Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

50 minuten geleden, esteban² zei:

Geen idee of iemand daar echt zicht op heeft, maar het neemt niet weg dat ik het mij soms wel eens afvraag. Zijn er eigenlijk vertaalde integrales uit de laatste -pakweg- 5 jaar die het bij ons niet goed gedaan hebben? Uitgevers zijn steeds heel voorzichtig, soms is het ook allemaal iets gecompliceerder omtrent de rechten bijvoorbeeld. Dat begrijpen we allemaal wel. Maar zijn er ook effectief vertaalde integrales waar broeken aan gescheurd werden?

 

Jan Kordaat? Ik heb de eerste gekocht, maar dat was zo slecht zeg...

Link naar reactie
10 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Deel 2 is ondertussen ook al verschenen en deel 3 staat op de planning voor in de loop voor het jaar.

 

Ik heb daar wel van genoten (liefhebber van Jijé) maar de strip doet nu wel heel ouderwets aan. 

Ik vind het eigenlijk wel leuk dat ik die nr.1 heb. Dat is stripgeschiedenis, maar die verhalen zijn echt verschrikkelijk gedateerd.

Link naar reactie
10 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Deel 2 is ondertussen ook al verschenen en deel 3 staat op de planning voor in de loop voor het jaar.

 

Ik heb daar wel van genoten (liefhebber van Jijé) maar de strip doet nu wel heel ouderwets aan. 

Ik vind het eigenlijk wel leuk dat ik die nr.1 heb. Dat is stripgeschiedenis, maar die verhalen zijn echt verschrikkelijk gedateerd.

Link naar reactie
5 minutes ago, Zwendel said:

Ik vind het eigenlijk wel leuk dat ik die nr.1 heb. Dat is stripgeschiedenis, maar die verhalen zijn echt verschrikkelijk gedateerd.

De 1e integrale heeft tenminste een mooie cover, maar inderdaad de verhalen in Integraal 1 zijn inderdaad zeeer ouderwets.

 

Het wordt wel beter; ik heb verleden weekend een Jan Kordaat strip in een van mijn oude verhuisdozen teruggevonden.

Jan Kordaat en de super gamma-straal. Een Kuifje verhaal a la De zaak Zonnebloem.

Was niet slecht, met natuurlijk een cliffhanger.

Link naar reactie

Jojo, dat doet mijn hart sneller slaan. Ik blijf er op hopen.

 

 

Maar goed, wat mijn vraag betreft; Voorlopig dus geen enkele (vertaalde) integrale waar ze zich aan mispakt hebben. Althans niet in de laatste jaren. Dat zou mij vertrouwen geven in de hoop dat uitgeverijen uiteindelijk toch eens de gok zouden durven wagen met een vertaling die ons tot nu toe ontzegd werd. Ik denk dan toevallig aan Jojo, waarvan hier ooit meegedeeld werd dat het tweede deel er niet kwam voor de Fransen. En dingen als Bizu. Als ik zie welke vrij onbekende (in vergelijking) wél groen licht krijgen wat vertaling betreft, stel ik mij soms toch vragen bij de gemaakte keuzes.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Jojo is een jeugdreeks en hoe goed wij die ook mogen vinden, het zijn niet altijd de beter verkopende strips in vertaling. Reeksen als Alleen bijvoorbeeld kennen een eerder matige verkoop in het Nederlands. Het scheelde trouwens niet veel of de gewone albumreeks van Jojo zou nooit volledig vertaald geraakt zijn. Naar wat ik vernam stonden de cijfers een verdere vertaling in de weg, maar er liepen een paar fans van Jojo bij Dupuis rond die een vertaling toch nog doorgedrukt kregen.

Bizu hoort ook in dat risicorijtje thuis.

 

Het hangt ook af van uitgeverij tot uitgeverij om knopen door te hakken. Qua integrales kan de desinteresse van de ene uitgeverij een kans voor de andere uitgeverij zijn. Maar zowel in het Frans als het Nederlands (in vertaling of eigen producties van Vlaamse en Nederlandse reeksen) is de integrale bron de komende jaren nog lang niet opgedroogd.

