Ga naar inhoud

Facts 2015 : 26&27 September - 25Ste Editie!


shakeitupguy

Recommended Posts

Op gevaar af dat niemand dit leest:

 

Een dagje F.A.C.T.S in het leven van een dédi-jager

 

Na lang twijfelen toch maar een EB-ticket gekocht. 8u30 in de rij. Paar honderd man voor mij. 9u stipt deuren open. Rij is op minder dan 5 minuten binnen.  Stand van DDB/Silvester overgeslagen, want de beursedities staan achteraan. Ik zie dat er al heel wat volk staat bij Daedalus en aan de algemene ticket-stand, maar bij die laatste moet ik niet zijn. Snel langs DDB/Silvester. Ik heb me laten verleiden door hun 3 pakketjes (Evana, Grey, Crisse) met A3-prent actie (miskleun achteraf gezien want hoe stop je in 's hemelsnaam zo'n A3 weg zo dat die de dag overleeft). Bij het zien van Engel/Duvel  (Andolfi) toch ook maar ex. gekocht.  Op zich best duur zo’n softcover met wikkeltje en 2 prentjes.

 

Dan rap naar Daedalus in de rij gaan staan. Hier loopt het wat mis. 1 van de standhouders begint plots ook al af te rekenen met mensen achter mij in de rij én ticketjes te geven. Ik wil dat dan ook doen en krijg te horen dat ik aan moet sluiten in de rij. Foei Daedalus, op voorhand duidelijke afspraken maken onderling! Nog geluk echter: 3 ticketjes (Lemercier, Bileau en laatste ticket voor Benoit). Ik vraag achter Ma Yi, maar blijkt dat ticketjes aan de algemene Artist Alley stand gekocht moeten worden. Is er net naast, dus ik schuif rap door, maar ben er helaas al aan voor de moeite... We schrijven 9u15 hé mensen...

 

Dan even speuren naar de stand waar Mitton komt signeren. Daar staat geen kat en kan ik gewoon een ticketje kopen. Ik twijfel nog even of ik wel ga aanschuiven, want er zijn ook al strips te koop die al gesigneerd zijn dus dat spaart heel wat tijd, maar ik zie de tekenaars graag bezig dus ga toch maar voor een ticketje.

Bij DDB en Daedalus beginnen ze pas te signeren om 10u en er staat nog geen volk, dus ik ga even langs Mario Boon en gelukkig is Thomas Du Caju er ook al. Thomas maakt een prachtige tekening in een Betty&Dodge die ik mee had. Ik koop nog een print van hem (die ik vergeet te laten signeren heb ik achteraf gezien...).  Mirka Andolfi is blijkbaar al gearriveerd en begint ook direct te signeren, een meevaller. ’t Is wel een rap dédike moet ik wel toegeven, maar allez.

Ik heb nog wat tijd vooraleer aan te moeten gaan schuiven, dus even langs Kristof Spaey. Blijkbaar de allereerste koper van Anders 2 J. 9u45 en al 3 dédi’s, dat belooft veel goeds voor vandaag.

Daar gaan we dan wat betreft het aanschuifgedoe. Bij Benoit staat er maar 4 man voor mij, terwijl bij de andere Daedalus-tekenaars al wat meer volk dus ik begin daar. Slechte keuze blijkt: Benoit is supertraag (20min/tekening), ik heb m’n tekening pas rond 11u30. Lemercier gaat snel vooruit dus ik schuif daar dan aan. De middagpauze komt angstvallig dichterbij. Beetje geluk: ik ben de laatste voor de pauze.  Ik denk dat het dan rond 12u30 is. Er wordt gezegd dat de tekenaars rond 14u terug zullen zijn. Hier moet ik dan enkel nog Bileau doen.

Bij DDB zijn ze nog druk aan het signeren, dus ik pik er de kleinste rij uit, nl. die bij Evana Kisa. Er staat 3 man, maar ook een hoop zakken. Ik vraag aan de laatste man of die allemaal van hem zijn. Als bij toverslag duiken er plots 3 eigenaars op van die zakken. Ik heb me voorgenomen van me hier niet druk meer in te maken op beurzen en gewoon een babbeltje te doen met die mannen. Het zal altijd wel iets zijn met aanschuiven, ticketjes en zakken. 

De persoon achter mij was echter minder begripvol...  Bij DDB gaan ze na 2 man echter ook lunchen.  Vermits ze bij Daedalus dan normaal gezien vroeger terug zullen zijn verlaat ik mijn plaats.

