Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

Catawiki groeit nog elk jaar met dubbele cijfers, en de meeste kopers en verkopers stoppen niet na 1 transactie, dus er gaat heel veel structureel goed. Er zullen altijd mensen zijn die niet tevreden zijn of afgunstig zijn of een andere agenda hebben. In welke organisatie of opzet dan ook zul je het nooit iedereen naar de zin kunnen maken. Het zij zo.

Link naar reactie

Uit UK moet je inderdaad geen invoerrechten betalen, idem voor Ukraine. Vrijhandelszone EG. (Ukraine hoort daar blijkbaar nog niet bij) Maar koop maar uit Taiwan, Hongkong, U.S.  etc. Betaal je ongeveer een 30% bij bij douane afhandeling als ze pakket brengen. 

 

Whisky auctioneer, 5% verkoper, 10 % koper en vast bedrag verkoper van 3 £. Geen invoerrechten wegen speciale licentie. Gewoon flessen opsturen en geen enkel probleem meer. Verzekerd en al. Geen juridische aansprakelijkheid. Rust bij het veilinghuis.

Whiskybase 8%, Paypal betaling op geblokkeerde rekening tot vrijgave. 5% kosten, 3% Paypalkost. Ebay, 10% en eventueel 3% Paypal. 

 

De kosten van 24% koper-verkoper zijn te duur voor wat je in de plaats krijgt. Je blijft zelf aansprakelijk voor verzending en afleveren.

 

Groeicijfers, dat weet iedereen met wat kennis van economie is geen zaligmakend iets. Einde aan de groei fenomeen? Wat is de ROI? Wat is nettowinst na aftrek alle kosten, etc...

 

Ik zie in deze draad toch meer kritiek dan goeds.

 

Van alles wat ik geschreven heb, heb ik de feiten. Wat anderen schrijven, kan ik vlot weerleggen. En ja, het is een vrije keuze, maar als iets wordt afgeschilderd als zaligmakend en het is in de realiteit anders, dan heb ik daar problemen mee. Het gaat over eerlijk en correct zijn. Respekt ook.

 

Ik heb al verkocht en aangekocht. Inderdaad, je moet verstand gebruiken, maar je moet op je hoede zijn. En meer uitleg vragen bij een lot, onbestaande. Dan de beschrijvingen, een lachertje. Nieuwstaat? Meestal niet dus. Prenten, kreuken etc... De foto's, kleiner kan je ze niet maken denk ik. Op andere sites kan je uitvergroten tot en met. Bovendien ze weten het soms handig te fotograferen.

 

Met verkopen ben ik gestopt. Aankopen, bepaalde dingen ja. Bij bepaalde verkopers dan nog. Maar alcohol, uitgesloten, het regent negatieve feedbacks bij sommige verkopers en toch blijven die actief. Ik begrijp wel waarom. Het spijst de kassa.

 

In mijn ogen is catawiki een dure Ebay. Je hebt dezelfde verantwoordelijkheid, werk, aansprakelijkheid en risico.

Link naar reactie

En zo denderend loopt het precies toch niet. Nu, kan ook niet met de heersende gang van zaken. Het kan niet zijn, dat ik de enige ben die zich ergert aan de manier van handelen.

 

Bron RTLZ.NL/Bussiness Mathijs Smit • 23 oktober 2019 15:24

https://www.rtlz.nl/business/artikel/4894606/opnieuw-miljoenenverlies-voor-veilingsite-catawiki

 

Niet dat het mij iets maakt, helemaal niet, toch geen aandelen, alleen vind ik eerlijk handelen belangrijk.

Link naar reactie

Catawiki is in mijn ogen niet zaligmakend, dat is geen enkel bedrijf. Ik heb er zelf nogmaals geen slechte ervaringen mee, ik heb er zonder problemen tientallen kavels gewonnen en tientallen aankopen via de shops gedaan. Misschien ben ik een van de weinige bofferds.

