Ga naar inhoud

Wacom Of Cintiq?


ivo

Recommended Posts

Mario, ik zag onlangs in Veldhoven een Yiynova en die heeft alleszins één groot verschil met de Cintiq (die ik gebruik): het scherm kan niet roteren zoals een blad papier, wat volgens mij toch wel een handige eigenschap is van de Cintiq.

 

Ik heb mijn cintiq nog nooit geroteerd.  Roteren doe je in je programma toch?

Heb ook al veel goeds gehoord over yiynova.  Wel goed de reviews lezen want niet alle modellen zijn blijkbaar even goed.

 

En als je de mogelijkheid (centjes) hebt zou ik altijd voor cintiq gaan, nooit gewoon tablet.

Link naar reactie

Deze designer beweert dat de Cintiq nogal wat latency heeft en raad het niet aan.

http://www.lindadong.com/blog//apple-pencil-vs-wacom-cintiq

 

Als je gaat voor een tekenscherm dan zou ik toch even afwachten tot je een iPad pro (700 gram!) hebt kunnen uitproberen, door de massaproductie kan het best zijn dat je een beter en goedkoper product krijgt. Het is alleen even wachten op de artistieke software maar die zal er vlug genoeg komen. Reviews zijn voorlopig erg positief.

 

http://macdailynews.com/2015/09/10/professional-artists-cheer-the-new-ipad-pro-and-apple-pencil/

 

150909_ipad_pro.jpg

 

“David Macy is an artist at Adobe who tested the iPad-Pencil pairing sometime before this week’s announcement. He told CNNMoney that he was impressed by the iPad’s ability to quickly switch between programs, carrying files from one to another,” Pagliery reports. “And the stylus-tablet communication is seamless, he said. ‘There’s no glitches or latency when drawing. It keeps up with your movement,’ he said. ‘It really really feels great, and I think artists are going to love it.'”

Link naar reactie

Peter, in het scherm van een Cintiq passen 4 iPads, ook dat heeft zijn voordelen.

Feli, de R-toets is een ander commando in Photoshop.

ivo, ik wist dat je dat kon instellen (gebruik het niet), maar hoe roteer je een tekenblad in Illustrator (niet dat ik het ga gebruiken, want een cintiq is veel makkerlijker - geen commando nodig).

 

Ondertussen is mijn stand klaar in Flanders expo...  :e005:

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik zie één belangrijk nadeel op die nieuwe iPad's : in elk filmpje tekent men met dat speciale potloodje, maar de hand zweeft in de lucht ipv te leunen op het scherm.  Dat is een erg on-ergonomische houding die je niet zo lang volhoudt. Ik vermoed dat de hand op het scherm laten steunen problemen geeft met het aanraakscherm, vandaar...

Link naar reactie

Ipad pro zal nooit een deftig tablet vervangen. Goed om wat te schetsen en vlugge dingen te maken.
Niet voor professioneel werk. Trouwens, wat is de meerwaarde dat het maar 700 gram weegt?  Mijn cintiq staat op mijn bureau.  Maakt niet uit hoeveel het weegt dan.

Yan, sneltoets R is in CS6 (windows).  Misschien is het bij andere versie anders.



En ik begrijp nog steeds niet van de cintq roteren.  Misschien ligt het aan de manier waarop ik zit om te werken maar telkens het hele scherm draaien lijkt mij echt niet praktisch.  Vooral niet als het in de software zo makkelijk kan.
Link naar reactie

Ik zie één belangrijk nadeel op die nieuwe iPad's : in elk filmpje tekent men met dat speciale potloodje, maar de hand zweeft in de lucht ipv te leunen op het scherm.  Dat is een erg on-ergonomische houding die je niet zo lang volhoudt. Ik vermoed dat de hand op het scherm laten steunen problemen geeft met het aanraakscherm, vandaar...

 

Nee hoor, een palm wordt goed herkend en genegeerd als je met de pen bezig bent. Vermoedelijk hebben ze dat zo gefilmd omdat de tekening dan beter zichtbaar is.

 

Volgens mij gaan jullie danig onder de indruk zijn van de iPad Pro al is het natuurlijk geen 27 inch en ben ik een Apple nut-case met een roze bril. :)

Link naar reactie

Hier zie je goed hoe het werkt in real life, op het einde gebruiken ze een digitale meetlat. Nu weet ik niet hoe een Cintiq werkt natuurlijk maar dit ziet er indrukwekkend uit, de processor is desktop class en 700 gram geeft je vooral vrijheid. Hier wacht ik al jaren op en ik kan niet eens tekenen.

