Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Pfff ik ga hoogbejaard zijn aan het tempo dat Arboris zijn integrales afwerkt.

Begrijp me niet verkeerd alle lof voor het feit dat atilla en brammetje bram zijn toegevoegd aan het gamma.

Maar slechts 1 integrale van baard en kale, beverpatroelje, sophie, guus slim en Jerry spring is veel te lang.

Ik had toch gehoopt op 2 integrales per jaar per reeks.   Ik begrijp dan alles vertalen tijd kost,

maar dan nog...

Link naar reactie
30 minutes ago, boystoffel said:

Pfff ik ga hoogbejaard zijn aan het tempo dat Arboris zijn integrales afwerkt.

Begrijp me niet verkeerd alle lof voor het feit dat atilla en brammetje bram zijn toegevoegd aan het gamma.

Maar slechts 1 integrale van baard en kale, beverpatroelje, sophie, guus slim en Jerry spring is veel te lang.

Ik had toch gehoopt op 2 integrales per jaar per reeks.   Ik begrijp dan alles vertalen tijd kost,

maar dan nog...

Ik heb er van De beverpatroelje al 4 in de kast staan. Halfweg dus ;-) Geduld uitoefenen.

Het ware inderdaad best om eerst hun bestaande integrales af te werken vooraleer ze met nieuwe beginnen (Attila, Brammetje Bram,...)

 

 

On 19/6/2017 at 2:34 PM, Elvis said:

Bundeling per 3 is perfect voor mij.Geen zin om dikke , onhandige en veel te zware integralen te sjouwen....

Voor mij is een ideale bundeling 4à5 verhalen + 30à50 extra pagina's aan informatie.

Link naar reactie
2 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Ik heb er van De beverpatroelje al 4 in de kast staan. Halfweg dus ;-) Geduld uitoefenen.

Het ware inderdaad best om eerst hun bestaande integrales af te werken vooraleer ze met nieuwe beginnen (Attila, Brammetje Bram,...)

 

Dat is vooral een kwestie van 'claimen', denk ik. Arboris is niet de enige uitgever die op die oude reeksen aast en Dupuis, Dargaud en Lombard kiezen er ook steeds vaker voor om de integrales van hun patrimonium zelf in vertaling uit te geven.

Link naar reactie
1 uur geleden, Metabaron zei:

Dat is vooral een kwestie van 'claimen', denk ik. Arboris is niet de enige uitgever die op die oude reeksen aast en Dupuis, Dargaud en Lombard kiezen er ook steeds vaker voor om de integrales van hun patrimonium zelf in vertaling uit te geven.

 

Waarschijnlijk heb je gelijk. Commercieel heel verstandig van Arboris. Als ik het zo bekijk heeft Sherpa, die met Roodbaard begon en daarmee de eerste integrale had, het commercieel laten liggen. 

Link naar reactie

Je kan het ook anders bekijken.  Dat Roodbaard compleet wordt uitgegeven ben ik redelijk gerust in.

Over de reeksen bij Arboris heel wat minder. Want dit is weer een rage. Als deze afloopt en de interesse vermindert ook al om dat er zoveel integrales verschijnen zal Arboris ze dan allemaal nog tot het laatste deel ze uitgeven?

Zou ze liever de huidige integrales zien afwerken voor ze aan nieuwe beginnen. Uiteindelijk maakt dit voor hen niet uit of ze nu 15 eerste delen uitgeven of 5 maal 3 delen van een reeks. Meer kunnen ze blijkbaar toch niet aan.

Link naar reactie
55 minutes ago, pedem said:

Je kan het ook anders bekijken.  Dat Roodbaard compleet wordt uitgegeven ben ik redelijk gerust in.

Over de reeksen bij Arboris heel wat minder. Want dit is weer een rage. Als deze afloopt en de interesse vermindert ook al om dat er zoveel integrales verschijnen zal Arboris ze dan allemaal nog tot het laatste deel ze uitgeven?

