Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

4 uren geleden, Jason Fly zei:

 Dat maakt het een eye catcher.

Een van de voornaamste redenen waarom ik niet zo'n voorstander ben van de hele integralegekte.

Dat zijn doorgaans prachtige uitgaven om in een bibliotheek te zetten en al mijmerend naar de rug te kijken... Een beetje zoals een mausoleum. Prachtig, een tikje melancholisch en nostalgisch... maar bovenal een verheerlijking van een dierbare afgestorvene.

 

Elke persoon of een vergane reeks mag van mij een praalgraf krijgen om U tegen te zeggen, daar niet van..., maar een praalgraf is in de eerste plaats een graf. Waar je iets doods in legt en om de zoveel tijd eens naar het fotootje dat op de steen staat komt kijken, en dat gevoel heb ik bij heel veel integrales.
Terwijl een kast vol verschillende strips in alle maten en gewichten een deur is naar tientallen werelden, is een kast vol integralen een kerkhof vol praalgraven. 

 

Want het gros van de integrales zijn albums die niet gemaakt zijn om te lezen. (Omnibussen zoals die van Vertongen en co vind ik geweldig, per 5 albums een kaftje rond de overschot van de stock en voila, je bent weer mee.) 

 

Er is zo een soort van gezegde (wat ik maar met haken en ogen kan herinneren) dat zegt "happy homes have sticky floors" ofzoiets.
Nu moet dat niet zeggen dat elke swiffer op de brandstapel moet om een happy home te hebben, maar wat ik daar uit haal is dat er geleefd moet worden. Er moet gemorst kunnen worden, kruimels tussen en onder de zetel, af en toe wat zand dat binnengesmokkeld wordt omdat je binnen iets vergeten was en je geen tijd had om je schoenen uit te doen want je was al te laat...

 

Zo bekijk ik "strips" hetzelfde, een strip met scheuren en ezelsoren en gekraakte kaften... dat is een strip die gelezen is, een strip die, soms voor nog geen 15 minuutjes, iemand heeft meegevoerd naar een andere wereld op een avontuur, een strip die nut heeft gehad. En (het gros van) integrales dienen daar niet voor.

Dat zijn luxe verzamelobjecten waar met heel veel voorzichtigheid naar mag gekeken worden vanop een respectabele afstand. 

 

Vanaf dat ik het nieuws las dat er een integrale kwam van Nino en keek er met veel ongeduld naar uit (niet alleen omwille van de verhalen, maar ook voor het dossier.)


Nu na lang twijfelen heb ik besloten om hem links te laten liggen.

Ik wou hem digitaal aanschaffen zodat ik overal makkelijk toegang had tot de verhalen en het dossier, kon lezen waar en wanneer ik wou. Naar wat ik heb gehoord, zal ik nog lang moeten wachten want, wederom van horen zeggen, komt er op vraag van een van de beslissende partijen geen digitale uitgave. Dat mag, en als een partij die dat beslissingsrecht heeft die keuze maakt, dan moet dat zo gebeuren zelfs. 


Het is ook gebleken dat er effectief vraag is naar die uitgave want ze vliegt blijkbaar langs alle kanten de deuren uit. Goed zo! Elke verkochte strip in eenders welk formaat of type uitgave ben ik voorstander van.

 

...Maar voor mijzelf is dat niet goed genoeg.

Ik wil geen 30 euro neertellen voor een klepper van een boek om in een kast te hebben staan. Ik wil dat kunnen lezen, terugbladeren, het avontuur meebeleven en bijleren van het dossier. 

Geen pijnlijke armen hebben van een lomp gewicht te moeten vasthouden of schrik hebben om een blad om te slaan omdat het zo'n mooie uitgave is om te bewaren.

Link naar reactie

Ik betaal graag 30 euro voor boeken die ik durf open te slaan omdat ze niet uit elkaar vallen. Zo kan ik ze nog steeds lezen en ervan genieten. Soms maakt een andere papierkeuze het gevoel wat anders, minder nostalgisch. Maar over het algemeen ben ik heel blij met integrale, goed gebonden boeken.

 

Dit integralen beleid van uitgevers zorgt tot het omruilen van boeken in je kast en dwingt tot keuzes met betrekking tot de andere (nieuwe) titels. Al vind ik die keuzes de laatste tijd niet zo moeilijk. De hoeveelheid pulp die uitkomt is enorm. Er zijn uitgevers die strips als een tijdschrift uitgeven: zonder gevoel, zonder visie, zonder redactie. Boeken die alleen maar uitgebracht worden om een machine draaiende te houden. Ik vind het tegenwoordig erg makkelijk om deze uitgevers links te laten liggen.

