Ga naar inhoud

De Beste Manga Top 10


Timhardt

Recommended Posts

Gaan we eens proberen? In deze tijd van lijstjes?

En omdat het gewoon leuk is, ook het discussiëren erover, zolang het niet over de definitie van een manga gaat, dus diegene die erover begint, betaalt me een vat Duvel ok? 

 

Verdere regels: post jouw top 10. De nr 1 krijgt 10 punten, de nr 10 krijgt 1 punt.

Ik hou de stand bij en maak regelmatig tussenstandjes.

Link naar reactie

Gaaf initiatief Timhardt!

 

Ik heb nog lang niet genoeg gelezen om echt een top10 samen te kunnen stellen maar tot nog toe is dit mijn top vijf: 

 

1. Shigurui

2. Uncivilized Planet

3. Nijigahara Holograph

4. Mushishi

5. Eden - It's an Endless World

 

Ik zal dat de komende tijd nog wel veel gaan aanpassen en uitbreiden naar een top 10 denk ik zo.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Een top-10 samenstellen is simpel voor mij, zóveel manga heb ik nu ook nog niet gelezen. Die andere top-10, in het comics-forum, is moeilijker.

 

1. Herinneringen

2. Monster

3. 20th Century Boys

4. Pluto

5. Berserk

6. Message to Adolf

7. Nausicaa

8. Vagabond

9. Akira

10. Een stralende hemel

 

Die laatste 2 zijn eigenlijk al "opvulsel", alhoewel ik ze daarmee onrecht aandoe. Maar ik zou ze er zonder hartzeer kunnen uitsmijten als ik iets nieuw tegenkom dat absoluut in zo'n top-10 zou moeten. :e012:

Link naar reactie

Een beetje onder hetzelfde voorbehoud as Roque Ja. :)

 

  1. Fullmetal Alchemist
  2. Parasyte
  3. Samurai Executioner
  4. Kurosagi Corpse Delivery Service (Toch die paar dingen die ik vond in scanlation. Laat die omnibus maar gauw komen!)
  5. Vinland Saga (het eerste stuk, tot aan de ontknoping rond Askeladd.)
  6. Akira
  7. A Bride's Story
  8. Historie
  9. Death Note
  10. Green Blood
Link naar reactie

Een top-10 samenstellen is simpel voor mij, zóveel manga heb ik nu ook nog niet gelezen. Die andere top-10, in het comics-forum, is moeilijker.

 

1. Herinneringen

2. Monster

3. 20th Century Boys

4. Pluto

5. Berserk

6. Message to Adolf

7. Nausicaa

8. Vagabond

9. Akira

10. Een stralende hemel

 

Die laatste 2 zijn eigenlijk al "opvulsel", alhoewel ik ze daarmee onrecht aandoe. Maar ik zou ze er zonder hartzeer kunnen uitsmijten als ik iets nieuw tegenkom dat absoluut in zo'n top-10 zou moeten. :e012:

 

ken je blade of the immoral al? zelfde periode als vagabond, maar echt ongelofelijk verteld. Het volgende deel (deel 29) is trouwens het laatste. Echt een serie die onwaarschijnlijk goed is van begin tot einde. fantastische tekenstijl ook.

Link naar reactie

ken je blade of the immoral al? zelfde periode als vagabond, maar echt ongelofelijk verteld. Het volgende deel (deel 29) is trouwens het laatste. Echt een serie die onwaarschijnlijk goed is van begin tot einde. fantastische tekenstijl ook.

 

Je hebt mij dat onlangs nog eens gevraagd. :D

 

Mijn antwoord was toen:

Blade of the Immortal en Samurai Executioner zijn namen die ik al vaak zag langskomen en ik twijfel er niet aan dat dat goede reeksen zijn. Maar met ook nog de omnibussen van Lone Wolf & Cub heb ik voorlopig even genoeg van dat genre gelezen/te lezen. Trouwens, met die inhaalbeweging van Berserk die ik ga maken is het budget voor het komende halfjaar al gereserveerd. ;)

 

Maar ooit zal ik het wel eens lezen. Ooit.