Ik heb nu toch wel een dikke 3 kwartier om een parkeerticketje te halen, iets kleins te eten en even rond de beurs te gaan op zoek naar Pokémon-kaarten en een Japanse pyjama voor zoon en dochter. Het is echter zo superdruk dat het al 1u30 is vooraleer ik me door de menigte gemurwd heb om aan de ingang te geraken voor dat parkeerticket. Naast mij rollen ze net de acteur die Chewbaca speelt naar binnen. Ik vind niet wat ik zoek op deze korte tijd dus besluit terug te gaan. Bij de terugkomst vang ik ook een glimp van Gimli op. Toch wel fijn!

 

Ah, daar staat die Onigiri-stand. Verdorie: er staat niemand meer in om te serveren. Bordje “Closed, please go to hall 6”. Dju, 14u nadert. En om 14u30 begint Mitton ook terug te signeren. OK, skip lunch dan en ik eet m’n meegebrachte koek dan maar op. Op weg naar Daedalus passeer ik Rik Willemen: a song called city 4 dan toch ook nog maar meegenomen. 13u50: eerste bij Bileau. 14u: geen Bileau, 14u15 de 3 andere tekenaars maar geen Bileau. 14u25: “mijnheer, ik moet u iets zeggen. Net voor de middag stonden hier mensen en de tekenaar heeft beloofd dat hij die eerst een tekening zou geven na de middag.” Ja, dat vind ik dus echt niet kunnen hé. Ik heb die mensen gezien, want ik stond toen in de rij van Lemercier. Bileau had al gezegd dat het lunchpauze ging zijn op het moment dat ze in de rij gingen staan dus dat wisten ze. Op die manier gaat Mitton straks nog aan mijn neus voorbijgaan. Drastische beslissing:  ik ben weg en ga naar Mitton. Ondertussen staat daar 10 man. Als ik geweten had dat Bileau niet om 14u ging beginnen dan had ik me eerst bij Mitton gezet natuurlijk. Verdorie toch. Mitton maakt pareltjes maar elke tekening duurt 10 à 15 minuten. Nog naar ergens anders gaan heeft echter geen zin. Aanschuiven dus maar en een babbel doen met de persoon achter mij en de sympathieke Walen voor mij. 16u: Mitton neemt een pauze van een 10 minuutjes. 17u: eindelijk aan mij. Echter: Mitton wil nog ‘ns een pauze. Begrijpelijk uiteraard, maar dus wel pech. Maar na 5 minuutjes was hij al terug. 17u15: yes, ik heb m’n Mitton op zak J.

Maar wat nu, want ik moet om 18u in het centrum van Gent zijn en heb nog 4 boeken te gaan... Ik heb me er al bij neergelegd dat het niet meer gaat lukken, maar daarstraks gezien dat Crisse nogal snel tekende dus ik ga toch even kijken. Mijn mond valt dan een beetje open, want bij Crisse én Evana (en die zitten naast elkaar) staat gewoonweg niemand meer. Rap ernaartoe en ik kan dus gewoonweg 2 boeken afgeven en in het midden gaan staan terwijl ze tegelijk signeren. Nog nooit meegemaakt! En ze vonden het blijkbaar ook best grappig (zeker Crisse die tegen Grey gebaarde “kijk, nr. 2/25 , ik heb toch gezegd dat die nog ging komen hé”). Shakeitupguy komt me nog wat opzij duwen, want wil iets vragen aan Crisse, maar uiteraard laat ik me niet doen en dreig met de organisatie er bij te roepen J. 17u25: bij Grey staat nog 3 of 4 man dus die moet ik laten schieten. Ik kijk naar links en zie dat er bij Bileau niemand meer staat (Campesino stapt juist op). Spurtje naar daar en om 17u35 ook Bileau nog op zak.

En geloof het of niet: ondanks beetje aanschuiven naar de E17 stond ik om 18u wel degelijk in ’t centrum van Gent.

Dus: af en toe wat stress als het niet liep zoals gepland, maar toffe babbels gehad met de mede dédi-jagers (het zijn ook altijd dezelfde gezichten hé), alle tekenaars waren heel vriendelijk moet ik zeggen, en helaas met wat honger naar huis en weinig gezien van de rest van de beurs maar alleen al voor Mitton en Crisse was het voor mij al de moeite. Als ze me gezegd hadden dat ik van één van die twee ooit nog een dédi zou krijgen dan had ik het al niet geloofd en nu allebei op 1 dag + dan nog ‘ns hoop andere ontdekkingen (Evana bv.), en de eindconclusie is toch dat de dag al niet meer stuk kon. En dan had ik nog een party ’s avonds, dus van een topdag gesproken.  Allez, de prijs van de EB was het dan toch nog waard, maar nu niet meer verder optrekken hoor!

 

P.S.: dédi's in de dédi-thread

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Pffff... Toch niet aan mij besteed, dat dedi-jagen.

