Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

By the way... We hebben helemaal geen toestemming van Ebay om afbeeldingen met hun logo op de Catawiki site te plaatsen.

 

Ik heb eens bij reeds bestaande items foto's van achterkaften en foto's van relatief zeldzame bijlagen toegevoegd. Deze werden bijna direct weer verwijderd omdat ons logo en watermerk erop stond.

De bijlagen stonden wel bij de items vermeld, alleen afbeeldingen ontbraken. Juist daarom leek mij dat foto's van die bijlagen een nuttige aanvulling zouden zijn, maar niet dus. Liever géén afbeeldingen dan afbeeldingen met ons logo en watermerk was het goed onderbouwde antwoord :wacko:

Webwinkelen vanuit je luie stoel : www.pemanah.com

Bekijk pemanah.com ook eens op Facebook

Link naar reactie

Ik heb niets te maken met de rubrieken van natte aap maar zou zo maar eens de inbreng van Bruichike verwijderd kunnen hebben.

 

...

 

By the way... We hebben helemaal geen toestemming van Ebay om afbeeldingen met hun logo op de Catawiki site te plaatsen.

 

Ik vind het jammer om te horen dat een aantal van jullie gefrustreerd zijn over het Catawiki beleid maar aan de andere kant willen we de kwaliteit zoveel mogelijk waarborgen en dat begint nu eenmaal met een kritische blik op nieuwe invoer.

 

Jij was het niet hoor, Rik ;) Ik apprecieer jullie werk, en besef dat er heel veel rechtzettingen nodig zijn, en help zoveel mogelijk mee (meer dan 1000 verbeteringen ondertussen). Ik vind alleen dat de toepassing van de twee-afbeeldingen-regel te strikt wordt toegepast, niet meer in lijn met het pioniers motto van CW om samen de cataloog te bouwen. Een zoeklijst compleet houden wordt moeilijk, want je hebt geen twee foto's zolang je het album niet hebt. Anderzijds geldt de regel niet voor wie het item verkoopt, je kan het in de shop zetten zonder de catalogus te vervolledigen - maar ja, da's verkoperscommissie natuurlijk, die we nog altijd met de glimlach betalen.

 

Over ebay foto's hoeft CW zich weinig zorgen te maken. Er staat geen logo op. Ik denk dat het gebruik ervan vrij is en dat ebay auteursrechten op een andere manier beschermt (tegen vervalsingen en zo). Omgekeerd duiken veel foto's op, met de "C" rechtsonderaan, op diverse koopsites, ook ebay. Overigens, dat CW het C-logo op de foto's zet die de leden opladen en er daarmee eigenaar van wordt, is hun goed recht. Maar zonder logo zou de site minstens even sympathiek zijn.

Link naar reactie

Ik heb eens bij reeds bestaande items foto's van achterkaften en foto's van relatief zeldzame bijlagen toegevoegd. Deze werden bijna direct weer verwijderd omdat ons logo en watermerk erop stond.

De bijlagen stonden wel bij de items vermeld, alleen afbeeldingen ontbraken. Juist daarom leek mij dat foto's van die bijlagen een nuttige aanvulling zouden zijn, maar niet dus. Liever géén afbeeldingen dan afbeeldingen met ons logo en watermerk was het goed onderbouwde antwoord :wacko:

 

en terecht jullie hebben ook een commerciële kant

Link naar reactie

en terecht jullie hebben ook een commerciële kant

 

Ja? En?

 

Bij gangbare coverafbeeldingen kan ik me ergens nog wel iets indenken. Foto's van bijlagen waar alleen maar een summiere beschrijving van vermeld staat hebben m.i. een dusdanige toegevoegde waarde dat je het logo voor lief neemt totdat iemand anders ze vervangt door afbeeldingen zonder logo.

Webwinkelen vanuit je luie stoel : www.pemanah.com

Bekijk pemanah.com ook eens op Facebook

Link naar reactie

Catawiki is geen charitatieve instelling, maar heeft de afgelopen jaren meer dan genoeg betekend voor de stripwereld in het algemeen.

't Is niet omdat Catawiki enkele goede dingen gedaan heeft voor de stripwereld, dat zo maar al haar praktijken voor goed en gerechtvaardigd moeten aanzien worden vind ik. Ik heb moeite met enkele aspecten van Catawiki, en moeite met de opvatting "Het heeft met strips temaken, dus zwijg maar en geen slecht woord erover."

Link naar reactie

Ja? En?

 

Bij gangbare coverafbeeldingen kan ik me ergens nog wel iets indenken. Foto's van bijlagen waar alleen maar een summiere beschrijving van vermeld staat hebben m.i. een dusdanige toegevoegde waarde dat je het logo voor lief neemt totdat iemand anders ze vervangt door afbeeldingen zonder logo.

