Log in om dit te volgen  
Volgers 0
Kontiki

Prijsstijgingen Vanaf 1 Januari

84 berichten in dit topic

De laatste keer dat er een prijsverhoging was voor Suske en Wiske heeft mijne stripboer de prijzen van de strips die hij nog in huis had (verschillende stuks van elk nummer uit de reeks) gewoon ongewijzigd gelaten.

Dat vind ik niet meer dan logisch eigenlijk. Waarom zou een strip van 2 jaar geleden die nu nog steeds in de rekken ligt plots in prijs moeten toenemen? Daarvoor geldt toch de productiekost/aankoopkost van toen?

Zo logisch is het niet. Nu is er een prijsverhoging, maar bij een prijsdaling zou je het dan ook logisch vinden om meer te betalen dan de prijs van nu?

Ik was al selectiever met het aankopen van strips (vooral sylvester), Nu zal dat voor de meeste albums gaan gelden. De tijd dat ik met een volle tas de stripwinkel verlaat zal niet vaak meer gebeuren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Apostata mag zeker nog twee delen uitbrengen bij Standaard, daarna zal het wel overbodig verklaard worden en zal Ken verhuizen met de serie...

All gekkigheid. Ook ik vind die prijsverhogingen niet zo leuk, maar ze zijn al zo vaak geweest dat ze niet eens meer opvallen. Vroegen betaalde ik voor een Dupuis album 5,25 (in guldens) als ik me niet vergis. De prijzen werden steeds hoger en, echt waar, ik ging alleen maaar meer strips kopen. Ik denk niet dat ook maar één van de Repers vanwege deze prijsstijgingen minder strips zal gaan kopen. Pas wanneeer er kwalitatief minder goed spul uit komt zal de hand op de knip gehouden gaan worden.

Trouwens, België kent toch geen vaste boekenprijzen ?!?

FL. 5,25,- :o Ik kan me nog de volksopstand herinneren toen de strips van fl. 4,95 naar fl. 5,25 gingen, brandende autowrakken in de straat, petities, parlementaire onrust, een mooie tijd.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Uit naam van De Stripspeciaalzaak en alle stripwinkels die eraan verbonden zijn heb ik toch eens verhaal gehaald. Alle voornoemde uitgevers en daarbovenop ook het cluster dat rond Ballon Media zit (Ballon, Dargaud, Dupuis, Lombard, Marsu, Lucky) worden door dezelfde distributeur Caravelle verdeeld in Vlaanderen, Van Ditmar in Nederland. De argumentatie was als volgt:

"De prijswijzigingen zijn inderdaad buitengewoon. De omstandigheden zijn dan ook buitengewoon.

Hieronder enkele factoren die de verkoopprijs van een album sterk hebben beïnvloed :

- stijging van de papierprijs

- oplagen die sterk onder druk staan waardoor de uitgever verplicht is om de prijs substantieel te verhogen zodat een aantal reeksen haalbaar blijven.

- stijging van logistieke kosten- en transportkosten

- diverse maatregelingen van de regering zowel op loon- als kostenvlak"

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb bv. de Donjons in prijs weten stijgen... van 9,40 € naar 14,20 € naar 16,10 €

Ben het blijven kopen en zou er zelfs 20 € voor over hebben.

Ondertussen wordt waarschijnlijk gans de reeks spotgoedkoop in paketten aangeboden en zijn de vertalingen (voorlopig ???) gestopt ...

Die populaire reeksen zullen wel niet lijden onder prijsstijgingen. Uitgevers moeten echt nieuwe promotie-middelen vinden (zoals onlangs voorpublicatie van eerste deel op site SSZ). Spelen met de prijs is niet de oplossing.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb bv. de Donjons in prijs weten stijgen... van 9,40 € naar 14,20 € naar 16,10 €

Die 9,20 euro, was dat niet een actieprijs bij de eerste nummers ter kennismaking?

Ik ben ermee gestopt toen ze niet meer ingebonden werden.