Link naar reactie
12 uren geleden, Tom MDP zei:

Zo bekijk ik "strips" hetzelfde, een strip met scheuren en ezelsoren en gekraakte kaften... dat is een strip die gelezen is, een strip die, soms voor nog geen 15 minuutjes, iemand heeft meegevoerd naar een andere wereld op een avontuur, een strip die nut heeft gehad. En (het gros van) integrales dienen daar niet voor.

Dat zijn luxe verzamelobjecten waar met heel veel voorzichtigheid naar mag gekeken worden vanop een respectabele afstand. 

(...)

Ik wil geen 30 euro neertellen voor een klepper van een boek om in een kast te hebben staan. Ik wil dat kunnen lezen, terugbladeren, het avontuur meebeleven en bijleren van het dossier. 

Geen pijnlijke armen hebben van een lomp gewicht te moeten vasthouden of schrik hebben om een blad om te slaan omdat het zo'n mooie uitgave is om te bewaren.

Ik ben totaal geen verzamelaar, maar ga wel met zorg om met wat ik wel heb. Vouwen en vegen, daar krijg ik echt rillingen van. Dat doe je toch enkel bij iets wat je meteen gaat wegsmijten? Je wilt toch niet dat je boeken staan te rotten in je kast... Of als ik zie hoeveel koffie- en bloedvlekken er in sommige bibliotheekboeken zitten... Hoe moeilijk kan het zijn om je hoofd te draaien bij een boedneus of je handen te wassen.

 

Maar goed, integrales zijn inderdaad zwaar. De boeken van De Minimensjes zijn mooi, maar je moet echt aan tafel zitten om ze op je gemak te lezen. Ik begrijp wel dat mensen het links laten liggen, maar ja, het is dat of niets. Het is niet dat ik zomaar tussen verschillende uitgaves kan kiezen. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de manier waarop het wordt uigegeven.

 

De integrale van "Docteur Mystère" is trouwens niet zwaar :)

Link naar reactie

Ik zeg niet dat ze uit mekaar hoeven te vallen, ik zeg alleen maar dat ik ze wil gebruiken waarvoor ze dienen. 

Een product waarbij het niet erg is als er een vouw in zou komen, of dat je de kaft en een deel van de katern omplooit opdat je het boek met 1 hand kan vasthouden terwijl je even drinkt zonder te moeten opstaan.

 

Hoe ze in mijn bibliotheek staan vind ik van minder belang dan hoe mijn leeservaring is.

 

Om dezelfde reden heb ik mijn antiquariatische uitgaves van de hand gedaan. Ze stonden in de kast stof te vergaren en dat was het.

 

Een herdruk van De Stalen Bloempot uit de rode reeks met een naam in, voor 50 eurocent van een rommelmarkt waar ik effectief leesplezier uit haal, is voor mij persoonlijk dan waardevoller dan die eerste druk in zijn zuurhoudend plastiek mapje dat ik vast moest nemen met stoffen handschoentjes.

Link naar reactie

De jongere versie van mezelf kan zich volledig vinden in de uiteenzetting van den Tom.  Ongetwijfeld.  Verslinden, verdorie! ... En op 't WC lezen. ;) (kon het niet laten)

Maar nu ligt dat toch anders.  Tal van mijn oudere strips, vallen letterlijk uit elkaar.  Ook al was ik altijd heel zorgzaam, ik was nu eenmaal niet de enige lezer in huis.  Dus al die 1ste druk exemplaren van Jommeke, erg fris zijn die (doorgaans) niet meer.  Ik doe ze niet weg en vervang ze (voorlopig) ook niet.  Het zijn dan ook mijn eigen strips, die ook nostalgische waarde hebben.  En ze dienen om gelezen te worden, dat klopt helemaal.

De tijd dat die stapels werkelijk overal door huis verspreid lagen, is voorbij.  Dat kantje om alles mooi op volgorde te zetten en zo netjes mogelijk te houden, was altijd al aanwezig.  Maar nu groter dan ooit.  Omdat ik geen 11 meer ben en niet meer om de 5 minuten een strip vast neem.  (ook omwille van gezondheid, dat terzijde)

Ik zou maar al te graag veel reeksen in softcover-versie hebben.  Al is het maar omdat ik het héél leuk kan vinden deze gewoon vast te nemen en naar de afzonderlijke covers te kijken bijvoorbeeld. (dat mis ik bij integrales) En omdat ze gelezen mogen worden, anders heeft het niet veel zin.  Maar velen zijn doorgaans niet meer te vinden in aanvaardbare staat.  Die zoektocht is soms eindeloos.  En als ze te vinden zijn, wil ik geen nieuwprijs (of meer) betalen voor iets wat er heel gebruikt uit ziet.  Daar wringt het schoentje bij mij.  Ik ben -waarvoor mijn excuses, ik kan het niet helpen- ook wat "vies" van dingen die door anderen zichtbaar verslonden werden.  Zeker als er vlekken en al aan te pas komen.  De bib is soms een uitdaging. Hèhè.