 

niet ja en als ze jullie foto accepteren is het hek van de dam misschien iets te maken met inkomsten derving?

kun je net zo goed een foto toevoegen en levensgroot de url van jullie site er in zetten

Link naar reactie

Minpunten kunnen gerust worden aangegeven op dit forum of een ander forum. Beter is het om een mailtje te sturen naar info@catawiki.nl

 

Op het moment dat je een foto maakt van een cover is het beeldrecht van die cover natuurlijk niet van jou. De foto is dat wel, maar kan volgens mij niet zo maar voor van alles en nog wat worden gebruikt. De foto die iemand bij een item op Catawiki plaatst hoort vrij te zijn van allerlei randverschijnselen als logo's, watermerken, data etc. Die oorspronkelijke foto is niet van Catawiki, de afbeelding met het C'tje wel. En ook daar moet je niet meer van maken dan het is, een foto van bijv. een stripalbum bij het juiste catalogusnummer. Meer is het echt niet!

Link naar reactie

Werkt Pemanah dan niet gratis, laat ik dat nu altijd gedacht hebben. ;)

 

Wanneer je een webwinkel beheert, dan heb je vanzelf een commerciële kant zoals de Tuinman terecht heeft opgemerkt. Wij verdienen er zelf echter niets mee als je dat bedoelt, dus in die zin heb je het helemaal goed gedacht :)

Webwinkelen vanuit je luie stoel : www.pemanah.com

Bekijk pemanah.com ook eens op Facebook

Link naar reactie

Het toevoegen van dat c-tje is enorm egoïstisch. Mensen die de illustratie wensen te gebruiken voor een andere intentie zitten dus opgezadeld met dat irritante teken dat elke front- en backcover ontsiert.

Als ik op Catawiki wil kijken naar een grote foto van een cover dan krijg ik steeds de koude rillingen door het feit dat de cover verkracht is. Jammer genoeg is er niet altijd een ander alternatief omdat Catawiki één van de meest complete catalogus is in het Nederlandse striplandschap. :mellow:

Je ne suis pas de ceux qui disent : " Ce n'est rien, 
 C'est une femme qui se noie. "

Link naar reactie

Ik denk dat Catawiki van bijna geen enkele foto de rechten kan hebben, omdat het om afbeeldingen gaat waar anderen rechten op hebben.

De rechten van de voorpagina van een Barracuda kunnen niet van CW zijn.

 

Per stuk inderdaad niet maar de databank lijst als geheel is wel beschermd, dat staat zelfs speciaal vermeld in de auteurswetgeving.

Link naar reactie

De stripdatabank 2005 (met updates) van Bonte, dàt was pas marchandise.

 

Het voordeel is dat 1 persoon de eindredactie in handen heeft

Het nadeel is dat 1 persoon de eindredactie in handen heeft

 

Ik heb eigenlijk geen tijd voor nieuwe updates, maar ik zal m'n best doen om dit jaar toch weer eens een update te maken, als iemand een lijst heeft van nieuwe uitgaven van 2011 en 2012 ... !!

 

Catawiki is gestart met mijn stripdatabank 2005 dus die informatie is er ook maar het verdrinkt wat in de opsomming van de vele herdrukken, het voordeel is dan dat echt alles er in komt te staan in de loop der tijd.

Link naar reactie

Het is eigenlijk normaal dat een database beschermd wordt. Ik zou het ook doen.

 

Wat me eigenlijk vooral opvalt is dat veel van de (Nederlandse) beheerders van Catawiki absoluut geen kaas gegeten hebben (what's in a name) van de typisch Belgische stripverhalen. Ieder zijn specialiteit natuurlijk. Pas nog een discussie gehad over "Volk", "Ons Volkske" en "Kapoentjes"uitgaven. Heb het maar laten gaan. Was niets mee te beginnen. D'r was er zelfs eentje die alles onder de noemer "Ballon books" wou zetten, hij zag het verschil niet in. Waar ben je mee bezig?

 

Maar ik blijf erbij dat de Catawiki database binnen enkele jaren toch wel volledig up-to-date zal zijn. Maar dan moet er toch wel een mentaliteitswijziging komen, en daar zijn ze bij Catawiki nog niet klaar voor.

 

Intussentijd is het wel het standaardwerk geworden op het gebied van stripverhalen. De zoekfunctie kan beter. Er staan nog zaken op een verkeerde plaats. De catalogusprijzen zullen een eeuwige discussie vormen (was vroeger al het geval bij de Matla catalogussen (of i). Maar het is inderdaad een gratis database waar je heel veel info uit kunt halen.

