Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

Nu geef je antwoord voor Werner retep.

Ik ben nog niet vaak misselijk geworden van het lezen van een strip, maar deze heb ik ooit in de vuilnisemmer gekieperd (ik had 'm gratis gekregen)

  

Weet je nog wat deze heftige gevoelens teweeg bracht, Werner ?

  

Gedateerd ? Er zitten toch wel heel leerzame/leuke/spijker op de kop "grappen" in Zwartkijken:

 

t1_Zwartkijken.jpg

Link naar reactie

De Zwartkijken-ruimte in de Franquin expo in Parijs ( niet die van BxL ) was echt prachtig. Zo'n lijnvoering. Die platen moeten daaaaagen gekost hebben. De grappen zijn soms flauw, soms gedateerd, maar even vaak geniaal. En oh ja, ik ben enorme fan van cynische humor. Zwartkijken was voor mij een 'opsteker'

 

Dit is mijn favoriet:

 

Grand+machin+sombre.gif

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Alles was dan ook met een heel fijn rotringpennetje geïnkt. Ook die zwarte vlakken. Het was letterlijk therapie voor de depressie van Franquin.

Ik denk eerder het tegenovergestelde. Hij deed het om de perfectie, om een levensloos zwart vlak leven in te blazen. En die perfectie en angst tot falen was de oorzaak van zijjn depressie.

Link naar reactie

Hmm, volgens biografieën en interviews met de man zelf beschouwde hij het toch ook als therapie terwijl Hergé in zijn zwarte periode net omgekeerd het wit opzocht in Kuifje in Tibet.

Franquin had in zijn jeugd al depressieve buien, alleen werd daar toen veel minder onderzoek naar verricht dan nu bij kinderen. Aan Yann vertrouwde hij eens toe dat hij er als kind over twijfelde om van een brug te springen. Yann had in zijn jeugd ook depressieve neigingen. Het lezen van oude Suske en Wiskes monterde hem op, zo vertelde hij in een monografie over hem en Conrad.

Vrolijke jongens, die striptekenaars.

Inspiratie voor zijn Zwartkijkentechniek vond Franquin trouwens bij de gravures van Gustave Doré en oude silhouetprentkunst.

Link naar reactie

Even terug on-topic (hoera!) : de Philips-batterijen-strips staan in Guust 19 van de nieuwe reeks. Terzijde : ik vind het jammer dat sommige van de originele cover-illustraties het niet hebben gehaald bij de covers van de nieuwe reeks.

 

Ik heb dat opgelost door zowel de nieuwe 19-delige reeks als de 15-delige reguliere reeks te verzamelen. 

 

Zijn er nog reeksen die jullie dubbel in jullie boekenkast hebben staan omdat ze niet volledig zijn of elkaar toch op een of andere manier aanvullen? Wat doen jullie bijvoorbeeld met originele reeksen die vervangen worden door integrales? Beide bijhouden? Originele verkopen?

Link naar reactie

Ik heb dat opgelost door zowel de nieuwe 19-delige reeks als de 15-delige reguliere reeks te verzamelen. 

 

Zijn er nog reeksen die jullie dubbel in jullie boekenkast hebben staan omdat ze niet volledig zijn of elkaar toch op een of andere manier aanvullen? Wat doen jullie bijvoorbeeld met originele reeksen die vervangen worden door integrales? Beide bijhouden? Originele verkopen?

Als die originelen eerste drukken zijn zou ik die toch bij voorkeur bijhouden. Bij Guust Flater is het natuurlijk wel een speciaal geval omdat die Oblongs er ook nog zijn (als eerste druk).

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Alles was dan ook met een heel fijn rotringpennetje geïnkt. Ook die zwarte vlakken. Het was letterlijk therapie voor de depressie van Franquin.

Is het niet dat de arceringen voor donderwolken, rook, schaduwen enz...met rotring werd gedaan maar de decors en figuren op de manier zoals hij Guust inkte: met gewone tekenpen?

Link naar reactie

Ik heb toch vaak gelezen dat de gehele platen van Zwartkijken met een rotring werden getekend.

 

http://www.franquin.com/atelier/techniques_atelier.php

 

edit : (je doet me twijfelen maar zo heb ik het toch altijd begrepen. Er is een foto van Franquin terwijl hij een pagina van Zwartkijken tekent, de foto op internet is niet zo duidelijk maar er staat wel een inktpotje voor hem en een tekenpen naast hem dus ik durf het toch niet met zekerheid zeggen)

 

http://ideesnoires.free.fr/portrait/port05.htm

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik heb vandaag de laatste strip van de laatste uitgave gelezen (Nr. 19).

Deze uitgave dus: http://www.gastonlagaffe.com/albums/gaston/

De verhalen staan hier chronologisch in.

 

Wat een PRACHTIGE reeks!

Absoluut de moeite waard (ik had hier nog niets van). Zeker als je de reeks niet hebt.

Er zijn inderdaad veel versies van, maar die laatste lijkt mij compleet (inclusief reclames voor batterijen en drank).

http://www.gastonlagaffe.com/albums/

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...