Link naar reactie

Mij blijft het bijvoorbeeld verbazen dat Sarah & Robin een integrale krijgt.  Niemand van mijn strip lezende vrienden kende dit, tenzij degene die als kind het S&W Weekblad in huis hadden.  Maar niemand die de albums bezit.  Ik mag deze Dupré dan wel oprecht als één van de beste jeugdreeksen allertijden beschouwen, geen milliseconde twijfel daarover, maar ik heb toch sterk de indruk dat dit compleet de vergetelheid (waar Robin ooit tijdelijk vertoefde) was in geraakt.  Nuja, ik kan het alleen maar toejuichen natuurlijk en kijk er énorm naar uit! ;) Anderzijds, als zélfs Nino een kans krijgt.  Om blij van te worden, dat wel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 uren geleden, Kontiki zei:

Ik minder. Tanguy en Laverdure deed het ook goed en wordt zelfs herdrukt.  En luchtvaartstrips zitten in de lift.

Het helpt natuurlijk wel dat het een strip met vliegtuigen is, maar Dan Cooper was altijd een stuk minder populair dan Tanguy en Laverdure. En in mijn herinnering ook minder goed - geen Charlier scenarios. 

 

Maar we zullen wel zien.  

Link naar reactie
42 minuten geleden, Tweetie zei:

Het helpt natuurlijk wel dat het een strip met vliegtuigen is, maar Dan Cooper was altijd een stuk minder populair dan Tanguy en Laverdure. En in mijn herinnering ook minder goed - geen Charlier scenarios. 

 

Maar we zullen wel zien.  

Dat Dan Cooper in Kuifje stond helpt al mee om nostalgische redenen. Tanguy en Laverdure stond in stripbladen die een Vlaming bijna niet las.

 

Geen Charlier-scenario’s? Een klein beetje wel. Het is al lang bekend dat hij zonder naamsvermelding (Dupuis mocht het niet weten) een drietal  verhalen (deel 5-6-7) van Dan Cooper heeft geschreven.

Link naar reactie
1 uur geleden, Kontiki zei:

Dat Dan Cooper in Kuifje stond helpt al mee om nostalgische redenen. Tanguy en Laverdure stond in stripbladen die een Vlaming bijna niet las.

Is dat niet erg lang geleden? Wanneer stond Dan Cooper voor het laatst in Kuifje? Het is volgens mij al meer dan veertig jaar geleden.

Volgens mij is het nostalgie publiek in dit geval niet zo groot.

1 uur geleden, Kontiki zei:

Geen Charlier-scenario’s? Een klein beetje wel. Het is al lang bekend dat hij zonder naamsvermelding (Dupuis mocht het niet weten) een drietal  verhalen (deel 5-6-7) van Dan Cooper heeft geschreven.

Leuk feitje. 

Wat ik me van vroeger kan herinneren is dat ik aan Dan Cooper meestal niets aan vond, maar Duel in de wolken wel een leuk verhaal vond. 

Link naar reactie

Na de luchtvaarthype nu tijd voor een race hype? Op mijn wanted lijst staan nog steeds vertalingen van de Franse integrales van Michel Vaillant en Julie Wood. Alain Chevallier zou ik ook ooit eens graag integraal zien verschijnen.

Voeg daar ook maar Buck Danny en de Havik aan toe. 

Er is ook een negatieve noot, wat nemen die integrales veel plaats in. Een miskoop kost je veel ruimte. Zo ben ik na 3 aangekochte integrales van Ravian nog steeds niet gewonnen voor deze reeks. Nu stoppen met aankopen en een onvolledige reeks in de kast hebben staan zie ik ook niet zitten.

 

 

 

 

Link naar reactie

Bij mij ook. Eerst maar eens de Franse versie van De Minimensjes afwachten voor De Centauren eventueel in een integraal jasje worden gegoten. Eigenlijk kunnen de dossiersamenstellers al niet meer mee met al hun lopende series. Er moeten er eerst enkele voltooid worden voor er met nieuwe kan begonnen worden.

Link naar reactie
1 uur terug, carioca zei:

Vind ik nog steeds gek. De losse albums zijn nauwelijks nog te krijgen.