 

Goed zo. Met zo'n essay probeer ik de anderen af te schrikken zodat de rijen wat korter worden  :e012:

Nee, serieus: het hangt er van af wat je ervoor over hebt. Er zijn genoeg tekenaars die mooie dédi's maken, maar waar er om allerlei redenen geen lange rijen staan alhoewel ze het verdienen. Zoveel te bekender de tekenaar, zoveel te langer de rij. Maar dan hangt het ook nog af van hoe snel iemand een dédi maakt en/of hoeveel detail die erin wil steken. Als ik dédi's van Hermann zie passeren dan ga ik daar geen uren voor in de rij staan, maar een kwartiertje wel. Hermann kiest er duidelijk voor van zoveel mogelijk mensen blij te maken, wat ten koste gaat van de kwaliteit. Bij Mitton was 2u wel heel lang natuurlijk, maar als je dan het resultaat ziet dan vond ik dat toch het wachten waard.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Goed zo. Met zo'n essay probeer ik de anderen af te schrikken zodat de rijen wat korter worden  :e012:

Nee, serieus: het hangt er van af wat je ervoor over hebt. Er zijn genoeg tekenaars die mooie dédi's maken, maar waar er om allerlei redenen geen lange rijen staan alhoewel ze het verdienen. Zoveel te bekender de tekenaar, zoveel te langer de rij.

ik vind persoonlijk die verrassingen wel erg leuk, zoals deze die mijn kaak op de grond liet vallen

 

post-130-0-71601700-1443473775_thumb.jpg

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

hahahah.

 

Ja.. ik was al net zo verbaasd! Maar hij had deze als commissie gedaan. Voor iemand anders. In fact, hij had er 2 gemaakt omdat hij niet kon kiezen, en de commissie-afnemer wilde er maar één. En ik zag deze en ik MOEST hem hebben!
Ik heb niets met dit karakter maar dit plaatje is zooooo gruwelijk mooi. Die kon ik NIET laten liggen!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

"Ik heb niets met dit karakter" wil niet zzeggen dat ik de klassiekers niet ken :)

 

Op een ander forum hebben wij ons best gedaan om Boompje te onderwijzen :e005: :e005:

 

Toevallig nog recent met hem druk gecommuniceerd over een ontwerp voor een banner voor ons waar Death op zal komen. En ja, daaruit bleek hij de klassiekers zeker wel te kennen

Link naar reactie

Op een ander forum hebben wij ons best gedaan om Boompje te onderwijzen :e005: :e005:

 

Toevallig nog recent met hem druk gecommuniceerd over een ontwerp voor een banner voor ons waar Death op zal komen. En ja, daaruit bleek hij de klassiekers zeker wel te kennen

hahahahah. Thanks for the vote of confidence en zie mijn diversiteit in comics alhier via mijn score van FACTS

 

FACTS score!!

Batman NOEL HC (Dutch, Bermejo signature)

Mirka Andolfo Artbook

The Amazing Spider-Man 'Soul of the Hunter' PF

Deadman 'Love After Death' #1, 2 (of 2)

Deadman: Exorcism #1, 2 (of 2)

Funrama (Ryan Kelly) #1, 2, 3 signed

Three #1

Spawn Violator TOY comic

The Warlord Annual 1983

Axa #1 (Eclipse Comic, color)

Conan Chronicles V25

Elephantmen Volume 00

Elephantmen Volume 01

Elephantmen Volume 02

Elephantmen Volume 03

Elephantmen Volume 04

Elephantmen Volume 05

Elephantmen Volume 06

 

 

en toen ik thuis kwam lagen daar:

 

Review copies!

 

Scarlett Couture #1-3

Sally Of the Wastelands HC

Elric HC #2 The Sailor On The Seas of Fate

 

 

Hier zitten toch pareltjes van klassiekers tussen!!

Elric is een cult-classic, Elephantmen is briljant, Axa is cult, Warlord is cult... etc :)

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Even voor de iets minder ervaren dédi-jagers: Hoe werkt dat commissiesysteem? Gewoon een bedrag neertellen en een verzoek doen, los van albumaankoop? Of heb ik het mis?

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Dit verschilt per tekenenaar / per gelegenheid.

Maakt de tekenaar je commissie thuis of op het festival?

Zit de auteur bij een uitgever of signeert hij voor zichzelf of voor de organisatie van een festival?

Allemaal bepalende factoren hoe het werkt.

Bij FACTS geven ze dit goed aan op hun site. Kijk maar eens om te zien hoeveel verschillende opties er zijn. 

In praktijk moet je onderzoek doen als je zeker wilt zijn dat je een commissie krijgt.