Zou ze liever de huidige integrales zien afwerken voor ze aan nieuwe beginnen. Uiteindelijk maakt dit voor hen niet uit of ze nu 15 eerste delen uitgeven of 5 maal 3 delen van een reeks. Meer kunnen ze blijkbaar toch niet aan.

² 

Ik moest exact hetzelfde denken als ik de post van Tweetie las. Liever een minder commerciële uitgeverij die zijn engagementen nakomt dan een commerciële maar even wispelturige uitgeverij die een niet te overziene lijst van onafgewerkte reeksen op zijn conto heeft staan.

Link naar reactie

Jerry Spring en De Beverpatroelje zullen in het Nederlands meer integrales tellen, want Arboris bundelt de reguliere albums per drie terwijl de versies van Dupuis almaar meer albums per integrale tellen. De vier Franse Jerry's zullen  in het NL zes zijn. Van de bevertjes weet ik het nig niet.

 

Integrales zijn geen rage. Ze zijn een nieuwere manier om oude reeksen weer beschikbaar te maken zonder losse, uitverkochte delen opnieuw uit te hoeven geven en een oneindige back catalogue op peil te houden. Presenteer het als iets nieuws en het werkt op meerdere fronten voor nieuwe lezers en voor oudere, verzamelende lezers. De oplages ervan hoeven niet groot te zijn om al uit de kosten te raken hoewel het voor een uitgever natuurlijk wel een investering en een inschatting van een risico vereist.

 

Dat Nero zou mislukken, verbaast me niets. Let's face it, die reeks is zo dood als een pier en de integrale aanpak was niet goed genoeg.

Link naar reactie
32 minutes ago, shakeitupguy said:

Klopt het trouwens dat de Integrale van Blueberry die gisteren moest verschijnen uitgesteld is naar augustus?

 

Dat is ook de info die ik vind.

Dat hoeft niets te betekenen: er zijn twee maanden waarin je beter geen strips uitbrengt: januari en juli. Dus als je juni niet haalt, kun je beter direct uitstellen tot augustus. Het is trouwens begin augustus, dus nét over juli heen getild.

Link naar reactie
12 minuten geleden, pedem zei:

@ kontiki

 

Waarom moeten oplages niet zo groot zijn om uit kosten te raken?

 

Heeft dat met goedkopere rechten op oude reeksen te maken?

 

 

Ze zijn duurder. Dan heb je daar sowieso al minder kopers voor. Maar er zijn er ook geen duizend of meer van nodig om de hogere productieprijs per stuk eruit te halen. Hetzelfde geldt voor hardcovers.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Ze zijn duurder. Dan heb je daar sowieso al minder kopers voor. Maar er zijn er ook geen duizend of meer van nodig om de hogere productieprijs per stuk eruit te halen. Hetzelfde geldt voor hardcovers.

+ de "tekeningen" bestaan al, de tekenaar moet niet nog eens betaald worden, behalve misschien een vast bedrag per verkocht album. Denk ik.

Link naar reactie

Het is soms nochtans een hele klus om vooral van erfgenamen een ja te krijgen. De (internationale) rechten zijn een bitch.

Sommige reeksen zullen nooit als integrale verschijnen omdat de ene erfgenaam het tegenovergestelde beslist van een andere erfgenaam, enkel om die te pesten.

Voor de integrale van Isabel moest Lombard de erfgenamen van Will, Delporte, Franquin en Macherot overtuigen en dan was men domweg vergeten om in de contracten ook op te nemen dat er misschien ook interesse zou zijn in andere talen dan het Frans, want behalve in het Nederlands verschijnen de laatste jaren ook veel integrales in het Duits, Spaans en andere talen. De Duitsers en ook een Vlaamse uitgeverij hebben  het opgegeven om dat helemaal opnieuw geregeld te krijgen voor Isabel.

Maar er zou een compleet nieuwe integrale van Isabel komen waardoor de weg naar een NL-vertaling misschien toch weer open ligt. Het zal nog niet voor de eerste jaren zijn.

Link naar reactie
19 hours ago, Kontiki said:

 

Dat Nero zou mislukken, verbaast me niets. Let's face it, die reeks is zo dood als een pier en de integrale aanpak was niet goed genoeg.

