Ga naar inhoud

Battlestar Galactica


Recommended Posts

Iedereen weet dat ik graag tv/film comics lees. De SF reeksen dan toch. Enkele jaren geleden alweer las ik de eerste twee TP's van Battlestar Galactica van Dynamite (BSG 2004), maar was daar niet echt van overtuigd. Alles van die reeks was immers al op een uitstekende manier verteld in de tv-reeks.

 

En toch...

 

Ik krijgt zin in enkele BSG comics. Wat me het meest aanspreekt is BSG 1978, omdat het opzet van die reeks me het meest interesseert ivm comics. Ik denk eraan om de maxi reeks van Abnett (& Lanning e.a.) eens te proberen.

 

En misschien van de allereerste Pak reeks (BSG 2004) ook een nieuwe kans te geven.

 

Heeft iemand aanraders ? Commentaar ?

 

post-585-0-56027400-1433914937_thumb.jpg

 

BSG 2004 heeft natuurlijk Six. Dat is een groot voordeel van die reeks. :)

post-585-0-47912000-1433914940_thumb.jpg

Link naar reactie

Ja, de tekeningen zijn typisch Dynamite (en de inkleuring...). Er zaten er nog een hoop in de sales bakken. Ik kocht alleen de boekjes die me aanstonden. Die BSG 1978 vol 1 bijvoorbeeld, is geschreven door Remender. 
Die drie BSG 2004 boekjes van Pak wil ik eens een tweede kans geven. Daar las ik de eerste twee van, en toen was 't gedaan. Ik bedoel : ik kocht er geen meer daarna ;)

Link naar reactie

post-585-0-92849200-1433955737.jpg

 

Ik heb deze drie New BSG boeken zeer graag gelezen. Ik weet niet meer wat indertijd mijn bezwaren waren tegen deze strips (ik las I en II). Waarschijnlijk vond ik het niet passen binnen de tv-reeks. En het is misschien ook een beetje ver gezocht, maar soit, ze kregen de goedkeuring van Ron Moore en de andere Powers That Be van de tv-reeks.

Het verhaal speelt zich midden in het tweede seizoen af. Er gebeurt heel veel, er zijn de Returners, een virus, terroristen, ouwe Cylons en natuurlijk nieuwe Cylons ;) Doordat er zoveel gebeurt springt het verhaal soms van de hak op de tak, en gaat men nogal redelijk vlug over bepaalde verhaalelementen, maar al bij al is dit een goeie, dubbele aflevering uit de reeks. De sfeer zit goed, de personages worden goed weergegeven in hun woorden en daden, en er is veel te beleven. De tekeningen op zich vind ik helemaal niet slecht, alleen lijken de personages niet heel erg op de personages uit de tv reeks. Erg vind ik dat niet, maar je moet soms goed kijken.
Ik heb me hier uitstekend mee geamuseerd. Meer dan ik op voorhand had verwacht.

 

Dat dit ook weeral zo lang geleden is...

Battlestar-Galactica.jpg

Link naar reactie

post-585-0-85716700-1433955731.jpg

 

Hier heb ik me ook mee geamuseerd. 

Volume 1, geschreven door Rick Remender is een klassiek BSG verhaal. Boomer en Starbuck zijn gestrand op een planeet. Op die planeet zijn nog enkele overlevenden van de Holocaust, en natuurlijk een Cylon basis. Anders was er niks aan. Klassieker dan, maar ook iets minder fun dan volume 2.

Volume 2, Cylon Apocalypse is gewaagder qua verhaal. De vloot wil door een wormhole reizen waarvan ze denken dat die hen veel dichter bij de aarde zal brengen, maar eerst moeten ze voorbij een Cylon planeet. Op die planeet hebben de Cylons geëxperimenteerd met een nano-cybrid, die hun metaal moest vervangen door vlees. Dat mislukte en zorgde voor Cylons bedekt met ziek vlees (zombie Cylons) ;) ik overdrijf een beetje, maar hey, it was fun. Geschreven door Javier Grillo-Marxuach

Beide boeken zijn getekend door Carlos Rafael. Ik vind de tekeningen niet slecht, maar ze gelijken dus niet op de tv-personages. :)

 

sbap.jpg

 

Als kind was ik fan van Apollo.

