Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

Dit is trouwens nog veel leuker: Guust diorama's. Het is al wel een paar jaar oud, maar ik kende het nog niet. 

Voor dit plaatje heeft iemand er plastic figuurtjes ingezet, wat het nog leuker maakt.

 

Dupuis.JPG

 

Hier staan alle dioramas: https://toubede-editions.fr/epages/b376660b-eee0-4eac-8fbe-bc039d9086fa.sf/fr_FR/?ObjectPath=/Shops/b376660b-eee0-4eac-8fbe-bc039d9086fa/Categories/"DIORAMAS SOUS LICENCES"

Link naar reactie

Tussen denken en weten was voor mij maar een vraag aan Ballon Media verwijderd. Er zijn nog geen concrete plannen voor zo'n verzamelbox in het Nederlands. En met die "nog" probeer ik geen hoop te scheppen. In mei luidde hun antwoord dat er nog niet over is nagedacht.

Over die oplage van 3000 werd niet gecommuniceerd. Ik weet niet of dat klopt.

Link naar reactie

Klopt, het Franse deel 0 (met daarin Guusts allereerste stapjes toen er nog geen gags van verschenen) is niet aangekondigd als verrtaling. Ze beginnen met deel 1. Zo compleet wordt de nieuwe uitgave dus ook weer niet.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kontiki zei:

Klopt, het Franse deel 0 (met daarin Guusts allereerste stapjes toen er nog geen gags van verschenen) is niet aangekondigd als verrtaling. Ze beginnen met deel 1. Zo compleet wordt de nieuwe uitgave dus ook weer niet.

 

Als de rest goed verkoopt, zullen ze wel beslissen om die laatste ook nog te vertalen. Weten ze gelijk hoe groot een box moet zijn :e007:.

Link naar reactie

 

54 minuten geleden, Kontiki zei:

Over die oplage van 3000 werd niet gecommuniceerd. Ik weet niet of dat klopt.

 

Lijkt me lastig om de oplage te bepalen.  

Franquin en Guust zijn populair, maar het zijn wel hardcovers en de hele reeks is een flinke uitgave, vooral in een tempo van twee per maand.

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

Dat snap ik, helaas is mijn Frans niet goed genoeg. Wel jammer dat je een slordige €350 euro neertelt voor een onvolledige reeks en geen box. Die box die completer is en ook nog is 50 euro minder kost. Toch nog maar is over nadenken.

 

Der ganze Gaston in het Duits is ook een alternatief. Het zit in een box, kost 149 euro en is 1056 pagina's groot in 5 HCs. Ik ga er van uit dat als de Duitse uitgever het " erweiterte, korrigierte und nun komplette Auflage " noemt, dat het ook dan echt compleet is.

Link naar reactie
11 uren geleden, Paul_NL zei:

 

Dat snap ik, helaas is mijn Frans niet goed genoeg. Wel jammer dat je een slordige €350 euro neertelt voor een onvolledige reeks en geen box. Die box die completer is en ook nog is 50 euro minder kost. Toch nog maar is over nadenken.

 

Er is ook nog die Guust-collectie die onlangs bij Humo zat. De restvoorraad van die actie is in de normale verkoop gegaan. Ze zijn intussen links en rechts uitgeput, maar Beo had er nog enkele staan, dacht ik. Prijs rond de 100 euro?

Link naar reactie
2 uren geleden, Paul_NL zei:

Is dat veel of juist weinig voor een serie?

Het is een mooi aantal. Ik weet dat de eerste reacties een beetje voorzichtig zijn met als commentaar: "nog een keer hetzelfde boek uitgeven maar met een ander jasje" maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik denk niet dat je een betere versie kan kopen dan deze, de beelden zijn allemaal verscherpt en opgeknapt, alles opnieuw ingekleurd en geletterd, elk album krijgt extra's en is ook nog eens in harde kaft. Ik ben blij met een dergelijke uitgave.
Ja jammer dat het nul nummer niet wordt gedaan in het Nederlands, maar je kunt ook kijken naar wat ze wel gaan uitgeven.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie

Het wordt allemaal een beetje verkeerd uitgelegd en geïnterpreteerd door een gebrek aan correcte en definitieve info en te veel verwarring omtrent de nieuwe uitgaven. Op 2 augustus liggen de eerste delen in de winkels.