@waldorf: sorry hoor, ik koop wel degelijk minder strips als ze duurder worden. Misschien moeilijk te geloven, maar het is wel zo. Ik zal er dan ook niet echt om klagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het enige wat mij opvalt is dat tesamen met die prijsstijging er naar mijn gevoel bij sommigen al een tijdje een kwaliteitsdaling aan de gang is (zie het (ongetwijfeld dure) flutpapier in Barracuda, het gedoe met de boxen van B&M en XIII, taal- en spelfouten of half weggevallen zinnen). Dat stoort me toch wel: er wordt steeds meer gevraagd van de consument, maar die krijgt daar niet dezelfde kwaliteitsstandaard voor in de plaats (ik stel dat ook vast op andere domeinen: onze kindjes hun garage van Fisher-Price is merkelijk van mindere kwaliteit dan de versie die ik bijna 30 jaar geleden had. Mijn (ex-)vaste krant koop ik niet meer, omdat samen met de prijs het aantal spel- en taalfouten (citaat in de laatste krant die ik kocht: "Ik hoop dat het niet meer gebeurd.") de hoogte inging en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.)

En Waldorf: ik ben dan toch één van die honden die wat meer de tweedehansmarkt afschuimt, hoor. Naar aanleiding van het zonder boe of ba stop zetten van de vertaling van Reality Show en enkele reeksen van Glénat zoveel jaar geleden, zei ik al dat ik me niet meer ging laten vangen en het gebeurt inderdaad sindsdien nog maar zelden dat ik een nieuwe reeks begin (lees: KT moet het al met redelijk wat geweld door mijn strot rammen :) ).

Deel dit bericht

Link naar bericht

En Waldorf: ik ben dan toch één van die honden die wat meer de tweedehansmarkt afschuimt, hoor. Naar aanleiding van het zonder boe of ba stop zetten van de vertaling van Reality Show en enkele reeksen van Glénat zoveel jaar geleden, zei ik al dat ik me niet meer ging laten vangen en het gebeurt inderdaad sindsdien nog maar zelden dat ik een nieuwe reeks begin (lees: KT moet het al met redelijk wat geweld door mijn strot rammen :) ).

Het stopzetten van reeksen is niet hetzelfde als een prijsstijging. Als je pakweg Largo Winch volgt, zal je toch niet laten om dat te kopen omdat er een euro bij komt?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Neen, maar waar ik in het verleden dan Largo Winch en nog vier anderen kocht, zal ik nu nog maar drie anderen kopen. (Niet dat ik Largo Winch nog koop. Ik ben daar mee gestopt)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Akkoord, Waldie, wat betreft de lopende reeksen die ik al volg. Anderzijds, ik hou mij min of meer aan mijn maandbudget, wat dus bijvoorbeeld inhoudt dat ik vorige week (lawine aan nieuwigheden die ik à la Largo Winch inderdaad nog wens te volgen) toch één en ander heb moeten laten liggen voor betere tijden (en vaak wordt dat, merk ik, nooit, want elke maand is mijn maandbudget sneller en sneller op)

Voor mijzelf is die euro meer gewoon nog een extra argument om zeker geen nieuwe reeksen meer te beginnen (en dat vind ik jammer voor beginnende tekenaars, enz. maar op zijn minst begrijpelijk vanuit mijn standpunt en dat van andere consumenten).

Deel dit bericht

Link naar bericht

PS: voor dat alles had mijn nogal gestructureerde ik wel een duidelijk criterium nodig om te bepalen wat ik nog zou gaan lezen en wat niet. Ik heb dus een min of meer afgelijnde lijst (jaarlijks licht bijgewerkt) van de reeksen die ten huize Nuwa worden gehouden en/of aangevuld (en diezelfde gestructureerde ik kan zich daar probleemloos aan houden). En gezien er nog wat ouden brol bij is, verantwoordt dat ook de verdere zoektocht op de tweedehandsmarkt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

heb mijn aankoopcijfers eens boven gehaald:

2009: 170 strips aangekocht

2010: 156

2011: 151

2012: 117

dat wil dus zeggen dat ik dit jaar héél selectief te werk gegaan ben. Enkel nog wat mij interesseert en zo weinig mogelijk HC

Deel dit bericht

Link naar bericht

heb mijn aankoopcijfers eens boven gehaald:

2009: 170 strips aangekocht

2010: 156

2011: 151

2012: 117

dat wil dus zeggen dat ik dit jaar héél selectief te werk gegaan ben. Enkel nog wat mij interesseert en zo weinig mogelijk HC

Oeps, bij mijn staat de teller, inclusief tweedehands, voor 2012 alweer op 300+

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn motto is altijd al geweest om me niet druk te maken in zaken waar ik toch niets aan kan veranderen.

Heb maar één hobby en dat zijn strips dus doe ik gewoon verder zoals ik bezig was.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Manmanman, al die stress om een prijsverhoging. Allemaal naar de Fnac ipv naar je geliefde ssz, je lid maken en je komt er nog goedkoper af dan voor de prijsverhoging.

Graptjen, hé, mannen, maar ik vermoed dat er velen deze denkwijze zullen volgen en alleen de speciale uitgaven nog zullen aanschaffen via de ssz. :(

Deel dit bericht

Link naar bericht

maar ik vermoed dat er velen deze denkwijze zullen volgen en alleen de speciale uitgaven nog zullen aanschaffen via de ssz. :(

't Is dan ook de stripspeciaalzaak eh?

Ik vind daar eigenlijk niks mis mee, de speciale strips kopen in de stripwinkel en de rest elders. Dat doe je toch ook voor andere dingen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Uit naam van De Stripspeciaalzaak en alle stripwinkels die eraan verbonden zijn heb ik toch eens verhaal gehaald. Alle voornoemde uitgevers en daarbovenop ook het cluster dat rond Ballon Media zit (Ballon, Dargaud, Dupuis, Lombard, Marsu, Lucky) worden door dezelfde distributeur Caravelle verdeeld in Vlaanderen, Van Ditmar in Nederland. De argumentatie was als volgt:

"De prijswijzigingen zijn inderdaad buitengewoon. De omstandigheden zijn dan ook buitengewoon.

Hieronder enkele factoren die de verkoopprijs van een album sterk hebben beïnvloed :

- stijging van de papierprijs

- oplagen die sterk onder druk staan waardoor de uitgever verplicht is om de prijs substantieel te verhogen zodat een aantal reeksen haalbaar blijven.

- stijging van logistieke kosten- en transportkosten

- diverse maatregelingen van de regering zowel op loon- als kostenvlak"

die 2 laatste zijn volgens mij complete onzin

prijzen staan onder druk in de transsport sector

lonen stijgen nou niet echt hard

grondstoffen worden wel duurder dat is een trend

oplage lager dus prijs verhogen mmm volgens mij begin van einde reeks

Deel dit bericht

Link naar bericht

Stijging transportkosten geloof ik ook niet met al die Poolse chauffeurs die onze wegen terroriseren.

Dat van de regering is pure VLD-praat. Misschien moet ik Ballon Media beginnen boycotten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Standaard Uitgeverij moet alvast niet met zo'n zever afkomen, aangezien ze nogal gesnoeid hebben in personeel, kantoorruimte en aantal reeksen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

't Is dan ook de stripspeciaalzaak eh?

Ik vind daar eigenlijk niks mis mee, de speciale strips kopen in de stripwinkel en de rest elders. Dat doe je toch ook voor andere dingen?

Begrijp je insteek volkomen, alleen vrees ik dat er niet genoeg speciale strips worden verkocht om een SSZ alleen daarop leefbaar te houden.

Aangezien ik de meerwaarde van een SSZ echt wel waardeer betaal ik wel een percentje meer voor de service... Leven en laten leven hé :)

(bij mijn SSZ in elk geval krijg ik topservice, daar staat wat tegenover)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Log in om dit te volgen  
Volgers 0