Ga naar inhoud

De Beste Manga Top 10


Timhardt

Recommended Posts

Fer ze taim bie-ing:

 

1 Death Note +

2 Neon Genesis Evangelion +

3 Bleach

4 Ikigami +

5 Monster +

6 Nana

7 MW +

8 Rurouni Kenshin

9 Battle Angel Alita +

10 Usagi Yojimbo

 

+ betekent: volledig gepubliceerd in het Nederlands

 

Lijst aan verandering onderhevig (die jishin, hè).

Link naar reactie

Er zijn in het Japans ook maar 11 delen, dus technisch is Neon Genesis Evangelion volledig vertaald in het Nederlands.

Het verhaal breekt echter inderdaad af.

Maar als je de anime ziet, dan vraag je je af wat ze zouden hebben gedaan om een volledige manga-versie boeiend te houden. Op het einde zie je soms alleen maar tekst. Of je krijgt een dia (niets beweegt) met een voice-over. Er zijn ook veel voice-overs die andere dingen zeggen dan de tekst die in koeien van letters op het scherm verschijnt.

Weird.

Wat verklaart waarom het een cult-hit is, maar waarvan ik me wel afvraag of het door geldgebrek kwam in plaats van door artistieke keuzes, en zeker hoe ze dat dan in een manga zouden stoppen.

Link naar reactie

Er zijn in het Japans ook maar 11 delen, dus technisch is Neon Genesis Evangelion volledig vertaald in het Nederlands.

Het verhaal breekt echter inderdaad af.

Maar als je de anime ziet, dan vraag je je af wat ze zouden hebben gedaan om een volledige manga-versie boeiend te houden. Op het einde zie je soms alleen maar tekst. Of je krijgt een dia (niets beweegt) met een voice-over. Er zijn ook veel voice-overs die andere dingen zeggen dan de tekst die in koeien van letters op het scherm verschijnt.

Weird.

Wat verklaart waarom het een cult-hit is, maar waarvan ik me wel afvraag of het door geldgebrek kwam in plaats van door artistieke keuzes, en zeker hoe ze dat dan in een manga zouden stoppen.

Daar kan ik antwoord op geven.

 

Het einde van de serie zoals jij het kent is niet het einde van de serie. De serie eindigt met de toepasselijk getitelde big budget film "The End of Evangelion" DAT is het werkelijke einde van Evangelion zoals de titel al doet vermoeden. De laatste twee afleveringen van de serie zijn gemaakt omdat regiseur Hideaki Anno door het budget heen zat en niet meer het einde konden animeren wat hij voor ogen had. (End of Evangelion dus) Daarop besloot Anno om twee bonus afleveringen te maken die wat dieper ingingen op de psyches van de personages en die een brug moesten vormen naar de film die hij wilde maken. Maar veel mensen hadden dit niet door en dachten dat dit het einde van de serie was terwijl Anno ondertussen al bezig was met fondsen werven om The End of Evangelion te kunnen maken.

 

Nu wil ik niet zeggen dat The End of Evangelion nu zo'n fatsoenlijk einde biedt (spoiler: it's kinda shit) Maar zolang je die nog niet gezien hebt kun je niet zeggen dat je weet hoe Evangelion eindigt.

 

Oh en overigens wat "dat verklaart waarom het een cult hit is" zit je ook scheef. Evangelion is een cult hit geworden omdat het één van de eerste aminstream anime was die volwassen en psychologische onderwerpen durfde aan te kaarten en verder de diepte in durfde te gaan in een tijd dat anime nog vooral voor kinderen bedoeld was. Vergelekn bij latere series zoals Serial Experinents: Lain of RahXephon stelt het niet veel voor maar die series waren nooit gemaakt als Evangelion niet bestaan had. Daarom is het een cult serie geworden.

 

Ik moet trouwens zeggen: de Evangelion film remakes zijn tot nog toe beter dan de oorspronkelijke serie. Film 1 is puur de eerste zeven afleveringen van de serie (de beste aflveringen imo) maar dan veel beter geanimeerd. Maar film 2 gaat een heel andere kant op dan de serie en verwijdert veel van de saaie en irritante stukken uit de serie. Film 2 eindigt overigens waar The End of Evangelion ook eindigt ongeveer dus ik verwacht dat films 3 en 4 origineel materiaal zullen bieden. Film 3 komt eind dit jaar uit. Ben heel benieuwd!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik ook. Het einde van de anime-serie vond ik eigenlijk teleurstellend. Enerzijds krijg je wel die diepte in de psychologie van de personages, maar anderzijds is het "hoofdpersonage-wordt-wakker" toch flauw.

Maar het blijkt dus inderdaad dat het budget op was.

 

Wat aangepaste lijst:

 

 

1 Death Note +

2 Neon Genesis Evangelion

3 Bleach

4 Ikigami +

5 Monster +

6 Nana

7 MW +

8 Rurouni Kenshin

9 Battle Angel Alita +

10 Usagi Yojimbo

 

+ betekent: volledig gepubliceerd in het Nederlands

 

Lijst aan verandering onderhevig (die jishin, hè).

 

En nu op naar de NGE-films.

Link naar reactie

Ja, dat is mogelijk (zelfs heel zeker, gezien de huidige toestand), maar de 9 delen die ik heb gelezen, gaven me niet het gevoel dat er iets ontbrak.

Het gepubliceerde verhaal is wel degelijk af, en het uitgangsprobleem van die reeks is ook afgewerkt.

Een succesvolle reeks krijgt altijd vervolgen.

 

Het is misschien vergelijkbaar met het geval Dragonball en Dragonball Z. Dragonball (Z) is volledig uit in het Nederlands, maar eigenlijk is die Z een vervolg op Dragonball zelf, en kun je het dus zonder doen.

 

Er zijn ook lezers die vinden dat Death Note mocht stoppen bij deel 6, en die vinden dat de tweede reeks overbodig is.

Link naar reactie

Gunnm (Battle Angel Alita) is een alleenstaand geheel. Last Order is een vervolg maar dat houdt geen rekening met de laatste tientallen pagina's van deel 9 van de gewone reeks. Dus dat is wel een reeks die als volledig mag beschouwd worden.

 

En ja, er komt na Last Order inderdaad nog een derde en afsluitende reeks in het universum van Gunnm/BAA.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...