Link naar reactie

Je hebt mij dat onlangs nog eens gevraagd. :D

 

Mijn antwoord was toen:

Blade of the Immortal en Samurai Executioner zijn namen die ik al vaak zag langskomen en ik twijfel er niet aan dat dat goede reeksen zijn. Maar met ook nog de omnibussen van Lone Wolf & Cub heb ik voorlopig even genoeg van dat genre gelezen/te lezen. Trouwens, met die inhaalbeweging van Berserk die ik ga maken is het budget voor het komende halfjaar al gereserveerd. ;)

 

Maar ooit zal ik het wel eens lezen. Ooit.

 

Haha, nou, ik ben wel consequent he? ;)

Blade of the immortal is een totaal ander verhaal dan een vagabond of een lone wolf hoor.

Ik vat het meestal zou samen: blade is een wraakverhaal, vagabond een zenverhaal, lonewolf een emoverhaal.

Effe kort door de bocht gaan en die 8000 pagina's per reeks samenvatten tot 1 woord: moet kunnen he? ;)

't Is een geweldige trip, Blade, met personages die uitgediept worden zoals je eigenlijk alleen in manga tegenkomt...

Link naar reactie

Zeer moeilijke keuze, stel mij deze vraag morgen opnieuw en mijn lijst ziet er misschien anders uit.

 

1) Lone Wolf and Cub

2) Pluto

3) Nausicaa

4) Bokko (zeker 1ste 5)

5) Akira

6) Vinland Saga

7) 20th century boys

8) Samurai Deeper Kyo

9) Barefoot Gen

10) Message to Adolf Eden

 

 

Net Niet gehaald: Shamo, Monster, Dorohedoro, Battle Royal, Basilisk, Chonchu, Blade of the Immortal, Vagabond, Werken van Jirô Taniguchi, Berserk

 

Edit: En Eden was ik dan nog vergeten :e008: Je mag Message to Adolf ook bij de net niet gehaald rekenen.

Link naar reactie

Heb ze in het frans, was mijn allereerste manga aankoop. De arc van 1 tot 5 (of 4) is zeer sterk. Het vervolg blijft goed maar had niet gemoeten van mij.

 

Bride's story ga ik duidelijk ook eens moeten proberen. Bij berserk vraag ik mij af welke richting ze uit gaan. Moest het enkel De Griffith/Casca arc zijn zou deze manga ook in mijn lijstje voorkomen.

Link naar reactie

Ok, ook even mijn top 10 dan.  Even melden dat ik niet zo super veel manga (meer) lees.  En wat ik lees is heel erg shonen.  
 

1. Dragonball: voor mij incontournable, nostalgie ten top en de delen waar hij klein is blijft de perfecte mix tussen humor en actie)
2. Naruto: toen ik nog student was kon ik soms een week niet uitgaan omdat de nieuwe naruto uitkwam en ik die liever kocht dan uitgaan. En nu, meer dan 10 jaar later koop ik die nog steeds.  Loopt op zijn einde en dat vind ik heel jammer.

3. 20th century boys: de verhaalstructuur, de personages, het mysterie... alles is gewoon top.

4.Slam Dunk:  Ik heb niets met basket maar had jaren geleden het eerste nummer gekocht voor de tekeningen.  En ik was verkocht.

5. One Piece: De moderne dragonball. Misschien wel de populairste strip ter wereld, dat zegt genoeg denk ik.

6. Akira: klassieker.  6 telefoonboeken lezen met de mond open.

7. DeathNote: Mocht het niet zijn van het tweede deel stond de reeks veel hoger.

8. Monster: Fantastische reis.  Je hoopt altijd dat Tenma dichter bij Johan raakt.  Superspannend.

9.NoriTaka: hier heb ik mee gelachen, onvergetelijk.  Echt tijd dat ik die eens opnieuw lees. Toen ik jong was had ik wel een oogje op Nakayama.

10. Ranma 1/2: heb de reeks niet volledig.  Voor mij het beste dat Takahashi heeft gemaakt

 

De meeste keuzes komen toch voort uit een nostalgisch gevoel.

