Ga naar inhoud

Fête De La Bd / Stripfeest Brussel 4/5/6 September 2015


Veto

Recommended Posts

Als hij maar Vlaams kan verstaan !!

 

Er staat letterlijk (sur le stand où se trouve l’auteur en dédicaces)  op de stand waar de auteur tekent....

 

Dit was mij dus wel degelijk duidelijk en daarom juist de vraag.

Tekenaars zitten verspreid over verschillende stands. Welke stand verkoopt Nederlandstalige boeken en welke auteurs heeft deze signeren. 

Dat is mij niet duidelijk. Wel belangrijk in de voorbereiding. 

Link naar reactie

Dit mailtje gehad van het B-gevaar :

 

Dit weekend 4, 5 en 6 september is er terug het Brusselse Stripfeest. Drie dagen lang is onze hoofdstad het epicentrum van het beeldverhaal met oa de Balloon Parade, de Kuifje Rally en een groots Stripfestival!
Bwah, weer zo'n Franstalige bedoening, niet? Vergeet het maar. Want wij zorgen voor de Nederlandstalige vertegenwoordiging en representeren Ballon Media en Standaard Uitgeverij. En hierdoor mogen we heel wat gasten (Cauvin, Cambré, Lemaire, Munuera, Spaey, Hardy, Baeken, Batem, Godi, Yoann, Neuray,Savoia, Boon, Dan, Henriet, Zidrou, Collin, Vehlmann, Spruyt, Skim, Usagi, Lapière, Marzena) verwelkomen aan onze stand, exclusief voor jullie Nederlandstaligen. Altijd al een tekening van de Minions, Soda, G Raf Zerk, Robbedoes, de Campbells, Dokus, Marsupilami, een Kozak, een Amoraske of een pracht pin-up van Kristof willen hebben? Grijp dan je kans.
C5, dat is de plek die je moet onthouden en opzoeken in het Warandepark. Koningsgezind of niet, als je vooral maar goed gezind bent bij aankomst.
Een mooie B-Gevaar pop-up-locatie, niet?

Link naar reactie

Ach, een Waal die probeert Nederlands te spreken moeten we zeker steunen.

 

Vlaams.. als aanduiding voor het in Vlaanderengeschreven en gesproken Nederlands, zowel omvattende de Nederlandse standaardtaal als de niet-gestandaardiseerde dialecten. Veel taalkundigen vermijden in deze context de term Vlaams en verkiezen de benamingBelgisch-Nederlands of Zuid-Nederlands

1) Shakitupguy een Waal, zal ie graag horen

2) Zo'n uitleg kan alleen van Nederland komen ;-)

Link naar reactie
Deelname aan een signeersessie is enkel mogelijk op vertoon van een ticket. Dit ticket krijgt u gratis bij aankoop van een stripverhaal aan de stand waar de auteur signeert. Albums van auteurs die signeersessies maken bij Casterman, Glénat, Robbedoes Festival en Dargaud-Le Lombard zijn in het nederlands bischikbaar op de stand van Het B-Gevaar (C5). De gekochte albums kunnen bij Casterman, Glénat, Robbedoes Festival en bij Dargaud-Le Lombard voorgesteld worden om deze te laten signeren. 

 

Link naar reactie

Straight from the horse's mouth:

 

 

Hoe een tekening in een Nederlandstalig album bemachtigen van auteurs die niet aan de B-stand signeren? 

Voor Dupuis: eerst bij de Dupuis-stand langsgaan voor een signeerticket dat door Het B-Gevaar met stempel gevalideerd wordt na aankoop van een album.

Voor Dargaud-Lombard: zijn er bij Het B-Gevaar een beperkt aantal tickets (per dag - per auteur) beschikbaar die geldig zijn bij de Franstalige stand van Dargaud-Lombard.

 

Twee namen werden in laatste instantie nog aan de lijst toegevoegd: de Messiaanse Mannaert en eerlijk luitje Christian Durieux. 

 

Welke artiesten, schrijvers, inkleurders komen op welk moment bij Het B-Gevaar?

