nieuwe Gracht ontworpen !

 

http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn6/koch

Link naar reactie

Gehry heeft inderdaad wel enkele mooie werken op z'n palmares, maar soms vind ik het net iets té eye catching. Nochtans, het verbleekt wat dat betreft haast in het niets als je kijkt naar wat die gekke Russen tijdens de Koude Oorlog hebben neergepoot. Wat zou ik graag enkele van die constructies ooit eens in het echt willen aanschouwen...

 

ccp4.jpg

 

Al houd ik dus eigenlijk toch meer van de meer uitgebalanceerde, ingetogen architectuur zoals bijvoorbeeld bij deze kapel van Peter Zumthor:

 

Bruder_Klaus_Kapel.jpg

 

Bruder%20Klaus%20Kapel%20-%20Peter%20Zumthor_4.jpg

 

Hij is een van de weinigen die het licht zo sacraal weet te vangen, een beetje zoals Le Corbusier met zijn Notre-Dame-du-Haut. Subliem gewoon.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Of zo'n kapel nu veel functioneler is dan een museum durf ik nog te betwijfelen, ;) Voor mij moet architectuur vooral communiceren, met haar omgeving en de gebruikers ervan. Hoe, dat maakt me niet zoveel uit, maar de kapel is er wel een perfect voorbeeld van, vind ik dan. Ze integreert zich als monoliet in het landschap, maakt er deel van uit (beton is tenslotte een natuurproduct). Maar ze communiceert ook perfect met haar "gebruikers", via het licht dat heerlijk wordt verspreid en zo de gebruiker in een sacrale sfeer plaatst. Je kan echter ook de omgeving volledig gaan verdringen door teveel een icoon te willen zijn, en da's soms jammer. Maar begrijp me niet verkeerd, architectuur mag opvallen. Tenslotte krijgt een anomalie ook pas betekenis door haar context, en is net dat een deel van de communicatie.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

In het vakjargon geldt beton wel degelijk als natuurproduct hoor, maar soit, veel maakt dat niet uit. ;)

Verder volg ik je perfect... er is absoluut niets mis met verloren hoeken, muren,... en ze kunnen perfect bijdragen tot betere architectuur. Da's een beetje het nadeel van het hele passief-gedoe... alles lijkt inderdaad zo compact mogelijk gebouwd te moeten worden, want oh jee de warmteverliezen anders. Erg jammer, want er zijn best wel andere oplossingen, en het economisch meest verantwoorde leidt zeker niet tot de betere architectuur. prachtige KMO-zones sieren het landschap hier, met hun eenvormige blikken dozen, :( Nee, gelijk heb je, buiten de lijntjes kleuren kan een ware verademing zijn! En dan is Gehry zeker een goed voorbeeld van hoe het niet altijd zo economisch mogelijk moet.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Het sacrale deed me weer even terugdenken aan onze Vlaamse Primitieven, en hoe onbeschrijflijk tastbaar hun werk soms kan zijn. Er straalt iets heel erg mystiek uit hun olieverfwerk, waardoor het haast griezelig wordt wanneer je jezelf er te lang in verliest. Heel wat interessanter dan de Italiaanse renaissance uit diezelfde periode, met hun streven naar een perfecte vormelijkheid. Voor dat laatste zuchtje gotische godsvrucht moet je zulke werkjes echt wel in realiteit beleven natuurlijk. Een foto kan je dit niet vertellen.

 

rogier_van_der_weyden_madonna_philippe_de_croy.jpg

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Jean Dupas met zijn Perruches, vooral geestig vanwege de naam en het feit dat die "perruchen" er maar in latere fase aan toe werden gevoegd omdat het schilderij te weinig kleur had voor het interieur waarvoor het werd geconcipieerd.

En met dank natuurlijk aan een van K's favoriete historische personages, Marie-Antionette. :P

 

20-jean-dupas-les-perruches.jpg

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Geurenkunstenares Sissel Tolaas. Ik hou van geuren.

 

Zie ook Wim T. Schippers:

 

Met zijn studiegenoot Ger van Elk publiceerde hij in 1962 Het eerste (voorlopige) a-dynamische manifest waarin gepleit werd voor de 'waarachtige oninteressantie', de stijlloosheid, de 'slapte' en het bewust niet-uitvoeren van 'onuitvoerbare plannen' ('werken die bestaan bij de gratie van het nimmer uitvoerbaar zijn'). Ideeënkunst moest de plaats innnemen van de in de jaren vijftig wild woekerende vitalistische expressie. Weg met Cobra, weg met de abstract-expressionisten à la Pollock, en ruim baan voor de 'saaiheid' van alledaagse materialen en voorwerpen.

Aanbeveling van Schippers: 'Het zou verstandig zijn wanneer men overging tot het breien van een reusachtig kleed van tijdtrotserend draad, dat een groot stuk aardoppervlak kan bedekken. Het mag ook als een slab aan de aarbol "hangen". (...) Voorts oprichting van totaal massieve bankgebouwen, plestik bomen, vorming van kale plekken in steden en gezellige reusachtige en reusachtige gezellige meubelen die eventueel boven openbare gebouwen uitrijzen, tijdelijke bemoeilijking van het betreden en verlaten van voornoemde gebouwen, de oprichting en bouwing van bulten en kuilen, het in keurige rijen uitstallen van zinloze voorwerpen op een plein, de totale ontruiming van alle gemeentemusea, het eksposeren van stank resp. verkwikkende lucht, het geven van vermoeiende en praktische konserten.'

marcelherms.nl

Link naar reactie

Ik kreeg plots enorm veel zin om een Borremans te kopen en vroeg daarom naar prijzen bij zijn gallerij Zeno X. 'k Dacht dat die zo rond de 25-30 000 zouden liggen voor een standaardwerkje (dat vaak niet groter is dan een A4, mind you). Toen ik antwoord kreeg, viel ik bijna van m'n stokje.

 

Nu zijn we heel benieuwd natuurlijk....

marcelherms.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...