Link naar reactie

Vreemd dat Taniguchi zo weinig vermeld wordt - is toch een incontournable, en dan nog op een stripsite. Ik zou een top 10 kunnen maken bestaande uit enkel werk van hem ;)

Ik heb van hem Quest for the Missing Girl and Samurai Legend maar geen van beide vind ik van topniveau. Quest of the Missing Girl komt heel erg in de buurt maar gevoelsmatig is het dat nog net niet.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

naar jouw top 10, daar ben ik benieuwd naar!

 

Mijn top 10? Heel moeilijk want ik ben helemaal geen lijstjesman… Maar speciaal voor dit topic heb ik eens wat zitten snuisteren op Mangaheuvel om te zien hoe ik een brede top 10 kan samenstellen. Want een top 10 moet toch wat diversiteit bevatten (oud-recent, diverse genres en doelpublieken…). Soit, hier een probeersel dat er morgen misschien helemaal anders zou uitzien maar waar toch niets instaat waar ik niet uitermate van genoten heb ;-)

 

1/ Yotsubato – Met vlag en wimpel bovenaan. Toegegeven, niet elk verhaaltje is even geslaagd in de latere volumes, maar het niveau lag zo hoog dat dat onvermijdelijk is. Opdondertje Yotsuba combineert de emoties van Taniguchi, de kracht van Goku, en de menselijkheid van Tenma.

2/ Herinneringen (of andere stuff van Jiro Taniguchi zoals Dagboek van mijn Vader, Dierentuin in de Winter,...) – de persoonlijke werken van Taniguchi hebben allemaal dezelfde emotionele impact op de lezer en zijn dus eigenlijk inwisselbaar. Ik koos Herinneringen omdat die het meest gelauwerd werd met prijzen maar 4-5 andere one-shots zijn evenwaardig.

3/ Slam Dunk – de kracht en de emotie waarmee Inoue uitpakt in Slam Dunk blijft ongeëvenaard. De manga die ik het snelst nog eens zal vastpakken om te herlezen (iets wat ik haast nooit doe) en als je eenmaal begint aan Slam Dunk lees je gewoon de rest van de reeks ook nog eens uit.

4/ Berserk – die eerste 12-13 boekjes zijn sublieme (“westerse”) dark fantasy. Nadien zakt het wat terug maar blijft het gelukkig genoeg boeien dankzij de sterke personages.

5/ Monster – Van Urasawa blijf ik Monster het meest complete werk vinden. Het blijft ook een erg hoog niveau aanhouden, terwijl 20th Century Boys straffer uitpakt in het begin maar waar Urasawa zichzelf verliest in de latere volumes.

6/ Adolf – Een top 10 zonder Tezuka is natuurlijk onmogelijk. Erg eigenlijk dat de God van de Manga ‘slechts’ op de 6de plaats komt, maar zoals gezegd, voor hetzelfde geld stel ik deze top morgen samen en staat hij in de top 3 ;-) Samen met Ayako vind ik Adolf de absolute top van Tezuka.

7/ Dragonball – deels nostalgie natuurlijk, maar het belang van Toriyama’s Dragonball voor de evolutie van manga (in het westen) kan bezwaarlijk overschat worden. Een reeks die ook perfect de tand des tijds doorstaat en ook nu nog zalige lectuur vormt.

8/ Beck – Het is weinigen gegeven om muziek zo goed weer te geven op papier. De reeks kent hoogtes en laagtes maar de personages nestelen zich zo in je systeem dat zelfs de mindere passages weten te boeien. Het hoort niet in dit topic maar Beck is ook één van de weinige manga waar de anime een heel sterke indruk (met meerwaarde) op me naliet.

9/ Sous un rayon de soleil.../Under the dapple shade.. – een top 10 zonder Tsukasa Hojo kon ik me niet voorstellen, dus kies ik voor zijn meest intieme, emotionele werk.

10/ Nana – En een top 10 zonder shojo kon natuurlijk evenmin. Nana is een manga die ook perfect door een mannelijk publiek geapprecieerd kan worden door de punkrockachtergrond dus een logische keuze. Spijtig dat Yazawa waarschijnlijk nooit in staat zal zijn een einde te breien aan haar meesterwerkje.