 

Aan alles is een positieve en een negatieve kant. Probeer vooral de positieve kant te bekijken. Afbreken is gemakkelijk.

 

Nick.

 

ps. bekijk dit vanuit mijn eigen standpunt. Dus het is één mening

Link naar reactie
  • 1 year later...
Gast Natte aap

Gewoon nog eens effe zagen dat het jammer is dat er veel boeken niet in de catawiki catalogus staan. Ik heb nu twee systemen nodig om mijn collectie te beheren :D Ok, genoeg gezaagd, on with my life.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik zou graag meezagen aap, maar niet in deze klaagzang. Gewoon je obscure boekjes zelf invoeren op Catawiki: iedereen blij B)

 

en laat dàt nou net de reden zijn dat ik deze draad opgestart heb, lees mijn eerste post maar en dan weet je dat het "zelf invoeren" geen optie is bij catawiki. Dus helaas, niet iedereen blij  :e015:

Link naar reactie
Gast Natte aap

een jaar en vier en een halve maand. En ik begin er niet meer aan. Tenzij er mij hier nu iemand klaar en duidelijk kan zeggen dat ik alles kan invoeren hoe ik het wil met gevonden fotootjes van het internet (ik ga dat allemaal niet zitten scannen hoor), dan wil ik dat nog wel eens een kans geven.

Link naar reactie

een jaar en vier en een halve maand. En ik begin er niet meer aan. Tenzij er mij hier nu iemand klaar en duidelijk kan zeggen dat ik alles kan invoeren hoe ik het wil met gevonden fotootjes van het internet (ik ga dat allemaal niet zitten scannen hoor), dan wil ik dat nog wel eens een kans geven.

Met fotootjes van het internet ga je altijd op een bec de gaz lopen, zeker bij 'boeken' ;)

 

Waarom scan je gewoon niet voor en achterzijde, dat is minder werk dan het op te zoeken. Als je dat doet en verder niet teveel foute dingen invoert worden ze hoogstwaarschijnlijk zonder problemen goedgekeurd.

Link naar reactie

Catawiki interesseert me geen fluit - vind ze zelfs opdringerig

Ik ben een stripliefhebber - geen verzamelaar

 

Geef mij dus maar de Stripdatabank!

Je moet aan Caesar geven wat... Voor wat betreft de stripcatalogus zijn ze top. Noch Matla, noch Stripdatabank (sorry Bonte :) ) is zo volledig. Er zijn zelfs nieuwe eerste drukken en tal van herdrukken van befaamde albums opgedoken.
Link naar reactie
Gast Natte aap

Met fotootjes van het internet ga je altijd op een bec de gaz lopen, zeker bij 'boeken' ;)

 

Waarom scan je gewoon niet voor en achterzijde, dat is minder werk dan het op te zoeken. Als je dat doet en verder niet teveel foute dingen invoert worden ze hoogstwaarschijnlijk zonder problemen goedgekeurd.

 

open google, typ titel boek, rechtermuisknop download op juiste cover. klaar. Minder werk dan open scanner, open software, scan, wachten op scan, scan opslaan, scan bijsnijden, scan nog eens opslaan.

 

en bovendien bevalt die "hoogstwaarschijnlijk" me niet én is dit de catawiki zaagdraad. Dus, meh, I don't give a toss. Voor mijn stripcollectie vind ik 95% in de catalogus ... goed genoeg, mijn boekcollectie een goeie 10% ... niet goed genoeg. Dat wordt een excelletje op de ipad, nog rapper dan invoeren in catawiki ;) tja, dat is het leven hé, keuzes maken :)

Link naar reactie

open google, typ titel boek, rechtermuisknop download op juiste cover. klaar. Minder werk dan open scanner, open software, scan, wachten op scan, scan opslaan, scan bijsnijden, scan nog eens opslaan.

 

en bovendien bevalt die "hoogstwaarschijnlijk" me niet én is dit de catawiki zaagdraad. Dus, meh, I don't give a toss. Voor mijn stripcollectie vind ik 95% in de catalogus ... goed genoeg, mijn boekcollectie een goeie 10% ... niet goed genoeg. Dat wordt een excelletje op de ipad, nog rapper dan invoeren in catawiki ;) tja, dat is het leven hé, keuzes maken :)

Ik ben hier nu even serieus.

 

Je wil dus gewoon een gepikte foto van het internet gebruiken en daarmee de catalogus vervuilen. Ik ben jarenlang beheerder geweest op Catawiki en een van de redenen waarom ik gestopt ben zijn vervelende gebruikers.

