Ga naar inhoud

Stripgids Festival Turnhout


Recommended Posts

Hoezo, welke verdachtmakingen? Cromheecke is een goede keuze, hoor. Ik wil enkel aantonen dat het feit dat de expo al vastlag, zich bij velen vertaalde als zou Cromheecke helemaal zeker weten dat ie ze gewonnen had. Want zoals bekend krijgt elke Bronzen Adhemar-laureaat een overzichtsexpo. En vermits er maar één overzichtsexpo van een Vlaming... In het stuk laat ik Cromheecke enkel even aan het woord om te ontkrachten dat hij al wist dat hij gewonnen had voor vrijdagavond. That's it. Geen verdachtmakingen, hoor. Een verduidelijking wel, voor iedereen die anders dacht.

Link naar reactie

Ze hebben dit al eens enkele jaren geprobeerd maar dat werkt niet, het volk ging enkel naar De Warande en de beurszalen op andere locaties waren zo goed als verlaten. Het is niet makkelijk.

 

Het werkt het niet als je de beursactiviteiten spreidt over verschillende gebouwen. Daarom ben ik zelf wel voorstander van een sporthal o.i.d.: die kun je vrij makkelijk met wandjes naar believen indelen. 

Link naar reactie

De verdachtmakingen van GDW over de keuze voor Cromheecke omdat er al een expo over hem gepland was, zijn wel overdreven. Ik heb gesproken met juryleden en daar zaten ze zelf verveeld mee. Op den duur is er bij elke keuze wel iets op aan te merken (die schrijft voor die, die woont in diens buurt,...). Zo groot is de vijver om uit te kiezen niet meer.

 

Ik vind de term verdachtmaking wel heel sterk hier.

 

Cromheecke is op zich een vrij logische keuze, de jury had alleen die keuze nog niet bekendgemaakt.

Link naar reactie

Bezoekersaantallen zeggen wel degelijk iets en deze zullen hoogst waarschijnlijk de komende jaren alleen maar verder afnemen.

Een gevolg van de opkomst van internet. Voor een stripbeurs zal dit niet anders worden dan voor de detailhandel.  De toegevoegde waarde van een stripbeurs wordt steeds kleiner. De noodzaak om een boekje te vinden op een kraam is er niet meer. Op internet heb je hem vaak snel gevonden.

Staat hij niet op internet? Dan is de kans dat je hem op een beurs tegenkomt ook klein vrees ik.

 

Wat ik niet begrijp is dat veel stripbeurzen weinig promoten via internet. Dit terwijl er wel een verschuiving van de consument plaatsvindt naar het internet.  

Beleving is iets wat een belangrijke rol zal gaan spelen. Waarvoor zal een bezoeker een vrije dag willen opofferen om naar een stripbeurs te gaan?

Het zal iets moeten toevoegen aan zijn/haar dag en ze zullen op voorhand zin moeten krijgen om naar een beurs te gaan.

 

Angoulême is voor mij een goed voorbeeld hierin. De strip staat hier echt centraal en niet de bakken met stripboeken erin. Zeer veel tentoonstellingen en signeersessies van alle verschillende soorten stripboeken die denkbaar zijn. Niet alleen signeersessies van auteurs die dit doen ter promotie van hun album maar ook signeersessies van auteurs die zorgen voor de grote verkoopaantallen in de stripwereld en geen promotie nodig hebben. Een festival waarvan je in juni al zin krijgt om er in januari naar toe te gaan.

 

Ben zelf niet naar Turnhout geweest dit jaar. De aangeboden tentoonstellingen spraken mij persoonlijk niet aan. Kwestie van smaak. Maar was graag afgezakt als er 1 of meerdere aansprekende tekenaren waren geweest. Vorig jaar goed bezig, tekenaar van Blake en Mortimer, kijk dat is een publieks trekker. Maar dit jaar werd dit jammer genoeg niet herhaald. Hoop dat het festival nog een (her)kans(ing) krijgt.      