 

Ik heb heel veel spullen verkocht en gekocht via ouderwetse fysieke veilinghuizen. Daar zijn de kosten veel hoger en de bescherming door zgn experts is net zo min sluitend als bij Catawiki. Zo is een veilinghuis eens een kavel van me verloren. Een ander veilinghuis wilde graag een schilderijtje verkopen terwijl het een kopie was, gemaakt door een familielid.  Ook kan ik lappen tekst volschrijven over hoe de inschattingen van experts van gerenommeerde veilinghuizen in de realiteit, in positieve en negatieve zin, zeer sterk afwijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Catawiki is heel laagdrempelig en dat maakt het makkelijk. Ook ik heb er al vele zaken verkocht en aangekocht. Doorgaans tot grote tevredenheid.

Eerlijkheidshalve moet ik ook Christine wel gelijk geven, contact is bijna onmogelijk (geen reacties of onzinnige reacties), een uitzondering is natuurlijk onze medereper The Oak, die altijd zeer behulpzaam is.

Ben het ook zeker met Retep eens dat je best zelf verantwoordelijkheid mag nemen over wat je koopt, als je twijfelt gewoon niet doen. 

 

Link naar reactie

Ik zou zeggen, schrijven, dan is iedereen gewaarschuwd. Kunnen mensen het koren van het kaf scheiden en de beste dienst uitkiezen.

 

Ik heb hun Gebruiksvoorwaarden, verkopersvoorwaarden en kopersvoorwaarden eens gelezen, dan moet je ook nog de gebruiksvoorwaarden van Visa, etc.... gaan lezen, elke externe provider van diensten die kan gebruikt worden, want als er via die weg een klacht komt, val je onder die voorwaarden. Je zin is vlug over als je ziet aan welk risico je jezelf blootstelt.

 

Trouwens sinds die dag betaal ik altijd met Mastercard, kan eventueel nodig via hun verhaal halen. Die doen hun werk wel.

 

En er zijn wel bedrijven waar klanten tellen en waar je als klant gehoord wordt. Logisch ook.

Link naar reactie

Kijk naar dit verkopersprofiel. Op één jaar tijd: 133 negatief en 233 neutrale, waar catawiki dan nog regelmatig van een negatieve een neutrale maakt. 

Dat is 10% van zijn verkopen. Als je dan de positieve feedbacks leest, heel veel klachten in die positieve feedbacks. Zoiets vind ik ongehoord. Is puur bedrog. Simpel. Maar hij zal opbrengen.

 

https://www.catawiki.be/l/33536985-collet-champagne-brut-6-flessen-0-75-liter

Link naar reactie
3 uren geleden, Christine zei:

Als je dan de positieve feedbacks leest, heel veel klachten in die positieve feedbacks. Zoiets vind ik ongehoord. Is puur bedrog. Simpel. Maar hij zal opbrengen.

Suggereer je nu dat Catawiki feedbacks met kritiek aanpast naar positief?

Of is het mogelijk dat kopers nuances aanbrengen bij een positieve feedback?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Nee. Er is wel negatieve feedback omgezet naar neutraal na "evaluatie". Er zijn kopers die positieve feedback uitbrengen, maar toch klachten hebben. Die laat ik dan nog buiten beschouwing. Men kan ze lezen.

 

Er staat letterlijk onder verschillende neutrale feedbacks: "Op basis van een zorgvuldige evaluatie met de koper is deze beoordeling door Catawiki in neutraal veranderd."

 

Je kan geruime tijd feedback aanpassen, 60 dagen. Als dan het niet in orde is na 60 dagen zal het wel nooit in orde komen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Christine zei:

Nee. Er is wel negatieve feedback omgezet naar neutraal na "evaluatie". Er zijn kopers die positieve feedback uitbrengen, maar toch klachten hebben. Die laat ik dan nog buiten beschouwing. Men kan ze lezen.

 

Er staat letterlijk onder verschillende neutrale feedbacks: "Op basis van een zorgvuldige evaluatie met de koper is deze beoordeling door Catawiki in neutraal veranderd."

