Ga naar inhoud

Strips Op De Markt 2015 - Zondag 3 Mei - Gouda Nl


Deweb

Recommended Posts

  • 3 months later...

Strips op de Markt – De 9e editie

Op zondag 3 mei 2015 wordt voor de negende keer het stripevenement Strips op de Markt georganiseerd. Onze hoofdgast van dit jaar is populaire kater Heinz, een creatie van het duo Rene Windig en Eddie de Jong. Rene Windig komt dit jaar ook naar Gouda. Zoals gebruikelijk treft u vertrouwde onderdelen aan zoals een tentoonstelling, signerende tekenaars, nieuwe stripuitgaven, een veiling, Gouds Stripbier en een reeks aan winkeliers, particuliere handelaren, striporganisaties en uitgeverijen. Traditiegetrouw vindt Strips op de Markt plaats tijdens de eerste koopzondag op 3 mei aanstaande. We zorgen dan weer voor een volle markt rondom het klassieke Goudse stadhuis.

 

Heinz

Eddie de Jong (1950) en René Windig (1951), beiden geboren in Amsterdam, zijn klasgenoten op het Amsterdamse Barlaeus-gymnasium, waarbij ze samen met drie klasgenoten het tekenaarscollectief De vijf Slijmerds vormen. In de klas tekenden ze een plaatje, om vervolgens de pagina door te geven aan een ander. Zo ontstonden pagina lange strips. Windig en De Jong mogen in 1974 zelfs enkele Donald Duck-verhalen tekenen en hanteren een eigen krachtige stijl. Al snel meldt het Amerikaanse Disney-concern zich en laat het koppel aan andere, minder interessante strips werken. De heren haken daarom af. Zij creëren hun eigen magazine Gezellig & Leuk en timmeren op hun eigen manier succesvol aan de weg met een parodiestrip over Dick Bos (Dick Bosch) en de altijd terugkerende Oom Wim, een oubollige verhalenverteller. Het levert ze in 1984 een Stripschappenning op die ze meteen weer doorverkopen op de strip-3-daagse, omdat ze de terugreis naar Amsterdam moesten betalen!

In 1983 tekenen ze de strip Rockin’ Belly die verschijnt in Het Parool; Heinz maakt dan ook voor het eerst in de schaduw zijn opwachting. In 1987 neemt hij definitief de macht over en verschijnt hij dagelijks in de krant. Heinz wordt het grote succes en steeds meer kranten willen de strip plaatsen. Het resulteert in 1991 in de hoofdprijs, de Stripschapprijs. In fasen loopt de strip door tot 1999. En hoewel nieuwe avonturen vooralsnog niet verschijnen leeft Heinz nog volop. Plannen voor een avondvullende film, Heinz, the movie sluimeren al geruime tijd. Er verschijnen de laatste jaren weer stroken in Metro en nieuwe luxe en gebundelde uitgaven verschijnen in de stripwinkel.

 

Stripbier, Stripveiling en extra tentoonstelling

De jaarlijkse Stripveiling met kavels voor jong en oud, arm en rijk maakt ook dit jaar weer onderdeel uit het van het programma. Aan de voorzijde van het stadhuis zullen halverwege de middag de kavels worden geveild.  Dit jaar laten we weer een speciaal Gouds Stripbier brouwen.  Deze keer zal onze hoofdgast Rene Windig de fles van een kenmerkend Heinz-etiket voorzien. Een niet te missen item voor vaderdag voor zowel bier- als stripliefhebbers!

Bijzonder dit jaar is de expo die Strips op de Markt inricht in de Sint Janskerk met een selectie van religieuze strips. Hiermee wordt een link gelegd naar de Goudse glazen, een glas-in-loodstrip over het Bijbelverhaal en tevens de langste strip ter wereld. Deze tentoonstelling wordt in samenwerking met het kerkbestuur open gesteld tot en met eind 24 juni. (Let op: niet geopend op zondag 3 mei!)

 

Striptekenaars

We rekenen dit jaar op de aanwezigheid van zo’n 20 striptekenaars. Toegezegd hebben

  • Rene Windig (Heinz, Dick Bosch, Rockin’ Belly)
  • Sytse Algera (De Vries, Lemuria, Cell, Delta 4)
  • Peter Boersma (Cartoonist Goudse Post)
  • Charel Cambré (Jump, Streetkids, Amoras)
  • Dick Heins (Junior Suske en Wiske, 40 hours)
  • Eric Heuvel (Thema-strips oorlog / January Jones)
  • Robert van der Kroft (Sjors en Sjimmie, Claire)
  • Martin Lodewijk ovb (Agent 327)
  • Livinus Pelgrims (Lemen voeten)
  • Nico Schuurman (Grebbelinie, Tork - De onbekende planeet)
  • Leroy Soesman (Aqua Invicta)
  • Kees Sparreboom (Boot & Van Dijk)
  • Stephan Timmers (Mountain Mike)
  • Alex Turk (Mevrouw de heks, Timo)
  • Hennie Vaessen (Slag om Arnhem. Strijd/Slag om de Grebbeberg))
  • Rik Willemen (A song called city)
  • Wasco (Wanda Scott, Tuitel en Phiwi)
  • Willem Vleeschouwer (Spoorstraat

Houd nieuwe persberichten en de website in de gaten.