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Was het grote voordeel van de Ipad Pro niet dat het een tablet was en dus 'on the go' te gebruiken valt.

Als je dan toch moet streamen vanaf je pc kun je evengoed toch een wacom, huion of Yiynova kopen?

 

nee, want met een cintiq zit je vast aan je computer met dikke kabels.

Hier wordt de verbinding via bluetooth gedaan.En ivm de cintiq 13" is de ipad pro veel beter in kleurechtheid, resolutie,... e.d.

 

En de reviews die ik al gezien heb, is de Pencil mijlenver beter dan de wacom stylus...

(ik blijf hopen dat Apple wacom opkoopt)

Link naar reactie

De verbinding is via wifi of een USB kabel als je Astropad wil gebruiken, dat werkt erg goed maar als je natuurlijk met bestanden van 100 MB werkt zal je dat wel merken over wifi denk ik.

 

De reviews zijn inderdaad erg positief voor de iPad pro en de pencil, de artiesten vinden het beter dan gelijk welke Wacom van hetzelfde formaat en je krijgt er een krachtige tablet gratis bij. Er gaan ook meer en meer apps erbij komen dus zal je die connectie met je Mac steeds minder nodig hebben.

 

Waarom Apple Wacom zou moeten opkopen weet ik niet, ze hebben nu toch al een beter product en 10 verschillende soorten tekentablets ondersteunen doen ze toch nooit.

Link naar reactie

nee, want met een cintiq zit je vast aan je computer met dikke kabels.

Hier wordt de verbinding via bluetooth gedaan.En ivm de cintiq 13" is de ipad pro veel beter in kleurechtheid, resolutie,... e.d.

 

En de reviews die ik al gezien heb, is de Pencil mijlenver beter dan de wacom stylus...

(ik blijf hopen dat Apple wacom opkoopt)

Ik snap niet goed wat het probleem is met kabels als je toch thuis werkt.  Voor mij blijft dit argument nog steeds wat muggenzifterij.

Ik denk dat de meeste professionele wel een atelier hebben waar ze werken.

Nog een pluspunt van een cintiq (en andere merken tekentabletten), het zit op een stevige voet die je recht kan zetten of plat leggen naar wens en waarop je dus gemakkelijk kan werken.  Nu kan je wel zeggen dat dit wel nog als accessoire kan worden voorzien maar als ik zie hoe ik soms op mijn 21 inch cintiq lig zal het een stevige stand moeten zijn.  En als je dan toch met een stevige stand zit verlies je mobiliteit en kun je evengoed je kabels erbij hebben.  :e012: 

 

Nu de stylus ziet er mij goed uit maar in het filmpje van Bonte klaagt de artiest over de knoppen op de Wacom stylus. Ze zitten in de weg en hij drukt er altijd per ongeluk op. Seriously? Daar discussiëren we zelfs niet over.

 

Nog een bedenking.  Als men bestanden op 600 dpi / 1200 dpi in photoshop/mangastudio/illustraiter/painter/... bewerkt.  Heeft de Ipad Pro dan echt genoeg cpu/gpu kracht?  Dan spreken we nog niet over 3D artiesten. (die hebben geen apps op OSX :e002:  )

 

En wie zijn toch die artiesten die allemaal vinden dat het beter is dan eender welke Wacom.  Ik volg heel wat artiesten online en veel enthousiasme over de Ipad Pro lijkt er mij niet te zijn.

 

En voor ieder filmpje die wordt gepost waarbij de Ipas Pro er beter uitkomt kan ik een filmpje, review, opinie posten die het tegendeel beweert.

 

Dus bijgevolg blijf ik bij mijn persoonlijke mening: Cool, maar vervangt (voorlopig) de bestaande setup niet.

 

@Mario: Wat gebruik jij momenteel om digitaal te tekenen/kleuren/retoucheren?

 

p.s.  hopelijk koopt Apple Wacom niet op.  Straks worden de cintiqs NOG duurder!

Link naar reactie

21 inch is het natuurlijk niet, dan is de pro geen upgrade voor jou. Je moet het zien als tegenhanger van de 13 inch toestellen en als digitaal schetsboek en als grote iPad. Niet als vervanger van een 21 inch cintiq.