En daarom zijn die integrales naar mijn idee een perfecte oplossing.  Zo kan ik alsnog oudere reeksen nu pas ontdekken of opnieuw beleven (niet altijd uit nostalgie, overigens) aan een (doorgaans) aantrekkelijke prijs.  Ik bedoel, Johan & Pirrewiet bijvoorbeeld, ik heb dat als kind nooit gehad.  Maar die in simpelweg goede staat allemaal opnieuw aankopen kwam mij duurder uit dan integrales, die een boel extra's bieden, in huis te halen.  En ja, het klopt. Zo'n integrale is minder handig om overal mee te nemen, ... Maar nogmaals, ik ben geen 11 meer.  Als ik eens een strip kan lezen, doe ik dat niet tussen de soep en de patatten.  En niet overal.  Ik zet mij comfortabel en neem de tijd.  Zo'n integrale op de schoot, dat is zeker te doen hoor.  En als ik dan eens iets al liggend (in bed) wil lezen, of ik neem iets mee op vakantie, wel ... Daar zijn stapels S&W en Kiekeboes voor ... Die gaan niet lopen. ;) 

PS: Om 1ste druk en dergelijke geef ik doorgaans ook niet en met plastic mapjes en dergelijke ga ik ook niet beginnen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Alle integrales die ik heb zijn van strips die ik nog niet had gelezen, of waarvan ik één of twee albums had gelezen. Uitzondering is Yoko Tsuno, maar dat is wegens omstandigheden, en Lucky Luke, idem dito.

Integrales zijn voor mij een manier om reeksen te leren kennen of beter te leren kennen.

Ik ben ook niet speciaal gehecht aan stukgelezen exemplaren. Ze vervuilen mijn bibliotheek, en ik durf die dus weggooien.

Link naar reactie
6 uren geleden, Waldorf zei:

Ik ben toch erg blij met de integrale uitgave van Blueberry. Zo kunnen die stinkende Dargaud slappe kaftjes weg.

Ik moet nog altijd het volgende deel kopen want hier volg ik je wel in. En daarna was het Novedi, dan Big Balloon,... dan nog die Jonge Jaren van... die reeks "staat" niet mooi in de kast.

Pluspunt ook om een papiersoort te gebruiken dat licht is. Sommige integrales met minder pagina's zijn zwaarder dan die Blueberry's.

 

Link naar reactie

Ach, integrales van die oudere grote series zijn meestal nostalgische of praktische aankopen, al die series heb je allang in huis als je ze echt goed had gevonden. Niemand gaat hier toch beweren dat hij nu ineens dol is van roodbaard, bernard prince, roze bottel, yoko tsuno, blueberry, jommeke, beverpatroelje, baard en kale en al die andere namen, terwijl hij/zij ze nooit heeft aangeschaft in die tientallen jaren dat die series overal verkrijgbaar zijn/waren.

 

Het is zeker mooi voor je kast en je kunt zo series compleet verkrijgen met soms leuke extra verhalen/tekst. Zo heb ik ook een paar series die ik integraal koop voor de extras, zoals Baard en Kale en Chlorophyl of omdat ze niet compleet waren verschenen in Nederlands (Frommeltje en Damocles).

Zelf heb ik veel liever echte losse stripboeken, maar dat is natuurlijk persoonlijk, het is een feit dat er een markt voor is, dus voorziet het in een vraag en dat is prima voor de stripwereld.

Het is ook een feit dat integrales niet fijn lezen, zware grote boeken met veel bladzijden zijn zeer zeer onhandig.

 

Link naar reactie

Euh. Net wel, Lecram. Als kind heb ik nooit Boes, Mini-Mensjes, Steven Sterk, Johan en Pirrewiet, Smurfen (muv 1 of 2), ... In huis gehad. Toen beslisten ouders daar mee over. En in mijn twintiger-jaren ben ik strips wat uit het oog verloren door een nieuwe liefde (film). Nu ben ik wel degelijk grote fan van Boes en De Smurfen. Ook de andere reeksen bevallen mij, terwijl ik er vroeger niet echt bekend mee was. En ik zal zeker geen uitzondering zijn. In tegendeel.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 minuten geleden, esteban² zei:

Euh. Net wel, Lecram. Als kind heb ik nooit Boes, Mini-Mensjes, Steven Sterk, Johan en Pirrewiet, Smurfen (muv 1 of 2), ... In huis gehad. Toen beslisten ouders daar mee over. En in mijn twintiger-jaren ben ik strips wat uit het oog verloren door een nieuwe liefde (film). Nu ben ik wel degelijk grote fan van Boes en De Smurfen. Ook de andere reeksen bevallen mij, terwijl ik er vroeger niet echt bekend mee was. En ik zal zeker geen uitzondering zijn. In tegendeel.