 

Ik heb hier de Franse versies staan en die zijn per album inderdaad 48 pagina's dik met per album een ex-libris. De vertalingen werden echter aangekondigd als albums van 56 pagina's. Dat lijkt me een fout omdat de oorspronkelijke info ondertussen al een paar maanden oud is. Aankondigingen zijn altijd onder voorbehoud. Er kan tussendoor weleens iets veranderen qua aantal pagina's, verkoopprijs, zelfs covers en titels.

 

Tussen de gags die we al kennen en die er inderdaad nooit eerder zo mooi, fris en scherp uitzagen, staan eigenlijk alle extra's opgenomen. Al die extra's (geïllustreerde artikels, losse cartoons en illustraties, dingetjes uit Robbedoes, tekeningen voor wenskaarten,... die lang niet altijd in andere edities stonden of zelfs voor het eerst verschijnen) staan in chronologische volgorde verspreid over de hele reeks albums. Daarom is het aantal albums ook meer dan de laatste softcoverreeks waarbij bijvoorbeeld deel 3 van de nieuwe hardcoverreeks niet dezelfde inhoud heeft als deel 3 van de laatst uitgegeven softcoverreeks. Er bestaan 19 softcoveralbums in de laatste versie, inclusief de inhoud van het nieuwe Franse deel 0. De Franse nieuwe hardcoverreeks bestaat uit deel 0 + 21 delen. In de oorspronkelijke info van Dupuis (die ik in mei ontving) staat eigenlijk niet specifiek vermeld hoeveel vertaalde delen de reeks zal tellen. Wat vertegenwoordigers tegen winkeliers vertellen, zal misschien wat vollediger zijn geweest of inmiddels geüpdatet. Ik ga ook uit van 21 delen, dus zonder dat deel 0 dat misschien achteraf nog kan volgen (maar die "misschien" is slechts een hoop, geen concrete aankondiging). Hetzelfde geldt voor de verzamelbox waar Ballon Media in mei nog niet over uit was wat ze ermee gingen doen. Ze hebben nog een jaartje om de knoop door te hakken. 

 

2.000 exemplaren voor hardcovers lijken veel, maar een naam als Franquin of Guust kan dat hebben. De oplage lijkt me correct ingeschat om op het randje uitverkocht te raken, maar ook niet met een grote overschot. Ik gis dit ook maar op basis van wat ik ken en er is dit jaar nogal veel te doen omtrent Guust, zie ook het recent aangekondigde hommagealbum, die de verkoop kan boosten. Bovendien is het een eenmalige kans, want de belofte is dat ze niet herdrukt worden. Maar ik ga je niet dwingen of overhalen om die reeks te kopen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Paul_NL zei:

Wat mij vooral zorgen baart uit dit verhaal (waarvoor dank) is het feit dat er niet concreet aantallen genoemd worden qua albums die in het Nederlands gaan verschijnen. Dan ben je dalijk 12 albums verder en stopt het ineens. 

Daar zou ik me geen zorgen over maken. Als dit niet verkoopt, redt geen enkele serie het in hardcover. 

 

En duidelijk oplagecijfers zie je bij geen enkele strip. Waarom zou een uitgever zich van tevoren vastleggen? Als er minder/meer besteld wordt druk je wat minder/meer.

Link naar reactie
46 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik heb een aantal (vrij diverse) hobbies, en bij geen enkele is er zoveel onduidelijkheid, vertragingen en wijzigingen dan bij de Nederlandse strip. Series die gestart worden en niet worden afgemaakt, onduidelijkheid over aantallen, onduidelijkheid over wat er wel of niet verschijnt.

 

Maar mij stoort het, als (oud)verzamelaar van onder andere manga en comics kom je dit soort geneuzel helemaal niet tegen.

Volgens mij heb je af en toe een selectieve waarneming. 