 

Je kan geruime tijd feedback aanpassen, 60 dagen. Als dan het niet in orde is na 60 dagen zal het wel nooit in orde komen.

Maar als dit allemaal helder en eenvoudig terug te vinden is waar zit dan het bedrog?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
9 minuten geleden, Christine zei:

Dat iemand met 10% probleemverkopen nog altijd wordt toegelaten om te verkopen.

Iedereen kan in een oogopslag zien dat de verkoper 10% negatief scoort. 

Bedrog = misleiding. Ik vind dit duidelijk geen misleiding want ik weet dat als ik iets koop bij deze verkoper 10% van de klanten zeer ontevreden zijn geweest.

Je kan wel vraagtekens zetten of het ethisch correct is om iemand met zo'n record  toe te laten als verkoper.

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 minuut geleden, Christine zei:

Catawiki laat dit bedrog toe via hun platform, is bewust meewerken. En inderdaad, etisch niet correct. Maar daar wou ik nog niet over beginnen. Mooi dat u het naar voor brengt.

Bedrog valt onder het wetboek van strafrecht en is dus een misdrijf...

Het valselijk beschuldigen van bedrog is smaad en ook strafbaar

Gebrek aan Ethiek is laakbaar maar niet strafbaar..

De nuance is helaas soms ver te zoeken op internetfora

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik beschuldig niet valselijk, de feiten zijn duidelijk. Of bedrog faciliteren is geen bedrog? Als iemand bewust 10% van zijn klanten belazerd, en je blijft dat toelaten op je platform, ben je medeplichting. Als er systematisch te hoge verzendingskosten worden aangerekend en een terugbetaling uitblijft, en je treedt als platform niet op. Benieuwd hoe dat benoemd wordt.

 

Enerzijds schrijf je in de gebruiksvoorwaarden dat het niet toegelaten is en verschillen moeten terugbetaald worden, anderzijds handhaaf je het niet om een of andere redene. Vind ik ook niet correct.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Christine zei:

Ik beschuldig niet valselijk, de feiten zijn duidelijk. Of bedrog faciliteren is geen bedrog? Als iemand bewust 10% van zijn klanten belazerd, en je blijft dat toelaten op je platform, ben je medeplichting.

Beste Christine,

 

Je bent amper 2 weken lid van dit stripforum. Jouw 20 berichten met ferme taal zijn vooral geplaatst in de post Catawiki zaagdraad en gaan over drank en wat bij de drankhandel allemaal wel of niet misging..

Zit je wel op het juiste forum?

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Menig bedrijf zou blij zijn met een thumps up score van 90 %. Ik heb via Catawiki zaken gedaan met verkopers die 100 % lief worden gevonden tot lieden die maar 92 % scoorden. Een slechte rating hoeft niet te liggen aan de verkoper. Veel bad scores worden veroorzaakt door late levering, breuk door de bezorger en een zeikerige koper sluit ik niet uit.....

 

Een keer heb ik een slechte score gegeven, aan de belg die 4 keer de portokosten door rekende. Ik gaf een passende tekst in de trant van: verkoper probeert veilingkosten terug te verdienen met zeer dure verzendkosten. Kreeg ik me daar toch een trammelant met die verkoper, de man stoorde zich enorm aan mijn tekstje en was bereid om het teveel betaalde (het ging over 12 euri) terug te storten mits ik mijn reaguursel introk en de rating zou veranderen in positief.  Het ging allemaal op zo'n vervelende toon dat ik dachtkrijg nu maar de vinkentering. Me uren druk maken om 12 luizige euro, ik liet het gewoon staan tot sjagrijn van de verkoper.  In dit geval heeft Catawiki aangeboden om contact met de verkoper op te nemen. 