Vrijdag 04 sept 

18.30-19.30 LAPIèRE (Michel Vaillant–Alter Ego-Ludo)

18.30-19.30 MUNUERA (Campbells–Betoveringen–Robbedoes)

 

Zaterdag 05 sept 

10.45-11.45 VEHLMANN (Robbedoes–Alleen)

11.00-12.00 CAUVIN (Blauwbloezen–G Raf Zerk–Cédric)

11.00-17.30 SPAEY (Misschien-OoitkomtAnders2)

12.00-14.30 CAMBRé (Amoras–Jump–Filip van België)

14.00-17.00 SKIM (Muze Um)

14.00-17.00 MANNAERT Wauter (El Messias)

15.00-16.00 NEURAY (Kozakken van Hitler–Cambridge Five)

15.00-16.00 LEMAIRE (Kozakken van Hitler–Cambridge Five)

15.00-22.00 BAEKEN (Sugar–Verdriet Turnhout–Sketchbooks)

16.00-19.00 SPRUYT (Junker–SGF–Bamburgers)

17.30-18.30 GODI (Dokus)

17.30-18.30 DILLIES (Abeltje)

17.30-18.30 DURIEUX (Eerlijke lui)

17.30-18.30 HAUTIèRE (Abeltje, Oorlog van de Lulu's, Boven de Wolken)

17.30-18.30 BATEM (Marsupilami)

17.30-18.30 HARDY (G Raf Zerk–Libellenpatroelje–Arkel)

17.30-18.30 YOANN (Robbedoes)

 

Zondag 06 sept 

10.00-11.00 AYMOND (Lady S–Highlands)

11.00-12.00 ZIDROU (Dokus–Vel beer–La mondaine–De nar)

11.00-17.00 BOON (Doomsday–Mon en Tuur)

12.00-14.30 CAMBRé (Amoras–Jump–Filip van België)

14.30-15.30 SAVOIA (Marzi)

14.30-15.30 SOWA Marzena (Marzi)

14.30-15.30 COLLIN (dé Minions)

14.30-15.30 HENRIET (Berentand–Golden Cup)

14.30-15.30 USAGI (Berentand–Alleen–Golden Cup)

15.00-18.00 BAEKEN (Sugar–Verdriet Turnhout–Sketchbooks)

16.30-17.30 DAN (Soda–Kleine Robbe)

En het zou ons niet verbazen dat er tussendoor nog iemand bij aanschuift.

 

Het B-Gevaar pop-up

Warandepark C5

Link naar reactie

Samen met mijn dochter terug van dagje 'ouderwets' dédi-jagen in het Warandepark. Mijn dochter scoorde drie dédi's bij Darasse & Zidrou in één van haar lievelingsstrips 'Tamara'. In de namiddag was ze (indien mogelijk) nog blijer met haar tekening in 'Mooie navels' van Delaf en Dubuc.

Ik verzamelde dédi's van Savoia (in 'Marzi'), Wasterlain in 'Les Pixels', von Kummant & von Eckartsberg (in een van de ontdekkingen van 2015 'Gung Ho'), eentje van Jordi Lafebre in 'La Mondaine', een van Durieux (in 'Eerlijke lui'), een heel mooie van Porcel (in het sublieme 'De Nar'), een Robbedoes door Munuera en een heel mooie Lincoln door Jérôme Jouvray. Kortom: topdagje. Toch blijft het dédi-jagen een jaloers wereldje. Veel rijen vol zakjes en zondere bijhorende eigenaars, duwen en trekken om je door aanschuifrijen heen te murwen, chaos bij het verdelen van de tickets (al dan niet afgestempeld ?!). En hét feit van de dag: twee volwassenen die écht aan het vechten gingen in de wachtrij van Porcel... vlak voor mijn neus. De een had de ander betrapt op het aanschuiven in twee rijen tegelijk. Trekken, duwen en roepen was het gevolg. De een nam de tas weg van de ander, waarop er met tweeën aan één tas werd gesleurd gedurende enkele minuten. Om stil, héél stil van te worden... Mijn dochter van elf kon haar ogen niet geloven. En ik ook niet eerlijk gezegd... het zijn maar dédi's... Pffffff....