 

Maar Esteban, een stripverzamelaar die in meer dan 40 jaar geen Roodbaard of Blueberry kent, leest of koopt en die het nu dan ineens met dertig titels tegelijk ontdekt ???????

Smurfen staan al circa 45 jaar in de bakken/schappen overal en altijd.......en dan is het nu de ontdekking????

En dit geldt voor al die oude series (ze hebben ook allemaal tientallen jaren in bladen als robbedoes en kuifje gestaan), jij bent misschien nog jong, geen idee, maar ga niet beweren dat men series, die overal te koop zijn en het eerst niet waard waren om te kopen in al die jaren.... nu ineens met soms tientallen delen tegelijk in verzamelde boeken voor een veelvoud van de prijs destijds een ontdekking zijn............maar nogmaals, misschien ben je net begonnen met strips.

Natuurlijk zijn er ook integrales met minder oude of minder bekende reeksen, maar veel is gewoon koop om slappe kaftjes te vervangen, nostalgie en mooi in de kast.

Link naar reactie

Lecram,

Maar tuurlijk dat, ongetwijfeld.  Zo moeilijk om daar in mee te gaan, is dat toch niet? :) Mijn tekst op de vorige pagina ging daar al voor een groot stuk op in.  Ik in de helft van mijn jaren als 30-ger.  Veel van die reeksen heb ik niet meegehad.  En ja hoor, ik was absoluut een striplezer, daarover geen twijfel.  En ik ben er alles behalve pas mee begonnen.  In tegendeel, ik was er als kind al volop mee bezig.  Bladen als Robbedoes, Kuifje, ... Dat zijn bladen die bij mijn generatie (enfin, mijn vrienden en tientallen neven en nichten van dezelfde leeftijd) totaal niet leefde.  Ik heb dat nooit gekend.  Het Suske & Wiske Weekblad, dat wel.  En Robbedoes en Kwabbernoot heb ik zélf moeten ontdekken in de stripwinkel.  Tome & Janry dan, ik was meteen grote fan.  Hetzelfde voor titels als Thorgal enz.  Ik wist altijd al dat De Smurfen goed waren, bijvoorbeeld, maar kreeg die albums niet.  Nu ontdek ik wat ik nooit eerder las. Ik ben zot van de tekenstijl van Seron, maar heb dat als kind nooit gezien, die reeks. En dat alleen niet.  BlueBerry sprak mijn nooit of te nimmer aan.  Mensen veranderen.  Nu zou ik dat zeker overwegen.  

Ik begrijp jouw redenering ook niet helemaal.  Waarom zouden die series "die overal te koop waren" het eerst niet waard geweest zijn?  Dat heeft er toch helemaal niets mee te maken?  Maar goed, dat schreef ik op de vorige pagina al.  Ook dat 'veelvoud'-verhaal klopt niet.  Als eens getracht sommige van die volledige reeksen in huis te halen in goede (of op z'n minst aanvaardbare) staat?  Dat is de reden waarom ik het in de voorbije jaren niet kocht.  En nu wel.

Ik zie ook talloze jonge striplezers of verzamelaars hier op springen.  Vergeten reeksen die voor nieuwe generaties (voor sommigen moeilijk te aanvaarden) totaal onbekend zijn, komen opnieuw onder de aandacht, in puike uitgaves.  Ze kunnen in grote brokken vollédig en nieuw ontdekt worden door zij die dat eerder moeilijker konden.  Er zijn integrales van dingen die 50 jaar oud zijn en dingen die amper 20 jaar oud zijn.  Er zijn altijd generaties die een deel niet meegekregen hebben.  Die overtuiging dat dit alleen maar op nostalgie draait, ik ben het daar helemaal niet eens mee.
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ben toch ook nog redelijk jong en haal verscheidene van die integrales in huis. Baard en Kale, Guus Slim, Roodbaard. Ik heb die leren kennen via de paar albums die ze in de bib hadden. En dan waren ze reeds lang niet meer te verkrijgen in stripwinkels. Die integrales geven mij dus (eindelijk) de kans leuke reeksen te lezen zonder dat ik tientallen jaren beurzen moet afschuimen om halfversleten exemplaren te zoeken en dan voor die laatste albums belachelijke prijzen neer te tellen.