Link naar reactie

Het fenomeen stripfestival als stand-alone evenement heeft niet zoveel toekomst meer gezien de dalende bezoekersaantallen.

Maak je het een onderdeel van een pop culture event als b.v. FACTS dan heeft het nog zeker bestaansrecht.

Daarom ben ik zeer tevreden met de 1e editie van Dutch Comin Con ondanks hun opstartproblemen.

Link naar reactie

Ze hebben dit al eens enkele jaren geprobeerd maar dat werkt niet, het volk ging enkel naar De Warande en de beurszalen op andere locaties waren zo goed als verlaten. Het is niet makkelijk.

 

Tussen de Warande en het kasteel (waarom wordt dat niet gebruikt? Zo'n prachtige lokatie voor een tentoonstelling) kan je een paar grote tenten opzetten. Net zoals in Angoulême. Daar wandel je ook 20 minuten van de ene tent naar de andere. Saint Malo is 1 grote tent.

Het kan, je moet gewoon de bezoeker binnensleuren met een overzichtelijk plannetje

Link naar reactie

Het is ook zo dat bij de andere Vlaamse Cultuurprijzen steeds de winnaar pas op de uitreiking zelf bekend gemaakt wordt. In die zin was de prijs voor de strip de laatste jaren al een unicum. Anderzijds is het wel moeilijk geheim te houden indien men de winnaar een expo wil geven op het festival. Maar als ik het goed begrepen heb, was de expo voor Cromheecke eerder toevallig ook op deze editie. 

 

Soit, ik was niet op deze (en de vorige) editie aanwezig. Ik vond de naam Laurent Durieux wel een intrigerende keuze, samen met de gezamenlijke expo van Swarte, Meulen en Van der Veken. Ik vond dat de organisatie dit jaar wel erg weinig promotie gevoerd heeft. Er was maar weinig 'tam tam'. 

 

Het aantrekken van buitenlandse namen blijft wel een manier om volk te trekken, samen met een doordachte promotie van de gekende binnenlandse namen. Zo hebben kinderen geen behoefte aan buitenlandse namen, maar willen die de tekenaars van hun reeksen en activiteiten rond hun strips. 

 

Het blijven vastklampen aan De Warande begrijp ik vanuit praktisch oogpunt ook niet goed. Hoewel een goede bewegwijzering en duidelijke plannetjes toch wel wat moeten kunnen goed maken dan weer ...

Link naar reactie

Ik was voor het eerste naar Turnhout en heb mij als nieuweling redelijk goed vermaakt. Het was wel even zoeken (en vragen) waar alles was, want dat was bij binnenkomst niet duidelijk, maar ik vond de 'zoektocht' wel leuk. Mijn interesse gaat toch voornamelijk uit naar de tekenaars. De bakken met strips heb ik overgeslagen. Op zich kom ik de meeste tekenaars wel vinden, alleen de signeersessie van Amoras was wat lastig, zelfs voor Charel en Marc niet duidelijk.

 

Ik vond de presentatie van Alexander de Grote geweldig! Zo presenteer je een strip! Mooi aangekleed, zelfs van alles te doen, dat viel echt op.

 

Hoe dan ook, als er een volgende beurs/festival komt, ben ik zeker weer van de partij.

Link naar reactie

Er zijn inmiddels zoveel beurzen dat je wel een paar keer per maand ergens naar toe kan. In het verleden leefde je toe naar een jaarlijks evenement nu is het erg verwaterd. De comic con met strips erbij leverde wel een leuke verrassing. Misschien meer de cross over gaan zoeken.

Link naar reactie

Tussen de Warande en het kasteel (waarom wordt dat niet gebruikt? Zo'n prachtige lokatie voor een tentoonstelling) kan je een paar grote tenten opzetten. Net zoals in Angoulême. Daar wandel je ook 20 minuten van de ene tent naar de andere. Saint Malo is 1 grote tent.

Het kan, je moet gewoon de bezoeker binnensleuren met een overzichtelijk plannetje

Tenten kosten belachelijk veel geld, een stadszaal is gratis.