 

 

Jammer. 

 

Ik had graag gezien dat er een integrale versie zou verschijnen van Nero met de verhalen van het Volk, in zwart/wit met een dossier, naar het voorbeeld van de Franse integrales. Jerry Spring was toch ook in zwart/wit en dat was een heel mooie uitgave. 

 

 

Link naar reactie
57 minuten geleden, pudifar zei:

Jammer. 

 

Ik had graag gezien dat er een integrale versie zou verschijnen van Nero met de verhalen van het Volk, in zwart/wit met een dossier, naar het voorbeeld van de Franse integrales. Jerry Spring was toch ook in zwart/wit en dat was een heel mooie uitgave. 

 

Jerry Spring is wat meer tijdloos en veel geschikter om in zwartwit gedrukt te worden. Ook zijn er natuurlijk veel minder delen van. 

Link naar reactie
3 minutes ago, Tweetie said:

 

Jerry Spring is wat meer tijdloos en veel geschikter om in zwartwit gedrukt te worden. Ook zijn er natuurlijk veel minder delen van. 

 

Ik weet het, je kan Nero natuurlijk niet vergelijken met Jerry Spring. 

Maar het doet toch een beetje pijn te zien dat Jerry Spring kan worden herdrukt in een mooie editie, terwijl dit niet kan voor Nero. 

Link naar reactie
28 minuten geleden, pudifar zei:

 

Ik weet het, je kan Nero natuurlijk niet vergelijken met Jerry Spring. 

Maar het doet toch een beetje pijn te zien dat Jerry Spring kan worden herdrukt in een mooie editie, terwijl dit niet kan voor Nero. 

Ik denk eerder dat het een kwestie is van niet willen in plaats van niet kunnen. Verder dan omnibussen gaat Standaard uitgeverij nooit geraken denk ik wat integrales betreft. Triestig maar helaas pure realiteit.

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Ronald A zei:

Ik snap niet dat uitgeverijen integrales uitbrengen van bijvoorbeeld Boes, Brammetje Bram, Attila en binnenkort Trent. Terwijl Franse integrales van Buck Danny en Michel Vaillant in een Nederlandse vertaling volledig genegeerd worden.

 

Wat niet is, kan nog komen. 

Link naar reactie
1 uur terug, Ronald A zei:

Ik snap niet dat uitgeverijen integrales uitbrengen van bijvoorbeeld Boes, Brammetje Bram, Attila en binnenkort Trent. Terwijl Franse integrales van Buck Danny en Michel Vaillant in een Nederlandse vertaling volledig genegeerd worden.

Een aantal jaren geleden zijn van Michel Vaillant de eerste albums in hc uitgegeven. Volgens mij was dit géén doorslaand succes.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

Een aantal jaren geleden zijn van Michel Vaillant de eerste albums in hc uitgegeven. Volgens mij was dit géén doorslaand succes.

Had dit niet te maken met het feit dat men de eerste (11 dacht ik) delen maar in HC op de markt bracht in plaats van de volledige reeks in HC. Dit blijft toch een tijdloze strip die nu ook met de re-look blijft scoren.

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Ronald A zei:

Had dit niet te maken met het feit dat men de eerste (11 dacht ik) delen maar in HC op de markt bracht in plaats van de volledige reeks in HC. Dit blijft toch een tijdloze strip die nu ook met de re-look blijft scoren.

 

Volgens mij zijn de delen vanaf deel 12 niet uitgebracht omdat de verkoop van de eerste 11 delen tegenviel

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 minutes ago, Elvis said:

Laat Bonte Nero uitgeven op formaat en vorm van zijn Sleenovia , was zeer mooi vorm gegeven....(3 of 4 delen per bundel).Zou prachtige integrale zijn van Nero.Met telkens een nieuwe getekende cover.

Da's een goed idee. 

Hoeft zeker niet in kleur te zijn, laat alles maar in zwart/wit (met of zonder raster). 

Nieuw getekende covers hoeven niet voor mij, Marc Sleen heeft genoeg mooie covers getekend. 