 

Ik snap ook al die heisa tegen integrales hier niet. Ben je er niet voor en heb je de reeks reeds, fijn, koop ze niet, maar gun de mensen die ze nog niet kennen/hebben de kans ze te ontdekken. Dat het maar uit nostalgie is... dat kan je toch niet weten. Er zijn genoeg jonge stripliefhebbers die nog ver weg zijn van een grijze baard, die deze series net ontdekken en ze super vinden. Het is niet omdat ze niet op dit forum zitten of naar beurzen gaan, dat ze er niet zijn.

 

En dat je ze nu met 30 titels tegelijk ontdekt... we leven in het tijdperk van bingewatchen, past hier dus perfect in. De consument wil niet wachten op een vervolg, ze willen alles, meteen, nu en liefst gisteren.

 

Of zeggen dat deze te "mooi" zijn om te lezen en enkel goed zijn om in de kast te zetten. Wat let je om zo'n integrale mee op het WC te nemen of lekker op het gras in de zon te gaan liggen. Niks toch?

Link naar reactie

Ik ben blij te horen dat de jongere generatie weer alom bekende strips kan ontdekken, eigenlijk super, maar ik vrees dat jullie tot de minderheid behoren of er moet nu een complete revival van jongeren ontstaan, die jaren 70 series verkiest boven games, comics, tv series en whatever. Ik geloof niet dat er nu zoveel jeugdige nieuwe liefhebbers bijkomen, die 40 jaar oude strips gaan ontdekken en voor een fors bedrag (in tijden van free downloaden) complete series uit opa's tijd aanschaffen.

 

En er is zeker geen heisa tegen, het is verwondering en realisme, ik heb er zelf ook en iedere stripkoper zal wel eens een integrale kopen, maar dat gedweep slaat natuurlijk nergens op, het is gewoon oude koek wat al tientallen jaren gewoon te koop is geweest (op een paar moeilijke delen na) en wat je toen niet hebt gekocht en vervolgens geven ze dat in bundels uit.....tsja.....het voldoet aan een vraag, dus prima. Zoals ik al zei....uit nostalgische of praktische redenen (dat wordt ook in de reacties aangegeven....ik wil mooie staat.....delen niet verkrijgbaar...etc) en daar is niks verkeerd aan, maar gewoon een constatering.

 

En natuurlijk zijn integrales gemaakt op te lezen, alleen leest zo'n zwaar boek niet fijn, ook geen halszaak, maar een gegeven. Ook is het niet altijd leuk om zoveel van hetzelfde achter elkaar te lezen...soms wel (vervolgreeks), maar meestal gaat het dan vervelen, zie je de herhaling in de verhalen/grappen......

Persoonlijk lees ik strips graag per deel en vind ik het leuk nieuwe strips te lezen (of om er naar uit te kijken), te ontdekken of te sparen, maar ik ben ook wel jaloers op jullie dat je zoveel nieuws (wat eigenlijk al tientallen jaren in de roulatie is) te ontdekken hebt..........eind jaren 70 begon ik met kopen/lezen/sparen als jongetje......dus veel van het oude werk ken ik al als het interessant voor mij was.....

 

Laten we het erop houden dat het belangrijkste is dat iedereen gewoon lekker koopt wat hij/zij wil kopen en dat integrales een welkome aanvulling zijn op het aanbod en dat er naast de oudere/traditionele/nostalgische kopers dus ook in ieder geval een aantal nieuwe kopers tussen zitten, die daadwerkelijk deze iconen als smurfen, jommeke, roodbaard of blueberry niet kennen.

 

 

Link naar reactie

De meeste uitgevers weten best wel op hoeveel exemplaren ze die integrales moeten uitbrengen, hoor. En dat zijn er geen duizenden. Maar dat hoeft ook geen overdonderende meerderheid van het strippubliek te zijn om ermee uit de kosten te komen. Wat maakt het uit of het voor een minderheid is (die er trouwens dankbaar voor is) als die minderheid een beoogd liefhebberspubliek is dat daarvoor wil betalen? Over vinylplaten zou je ook kunnen opmerken wie dat nu koopt als de muziek gewoon (gratis) te downloaden is. Er is zelfs een minderheid dat bijna elk weekend naar een stripfestival gaat en daar geld opdoet terwijl de meeste andere stripliefhebbers gewoon thuis blijven of iets anders doen. Elk zijn voorkeur en gewenste activiteiten.

Onbegrip voor andermans activiteiten of het veroordelen van nostalgie (een vaak verblindend sentiment dat gepaard gaat met het vergoelijken van foutjes, oké, maar wat dan nog?) of het in het belachelijke trekken door er een clichévoorstelling van te maken (de witte handschoentjes en er niet mogen/durven aankomen) stoort me hierbij. Dat helpt allemaal niet aan het laten aanvaarden van strips als tijdverdrijf als we hier zelf al clichématige karikaturen in stand houden van wat we doen, laten, of volgens anderen zouden moeten doen of laten.