Link naar reactie

Er zijn inmiddels zoveel beurzen dat je wel een paar keer per maand ergens naar toe kan. In het verleden leefde je toe naar een jaarlijks evenement nu is het erg verwaterd. De comic con met strips erbij leverde wel een leuke verrassing. Misschien meer de cross over gaan zoeken.

 

Als je de beurs der beurzen bent met x tekenaars, X tentoonstellingen en X special events ( Strips in Stereo, Arbeid adelt ) dan ben je op zich het evenement dat je maanden op voorhand inboekt in je agenda.

 

Ik vond dit jaar de crossover met Durieux heel geslaagd. Die man kan tekenen, hé ! 

 

En als je volk zoekt, moet je ook wat brood en spelen geven. Geef dan Jommeke, Sus en Wis of FC De Kampioenen. Maak een giga-expo rond Kid Paddle of Game Over. Fun, leuk, en voor de kids.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Tussen de Warande en het kasteel (waarom wordt dat niet gebruikt? Zo'n prachtige lokatie voor een tentoonstelling) kan je een paar grote tenten opzetten. Net zoals in Angoulême. Daar wandel je ook 20 minuten van de ene tent naar de andere. Saint Malo is 1 grote tent.

Het kan, je moet gewoon de bezoeker binnensleuren met een overzichtelijk plannetje

 

Een goede vraag.

In 2005 werd het kasteel wel betrokken in de stripbeurs. Toepasselijk was er namelijk een overzichtstentoonstelling over de Rode Ridder. En die expo was heel uitgebreid en verzorgd. Een prachtinitiatief. Ook al omdat er toen de omschakeling was van de een jaar voordien overleden Karel Biddeloo en het Daverende Duo (Martin Lodewijk en Claus).

Op de website RodeRidder.be verscheen toen een uitgebreid verslag over deze tentoonstelling, opgetekend in het zog van de nieuwe tekenaar Claus, die geconfronteerd werd met het verleden van de reeks, en daar zijn eigen visie over had, zowel wat betreft het verleden als de toekomst.

Momenteel is er niet direct nog veel terug te vinden over die expo...

Wat betreft de toekomst mag dat kasteel zeker opgenomen worden in het stripfestival, want het is wel degelijk een meerwaarde.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

De toegevoegde waarde van een stripbeurs wordt steeds kleiner. De noodzaak om een boekje te vinden op een kraam is er niet meer. Op internet heb je hem vaak snel gevonden.

Staat hij niet op internet? Dan is de kans dat je hem op een beurs tegenkomt ook klein vrees ik.

 

Het kopen van boekjes blijft voor mij toch een van die dingen die echt aanwezig moeten zijn op een echte stripbeurs, als ik niet puur voor de tekenaars kom. Het is niet genoeg, maar het moet er wel zijn.

 

Ik heb geen zin om bij onbekende handelaars iets te kopen waarvan ik nog af moet wachten wat de staat nu zal zijn. Ik wil het echt in handen hebben. Ook is het lastig om kleine aantallen te kopen, vanwege de porto.

En het is ook leuk om te snuffelen en te hopen op een koopje of een serie die er leuk uitziet, maar die ik op basis van de titel niet zou kopen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Een goede vraag.

In 2005 werd het kasteel wel betrokken in de stripbeurs. Toepasselijk was er namelijk een overzichtstentoonstelling over de Rode Ridder. En die expo was heel uitgebreid en verzorgd. Een prachtinitiatief. Ook al omdat er toen de omschakeling was van de een jaar voordien overleden Karel Biddeloo en het Daverende Duo (Martin Lodewijk en Claus).

Op de website RodeRidder.be verscheen toen een uitgebreid verslag over deze tentoonstelling, opgetekend in het zog van de nieuwe tekenaar Claus, die geconfronteerd werd met het verleden van de reeks, en daar zijn eigen visie over had, zowel wat betreft het verleden als de toekomst.

Momenteel is er niet direct nog veel terug te vinden over die expo...