 

Standhouders

Voor onze deelnemende standhouders is het een geliefde beurs vanwege het openbare en – voor bezoekers - gratis toegankelijke karakter, de ruime stands, de schappelijke kraamhuur en bovenal de mogelijkheid om de auto direct achter de eigen stand te kunnen uitladen en parkeren. Als deelnemer hebben zich stripwinkels, uitgeverijen, particuliere handelaren en verenigingen aangemeld.

 

Regio-evenement

Strips op de Markt heeft inmiddels een standaard plaats op de strip- maar ook op de gemeentelijke agenda verovert. Op 3 mei worden strips en Gouda één. Door haar kleinschalige en openbaar toegankelijke karakter is het een beurs voor velen geworden. De harde kernverzamelaar vindt er een keur aan gezochte albums uit alle tijden maar ook de gewone stripliefhebber gaat er zijn of haar reguliere stripseries compleet kunnen maken. Doordat de beurs in het stadshart van Gouda rondom het eeuwenoude gotische stadhuis wordt gehouden, is het zelfs voor dagjesmensen en winkelende publiek aangenaam vertoeven. Het is daarom een kleine stap voor vele regionale omwonenden een goede reden om Gouda eens met een bezoekje te vereren.

 

Belangrijkste gegevens

Strips op de Markt

Stripevenement 3 mei 2015

10.00 uur tot 17.00 uur

Locatie op de markt in Gouda; kramen rondom het stadhuis

www.stripsopdemarkt.com

Link naar reactie

Tja, als de kans op regen groter is dan die op zon moet je misschien overwegen de beurs te verplaatsen. Al weet je in in andere maanden ook nooit. We leven nu eenmaal in een land waar het weer onvoorspelbaar is. 

 

Maar: Als de zon schijnt, doet 'ie dat ook goed. Ik herinner me nog edities dat ik tot 5 uur heerlijk in het zonnetje heb gezeten. 

 

Kortom, storm of orkaan...Deweb komt zeker wel aan (in Gouda). 

Link naar reactie

Er waren er zelfs die niet kwamen. Maar er waren er genoeg die wel kwamen en die het wel (bijna) de hele dag volhielden.

 

De dag begon wat grijs en om half 12 kwam er een beetje miezer. Daarna werd het nog wel redelijk, maar tegen het eind van de middag was het toch wel 'om zeep', ondanks dat het zeker niet koud was. De shoppers kwamen hierdoor naar ik vrees te weinig op koopzondag en dus het plein af. Al liep het in de Lego winkel om de hoek toch wel storm.

Het zure is dat ik hier nu met de gordijnen dicht zit vanwege invallende zon (maar harde wind).   

 

Desondanks liep er redelijk wat volk en heb ik mijn collectie weer aardig kunnen aanvullen. Ook heb ik weer veel mensen gesproken en een mooie tekening van Dick Heins gekregen. 

 

Op de zaal boven De Zalm was het druk door de drie top tekenaars die daar een plekje hadden. Zeker René Windig had het, naar verluid tegen zijn eigen verwachting in, erg druk. 

 

Slim van de organisatie trouwens om dit jaar langere luifels te huren voor de kramen. 

Link naar reactie
Gast Stripsmagazijn

Strips buiten is een drama als het slecht weer is.

Alles trekt krom en wordt vochtig.

Gelukkig geen dure strips meegenomen.

 

Ga heel goed nadenken of Stripsmagazijn nog deel gaat nemen aan buiten beurzen als het regent.

 

6&7 juni staan we weer binnen in Hilversum de 1e Gooische Stripbeurs komt allen.

Zie ander topic ook.

Link naar reactie

ik was er zelf rond 8:15

rustig op gebouwd

rond 12 uur kwam er wel wat volk op gang daarna hobbelde de verkoop hele middag wat door

omzet zo zo

 

ik ben een kou kleum dus had aardig wat lagen aan

stilstaan word je niet warmer op

had geen dure strips bij me

nog uit gebreid met deweb gesproken was leuk :e007:

verder de rest van de handelaren nog wat gesproken

ik stond naast theo uit denhaag gelukkig bleef de kraam staan herriner mij een geval in kampen dat het anders was :e012:

ook gezellig

wat grappen over kippen en ooie vaar over en weer

de meeste handelaren reden iets voor 5en weg er waren er die het om 3 uur al voor gezien hielden

ik heb toch maar vol gehouden tot het einde er waren ook nog steeds kopers

uit eindelijk was ik de laatste die vertrok om half 7 :e001:

 

kort om volgend jaar denk wel weer :e007: :e007:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...