Ga naar inhoud

Angoulême 2015


Johan

Recommended Posts

Hoeveel kosten zo'n tickets eigenlijk ongeveer? Bijvoorbeeld Marini?  

 

Bij de meeste uitgeverijen kun je gewoon aanschuiven met je nederlandstalige boekje. Drie uitgeverijen stelden vorig jaar de aankoop van een (frans) boek verplicht: Paquet,Futuropolis en Glenat. Veel grote of zo je wil beroemde tekenaar signeren op tirage: eerst met het nodige geduw een ticket verwerven en dan de licht corrupte tirage doorstaan. Ook is het mogelijk om door de aankoop van een poepduur boek (125-180 euro) een "zekere" dedie te verwerven. Dit laatste gebeurt dan weer bij wat kleinere uitgeverijen met dure boekies, vaak is voorintekening daarbij verstandig.....

Link naar reactie

Die tirages zijn niets voor mij, niet alleen heb ik bar weinig geluk maar het staat me tegen dat je vaak al in een rij moet wachten voor en ticket van een begerenswaardige tekenaar. Sta je een half uur te wachten op een ticket win je nog niks. Hou er rekening mee dat een tirage dedie van Marini aanmerkelijk eenvoudiger is dan een dedie die hij maakt in zo'n duur boek......

Link naar reactie

Heb wel in angouleme twee tirages gewonnen.

Eerste jaar voor Leo (aldebaran)

Tweede jaar voor Cosey (op zoek naar peter pan)

 

Heb meer tirages verloren dan gewonnen en het kost je erg veel tijd op zo'n dag.

Het festival is een aanrader voor iedere stripliefhebber.

Wanneer je echter een ervaren beurs bezoeker bent is deze beurs echter een openbaring en blijkt dat je nog veel ervaring mist.

Link naar reactie

Heb wel in angouleme twee tirages gewonnen. Eerste jaar voor Leo (aldebaran). Tweede jaar voor Cosey (op zoek naar peter pan)

 

Heb meer tirages verloren dan gewonnen en het kost je erg veel tijd op zo'n dag.

Kun je iets meer vertellen? 

 

Aan hoeveel tirages heb je eigenlijk meegedaan? Wat is ongeveer de verhouding gewonnen tirages vs deelgenomen? En hoeveel tijd kost het eigenlijk gemiddeld om deel te kunnen nemen aan een tirage? En hoe eerlijk zijn die tirages? Hebben "friends & family"net zop veel kans als een onbekende Hollander?   

Link naar reactie

Kun je iets meer vertellen? 

 

Aan hoeveel tirages heb je eigenlijk meegedaan? Wat is ongeveer de verhouding gewonnen tirages vs deelgenomen? En hoeveel tijd kost het eigenlijk gemiddeld om deel te kunnen nemen aan een tirage? En hoe eerlijk zijn die tirages? Hebben "friends & family"net zop veel kans als een onbekende Hollander?   

 

7, varieert mbt de bekendheid vd auteur, hangt er van af hoe lang je van te voren in de rij gaat staan, niet, nee.

Link naar reactie

Heel economisch antwoord. In ieder geval bedankt. 

Dikwijls zijn er minimum 100 tickets voor een 10/15-tal winnaars. Bij sommigen weet je het onmiddellijk (je trekt een bonnetje Gewonnen of niet), bij anderen is het een trekking voor of achter de schermen. En als je in de lange rij voor een tirage gaat staan kan je ook niet onmiddellijk gaan aanschuiven bij andere tekenaars omdat die plaatsen dan onmiddellijk gevuld zijn. 

Choose wisely.

Link naar reactie

Klopt helemaal wat shakeitupguy zegt.

Kiezen voor een tirage betekend een blok een tekenaar overslaan.

Sommige rijen voor de tirage trekking begonnen vorig jaar 2 uur van te voren.

Ongeveer 150 tickets en kans 1 op 10.

 

Bij Leo waren er 3 trekkingen en op de derde dag was het voor mij raak.

Bij Cosey was het toeval. Was moe en ging zitten bij de stand van Lombard.

Kwam iemand bij me staan en vroeg iets aan me in het frans. Ik maakte hieruit op tirage en Cosey.

Er werd bevestigend beantwoord door iemand die naast me zat niet beseffend dat ik nummer 2 in de rij voor de tirage trekking was.

Vaak krijgen de eerste twee in een rij een gewonnen ticket en de rest van de rij is vervolgens puur geluk. Was een kwestie van op het juiste moment even uitrusten :e005:  Dagen zijn lang daar, op zaterdag van 10.00 tot 21.00 uur non stop.

 

Tekenaren komen altijd in bepaalde blokken tekenen. Deze tijden worden strikt nageleefd. Keuze om aan een tirage mee te doen betekend idd. dat de kans op een "populaire" tekenaar lastig wordt. Maar Angoulême is groot en er is veel te zien. Het is mooi om een tirage moment te gebruiken om je vervolgens te verplaatsen naar een andere tent.

Link naar reactie

Velden8 had onnoemelijk veel geluk. Meestal krijgen de eerste 5=8 wachtenden een "zeker" kaartje. Ik was numero 5. Ze wachten immers langer dan degenen die eens aan komen waaien. Een drietal fransen voor me had echter stampij gemaakt, waarover ? Who knows, stampij maken is heel normaal in Angoulême. De Lombard dame was daar nogal bozig over. Toen ze met haar stapeltje aankwam zag mijn ervaren franse buurman in de rij al dat het mis was. De helaas u heeft nix kaartjes kwamen van boven op de stapel en de hoera een dedie kaartjes kwamen van onderop de stapel. De eerste tien kregen niets en toen kwam de Lombard dame in de problemen. Ze had nog 20 hoera kaartje en die dumpte ze dan ook aan de staart van de rij waar Velden8 net zijn moede lijf had neergezet. Een franse familie kreeg ook 4 kaartjes dus dat werd weer chaos. 