Wat betreft de toekomst mag dat kasteel zeker opgenomen worden in het stripfestival, want het is wel degelijk een meerwaarde.

Blijkt dat het kasteel ingepalmd is door de rechterlijke macht van dit land.

Link naar reactie

Ik vond de eerste keer in de Warande net tof omdat het anders dan anders was. Gevolg was dat er geen ellenlange rijen stonden voor de bekende tekenaars, want ze zaten her en der verspreid en de kunst was ze te vinden  :e002: . Maar als je natuurlijk speciaal voor bepaalde standen en/of tekenaars komt en ze zijn zo goed als onvindbaar (de gang naar de Kuub bv.) dan is dat best wel frustrerend.

Paar jaar geleden was het dan verspreid over verschillende locaties, maar dit was verre van duidelijk, incl. de bewegwijzering. Ik weet nog goed dat ik enorm verbaasd was toen ik die grote hal betrad met uitgeverijen als Silvester en Sherpa en toptekenaars als Hub en (onaangekondigd...) Baudoin. Er was eigenlijk geen kat op het moment dat ik binnenkwam, rara hoe zou dat komen...

 

De locatie is volgens mij niet het echte en meest prangende probleem, dat is oplosbaar met duidelijke plannetjes (ja, ook op voorhand op de website...) en bewegwijzering. Maar als een toch wel trouwe stripfestival Turnhout-ganger (bij God, tot 2 weken geleden had ik zelfs niet door dat het stripgidsfestival eigenlijk dat festival was. Niet slim als je de naam verandert samen met de maand waarin het plaats vindt, zo leggen weinig mensen de link...) mét mogelijkheid om te komen op zaterdag gewoon niet komt wegens onaantrekkelijke affiche, dan is er toch wel echt iets aan de hand zou ik zeggen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik weet niet of ze subsidie krijgen, ik meende dat het in het verleden om veel geld ging, maar het was er simpelweg niet aan af te zien. In een lelijke accomodatie die een allegaartje is van aan elkaar geplakte gebouwen en ruimtes zaten her en der tekenaars, exposities, handelaren e.d. De belichting in de zalen waar tekenaars zaten was ondermaats, het enige positieve was dat je de auto dichtbij in de parkeergarage kon zetten en dat er geen entree is verschuldigd.

Dat de tekenaars van bekende Vlaamse series, buiten Amoras, al jaren niet aanwezig zijn op dit 'grootse' festival zegt genoeg.

Jammer, maar helaas, hier moet het doek vallen en mag een andere club mensen een leuke beurs gaan organiseren.

Link naar reactie

Andere mensen, andere smaken. 

 

Ik heb me dan wel ontzettend geamuseerd.  Ik heb veel nieuwe tekenaars/tekenaressen ontmoet, toffe gesprekken gehad, nergens moeten wachten, geen stresstoestanden,...

 

Ik vond dat er wel veel volk aanwezig was (mijn arm was bijna lam van het handjes schudden).  Indien je al de aanwezigen in een sporthal zou proppen, zou je nergens meer doorkunnen, dus was de ruimte welkom.

Link naar reactie

Blijkt dat het kasteel ingepalmd is door de rechterlijke macht van dit land.

 

Ik zie het probleem niet. In 't weekend werken ze daar toch niet.  ;-)

 

In Angoulême is het stadhuis dan de plaats voor de interviews te doen, om als tekenaar je badge op te halen én op de binnenplaats is er altijd een tent waar het gastland van dat jaar zijn plaats heeft.

 

Ik weet niet hoe het komt, maar het lijkt dat de organisatie zich "verschanst" in de Warande terwijl het niet hoeft.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik zie het probleem niet. In 't weekend werken ze daar toch niet.  ;-)

 

 

Tijdens de week ook niet. :e007:

 

Inderdaad, tijdens het weekend is daar niemand. Maar in hun bizarre logica is toegang niet mogelijk.

 

"Stel nu dat er dringend een zaak is op een zaterdag... zie dat het verjaart en onschuldigen blijven onrecht aangedaan en zo..."