Lecram houdt integrales uiteindelijk op een aanvulling, sommigen beschouwen integrales als vervanging, nog anderen als een ontdekking. Anderen laten die gewoon liggen. Voor elk wat wils dus, en voor wie ze niet koopt, is dat geen persoonlijk gemis voor hen. Respect voor ons allen.

Link naar reactie
4 uren geleden, esteban² zei:

Wat die Smurfen integrales betreft; Ergens blijf ik hopen dat dit in die mate succesvol was dat degene die over de rest van de reeks kunnen beslissen, ook aan 't bundelen gaan. :) Een beetje zoals met J&P gebeurde.

Ik heb de laatste integrale van Johan en Pirrewiet juist links laten liggen omdat de albums in die bundel door een ander getekend werden (en naar mijn mening bar slecht zijn).

En ik zal hetzelfde doen bij Steven Sterk (sterker :e005: nog: daar kocht ik de derde integrale al niet meer vanwege de matige inhoud, d.w.z. het album De Fetish en wat korte verhaaltjes).

Link naar reactie

Mee eens Kontiki, maar een forum is ook bedoeld om hierover te kunnen discussiëren....haha.... dus het hoort er wel een beetje bij....en ik vind zelfreflectie en om jezelf kunnen lachen belangrijk. Mensen met hobbies slaan soms door en als je dat beseft is er niks mis mee.....maar als je je dan aangevallen voelt of dit als norm hanteert......

Ik ben zelf zeer nostalgisch, spaar zelf bijvoorbeeld ook oud speelgoed en oude jukeboxen. Het is ook de reden dat ik liever de originele strips spaar.

 

Zelf heb ik weinig met vooroordelen te maken, nooit is er in mijn kennissenkring belachelijk gedaan, alsook niet op mijn werk (waar ik ook zakelijk stripprenten heb geïntroduceerd) en dat in de wereld van techniek.

 

 

 

Link naar reactie
13 hours ago, Lecram said:

Niemand gaat hier toch beweren dat hij nu ineens dol is van roodbaard, bernard prince, roze bottel, yoko tsuno, blueberry, jommeke, beverpatroelje, baard en kale en al die andere namen, terwijl hij/zij ze nooit heeft aangeschaft in die tientallen jaren dat die series overal verkrijgbaar zijn/waren.

 

 

Ik heb nooit Baard en Kale gelezen omdat het mij niet aansprak. En toen de integrales aangekondigd werden en de eerste previews verschenen dacht ik "wie koopt zoiets nu nog". Maar bij het doorbladeren van de tweede integrale in de winkel ben ik toch overstag gegaan en ik heb ze nu  allemaal. Van Beverpatroelje heb ik de eerste drie en dat is voor mij wel genoeg (ook nooit gelezen en leek mij ook eerst "niet meer waard van nog heruitgegeven te worden")

 

De meeste andere integrales zijn niet aan mij besteed. En van de smurfen heb ik toch serieus mijn twijfels over hoeveel volwassenen nu zoiets nog echt kunnen lezen en van genieten. Ik heb het al enkele malen in mijn handen gehad. De tekeningen ogen nog altijd even fris en sfeervol. Maar om dat nog te lezen, neen, dat kan ik echt niet meer opbrengen. Dat zou een grote verspilling van tijd zijn voor mij.

 

 

 

Link naar reactie
17 hours ago, Lecram said:

Maar Esteban, een stripverzamelaar die in meer dan 40 jaar geen Roodbaard of Blueberry kent, leest of koopt en die het nu dan ineens met dertig titels tegelijk ontdekt ???????

Niet iedereen koopt alles op het moment dat het verschijnt. En zelfs dan mis je nog alles van vóór je begon te kopen.

 

Quote

Zeker de Smurfen van Peyo bevatten toch nog veel meerwaarde voor volwassenen. Wie bijvoorbeeld de politieke boodschap van Smurfe Koppen en Koppige Smurfen niet beet heeft, heeft toch een smurf voor zijn kop / een bord voor zijn smurf.

Er zijn de smurfen van Peyo en de smurfen van na Peyo.

 

Quote

Ik heb nooit Baard en Kale gelezen omdat het mij niet aansprak.

Ik heb me lang goed geamuseerd met de Baard & Kale van een bepaalde periode, maar ik heb nog niets gelezen van de Sikorsky's. Of dat gebeurt of niet, is vooral een kwestie van tijd: vind ik die of niet? Er zijn zo veel goede albums, dat ik keuzes moet maken.