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

het laatste gedeelte dat je daar vertel is de reden waarom naar stripbeurs gaan met veel goesting gedaald is onder nul

maar al bij al nog een leuke maar korte dag gehad in brussel niet in het scoren van tekeningen dat is voor mij maar bijzaak geworden, maar toch nog mooie stukken gevonden van mijn collectie van asterix zodus een geslaagde dag .

en ook nog een postieve noot en dit danks zij B-Gevaar die daar stond met nederlands talige strips zodus er nog hoop voor ons vlamingen :-)

Link naar reactie

Hahaha....Veto, waarom zie ik dat nu nooit

Wat een fantastisch festival was dit, inderdaad ouderwets dediejagen, wat een veelheid aan mooie namen.

Ik ben vrijdag en zaterdag geweest. Tuurlijk is Brussel altijd een onduidelijke weerwar van ticketsystemen, maar de vele tekenaars maken dat ruimschoots goed.

Super groot pluspunt was de aanwezigheid en inzet van het B gevaar voor de Vlamingen en de Nederlanders. Hulde, ze verkochten nagenoeg alle boeken in het Nederlands van de aanwezige auteurs. Hadden zelf prima namen bij de stand en regelden tickets voor casterman en soms voor anderen, bedankt.

Ik had zo'n 35 dedies met daaronder toppers als Yoann, Boucq, Batem, Lepage, Delaf......om er maar eens een paar te noemen......en bijna geen Franse aankoop

Wel giga druk bij de Spirou tent.......

Link naar reactie

niet jaloers zijn op veto , Lecram omdat je dat nog niet gezien hebt(vechten voor een dedi !!) dat is de reden dat mijn vrouw nergens meer mee gaat naar stripfestivals , wij waren eens te middelkerke saamen toen er een gevecht uitbrak voor 1 dedi (ja voor een tekening en voor kruipen in de rij ) 2 mannen op de vuist daarvoor , dus niet zo mooi om te zien dat .

en echt belachelijk , voor een tekening mensen !!

als ik dat ook maar ergens zie , ga ik direct weg ;echt triestig dat .

Link naar reactie

Voor mij persoonlijk was BXL ook een perfecte beurs in alle opzichten.

Perfecte lokatie. Goeie sfeer, veel volk en op zondag veel families (van alle soorten landen)

Onverwachtse goed verkocht. Veel mensen ontmoet. Lekker gegeten (Maleisische wok of zoiets) uit één van de vele foodtrucks (genoteerd, Strip Turnhout?)

 

Dit kan uitgroeien tot het Angoulême van België als ze dat willen.

Link naar reactie

Voor mij persoonlijk was BXL ook een perfecte beurs in alle opzichten.

Perfecte lokatie. Goeie sfeer, veel volk en op zondag veel families (van alle soorten landen)

Onverwachtse goed verkocht. Veel mensen ontmoet. Lekker gegeten (Maleisische wok of zoiets) uit één van de vele foodtrucks (genoteerd, Strip Turnhout?)

 

Dit kan uitgroeien tot het Angoulême van België als ze dat willen.

Dat was Cambodiaans :-p en was inderdaad verrukkelijk

 

Was voor mij een goede beurs, veel volk, veel families, gezellig gepraat met medeforummers en de tekeningen gescoord die ik wilde.

Alle pluimen gaan naar het B-gevaar. Chapeau.

 

De dochter heeft zick ook goed geamuseerd zeker bij de Kink & Cosy experience.

 

Ivm dat gevecht : ik stond er bij en keer er naar. Hallucinant om 2 mannen van boven de 50 hiervoor te zien vechten. :e010: .

 

Aan diegene die mijn zak gestolen heeft met strips : F**K YOU.

.

Link naar reactie

@shakeitupguy Dat is balen man. Al uw dedi's kwijt? En dan te bedenken dat ik met uw ticket nog een tekening van Tyler Cross heb gescoord. Om datzelfde boek dan later te vergeten bij Hermann, waar een andere verzamelaar zo vriendelijk was geweest om het aan de kant te leggen tot ik daar een half uur later in paniek terug stond.

Link naar reactie

Heren, die vechtpartij, waren dat nog voor ons bekende personen?? Het is volledig langs mij gegaan......jammer :e005:  

 

Nee, twee Franstaligen. Degene die begon was volgens mij niet iemand die je vaak op beurzen ziet. 

 

Ik snap niet dat je er niets van merkte, je stond drie rijen verderop bij Garray. Maar Porcel die zat te tekenen en in wiens rij het gebeurde, had ook niets in de gaten. Of hij deed alsof.