 

Wat ik bij comics zie is dat er continu series bijkomen en weer afgaan, met nauwelijks een vooraankondiging. Als ik bv de Previews lijst van Augustus bekijk zie ik dat alleen Action en Detective en hoog nummer hebben. Alle andere series hebben veel lagere nummers. M.a.w. vrijwel alle series die DC drie jaar geleden uitgaf, zin inmiddels stopgezet en vervangen door andere. 

 

Dus in de USA weet je inderdaad wat er de komende maanden verschijnt. Maar hoe lang iets gaat lopen, wordt nooit gezegd. Iedereen weet dat als het niet goed genoeg verkoopt dat de stekker er dan uitgaat.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tweetie zei:

Volgens mij heb je af en toe een selectieve waarneming. 

 

Wat ik bij comics zie is dat er continu series bijkomen en weer afgaan, met nauwelijks een vooraankondiging. Als ik bv de Previews lijst van Augustus bekijk zie ik dat alleen Action en Detective en hoog nummer hebben. Alle andere series hebben veel lagere nummers. M.a.w. vrijwel alle series die DC drie jaar geleden uitgaf, zin inmiddels stopgezet en vervangen door andere. 

 

Dus in de USA weet je inderdaad wat er de komende maanden verschijnt. Maar hoe lang iets gaat lopen, wordt nooit gezegd. Iedereen weet dat als het niet goed genoeg verkoopt dat de stekker er dan uitgaat.

Je hebt een gedateerd beeld van comics. Met name DC en Marvel werken nu met seizoenen waarbij series met enige regelmaat gereset worden en qua nummering weer bij 1 beginnen. Het aantal daadwerkelijke stopzettingen omdat de series niet genoeg verkopen ligt veel lager dan dat jij denkt.

 

Verder heeft Paul_NL hierboven het gelijk volledig aan zijn kant. 

Link naar reactie
40 minuten geleden, De vuist zei:

Je hebt een gedateerd beeld van comics. Met name DC en Marvel werken nu met seizoenen waarbij series met enige regelmaat gereset worden en qua nummering weer bij 1 beginnen. Het aantal daadwerkelijke stopzettingen omdat de series niet genoeg verkopen ligt veel lager dan dat jij denkt.

Nee hoor, dat was vroeger ook al zo.

Series werden altijd al met enige regelmaat gestopt en weer opnieuw gestart. Alleen doet men het tegenwoordig veel vaker en regelmatiger, omdat al die #1s veel beter verkopen plus de kopers niet al die back-issues hoeven te kopen om een "complete" serie te hebben.

Maar er wordt nog steeds het mes in gezet als het niet verkoopt.  

Link naar reactie

Eindelijk - EINDELIJK! - zekerheid. Bij Ballon zijn de meeste van mijn contactpersonen in verlof, maar ik heb zopas de recensie-pdf'en gedownload. Volgende week verschijnen dus de eerste twee delen van de Nederlandstalige, geremasterde Guust-albums, te beginnen met de delen 1 en 2.  De albums tellen effectief 56 pagina's en wijken dus af van de Franse reeks die slechts 48 pagina's per album telt. Daardoor zal de Nederlandse reeks één album minder tellen. Of elk album in de reeks 56 pagina's zal tellen, is nu een volgende vraag, want anders komt het niet uit met het totaal aantal pagina's.

Compleet is echt wel compleet. Hoofdingen van Robbedoes met Guusts tronie, in deel 2 artikelen over bijvoorbeeld de koe op de redactie en Guusts ontslag, over de Melkbrigade, covers van Robbedoes, reclamestripjes zoals ze verschenen in Robbedoes, losse illustraties,... elk hoekje papier waar Guust op stond wordt gebundeld.

En ja hoor, het Franse deel 0 wordt in het Nederlands als laatste album uitgegeven. Check de afbeelding.

 

 

Schermafbeelding 2017-07-25 om 14.39.33.png

Link naar reactie
11 minuten geleden, Kontiki zei:

De boodschap is denk ik eerder: niet zeuren voor je iets weet.

Eerder gaf je aan dat de beslissing nog niet genomen was, nu is die beslissing kennelijk wel genomen. Is dat n.a.v. de door Paul opgestarte discussies? 