Link naar reactie

inderdaad. Daar komt het wel op neer.

 

Romano doet zijn commissies op de beurs, evenals andere artiesten zoals Gary Frank, Ryan Kelly, Mike Krome, maar ze hebben allemaal de optie meestal open om een commissie op voorhand te laten maken. Dan doen ze het thuis en nemen ze het mee naar de beurs, zodat men het daar kan komen ophalen.

 

Velen brengen ook origineel werk mee, of schetsen die ze ooit hebben gemaakt of prachtig werk dat ooit is gemaakt maar die ze voor zichzelf maakten of als commissie maar die niemand kwam ophalen.

 

Via FACTS is er meestal de mogelijkheid tot een mooi overzicht wie eventueel pre-con commissions (dus thuis) accepteren en ze fungeren zelfs als tussenpersoon.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Vandaag op het werk zeer postieve reactie's gekregen van de reclame die ik had gemaakt bij de collega's 

 

enkele collega's zijn dus geweest (sommige zelfs 2 dagen ) en die hebben echt hun ogen uitgekeken daar , en gaan zelf volgend jaar terug gaan .

 

we hebben dus veel staan praten op het werk daarover , maar kregen dan ook te horen van de baas dat er toch nog beetje moest gewerkt worden ook !! 

 

ikke wel blij dat ze daar dan ook een goede dag hebben gehad .vonden het wel een tegenvaller van de parking daar, om er af te rijden hadden ze 1uur nodig daar .

 

ik had weggegaan om 16u en dat probleem niet gehad .

 

voor mij en de collega's een dikke 10/10 dus 

Link naar reactie

Ik kijk er met gemengde gevoelens op terug. Ik verwacht van een team met zoveel jaren ervaring iets meer. Het systeem met Perez werkte perfect. Daarover geen slecht woord. Nadien 3de bij Kelly om te horen dat je hiervoor ook een sketch ticket dient te kopen, in dezelfde rij van Perez. Zo gezegd, zo gedaan, om na 30 minuten aanschuiven te horen (van een andere medewerker) dat je voor Kelly helemaal geen sketchticket nodig hebt. Ondertussen stonden er natuurlijk al 20 mensen in de rij bij Kelly. De briefing vooraf voor de artist alley medewerkers kon dus beter.

 

Maar goed, uiteindelijk met 3 sketches (Perez, Kelly, Frank) kunnen bemachtigen. Bermejo was niet gelukt, daarvoor was ik te laat. Dan maar naar de signeersessie van Bermejo (iets wat eigenlijk sowieso volgende keer door Facts moet ingevoerd worden - ik hoorde Bermejo het zelf afspreken met Gary Frank). Kwam ik aan en hoorde ik net dat Bermejo ziek geworden was. Kan Facts natuurlijk niets aandoen. Wel kunnen ze, ipv enkel aan de eerste 2 personen in de rij te verwittigen, dit aankondigen voor iedereen die stond te wachten.

 

Al bij al heb ik me nog goed geamuseerd, buiten enkele kleine frustraties. Hopelijk kan je wat met deze kritiek.

Link naar reactie

Er was maar één ding dat mij stoorde: Flanders Expo zelf.

Elke keer lijkt de bewegwijzering daar veranderd (of onbestaande, of heel onduidelijk). Ook het parcours dat je moet volgen om aan een parkeerplaats te raken, is elke keer weer anders. 
Binnen zijn die hallen eigenlijk heel donker en ongezellig, wat voor een stuk afstraalt op de beurzen die er gehouden worden. 

Link naar reactie

Er was maar één ding dat mij stoorde: Flanders Expo zelf.

Elke keer lijkt de bewegwijzering daar veranderd (of onbestaande, of heel onduidelijk). Ook het parcours dat je moet volgen om aan een parkeerplaats te raken, is elke keer weer anders. 

Binnen zijn die hallen eigenlijk heel donker en ongezellig, wat voor een stuk afstraalt op de beurzen die er gehouden worden. 

 

Die parking is volgens mij de 7de cirkel van de hel. Het kan toch niet dat je daar anderhalf uur voor nodig hebt om op het einde vd dag van de parking te komen.

 

Een tip voor volgend jaar: een drank- en eetkraam gaat daar veel geld kunnen verdienen.

Link naar reactie

Oh ja, zoals al tegen Boom va boom gezegd tijdens FACTS

 

FACTS was een slechte beurs   :e012:

voor mijn beurs dan wel.

Het geld vloog eruit.

 

Meer besteed als ik van te voren gepland had.

hahahaha. Ja, die vond ik goed :)

 

Volgens mij zei je zelfs dat 'Breda beter was voor je beurs dan FACTS' :D

 

Blij om te horen dat het je beviel!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...