Link naar reactie

Ik zat waarschijnlijk met mijn hoofd in Smurfenland... :e005:  :e005: .

Een raadsel trouwens dat men zoveel moeite deed voor Porcel, die heb ik al twee festivals duimen zien draaien.

 

Porcel, die was toch ook op de Ieperse beurs een tijdje geleden, geen hoogvlieger wat betreft dedies.

 

De beste vechtparijtjes en relletjes zijn in Angouleme te vinden: opgefokte fransen die gaan dreigen met opgeheven vingertjes en geagiteerd schreeuwen met consumptie. Een keer gezien dat een paar para's (extra beveiliging ivm terreurgevaar) twee heethoofden buiten de boekhandel zette. Een applaus van de aanwezige dediejagers klaterde door de zaak.... 

Link naar reactie

Was daar geloof ik toen ook bij. Het is i.d.d. wel triest wanneer iemand zich zo wenst te verlagen.

 

Ik heb wel het idee dan de gemiddelde franse/waalse dedie verzamelaar iets fanatieker is dan de gemiddelde nederlands/vlaamse verzamelaar.

 

Ik snapte eerlijk gezegd ook totaal niet waar die ene man zich in dit geval nou zo druk om maakte. Wat maakt één plaats nu uit in een rij waar iedereen een nummertje heeft en dus zeker aan de beurt komt?

 

Maar het klopt dat die Franstaligen zich sneller ergens over opwinden dan de Nederlandstaligen.

Link naar reactie

Ik snapte eerlijk gezegd ook totaal niet waar die ene man zich in dit geval nou zo druk om maakte. Wat maakt één plaats nu uit in een rij waar iedereen een nummertje heeft en dus zeker aan de beurt komt?

 

Maar het klopt dat die Franstaligen zich sneller ergens over opwinden dan de Nederlandstaligen.

 

Nederlanders maken zich eender zorgen over de horeca  :e012:,en Oranje :e012:  :e012: !!!

Link naar reactie

@shakeitupguy Dat is balen man. Al uw dedi's kwijt? En dan te bedenken dat ik met uw ticket nog een tekening van Tyler Cross heb gescoord. Om datzelfde boek dan later te vergeten bij Hermann, waar een andere verzamelaar zo vriendelijk was geweest om het aan de kant te leggen tot ik daar een half uur later in paniek terug stond.

Was op zaterdag bij het wachten in de rij van Boucq . Was een zakje met 4 strips waaronder 2 met dédicace die ik die dag moest overhandingen aan een vriend.

 

Super dat je nog een tekening hebt kunnen krijgen van Tyler Cross.. Show me or it didn't happen :e005:

Link naar reactie

Dat was Cambodiaans :-p en was inderdaad verrukkelijk

 

Misschien een tip voor FACTS ;-)

 

Laat ze maar het Brussel van België blijven.

Maar idd wel een schitterend stripfestival.

 

Voor mij hoeft het per sé ook niet veel groter te worden. De structuur van de tenten en de layout hebben veel mogelijkheden tot uitbreiding.

De stands waren ruim gemeten en boden veel ademruimte. Het waren ook geen veredelde boekenwinkels zoals op de Boekenbeurs.

Dat SPirou-festival mocht gerust een volledige tent ingenomen hebben, dat was "Angoulêmeiaans" druk op sommige momenten.

Gelukkig dat het goed weer was, wel.

 

Hier liggen mogelijkheden voor de Nederlandstalige uitgevers. Zeker voor kinderstrips. Ik heb mijn Mon&Tuur-strips alleen maar aan niet-Nederlandstalige ouders verkocht. Er is behoefte aan Nederlandstalige kinderstrips in Brussel.

Link naar reactie

Ik heb wel het idee dan de gemiddelde franse/waalse dedie verzamelaar iets fanatieker is dan de gemiddelde nederlands/vlaamse verzamelaar.

 

 

Er is een verschil tussen de "aggressievere" Brusselaar en de "gemoedelijke" Waal (allebei wel Franstalig).  Maar die ervaring doe je maar op door op vele Waalse beurzen rond te lopen...

Ik maak dan ook altijd een voorbeeld : alle ambetanterikken naar Lys-lez-Lannoy, de levensgenieters naar Andenne.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...