Link naar reactie

Beste Rik, ik trek steeds de draad door naar strips, het gaat niet om het produkt, het gaat om de praktijken. En steeds gebaseerd op feiten en uitvoerig gedocumenteerd. En of hoelang iemand lid is, is geen argument. Trouwens u hebt de helft van die reakties uitgelokt. U komt inhoudelijk met niets. Trouwens het gaat merendeel over strips. Ik haal het andere aan als voorbeeld.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Christine zei:

Beste Rik, ik trek steeds de draad door naar strips, het gaat niet om het produkt, het gaat om de praktijken. En steeds gebaseerd op feiten en uitvoerig gedocumenteerd. En of hoelang iemand lid is, is geen argument. Trouwens u hebt de helft van die reakties uitgelokt. U komt inhoudelijk met niets. 

Ach, als het uiten van frustraties op een internetfora inhoud betekent heb je gelijk. Ik kom dan inhoudelijk met niets.

Als je het jou gaat om mij te waarschuwen voor de Catawikipraktijken al dan niet doorgetrokken naar strips mag je jezelf wat mij betreft deze moeite besparen. Ik ben uitstekend in staat om zelf een oordeel te vellen of ik wel of niet in zee ga met een site als Catawiki..

Daar heb ik geen drank voor nodig als metafoor:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Maar wat voor praktijken zijn dat dan, ik lees het faciliteren van bedrog, belazeren van klanten. De meeste bad reviews mbt strips gaan over late levering, slechte communicatie met de verkoper, verschil van opvatting over de staat van strips. Is een deel van de onmin niet te wijten aan de kopers ? Er zitten pietluttige secreten onder die stripverzamelaars hoor... En dan denk ik nog maar niet aan drankkopers en -verkopers.

 

 

Link naar reactie

Beste Rik, ik heb niet de ambitie in plaats van u een keuze te maken. Dat kan iedereen inderdaad best voor zichzelf doen. En de draad begint trouwens met een bericht over CD's en DVD's. Inhoud, bedoel ik de inhoud in mijn berichten. Ze hebben een inhoud, feiten en argumenten. De laatste zes zijn misschien inderdaad zwak, maar daar ben ik niet alleen voor verantwoordelijk.

Wel wil ik mensen attent maken op bepaalde zaken die niet juist zijn. Kan ieder voor zich daar dan al dan niet iets met doen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Hier heeft een veilingmeester zich weer in de luren laten draaien.

 

https://www.catawiki.nl/l/33753903-421-maltaite-couverture-originale-421-t10-le-seuil-de-karlov-losbladig-1992

 

Dit zou de originele cover moeten zijn van 421 deel 10.

 

image.thumb.png.cb08a61d7320f9913c3e848c1bd703a7.png

 

Hoogstens een voorbereidende schets of een exemplaar voor de vuilbak.

 

Zoek de 10 verschillen met de echte.

image.png.16a64c5573ddfd294a8c7fe2a86cf6bb.png

 

Het beeld op de achtergrond is waarschijnlijk montage, maar de rest is gewoonweg totaal anders.

Dit had toch aangepast mogen zijn voor het aanbieden. Een goedgelovige ziel denkt hier een geweldige koop te doen terwijl het een schets is die je uit de kaft van Maltaite kan kopen voor een 50-100 euro.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik kwam het volgende kavel tegen op de Catawiki veiling:

Kuifje - Juwelen van Bianca Castafiore

 

Er wordt gezegd dat het om een eerste druk gaat, maar een beetje Kuifje verzamelaar weet dat dat niet klopt; de schutbladen van de eerste druk zijn lichtblauw, terwijl deze grijs zijn en de achterkant is anders dan de eerste druk.

 

Toen ik dat afgelopen weekend zag heb ik een bericht gestuurd naar één van de experts, maar hier heb ik geen reactie op gekregen.

Vervolgens heb ik gisteren de verkoper gemaild, maar die reageerde nogal onverschillig; "als de koper ontevreden is, dan krijgt ie toch zijn geld terug."

 

Het vervelende is dat er inmiddels al € 80,- is geboden, terwijl dat album dit absoluut niet waard is.

 

Valt hier verder nog iets te doen?