 

Zo rollen de zaken in Angoulême mensen ! Er zweemt altijd wel wat van corruptie in die beurs rond: nepjournalisten die om 5 voor 9 binnenkomen en al in de rij gaan staan voor de bekendste namen, gedoe met tickets (zie hierboven), herrie over pre-rijen en volstrekt subjectief gedrag met verplichte aankoop etc etc etc etc.

Link naar reactie

Heb dan ook besloten een jaar over te slaan. Wordt alweer moe als ik bovenstaande lees.

Ga naar veel beurzen en voel me soms een soort van veteraan onder mijn mede dedie verzamelaars.

Maar Angoulême is niet te vergelijken met andere beurzen. Je zult er successen hebben en nog meer teleurstellingen.

Een goede vriend van me zei me ooit: Vier je successen! Dat is bij een festival als Angoulême het beste advies wat ik iemand kan geven. Sta niet teveel stil bij de teleurstellingen en zorg voor een back-up plan wanneer iets anders loopt dan bedoeld.

Link naar reactie

En zo is het, bedenk ook dat je echt een paar dagdelen moet voorbereiden. Je moet van te voren weten voor welke tekenaar je gaat en wanneer die waar komt. Dit ook en vooral  ivm  mee te nemen nederlandstalige boeken. Je moet een tabel opstellen gedurende welke  shifts je waar en voor wie gaat staan en vergeet ook geen plan B en of plan C voor als je favoriet van het uur niet mogelijk is.

Link naar reactie

Angouleme heeft voordelen en nadelen... maar is zeker de moeite om eens gedaan te hebben.
Mijn agenda is meestal de mindere goden want voor de grote namen is het toch een dubbeltje op zijn kant.  Het is vooral veel plannen en altijd een backup plan bij de hand hebben. IVM de loting, tja gewoon altijd meedoen waar je kan en zeker geen tijd mee verliezen. En ben je bij de gelukkige en het is een naam die je niet wenst of interesseert kan je nog altijd een collega gelukkig maken.  Tot nu toe nog nooit teleurgesteld teruggekeerd en altijd 80% -90% van mijn wish lish kunnen afwerken met success.

De eerste auteurs staan al op de site maar voor de grote uitgeverijen is het altijd wachten tot midden januari en zeker tot de planning online staat.
Wel de volgende namen al gespot op FB: Barbucci, Shovel, Canepa, Bajram,....   
 

Link naar reactie

Absoluut, ik ken mensen die er enkel naar toe gaan voor de tentoonstellingen, die her en der worden gehouden.

 

Dit jaar bvb. tentoonstellingen van Calvin & Hobbes, Jack Kirby, Jiro Taniguchi, Mezzo en noir et blue, Fabien Nury, Alex Barbier, The Kinky and Cosy experience (Nix), Anna & Proga (Anouk Ricard), Le monde magique des moomins, L'employé du mois, Lignes - Guillaume Chauchat s'expose, les carnets de cerise un conte moderne et profond, Jim Curious - plongée dans la 3D,...

 

 

 

 

 

En voor de dédijagers 75 namen erbij...

Link naar reactie

Kort dag om dat nu nog te regelen. Het is zo ver weg dat je minstens een dag in een hotel door zult moeten brengen. En de hotels in Angouleme zullen wel vol zitten.  

Angoulême is daarop voorzien, de meesten slapen enkele kilometers buiten de stad, je kan je informeren bij het Office du Tourisme info@angouleme-tourisme.com

 

Of verblijven in een gastgezin (de gegevens staan op hun website).  Dat doe ik trouwens al voor de 13de keer !!

Link naar reactie

Angoulême is daarop voorzien, de meesten slapen enkele kilometers buiten de stad, je kan je informeren bij het Office du Tourisme info@angouleme-tourisme.com

 

Of verblijven in een gastgezin (de gegevens staan op hun website).  Dat doe ik trouwens al voor de 13de keer !!

 

Ja, maar dan mis je een stuk van de Angouleme ervaring. Althans, als ik de verhalen van Lecram mag geloven, over de kamer ter grootte van een bezemkast.

Link naar reactie
Gast misschien wel

Is Nix zelf ook aanwezig op deze beurs?

Ik ben al jaren aan het hopen dat hij in Nederland een keer een beurs komt bezoeken ..maar dat gebeurd, helaas niet.

..misschien dan toch de moeite om eens een verre reis te maken....

Link naar reactie

Kamers ter grootte van een bezemkast zijn enkel een fijne ervaring als je er met je nieuwe vriendin naar toe gaat. Met een stel ruftende dedi-jagers krijg ik er toch een ander gevoel bij... :e007:

 

Erik

 

Er staan drie bedden in zo'n bezemkastkamer, twee naast elkaar en eentje heel gevaarlijk boven die twee anderen aan de muur geschroefd. Als Tweetie, feli en misschien wel nu één kamer huren.......

Link naar reactie

Hoeveel nieuwe namen tot nu toe voor jou Johan ??

Zal ook jij je dag weer kunnen vullen ??

We zijn nog heel vroeg, er zijn nog maar 373 namen bekend, waarvan al nog 192 te gaan...

 

Maar zoals ze bij ons zeggen "de grote legumen moeten nog komen"

Zoals in Le Monde de bulles : Fluide Glacial, Paquet, Galimard, Dargaud, Glénat, Lombard, Soleil, Futuropolis, Delcourt, Emmanuel Proust en Casterman bvb.

En in Le nouveau monde : Scutella, Mosquito, Rackham, Ca et là, Tabou BD,...

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...