(voilà, mijn download uit Tokyo is binnen, en nu kan ik aan het werk - bye!)

Link naar reactie

Het is  een beetje divers:

 

Ravian en Yoko Tsuno had ik maar een paar strips van gelezen en ik vond dat niet zo goed. Bij het nu herlezen heb ik mijn mening moeten herzien en ik vind die nu wel (waarom weet ik niet...) wel goed en ik ben dus blij ze in integrale te kunnen kopen.

 

Baard en Kale vond ik altijd wel interessant, maar ik had geen zin om ze tweedehands te gaan samenzoeken. Dus goed dat er een integrale is.

 

Chloro en Chick Bill is simpel: daar verzamel ik alles van (van de klassieke albums). Sommigen zijn trouwens tweedehands heel moeilijk.

 

Jan Kordaat en Beverpatrouille nrs.1 heb ik gekocht uit historische interesse, maar ik ga ze niet verder volgen.

 

De Smurfen weet ik nog niet, daar zitten goede verhalen in maar ook nogal wat opvulsel.

Link naar reactie
2 uren geleden, Zwendel zei:

Het is  een beetje divers:

 

Ravian en Yoko Tsuno had ik maar een paar strips van gelezen en ik vond dat niet zo goed. Bij het nu herlezen heb ik mijn mening moeten herzien en ik vind die nu wel (waarom weet ik niet...) wel goed en ik ben dus blij ze in integrale te kunnen kopen.

 

Baard en Kale vond ik altijd wel interessant, maar ik had geen zin om ze tweedehands te gaan samenzoeken. Dus goed dat er een integrale is.

 

Chloro en Chick Bill is simpel: daar verzamel ik alles van (van de klassieke albums). Sommigen zijn trouwens tweedehands heel moeilijk.

 

Jan Kordaat en Beverpatrouille nrs.1 heb ik gekocht uit historische interesse, maar ik ga ze niet verder volgen.

 

De Smurfen weet ik nog niet, daar zitten goede verhalen in maar ook nogal wat opvulsel.

 

Link naar reactie

 

Sommige Integrale uitgaven waren mij zeer welkom.

Ik verzamel al heel wat jaartjes maar toch kom ik dan strips tegen die ik niet kende.

Mijn vrouw gelooft dat niet en ziet het meer als een excuus weer iets te kopen.

Heb o.a de Integrale van Attila en Crow dog gekocht en ben hier zeer blij mee.

Ik denk niet dat de losse albums mij opgevallen zouden zijn.

 

 

Link naar reactie

Niet de complete lijst van integrales :e005:, maar het aanbod is wel zeer gevarieerd:

De meeste integrales die ik gekocht heb, zijn zotezien uit jeugdsentiment.  

 

Baard en Kale = nooit eerder gelezenenkel de integrales met STOMP erin gekocht. Soms wel heel ouderwets.. 

Beverpatrouille = geen interesse en geen herinnering ervan

Blu eberry  = jeugdsentiment en nog steeds goed

Boes = geen interesse

Bouncer = nooit eerder gelezen. Zag de integralen als een manier om te beginnen 

Brammetje Bram = geen interesse

Brokkenmakers = nooit eerder gelezen. Zag de integralen als een manier om te beginnen. Zal waarschijnlijk afhaken.

Chick Bill = jeugdsentiment, niet alles toendertijd gelezen .Niet gekocht. Ooit misschien

Chlorophyl = jeugdsentiment, niet alles toendertijd gelezen

de Generaal= geen interesse

De Smurfen= nummer 1+2 gekocht en leest lekker; De smurfuhrer, Smurfin, etc etc 

Druuna:e007: heb ze al in HC

Guus Slim = nooit eerder gelezen. Zag de integralen als een manier om te beginnen. Wacht telkens ongeduldig af.

Hansje = geen interesse

Jan Kordaat = nummer 1 gekocht uit historische interesse, denk niet dat ik verder ga.

Jerry Spring =  niet alles toendertijd gelezen. Jeugdsentiment, zwart/wit. cua verhaal goed. Misschien verder 

Magasin general = nooit eerder gelezen. Laten liggen.

Minimensjes = De verhalen boeien nog niet, ook niet cua tekenstijl. Ben zotezien bekend met de latere verhalen 

Partizanen = Is afgerond, gekocht uit jeugdsentiment. 