Link naar reactie
35 minuten geleden, archibald zei:

Ik kwam het volgende kavel tegen op de Catawiki veiling:

Kuifje - Juwelen van Bianca Castafiore

 

Er wordt gezegd dat het om een eerste druk gaat, maar een beetje Kuifje verzamelaar weet dat dat niet klopt; de schutbladen van de eerste druk zijn lichtblauw, terwijl deze grijs zijn en de achterkant is anders dan de eerste druk.

 

Toen ik dat afgelopen weekend zag heb ik een bericht gestuurd naar één van de experts, maar hier heb ik geen reactie op gekregen.

Vervolgens heb ik gisteren de verkoper gemaild, maar die reageerde nogal onverschillig; "als de koper ontevreden is, dan krijgt ie toch zijn geld terug."

 

Het vervelende is dat er inmiddels al € 80,- is geboden, terwijl dat album dit absoluut niet waard is.

 

Valt hier verder nog iets te doen?

Dit gaat om de derde druk uit 1965. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
20 minuten geleden, Theoak zei:

Als het bericht naar de juiste expert was gestuurd was er snel gereageerd. Nu is dit vandaag opgepakt en afgehandeld.

Voor een goede communicatie zijn twee (goede) partijen nodig...

Ik weet alweer hoe het gegaan is: ik wilde een bericht naar de expert sturen, Philippe Gerard in dit geval. Ik kon op geen mogelijkheid een manier vinden om direct een bericht naar de beste man te sturen. Als dit mogelijk is, dan is dat in ieder geval erg goed verstopt.

 

Omdat dit niet lukte, heb ik een bericht naar de klantenservice gestuurd, iets dat wel direct vanuit het kavel kon.

Op dit bericht geen enkele reactie ontvangen.

 

Voor goede communicatie bij de veilingen van Catawiki moeten er wel goede handvaten zijn, maar ik heb deze in ieder geval niet kunnen vinden.

Link naar reactie

Ik heb nu al verschillende keren gehad op Catawiki dat ik iets wens aan te kopen, niet via de veiling maar via de marktplaats, en dat de verkoper gewoon geen enkel teken van leven geeft. Hoe reageer je dan best? Ik kan namelijk niet blíjven wachten en wil het artikel in kwestie dan net zo lief bij een andere verkoper kopen. Maar kan de eerste verkoper dan alsnog verplichten om zijn waren af te nemen, ook al geeft 'ie weken of maanden geen teken van leven?

Hoe lossen jullie dat op?

Link naar reactie
12 minutes ago, Werner said:

Ik heb nu al verschillende keren gehad op Catawiki dat ik iets wens aan te kopen, niet via de veiling maar via de marktplaats, en dat de verkoper gewoon geen enkel teken van leven geeft. Hoe reageer je dan best? Ik kan namelijk niet blíjven wachten en wil het artikel in kwestie dan net zo lief bij een andere verkoper kopen. Maar kan de eerste verkoper dan alsnog verplichten om zijn waren af te nemen, ook al geeft 'ie weken of maanden geen teken van leven?

Hoe lossen jullie dat op?

Geen idee. Bij gebeurt dikwijls het omgekeerde. Men bestelt iets en daarna tot geen reactie meer of betaling. Na 1 week geen betaling annuleer ik nu gewoon en bied de strip opnieuw aan.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Werner zei:

Ik heb nu al verschillende keren gehad op Catawiki dat ik iets wens aan te kopen, niet via de veiling maar via de marktplaats, en dat de verkoper gewoon geen enkel teken van leven geeft. Hoe reageer je dan best? Ik kan namelijk niet blíjven wachten en wil het artikel in kwestie dan net zo lief bij een andere verkoper kopen. Maar kan de eerste verkoper dan alsnog verplichten om zijn waren af te nemen, ook al geeft 'ie weken of maanden geen teken van leven?

Hoe lossen jullie dat op?

Dan annuleer je hem toch gewoon? Had hij maar eerder moeten reageren. En hij kan je uiteraaard tot niks verplichten. Wettelijk gezien heb je recht om zonder reden van opgaaf ervan af te zien.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...