 

Zoals gezegd is dit een zo divers mogelijke greep uit mijn favoriete manga… Vielen net uit de boot:

 

PlanetES – een schande en onbegrijpelijk dat deze gesneuveld is. Welke idioot heeft deze top 10 eigenlijk opgesteld?!

Space Brothers – ook een astronautenthema maar dan klassieker en erg shonen-esque, maar dan met een volwassener insteek door het thema. Absolute aanrader!

Hikaru no Go – Het betere shonenwerk en ik vraag me wederom af hoe het mogelijk is dat deze de top 10 niet heeft gehaald? Ik ben het echt over de ganse lijn oneens met de opsteller van de hierboven hernomen top 10!

Vinland Saga – waar velen afhaken vind ik de reeks net (nog) boeiender worden. Niets zo interessant als farmer Thorfinn

Akira – Ook Akira is weer zo’n titel waarvan de impact op het medium enorm is geweest.

Subaru – Subaru is een enorm sterk personage, zonde dat het ‘vervolg’ nooit tot in Frankrijk is geraakt

Basara – epische shojo wordt niet gesmaakt door de Franse mangalezers maar ik vond het toch een erg sterke reeks.

Cesare – Behoort tot het betere werk van wat ik momenteel lees… Ook al had ik hier evengoed Thermae Romae of zo kunnen zetten…

 

Ik zie hier iets als Historie verschijnen maar ook al heb ik daar enkele sublieme volumes van gelezen indertijd, ik heb enkel manga’s hernomen die ik in papieren vorm heb gelezen, en niet enkel in scans. (Piano no Mori is nog zo eentje die om die reden gesneuveld is.)

Link naar reactie

Willekeurige volgorde:

Monster

Death Note

20th Century Boys

Lone Wolf and Cub

Full Metal Alchemist

Naruto

Dragonball

Ode to Kihirito

Akira

MW

 

Vinland Saga hoort er waarschijnlijk bij maar daar heb ik nog te weinig van gelezen. Ik hou van shonen dus Bleach en One Piece reken ik ook tot favorieten van mij maar met Naruto en Dragonball heb ik de in mijn ogen beste shonen al benoemd.

Link naar reactie

 Ik hou van shonen dus Bleach en One Piece reken ik ook tot favorieten van mij maar met Naruto en Dragonball heb ik de in mijn ogen beste shonen al benoemd.

 

Ben blij dat nog iemand Naruto kiest.  Hier wordt vaak wat minachtend gedaan over shonen manga en ik begrijp het.  Ook de grote kleppers als Naruto en One Piece volgen het vaste stramien: vijand - sterker worden/nieuwe aanval - winnen - nieuwe sterke vijand - enz.

Maar als je Naruto leest, zoals mezelf, van nummer 1 tot nu nummer 65 intussen kun je niet anders zeggen dan dat dit straf gemaakt is.

Vooral hoe de plotelementen van het begin nu nog steeds terug komen.  Sterk werk.

Link naar reactie

Hier wordt vaak wat minachtend gedaan over shonen manga en ik begrijp het. 

Ik probeer sinds FMA: Bortherhood (tweede anime adaptatie van FMA die veel dichter bij de manga ligt dan de eerste adaptatie) waar ik enorm van genoten heb, mijn mening over shonen manga aan te passen. Ik ben momenteel een shonen reeks aan het lezen met nog een stel te volgen in het nieuwe jaar..

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ben blij dat nog iemand Naruto kiest. Hier wordt vaak wat minachtend gedaan over shonen manga en ik begrijp het. Ook de grote kleppers als Naruto en One Piece volgen het vaste stramien: vijand - sterker worden/nieuwe aanval - winnen - nieuwe sterke vijand - enz.

Maar als je Naruto leest, zoals mezelf, van nummer 1 tot nu nummer 65 intussen kun je niet anders zeggen dan dat dit straf gemaakt is.