Link naar reactie
18 minutes ago, Elvis said:

Laat Bonte Nero uitgeven op formaat en vorm van zijn Sleenovia , was zeer mooi vorm gegeven....(3 of 4 delen per bundel).Zou prachtige integrale zijn van Nero.Met telkens een nieuwe getekende cover.

 

Dan mag hij van mij meteen ook Oktaaf Keunink doen. Dat moet toch lukken in één of twee hardcovers? 

Link naar reactie

Buck Danny is een van de weinige reeksen waarvan oudere delen regelmatig worden herdrukt waardoor heel de reeks verkrijgbaar blijft. Dupuis gaat ervan uit dat integrales een weerslag zouden geven op de verkoop van die losse delen die hier bij ons ook in supermarkten te verkrijgen zijn.

Ik zou direct de hele reeks als integrale beginnen kopen. Ik heb geen albums van Buck Danny, maar zo'n integrale zou me over de streep trekken. Zo ben ik ook Tanguy en Laverdure beginnen lezen.

Link naar reactie
19 minutes ago, linthout said:

Er is  veel van Oktaaf Keunink niet in album verschenen volgens mij.

En daar bovenop heeft hij al eens zo'n hardcover uitgegeven van Oktaaf Keunink.

Van Doris Dobbel (Sleen) heeft hij een tiental boeken uitgegeven.

Ik herinner mij dat, naast de albums in oblong uitgeven door het Volk, Brabant strip de reeks compleet maakte met een aantal extra albums. Er was veel tijd gestoken in de restauratie van de strips want het bronnenmateriaal waren de krantenuitgaven. 

Het is vandaag de dag zeer lastig om al de albums compleet te krijgen. 

Sommige albums gaan ook zeer hoge prijzen (50 euro voor een geniet boekje is geen uitzondering). 

Een integrale uitgave aan een redelijke prijs zou daarom welkom zijn. 

 

Van Doris Dobbel zou ik ook graag een heruitgave zien. Ik heb destijds een paar albums hiervan gelezen, en ik heb mij er een kriek mee gelachen. Jammer dat de originelen hiervan verdwenen zijn. Over de originelen wist Marc Sleen nog een (spijtige) anecdote te vertellen, zie blz. 68-69 van de pdf:

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/Nero/60jaarNero.pdf

Link naar reactie
6 uren geleden, Kontiki zei:

Het is soms nochtans een hele klus om vooral van erfgenamen een ja te krijgen. De (internationale) rechten zijn een bitch.

Sommige reeksen zullen nooit als integrale verschijnen omdat de ene erfgenaam het tegenovergestelde beslist van een andere erfgenaam, enkel om die te pesten.

Voor de integrale van Isabel moest Lombard de erfgenamen van Will, Delporte, Franquin en Macherot overtuigen en dan was men domweg vergeten om in de contracten ook op te nemen dat er misschien ook interesse zou zijn in andere talen dan het Frans, want behalve in het Nederlands verschijnen de laatste jaren ook veel integrales in het Duits, Spaans en andere talen. De Duitsers en ook een Vlaamse uitgeverij hebben  het opgegeven om dat helemaal opnieuw geregeld te krijgen voor Isabel.

Maar er zou een compleet nieuwe integrale van Isabel komen waardoor de weg naar een NL-vertaling misschien toch weer open ligt. Het zal nog niet voor de eerste jaren zijn.

In het Duits is een integrale aangekondigd voor 1 januari 2018: https://www.amazon.de/Isabella-Gesamtausgabe-Band-Raymond-Macherot/dp/3941236849/. Er is nog hoop....

Link naar reactie
1 uur terug, pudifar zei:

Ik herinner mij dat, naast de albums in oblong uitgeven door het Volk, Brabant strip de reeks compleet maakte met een aantal extra albums. Er was veel tijd gestoken in de restauratie van de strips want het bronnenmateriaal waren de krantenuitgaven. 

Het is vandaag de dag zeer lastig om al de albums compleet te krijgen. 