 

Wink wink... ;)

Link naar reactie

@mods: naam draad wijzigen in natte aap-zaagdraad.

 

Kom op aap, je eerste ervaringen met invoeren waren mss wat teleurstellend. Lullige standaardmails terug van Catawiki etc. Maar kijk nu eens naar de database, lees invoerinstructies als iets niet duidelijk is. En ik zie overigen ook liever een scan van een album of dvd etc dan een uit de heup geschoten goedbedoelde foto. En foto van internet kan maar is dat wel de juiste versie/uitgave? Geloof me want ik heb me ook verbaasd over minuscule veranderingen op achterkanten van albums die nuttig waren om de juiste druk te determineren. Het is een verzamelaarssite hè.

 

Succes ;)

Link naar reactie

Eh ... Ben je nu serieus of ben je nu niet serieus, wink wink.

 

Maar ja dus, ik wil een foto van internet gebruiken. Wat is het probleem?

Serieus hoor.

 

Zoals Olsimar zegt ben je waarschijnlijk een beheerder tegengekomen die een slechte dag had met zijn standaardmails, maar het exact determineren van een boek is belangrijk voor de betrouwbaarheid van de catalogus en niet te vergeten de prijs van het  boek/strip.

 

Voor jou maakt het waarschijnlijk niet veel uit welke druk je hebt en of de foto wel de juiste is, maar voor de catalogus wel.

 

Deze zien er aan de voorkant bijna hetzelfde uit, maar er is toch een licht verschil als je beter kijkt ;)

 

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/suske-en-wiske/27029-suske-en-wiske-op-het-eiland-amoras

 

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/suske-en-wiske/411109-suske-en-wiske-op-het-eiland-amoras

Link naar reactie
Gast Natte aap

@mods: naam draad wijzigen in natte aap-zaagdraad.

 

 

 

pardon? Ik vind nochtans dat jullie twee toch een pakske harder zagen dan ik.

Ik gaf enkel aan dat ik het jammer vind dat er niet veel boeken in catawiki staan en hoppa een hele lading dat het allemaal maar mijn eigen schuld is.

 

 

 

Voor jou maakt het waarschijnlijk niet veel uit welke druk je hebt en of de foto wel de juiste is, maar voor de catalogus wel.

 

 

ok, dat begrijp ik, ik heb daar respect voor. Ik wil daar niet mee lachen of zo hé. Er zijn mensen die deze hobby serieus nemen en dat is niet om belachelijk over te doen.

 

Maar blijkbaar zijn er een hoop items (wat ouwe meuk) waar niemand een ruk om geeft want anders stonden ze er al in. Dus dan heeft het ook geen zin om het er in te zetten, dan is zo'n excelletje gewoon rapper. Sorry hé, is ook maar mijn mening. Voor strips werkt dat prima, voor mijn boeken niet. meer is dat ook niet hoor. Het is maar een website hé.

Link naar reactie

pardon? Ik vind nochtans dat jullie twee toch een pakske harder zagen dan ik.

 

 

LOL. 

 

Maar gelukkig aap relativeer je alles tot een aangenaam niveau. Ik beperk me bij Catawiki tot de strips en ik moet zeggen dat mijn ervaringen positief zijn, Een Engels (manga)boekje wat er niet snel 'vanzelf' in komt (want geloof me een nieuwe eurostrip staat er sneller in dan jij of ik 'm kunt kopen!) voeg ik gewoon zelf toe B).

Zo heb ik mijn verzameling redelijk compleet in Catawiki staan.

Link naar reactie
Gast Natte aap

LOL. 

 

Maar gelukkig aap relativeer je alles tot een aangenaam niveau.

 

maar natuurlijk ;) Het is ook maar een manier om de hobby te onderhouden (ik bedoel strips kopen en niet staan zagen hé :) ) en als het voor mij niet werkt, dan zagen we daar eens effe over, maar verder moet dat ook niet gaan hoor.

En soms is zagen ook gewoon een keertje plezant :e007:

 

en zoals ik al zei, voor die gewone boeken maak ik dan een excel en dan is dat ook weer in orde.

Link naar reactie

maar natuurlijk ;) Het is ook maar een manier om de hobby te onderhouden (ik bedoel strips kopen en niet staan zagen hé :) ) en als het voor mij niet werkt, dan zagen we daar eens effe over, maar verder moet dat ook niet gaan hoor.

En soms is zagen ook gewoon een keertje plezant :e007:

 

en zoals ik al zei, voor die gewone boeken maak ik dan een excel en dan is dat ook weer in orde.

 

Voor de 'gewone' boeken dit al geprobeerd? Leek me wel iets, maar ook verre van volledig vrees ik...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...