 

En wat is het alternatief. Wachten tot deel 21 en dan beginnen dat je deel 0 ook nog wilt? 

Link naar reactie

Haha. Kom, geloof je dat nu werkelijk?

Die beslissing was natuurlijk al langer genomen, maar die was nog niet gecommuniceerd. Voordien werd er ook niet naar gevraagd en wanneer er wel pertinente vragen kwamen, waren ze in verlof.

Die afbeelding komt uit een album dat al een tijdje geleden is gedrukt.

Moving on.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Kontiki zei:

Haha. Kom, geloof je dat nu werkelijk?

Die beslissing was natuurlijk al langer genomen, maar die was nog niet gecommuniceerd. Voordien werd er ook niet naar gevraagd en wanneer er wel pertinente vragen kwamen, waren ze in verlof.

Die afbeelding komt uit een album dat al een tijdje geleden is gedrukt. 

Moving on.

Misschien heeft het niets uitgemaakt, maar vragen en klagen en zeuren bij uitgevers levert soms meer op dan stilhouden en ieder geval niet minder. 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Kontiki zei:

Er komt volgend jaar zelfs een Amerikaanse editie van Zwartkijken bij Fantagraphics.

Ik denk dat er vrijwel geen comics verzamelaars zijn die weten wie Franquin is. 

 

Op Ebay.com staan 3.000.000 comics te koop, waar van 22 van Franquin, de meeste daarvan uit Franstalig Canada. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Paul_NL zei:

Het is ook lastig lezen als er vrijwel niks van zijn werk vertaald is. Ik ken zat comicverzamelaars die interesse hebben in de Europese markt en dus ook Franquin. Maar de keuze is nog beperkt. Gelukkig zijn mooie uitgeverijen als Humanoids en Fantagraphics druk bezig om daar verandering in te brengen.

Als jij  comicverzamelaars kent, horen ze het misschien van jou en zijn ze daarom geïnteresseerd. Maar de meeste comicverzamelaars zijn totaal niet geïnteresseerd in wat er in Europa gebeurd (is). Het zijn twee totaal gescheiden werelden. Europese strips zijn maar een heel kleine niche binnen de US comicmarkt. 

 

En Humanoids en Fantagraphics zijn maar twee heel kleine uitgeverijtjes, het stelt echt niks voor qua aantallen. Bv hier https://www.previewsworld.com/Article/191196-Publisher-Market-Shares-February-2017 , unit market share 0,06% voor Fantagraphics. 

Link naar reactie

Diezelfde box (de restanten) is sinds kort ook in de winkels te koop, maar ik heb begrepen dat die ondertussen al is uitverkocht. Die HC-reeks is er voornamelijk voor de verzamelaars.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Paul_NL zei:

Tsja, ik weet niet goed hoe ik het moet interpreteren. Als ik op de Amerikaanse fora zit dan zijn er opvallend veel wel in het bezit van Europees werk (Kuifje, Asterix etc.) en zijn velen fan van Humanoids en Fantagraphics en hun uitgaves van Europees werk. 

Waarschijnlijk hangt dat van de forums af en kom je op bepaalde forums mensen tegen die andere dingen verzamelen dan de standaard comic verzamelaar. 

 

Vergelijkbaar met de Reep, forumgangers hier hebben waarschijnlijk andere/bredere interesses dan de gemiddelde stripverzamelaar. 

Link naar reactie

Ziet er zeker goed verzorgd uit!

Maar ik vind EUR 355,95 toch een behoorlijk stevige uitgave voor 21 HC's van 56 pagina's (en 21 prentjes 'for that matter').

Komt bij dat ik nou ook weer niet zo'n enorme Guust liefhebber ben dat ik persé "elk hoekje papier waar Guust op stond" (om met Kontiki's woorden te spreken) wil/moet hebben.

 

Ik hou het bij de Franse integrale reeks van 10 delen (weliswaar niet elke Guust-snipper ooit gepubliceerd, maar wel leuke achtergronddossiers met schitterend

schetsmateriaal):

 

IMG_5546.JPG

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...