Link naar reactie

Andere mensen, andere smaken. 

 

Ik heb me dan wel ontzettend geamuseerd.  Ik heb veel nieuwe tekenaars/tekenaressen ontmoet, toffe gesprekken gehad, nergens moeten wachten, geen stresstoestanden,...

 

Ik vond dat er wel veel volk aanwezig was (mijn arm was bijna lam van het handjes schudden).  Indien je al de aanwezigen in een sporthal zou proppen, zou je nergens meer doorkunnen, dus was de ruimte welkom.

 

Als ik lees "nergens moeten wachten, geen stresstoestanden,..." kan het niet druk geweest zijn.

Link naar reactie

Als ik lees "nergens moeten wachten, geen stresstoestanden,..." kan het niet druk geweest zijn.

Tja, ik ga dan ook niet staan wachten in een lange rij voor de twintigste tekening van iemand...

 

En op hun plannetje staan zeker al 110 tekenaars/tekenaressen....(en het waren er nog veel meer. Persoonlijk heb ik er zeker tien gedaan die niet op hun lijstje stonden)...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat me opvalt is dat forummers op het stripfestival klagen over het forum. En nu klagen ze hier over het stripfestival.

Heerlijk.

 

:e005:

 

 

Misschien moeten ze maar forummen op het stripgidsfestival, dan kunnen ze klagen over 2 zaken terzelfdertijd. Bestaat daar geen app voor?

Link naar reactie

Misschien een domme vraag, maar waarom ontbreken de grote Belgische uitgeverijen altijd op de stripbeurs? Standaard, Lombard, Dupuis, Casterman. Zonder die namen reduceer je jezelf toch automatisch tot een evenement voor alleen stripfanaten.

 

Moest Ballon Media ooit beslissen een eigen stripfestival organiseren, ze zouden daar poen mee kunnen scheppen.

Link naar reactie

De verkoopcijfers zeggen iets anders.

 

Tom, ik bedoelde dat hun aanwezigheid in het striplandschap na de gouden jaren van de Studio Vandersteen ('70 en '80) en Nero fel verkleind is. De meesten van de oude reeksen zijn trouwens stopgezet omdat de albumverkoop tegenviel.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Tom, ik bedoelde dat hun aanwezigheid in het striplandschap na de gouden jaren van de Studio Vandersteen ('70 en '80) en Nero fel verkleind is. De meesten van de oude reeksen zijn trouwens stopgezet omdat de albumverkoop tegenviel.

Hun aanwezigheid in het striplandschap is nog steeds immens groot hoor. Ga naar gelijk welke winkel die strips verkoopt en die géén stripwinkel is en de meeste strips die er liggen gaan van Standaard zijn. Kijk gewoon naar de verkoop top 10 van deze week: 8 albums van Standaard.

Link naar reactie

Hun aanwezigheid in het striplandschap is nog steeds immens groot hoor. Ga naar gelijk welke winkel die strips verkoopt en die géén stripwinkel is en de meeste strips die er liggen gaan van Standaard zijn. Kijk gewoon naar de verkoop top 10 van deze week: 8 albums van Standaard.

 

Wellicht ook een beetje oorzaak / gevolg. Strips met veel verkooppunten hebben hogere verkoop aantallen.

Zet je toch een beetje aan het denken. Ben benieuwd hoe de verkoop per m2 is. Wellicht dat Standaard dan niet de winnaar is. 

Link naar reactie

Wellicht ook een beetje oorzaak / gevolg. Strips met veel verkooppunten hebben hogere verkoop aantallen.

Zet je toch een beetje aan het denken. Ben benieuwd hoe de verkoop per m2 is. Wellicht dat Standaard dan niet de winnaar is. 

 

Net zoals de denkoefening "hoeveel pausen wonen er op 1 km² vaticaanstad?" is dat wel een tof raadseltje, maar uiteindelijk verandert het niets aan de realiteit. :)

 

(Aangezien Vaticaanstad 0,44 km² groot is, wonen er op 1 km² dus 2,27 pausen.)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...