Sommige albums gaan ook zeer hoge prijzen (50 euro voor een geniet boekje is geen uitzondering). 

Een integrale uitgave aan een redelijke prijs zou daarom welkom zijn. 

 

Van Doris Dobbel zou ik ook graag een heruitgave zien. Ik heb destijds een paar albums hiervan gelezen, en ik heb mij er een kriek mee gelachen. Jammer dat de originelen hiervan verdwenen zijn. Over de originelen wist Marc Sleen nog een (spijtige) anecdote te vertellen, zie blz. 68-69 van de pdf:

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/Nero/60jaarNero.pdf

Doris Dobbel is enkele jaren geleden integraal heruitgegeven door Bonte.

Ze werden ook enkel samen verkocht. Een boek of tien.

Ik weet niet of hij er nog heeft...

Link naar reactie
18 minutes ago, linthout said:

Doris Dobbel is enkele jaren geleden integraal heruitgegeven door Bonte.

Ze werden ook enkel samen verkocht. Een boek of tien.

Ik weet niet of hij er nog heeft...

Ik heb een aantal boekjes nog gelezen bij een vriend die de volledige collectie had. 

Zeer leuk. 

Link naar reactie
2 uren geleden, pudifar zei:

Van Doris Dobbel zou ik ook graag een heruitgave zien. Ik heb destijds een paar albums hiervan gelezen, en ik heb mij er een kriek mee gelachen. Jammer dat de originelen hiervan verdwenen zijn. Over de originelen wist Marc Sleen nog een (spijtige) anecdote te vertellen, zie blz. 68-69 van de pdf:

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/Nero/60jaarNero.pdf

 

SLEEN:

DORIS DOBBEL was op vraag van DE MIDDENSTAND. Ik kende Fons Margot — nu een baron — die mij zei: kijk, voor 500 frank. En ik heb er vierhonderd gemaakt! Maar dat was 500 frank zonder dat de fiscus er in tussenkwam, allemaal in het zwart. En ik vond dat goed om daar een pint mee te gaan drinken. In die tijd waren we jonge gasten. Ik heb er toch meer dan vierhonderd van gemaakt. En ik heb geen énkele DORIS DOBBEL. Die zijn allemaal op de stenen blijven liggen, zoals men zegt.”

 

(kijken vragend voor meer uitleg)

 

SLEEN:

“Dus Fons Margot deelde die uit aan de kinderen die daar dan op kleurIden, met kleurkes en zo en weet ik veel wat. Maar er is niemand die een origineel heeft. Ik weet het niet. Ikzelf heb geen enkel origineel van DORIS DOBBEL. En voor een boekje geven ze dan de gekste prijzen. Dat weet je allemaal niet op voorhand, hè. Hergé zal dat ook niet geweten hebben dat ze zo’n prijzen gingen betalen.”

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tweetie zei:

 

SLEEN:

DORIS DOBBEL was op vraag van DE MIDDENSTAND. Ik kende Fons Margot — nu een baron — die mij zei: kijk, voor 500 frank. En ik heb er vierhonderd gemaakt! Maar dat was 500 frank zonder dat de fiscus er in tussenkwam, allemaal in het zwart. En ik vond dat goed om daar een pint mee te gaan drinken. In die tijd waren we jonge gasten. Ik heb er toch meer dan vierhonderd van gemaakt. En ik heb geen énkele DORIS DOBBEL. Die zijn allemaal op de stenen blijven liggen, zoals men zegt.”

 

(kijken vragend voor meer uitleg)

 

SLEEN:

“Dus Fons Margot deelde die uit aan de kinderen die daar dan op kleurIden, met kleurkes en zo en weet ik veel wat. Maar er is niemand die een origineel heeft. Ik weet het niet. Ikzelf heb geen enkel origineel van DORIS DOBBEL. En voor een boekje geven ze dan de gekste prijzen. Dat weet je allemaal niet op voorhand, hè. Hergé zal dat ook niet geweten hebben dat ze zo’n prijzen gingen betalen.”

 

Zou Mevrouw Herge de jeugd ook zo bezig hebben gehouden? 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...