Bij Nero heb ik het knagende gevoel dat het gewoon ietwat verkeerd aangepakt werd.  Tegenwoordig zijn de gemiddelde integrale uitgaves zowel inhoudelijk als uiterlijk best wel knap te noemen, met veel aandacht voor beide zaken.  Maar hier was het gewoon steeds dezelfde cover, met een andere achtergrondkleur, als ik het goed heb zonder echte meerwaarde binnenin.  Aan die prijs kon ik dat nog enigszins aanvaarden.  De chronologie vond ik persoonlijk ook al vreemd.  Ik begrijp het hoe en waarom, maar dat er op de achterzijde dan stond dat Integrale 1 met avontuur 55 begon, zal ook wel de nodige mensen afgeschrikt hebben.  Dat schept alleen maar verwarring.  En bovenal, als iemand die écht wel alle NERO albums zou kopen in een 100% volledige integrale reeks, wist ik tot eind vorig jaar niet eens dat deze reeds opgestart werden.  Ondanks het feit dat ik hier al een eeuwigheid meelees, de folders van uitgevers volg en talloze Stripwinkels via sociale media in 't oog heb.  't Is compleet aan mij voorbij gegaan.

En nu verschijnt 'De Stallaert Jaren', maar mijn interesse ontbreekt volledig om het feit dat het énkel om die jaren gaat en de rest mogelijk nooit in die vorm zal verschijnen.  En bovendien is het niet in kleur, wat ik als een zwaar doorwegend minpunt beschouw.  Naar mijn gevoel is de sfeervolle inkleuring bepalend voor die albums.  In mijn ogen opnieuw een gemiste kans.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

Bij Nero heb ik het knagende gevoel dat het gewoon ietwat verkeerd aangepakt werd.  Tegenwoordig zijn de gemiddelde integrale uitgaves zowel inhoudelijk als uiterlijk best wel knap te noemen, met veel aandacht voor beide zaken.  Maar hier was het gewoon steeds dezelfde cover, met een andere achtergrondkleur, als ik het goed heb zonder echte meerwaarde binnenin.  Aan die prijs kon ik dat nog enigszins aanvaarden.  De chronologie vond ik persoonlijk ook al vreemd.  Ik begrijp het hoe en waarom, maar dat er op de achterzijde dan stond dat Integrale 1 met avontuur 55 begon, zal ook wel de nodige mensen afgeschrikt hebben.  Dat schept alleen maar verwarring.  En bovenal, als iemand die écht wel alle NERO albums zou kopen in een 100% volledige integrale reeks, wist ik tot eind vorig jaar niet eens dat deze reeds opgestart werden.  Ondanks het feit dat ik hier al een eeuwigheid meelees, de folders van uitgevers volg en talloze Stripwinkels via sociale media in 't oog heb.  't Is compleet aan mij voorbij gegaan.

En nu verschijnt 'De Stallaert Jaren', maar mijn interesse ontbreekt volledig om het feit dat het énkel om die jaren gaat en de rest mogelijk nooit in die vorm zal verschijnen.  En bovendien is het niet in kleur, wat ik als een zwaar doorwegend minpunt beschouw.  Naar mijn gevoel is de sfeervolle inkleuring bepalend voor die albums.  In mijn ogen opnieuw een gemiste kans.

De 'klassieke' Nero's zijn zwart-wit en ik vrees dat er daar weinig interesse voor bestaat bij het moderne publiek.

 

Verder is het zo dat ik ook geen flauw benul had van het bestaan van die integrales :(

Link naar reactie
5 uren geleden, sjaakie zei:

ik moest jojo en alleen googlen om te kijken wat voor series het waren die zie je in Nederland idd niet.

Ik weet niet of dit ligt aan een sterk vlaams taalgebruik in de albums

(waarom b.v. Jommeke en de Kiekeboes het hier net goed doen.)

 

Dupuis gebruikt echt alles behalve Vlaams taalgebruik. Volgens mij zouden de ietwat oudere Vlamingen het beschrijven als Hollands.

Link naar reactie
54 minuten geleden, Zwendel zei:

De 'klassieke' Nero's zijn zwart-wit en ik vrees dat er daar weinig interesse voor bestaat bij het moderne publiek.

Daar heb je een punt, vrees ik.  Met zwart-wit moet je tegenwoordig niet meer afkomen.

De "klassieke" Nero's werden als het ware reeds "integraal" heruitgegeven in de "De klassieke avonturen van Nero" door Standaard Uitgeverij (1998-2005).

Helaas niet in kloeke hardcoverbundels maar in afzonderlijke softcovers, gelijmd (i.p.v. gebonden)  en met summiere achtergrond informatie.