Ravian = niet alles toendertijd gelezen. Zag de integralen als een manier om te beginnen

Robbedoes en Kwabbernoot = niet alles toendertijd gelezen. ooit 

Roodbaard =  jeugdsentiment, niet alles toendertijd gelezen. niet gekocht. Ooit misschien  

Roze Bottel = eerder niet, dan ooit

Simon van de Rivier = jeugdsentiment; alle 3 gedoneerd aan de bibliotheek. Geen aanrader

Sophie  = geen interesse

Steven Sterk = geen interesse

Suske & Wiske = Als ooit de Blauwe Reeks als integrale komt. Niks anders

Tanguy & Laverdure  = jeugdsentiment. Zal stoppen als de verhalen de jaren 80 ingaan. Voor mij te moderne tijd

Torpedo 1936 = kende de engelse versie

Trent = geen interesse

Wezentrein = nooit eerder gelezen. Laten liggen.

Yoko Tsuno = niet alles toendertijd gelezen. Zag de integralen als een manier om te beginnen. 

 Frommeltje en Viola: De vier seizoenen = jeugdsentiment. :hartje:

 

 

 

Link naar reactie

Die integrales van Jan Kordaat zijn een beetje fout begonnen met gebundelde strips die niet al te best zijn getekend met verhalen die rammelen. Toen Charlier de reeks begon te schrijven, was het al wat meer een gevestigde reeks. Ik vrees dat er velen zijn die op die eerste delen afknappen en het vervolg zullen laten liggen.

Stel je voor dat de integrale reeks van Baard en Kale dan toch een chronologische uitgave was geworden met de prille verhalen van Dineur. Maar die zijn echt vreselijk amateuristisch (ook al zijn ze uit striphistorisch oogpunt interessanter want nooit deftig in album verschenen). Dan gooi je als uitgever van nu al je eigen ruiten in. Zoiets kan je  als een latere uitgave altijd toevoegen als een deel 0.

Link naar reactie
22 uren geleden, JJL zei:

Ik heb de laatste integrale van Johan en Pirrewiet juist links laten liggen omdat de albums in die bundel door een ander getekend werden (en naar mijn mening bar slecht zijn).

En ik zal hetzelfde doen bij Steven Sterk (sterker :e005: nog: daar kocht ik de derde integrale al niet meer vanwege de matige inhoud, d.w.z. het album De Fetish en wat korte verhaaltjes).

Echt?  Naar mijn gevoel zijn die verhalen absoluut dik OK.  En Steven Sterk, dan mis je bijvoorbeeld ook wel 'Pietje en de Lamp' van Peyo.

In een andere reactie las ik ook dat er Peyo-Smurfen zijn en niet Peyo-Smurfen.  Maar het is toch absoluut niet zo dat het in de grote lijnen niet in dezelfde geest gemaakt is?  Dat blijkt ook uit de meeste besprekingen op de SSZ.  Ik heb één niet-Peyo verhaal gelezen en vond dat toch echt wel in dezelfde lijn.  Akkoord, die eerste Peyo's zijn bij vlagen geniaal.  (wie denkt dat volwassenen hier niets aan hebben, vergist zich énorm) Maar of de rest nu slecht is?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, Kontiki zei:

Die integrales van Jan Kordaat zijn een beetje fout begonnen met gebundelde strips die niet al te best zijn getekend met verhalen die rammelen. Toen Charlier de reeks begon te schrijven, was het al wat meer een gevestigde reeks. Ik vrees dat er velen zijn die op die eerste delen afknappen en het vervolg zullen laten liggen.

Stel je voor dat de integrale reeks van Baard en Kale dan toch een chronologische uitgave was geworden met de prille verhalen van Dineur. Maar die zijn echt vreselijk amateuristisch (ook al zijn ze uit striphistorisch oogpunt interessanter want nooit deftig in album verschenen). Dan gooi je als uitgever van nu al je eigen ruiten in. Zoiets kan je  als een latere uitgave altijd toevoegen als een deel 0.

Voordeel van Hansje Joustra heten, en zelf geheel verantwoordelijk zijn voor uitgavenbeleid.

Tip voor repers, wordt uitgever en breng je eigen favoriete strip uit.

 

Link naar reactie
7 uren geleden, darthfrysk zei:

Niet de complete lijst van integrales :e005:, maar het aanbod is wel zeer gevarieerd:

De meeste integrales die ik gekocht heb, zijn zotezien uit jeugdsentiment.  

 

 

Simon van de Rivier = jeugdsentiment; alle 3 gedoneerd aan de bibliotheek. Geen aanrader

 

 

 

Inderdaad, stond in mijn geheugen als een prima strip in de stijl van Jeremiah, maar wat viel dit tegen !

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

Inderdaad, stond in mijn geheugen als een prima strip in de stijl van Jeremiah, maar wat viel dit tegen !

 

 

De eerste 5 delen zijn nog wel te pruimen maar daarna werd het inderdaad veel minder.

De slaven is wat mij betreft het hoogtepunt van deze reeks.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...