Vooral hoe de plotelementen van het begin nu nog steeds terug komen. Sterk werk.

Lees wat je wil, feli. Als je er plezier aan beleeft dan is het allemaal goed. Ik ben zelf zo blij met mijn dragonball tankobons...

Nu, ik ben zelf ook al beschuldigd van elitisme, maar dan op het comicforum. Ik denk dat mijn uitspraken en die van anderen daar verkeerd begrepen worden. Het geschreven woord komt harder over.

Ik zou ook wel tot een top 10 manga komen, maar jullie hebben er al veel van opgenoemd.

Sta mij gewoon toe om misschien nog eentje te vermelden: 2001 nights. Dat is voor mij de hemel, arthur c clarke achtige sci-fi.

Link naar reactie

Hier wordt vaak wat minachtend gedaan over shonen manga en ik begrijp het.

 

Het is ergens een beetje moeilijk om nu nog aan shonen reeks te beginnen maar uit ervaring weet ik wel dat als je er enkele leest en de personages dierbaar worden dat je terug meegezogen wordt in het verhaal door de humor, speelsheid en spanning.

Heb speciaal Kyo Samurai Deeper in mijn lijst staan omdat de shonen is die ik zelf zeer graag heb gelezen. Zalige humor, een goed verhaal en neemt zichzelf niet te serieus.

 

Mijn to-buy lijst wordt wel weer langer:

 

Bride's Story, Slam Dunk, Attack on Titan, Knights of Sidonia, Planetes, Black Lagoon, ....

Link naar reactie

Ben ook blij dat er eindelijk meer aandacht is voor shonen op de reep. Ik ben er trouwens zelf schuldig aan want hoewel ik het goed vind heb ik er zelf zelden over gepost. Eerlijk gezegd ook omdat ik dacht dat niemand het goed vind (wat geen goede reden is om niets te posten maar soit). 

 

Anime als Naruto, Bleach en Full Metal Alchemist hebben mij zelfs terug naar het lezen van strips gebracht dus het speelt een belangrijke rol in mijn leven. Op het eerste oog zijn veel shonen series inderdaad 12 in een dozijn maar uiteindelijk zijn het vaak mooie coming-of-age verhalen met veel diverse karakters die zich ontwikkelen door het verhaal heen. Niet zelden worden er toch wel grote, serieuze onderwerpen behandeld. 

Link naar reactie

1. Monster

2. MW

3. Death Note

4. Buddha

5. Black Jack

6. Akira

7. Doubt

8. Ode to Kirihoto

9. Message to Adolf

10. Ayako

11. Apollo's song

12. Swallowing the earth

13. Princess Knight

 

En daarmee is dit m'n volledige manga-collectie. Valt het op dat er nogal veel Tezuka bijzit  :e002:

Nog heel wat te ontdekken dus.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

1: Katsuhiro Otomo: Akira

2: Keiji Nakazawa: Barefoot Gen. Vooral de eerste 4 delen

3: Jiro Taniguchi: The walking man

4: Osamu Tezuka: Buddha (eigenlijk al zijn werk, maar dit is toch echt prachtig)

5: Yoshihiro Tatsumi: Abandon the old in Tokyo + The Push Man and other stories

6: Shigeru Mizuki: Showa (alle 3 delen)

7: Yoshihiro Tatsumi: Good-Bye

8: Yumemakura Baku: The Summit of the Gods (samen met Jiro Taniguchi)

9: Hiroki Endo: Eden

10: Moto Hagio: A drunken dream and other stories

 

Ik zie nu dat ik grootheden als Kazuo Koike (Lone Wolf, etc), Takehiko Inoue (Vagabond), Tsugumi Ohba (Death Note), Eiji Ohtsuka (Kurosagi Corpse Delivery Service), Katsuhiro Otomo (Legend of Mother Sarah) en Hiroki Samura (Blade of the Immortal) tekort doe, maar het is slechts een top 10

Link naar reactie

toch verrassend vind ik, heel veel urasawa, zal toch te maken hebben met de vertalingen (niet dat urasawa niet goed is hoor, verre van)

9 van de 10 reeksen zijn (gedeeltelijk) vertaald.