De integrales van de kleurenalbums bevatten dan weer wat info omtrent de actualiteit waarin ze verschenen.

Wat ik zelf wel zou zien zitten: integrale bundels van Nero met uitgebreide, complete achtergronddossiers over niet alleen de strip zelf (albumcovers, aankondigingen,...) maar ook over de actualiteit (cameo's,...).  Kijk bvb. maar naar het boek "De politieke memoires van Nero" voor wat het politieke luik aangaat.

Ik zou het fantastisch vinden als alle informatie over een strip dan eens met die strip samen in één boek te vinden zou zijn.  Nu heb je een album in de kast staan en alle randinformatie daarover moet je gaan terugzoeken op diverse andere plaatsen (boeken, -tig nummers van -tig stripinformatiebladen, internet,...).

Kortom: het verhaal zelf met alle info en analyse samen.  Dat samenbrengen van alle beschikbare info zou allicht een zeer intensief en duur werk zijn.  Het resultaat: strip-exegese.

Maar, ach, dromen mag, zeker?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Nero is helaas niet hot genoeg meer. Marc Sleen kon daar tijdens zijn laatste levensjaren wel over klagen, maar zijn albums, inclusief de heruitgaven in de vorm van wat men ook heeft geprobeerd, bleken keer op keer een slag in het water.

Link naar reactie
6 uren geleden, sjaakie zei:

ik moest jojo en alleen googlen om te kijken wat voor series het waren die zie je in Nederland idd niet.

Ik weet niet of dit ligt aan een sterk vlaams taalgebruik in de albums

(waarom b.v. Jommeke en de Kiekeboes het hier net goed doen.)

 

 

Zou ook aan de distributie en de verkooppunten in Nederland kunnen liggen. Waar precies koop je je albums?

In Vlaanderen zal je Jojo enkel in stripwinkels zien liggen. Alleen ook nog wel in supermarkten en winkelketens.

Link naar reactie
6 uren geleden, sjaakie zei:

ik moest jojo en alleen googlen om te kijken wat voor series het waren die zie je in Nederland idd niet.

Ik weet niet of dit ligt aan een sterk vlaams taalgebruik in de albums

(waarom b.v. Jommeke en de Kiekeboes het hier net goed doen.)

 

Bedoel je misschien het Franse Jommeke? Die heet ook Jojo.

image.png.1012eb6a0fb620160f53256c546e4872.png

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

De Kiekeboes is nu ook niet bepaald Vlaams van taalgebruik. De teksten zijn keurig Nederlands. Het ligt aan andere factoren waarom die reeks de grens niet over raakt. Merho en de uitgeverij hebben er zich al langer bij neergelegd.

Link naar reactie
30 minuten geleden, Kontiki zei:

Nero is helaas niet hot genoeg meer. Marc Sleen kon daar tijdens zijn laatste levensjaren wel over klagen, maar zijn albums, inclusief de heruitgaven in de vorm van wat men ook heeft geprobeerd, bleken keer op keer een slag in het water.

Het is ook een speciaal soort van strip. Eigenlijk helemaal geen kinderstrip.

 

Het is een typische Belgische 'politieke' krantenstrip. Als je de politieke en andere achtergrond niet kent, dan zijn zeker de strips uit de jaren 50 en 60 onbegrijpelijk.

Link naar reactie
6 minuten geleden, pedem zei:

@Kontiki, er heeft op de ssz eens een overzicht gestaan van de Roodbaard integrales. Welk deel elke integrale bevatte en wat we nog mochten verwachten. Vind dit niet meer terug. Nog te raadplegen?

 

Die vind je nog eventjes hier op een pagina die nog wel op de server staat, maar niet meer als actieve nieuwspagina terug te vinden is: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1701.php#Sherpa

Uiteraard zitten we intussen al aan deel 10 en is het einde in zicht met nog twee te verschijnen bundels. Die spin-off over de jonge jaren van Roodbaard zou volgens de laatste berichten in één extra integrale worden gebundeld.

 

Het zijn precies dat soort overzichten met nog wat meer detailomschrijvingen die we in een aparte rubriek gaan onderbrengen.

Begin maart zit ik weer samen met de websiteontwikkelaars en dan volgt hopelijk de laatste rechte lijn voor het programmeringswerk zodat we nog voor de zomer van start kunnen gaan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...