 

Zoals die tekenaar zegt in het filmpje had die wel onderschat hoe handig het is om gewoon in de zetel te werken, 700 gram wordt dan echt belangrijk. De iPad pro heeft ongeveer dezelfde processorkracht als een laptop gericht op media, iMovie kan 3 4K streams tegelijk aan wat al lastig is voor een laptop. 

http://arstechnica.com/apple/2015/11/ipad-pro-review-mac-like-speed-with-all-the-virtues-and-limitations-of-ios/4/

 

De gewone iPad is ook zoiets, waarom heb je die nodig als je een laptop thuis hebt? Blijkt dat een tablet toch een heel eigen functie heeft en volgens mij ook de pro, ik ben er al zot van maar voorlopig koop ik er nog gene wegens te duur waarvoor ik het wil gebruiken.

Link naar reactie

In de zetel werken is toch ook maar goed voor schetsen en voorbereidend werk.
Eenmaal je aan de definitieve illustratie of strippagina begint ga je toch niet in de zetel werken?  De vraag is dan hoe relevant dit argument is voor een professional.

Je hebt gelijk ivm de Ipad tegenover een laptop.  Maar 90% van de bevolking gebruikt tablet om te surfen, sociale netwerken, mails, filmpjes.  Het internet dus.

Ik denk niet dat al één schrijver, gamer, tekenaar, regisseur,...  zijn desktop of laptop heeft vervangen door een tablet.

Ze hebben er wel één, om in de zetel te zitten tijdens het ontspannen. Dus als de Ipad Pro daarvoor dient is het toch heel erg duur en investeer je beter in een werkstation: Cintiq, huion of Yiynova.

Link naar reactie

Ik denk dat je die Ipad Pro ook eerder moet bekijken als een digitale schetsboek dan als vervanger van een cintiq. Lijkt mij bijzonder handig om op verplaatsing research-schetsen en kleurenstudies te kunnen maken zonder dat je een hele rugzak aan materialen moet meenemen. Of voor in de zetel je lief te tekenen/schilderen inderdaad.

 

Als je echt op zoek bent naar iets mobiel dat wat kan opboksen tegen een cintiq-ervaring, zou ik eerder kijken naar een Surface Book, dat ziet er straf uit. 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik denk dat je die Ipad Pro ook eerder moet bekijken als een digitale schetsboek dan als vervanger van een cintiq. Lijkt mij bijzonder handig om op verplaatsing research-schetsen en kleurenstudies te kunnen maken zonder dat je een hele rugzak aan materialen moet meenemen. Of voor in de zetel je lief te tekenen/schilderen inderdaad.

 

Als je echt op zoek bent naar iets mobiel dat wat kan opboksen tegen een cintiq-ervaring, zou ik eerder kijken naar een Surface Book, dat ziet er straf uit.

Ik was ook een tijd aan het twijfelen maar heb dan zo'n surface uitgeprobeerd en ik geloof niet dat het dat geld waard is. Het is wel handig om een mobiele sterke tablet te hebben die even sterk is als de meeste laptops en je kan er inderdaad op schetsen maar wanneer je zwaardere dingen ga willen doen, nauwkeurig illustreren (of in mijn geval) animeren is voornamelijk uw pen veel te beperkt.

Link naar reactie

Elk scherm is RGB, drukwerk zal nooit hetzelfde zijn tenzij je met gekalibreerde schermen werkt. Photoshop kan ook met CMYK werken hoor, enkel PS Elements kan dit niet.

 

Wist ik wel, Peter, alleen moet je bij elk document in Photoshop de instelling wijzigen naar CMYK. Wat het beeld betreft is CMYK WYSIWYG, het hangt natuurlijk ook af van de beeldkwaliteit van je scherm.

Als je een RGB-opgemaakt document oplaadt of plaatst in een CMYK-omgeving veranderen de kleuren. Drukkerijen zullen je trouwens verwittigen wanneer in een opgemaakt document RGB-kleuren zitten.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

De kleuren van mijn cintiq en scherm zijn ook niet volledig gelijk.  Eigenlijk is geen enkel van de twee ooit gekalibreerd geweest.
Ik heb de gewoonte om mijn venster te verslepen tussen de twee schermen om het verschil te zien.

Tweemaal hetzelfde beeld zou hiervoor wel handig zijn maar waar moet ik dan youtube open zetten tijdens het werken.
 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...