 

tussenstand:

 

1 monster 46p

2 20th cb 37p

3 herinneringen 29p

4 akira 28p

5 lone wolf & cub 27p

6 death note 26p

7 berserk 22p

8 nausicaa 20p

9 dragonball 18p

10 pluto 16p

Link naar reactie

1: Katsuhiro Otomo: Akira

2: Keiji Nakazawa: Barefoot Gen. Vooral de eerste 4 delen

3: Jiro Taniguchi: The walking man

4: Osamu Tezuka: Buddha (eigenlijk al zijn werk, maar dit is toch echt prachtig)

5: Yoshihiro Tatsumi: Abandon the old in Tokyo + The Push Man and other stories

6: Shigeru Mizuki: Showa (alle 3 delen)

7: Yoshihiro Tatsumi: Good-Bye

8: Yumemakura Baku: The Summit of the Gods (samen met Jiro Taniguchi)

9: Hiroki Endo: Eden

10: Moto Hagio: A drunken dream and other stories

 

Ik zie nu dat ik grootheden als Kazuo Koike (Lone Wolf, etc), Takehiko Inoue (Vagabond), Tsugumi Ohba (Death Note), Eiji Ohtsuka (Kurosagi Corpse Delivery Service), Katsuhiro Otomo (Legend of Mother Sarah) en Hiroki Samura (Blade of the Immortal) tekort doe, maar het is slechts een top 10

 

Legend of Mother Sarah kende ik niet, even wat aan het opzoeken geweest en een stukje gelezen: waaw. ziet er erg gaaf uit, maar natuurlijk niet meer te bestellen :(

Link naar reactie

Benieuwd naar je Top-10 zonder Tezuka :)

Oldboy vond ik wel de moeite..En Eden vind ik erg goed...

20Century Boys vond ik ook goed...Maar daar houdt het zo'n beetje op...

Ik lees niet zoveel manga moet ik zeggen...

Het moet voor mij toch altijd een beetje toegankelijk getekend zijn...

Die grote manga-ogen zijn niet meteen aan mij besteed...

Link naar reactie

Oldboy vond ik wel de moeite..En Eden vind ik erg goed...

20Century Boys vond ik ook goed...Maar daar houdt het zo'n beetje op...

Ik lees niet zoveel manga moet ik zeggen...

Het moet voor mij toch altijd een beetje toegankelijk getekend zijn...

Die grote manga-ogen zijn niet meteen aan mij besteed...

hopen enorm goeie manga die aan die voorwaarden voldoen, willy!

Link naar reactie

Oldboy vond ik wel de moeite..En Eden vind ik erg goed...

20Century Boys vond ik ook goed...Maar daar houdt het zo'n beetje op...

Ik lees niet zoveel manga moet ik zeggen...

Het moet voor mij toch altijd een beetje toegankelijk getekend zijn...

Die grote manga-ogen zijn niet meteen aan mij besteed...

Hoe vond je Soil? Ik was nml enorm vereerd toen ik hoorde dat je deze had aangeschaft na mijn bespreking dus hoop dat het je bevallen is.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Hoe vond je Soil? Ik was nml enorm vereerd toen ik hoorde dat je deze had aangeschaft na mijn bespreking dus hoop dat het je bevallen is.

Soil is zeer de moeite, dat is zeker zo! Bedankt voor de tip. Heb ik graag gelezen.

Ik lees je besprekingen heel dikwijls en ga ook altijd alles opzoeken op het net om het wat nader te bekijken...

Daarom hoef ik nog niet alles te lezen, maar het is bijzonder  leuk om te ontdekken wat er allemaal bestaat.

Link naar reactie
  • 4 months later...

Kleine update. Er is tenslotte enige tijd verstreken en dat brengt perspectief. Sommige reeksen waren toch niet zo memorabel als ik had verwacht en andere bleken dan achteraf veel beter dan ik eerst dacht.

 

1. Shigurui

2. Mushishi

3. Eden - It's an Endless World

4. Pluto

5. Bokurano: Ours

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...