Ik wou daar geen enkele aflevering van missen. Maar mijn ouders moesten soms iets anders zien, en dit was eind jaren 70/begin jaren 80, dus voor de videorecorder. Gelukkig is de reeks meerdere keren uitgezonden. Ik dacht dat daar tientallen afleveringen van waren, maar het is slechts één seizoen. (BSG 1980 vergeet ik even)

 

battlestar_galactica_1.jpg

 

starbuckand+gals.jpg76c28683897f32725731ed55f3674532.jpg

 

Link naar reactie

De laatse aflevering van BSG 1980 vond ik best goed. Starbuck is samen met een Cylon gestrand op een planeet. Die aflevering had ook niet veel met de rest vd serie te maken, maar leek eerder op een vergeten aflevering van seizoen 1.

 

Starbuckandcy.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Zoals ik op voorhand al zei : ik zag het opzet van de originele BSG reeks beter zitten voor comics, dan BSG 2004. En ik kom niet bedrogen uit.

Begrijp me niet verkeerd, BSG 2004 is een sublieme tv reeks. Maar ze is volledig en afgerond, er zijn geen comics nodig. De drie boeken die ik las, heb ik graag gelezen, maar ze voegen niks toe.

 

BSG 1978 is natuurlijk een kind van een andere tijd. 70's camp. Humor. Met rechtgeaarde heroes/avonturiers/playboys. 

En met een open einde, dus er zijn vele mogelijkheden.

 

Er zijn ook een pak (interessante) verschillen met BSG 2004. De vloot, de vipers, frack, de zoektocht naar de verloren dertiende stam op een verre planeet Aarde, dat bestond toen ook al, maar het BSG universum was compleet anders.

De Cylons werden niet gecreëerd door de mensen, maar door een reptielachtig alien ras, dat zichzelf ook Cylons noemde. Dat ras is reeds lang uitgestorven (uitgemoord?). 

De Cylons hebben een Empire. In dat Empire wonen nog andere alien rassen, net zoals in de rest van het universum. In BSG 2004 heb ik geen aliens gezien, meen ik mij te herinneren.

Het Cylon Empire, en de Twaalf Koloniën (en hun wingebieden) van de mensen leven al lange tijd in onmin. Er breken al eens oorlogjes uit. Met het  gekende gevolg: de uitroeiing van de mensheid, en de vlucht van de BSG vloot.  

Ik vind dit dus een interessante voedingsbodem voor een comic reeks. Alleen jammer dat Dynamite dit Universum (tot nu toe) niet ten volle benut.

 

Als er een nieuwe film reboot komt, dan hoop ik dat ze teruggrijpen naar BSG 1978, een film is korter dan een tv reeks en heeft wat meer avontuur nodig.

En BSG 2004 is compleet. Dat moet met rust gelaten worden.

Tot zover deze rant.

 

post-585-0-85389600-1434723222.jpg

 

Deze recente reeks is nog de beste van allemaal. In Memorial gebruiken de kolonialen een 'temporal weapon' gecreëerd door Zee, waardoor Apollo en Starbuck in een alternatieve realiteit terecht komen waar er van de Galactica geen sprake is, en de Cylons' overheersing compleet is. Geschreven door AnL. Leuk en campy avontuurtje. 

The Adama Gambit bevat meerdere verhalen, en is het beste deel van de zeven die ik las. Abnett kwam net goed op dreef, maar toen was zijn run ten einde. (Dit deel bevat ook de origin story van Count Baltar, geschreven door Napton).

Binnenkort komt er nog een trade uit geschreven door Abnett, de mini reeks The Death of Apollo. Misschien mag hij daarna weer verder doen met de lopende reeks. Ik hoop er alleszins op, maar tja... 

De tekeningen (verschillende tekenaars) zijn goed, in beide delen. Alleen jammer van die zware fout in The Adama Gambit. Je zou toch denken dat die editors beter hun werk doen ;)

Link naar reactie
  • 3 months later...

Battlestar Galactica: Death of Apollo is zeer goed. De tekeningen kunnen soms wel wat beter, en de editor heeft ook weer een steekje laten vallen ;) maar Abnetts verhaal mag er zijn, de actie is groots en de personages staan er. Abnett mag er van mij nog enkele schrijven. Maar ik denk dat de reeks on hold is. Wie weet... misschien komen er wel nieuwe films...

 

Als kind was ik het meest fan van Apollo, en hij had deze reeks wel verdiend ;) Starbuck heeft immers nog een episode in BSG 1980 gekregen. 
Als kind (bis) was ik ook zwaar fan van de Vipers, en dan vooral wanneer ze vertrekken. In een goed BSG boek moet zo'n scène zitten, en yep! ze zit er in. :)
Ik moet daar altijd even om glimlachen. 

post-585-0-70897100-1444488176_thumb.jpg

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...