Ga naar inhoud

Met Recht Een Klassieker?


Recommended Posts

On 10/31/2015 at 1:24 AM, Paul_NL said:

De titel verraadt het al een klein beetje..welke "klassiekers" hebben jullie gelezen waarbij je na afloop toch even achter je oren krabte waarom het in hemelsnaam een klassieker is.

 

Klassieker is natuurlijk zeer breed te interpreteren..maar laten we het hebben (of houden op) de grote namen,zeer goed gerecenseerde strips etc.

 

Voor mij is dit De Chninkel..het boek is me in de loop der jaren wel honderden keren aanbevolen en na het recent te hebben uitgelezen snap ik niet waarom.

De teksten vond ik niet bijzonder..het plot idem..het geheel kwam voor mij niet samen.

 

En zo heb ik er nog wel meer..maar eerst maar is kijken of iemand hier zijn of haar ervaringen wil delen!

 

Jimmy Corrigan. Ik kreeg de kriebels van het hoofdpersonage. Mooi vormgegeven, dat wel, maar wat een oeverloos gewentel in zelfbeklag.

Link naar reactie

De Chnikel vond ik met haken en ogen aaneen hangen, is van overal bijeen gepikt, en heeft geen einde die naam waardig. 

Watchmen, ik weet het niet... Ik vind dat geen klassieker. Overroepen. Maar ik heb dan ook een haat/liefde verhouding met Alan Moore.

 

Sandman? begin al maar te lopen ;)

Ronin vind ik nog steeds een klassieker. Maar misschien verandert dat als ik 'm eens herlees. Tis alweer 10 jaar geleden...

Oh, en Dorpsgek is natuurlijk een prachtstrip. Niet zijn beste imho, maar wel een prachtstrip. 

Link naar reactie

Ik vond het einde van De Chninkel juist zo goed al moet ik toegeven dat het al 20 jaar geleden is dat ik hem nog gelezen heb, idem voor de klassieke Corto Maltese verhalen. Ik weet nog dat het Gele Teken me goed bevallen was al had ik slechter verwacht.

Er zijn zo van die boeken die iedereen in huis heeft als klassieker, we zouden die eens moeten tegelijk lezen zoals een leesclub en dan je huidige mening geven.

Link naar reactie

Bedoel je met strips? Dat lijkt me wel een goed idee.

Dat zouden we ook weten waarom het een klassieker is, en waarom sommigen het niet lusten.

Maar misschien beperken we ons dan beter tot oneshots of zo? Want als we bijv. aan Thorgal beginnen ...

 

Van Thorgal kunnen we dan de Boogschutter uitkiezen, voor velen de beste uit de reeks en je kunt een straat aanleggen met de Fina reclame uitgaven alleen al.

 

128510438-thorgal-de-boogschutters.jpg

Link naar reactie

Dit item heet 'met recht een klassieker?'.

Maar tot op heden heeft niemand een boek vermeld dat hij 'met recht een klassieker' vindt.

Er worden enkel zogenaamde klassiekers afgekraakt.

Laat ik dan de eerste zijn die een boek met recht een klassieker vindt.

' A contract with God' is voor mij met recht een klassieker.

Link naar reactie

Ik ga akkoord met dhr. Linthout: wat een negatief onderwerp. Terwijl er zoveel klassiekers zijn die effectief een klassieker zijn. Ik vond Watchmen bijvoorbeeld wél erg goed. Een klassieker die ik ook effectief een klassieker vindt: Marvano - De Eeuwige Oorlog.

 

Desalniettemin, on topic: Maus (Spiegelman) en De Jacht (Bilal) :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

De Chninkel en de Dorpsgek onlangs nog herlezen en dat viel eigenlijk nog mee.

 

From Hell en The Dark Knight Returns geraak in maar niet door.

 

Ik denk dat we ietwat dezelfde smaak hebben. Chninkel en Dorpsgek probeer ik te lezen met er rekening mee te houden dat dit tig jaar geleden is gemaakt. En dan is dat schitterend! Zou het dat nu nog zijn? Vermoedelijk niet.

 

From Hell vind ik een gedrocht. Teveel tekst, te moeilijk Engels en gekraste tekeningen (nee, sorry ik vind dat niet mooi). Dark Knight Return ook door moeten bijten en het loonde niet.

 

Geen idee of Zwendel mijn mening ook deelt over:

Maus: aangrijpend? ja. origineel met de dieren? ja. goed getekend? Absoluut niet

Persepolis: in het zelfde bedje ziek

de Joe Sacco strips: langdradig

 

Ik heb dat met veel van die oorlogstrips: ze worden de hemel in geprezen, maar meestal trekken ze eigenlijk op niks.

 

Watchmen vind ik dan weer wél goed. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik denk dat je daar de kern van het probleem raakt: sommige strips worden geprezen omwille van het thema. Als het educatief of politiek correct genoeg is, moét je ze lezen. De recensenten doen dat waarschijnlijk nog altijd omdat ze al die strips niet met elkaar vergelijken, maar met het idee dat strips vooral louter avonturenverhalen zijn. Nochtans zijn er ook heel wat S&W's en J's etc die eductiaf of politiek correct zijn. Lees maar eens De Gouden Cirkel van S&W. Het effect is dat je niet tegen Mauss mag zijn.

Link naar reactie

Ik denk dat we ietwat dezelfde smaak hebben. Chninkel en Dorpsgek probeer ik te lezen met er rekening mee te houden dat dit tig jaar geleden is gemaakt. En dan is dat schitterend! Zou het dat nu nog zijn? Vermoedelijk niet.

 

From Hell vind ik een gedrocht. Teveel tekst, te moeilijk Engels en gekraste tekeningen (nee, sorry ik vind dat niet mooi). Dark Knight Return ook door moeten bijten en het loonde niet.

 

Geen idee of Zwendel mijn mening ook deelt over:

Maus: aangrijpend? ja. origineel met de dieren? ja. goed getekend? Absoluut niet

Persepolis: in het zelfde bedje ziek

de Joe Sacco strips: langdradig

 

Ik heb dat met veel van die oorlogstrips: ze worden de hemel in geprezen, maar meestal trekken ze eigenlijk op niks.

 

Watchmen vind ik dan weer wél goed. 

Inderdaad Maus, Persepolis en Sacco heb ik zelfs nooit gekocht. Verschillende keren doorbladerd in de ssz, maar niet gekocht, niks voor mij.

 

Watchmen heb onlangs gelezen, vond ik wel goed maar hier en daar wat te landradig.

Link naar reactie

Nou, Ik heb wel een boontje voor Isabelle (pun intended). Da's zo'n heerlijke strip waar de tekenaar begint aan iets en wel ziet waar ie uiteindelijk eindigt :-)

2

 

Van From Hell begrijp ik niet waarom dit zo opgehemeld wordt... 

 

De Dorpsgek, Chninckel, De Toren, Boogschutters,Ballade Zilte Zee... zijn mi echte klassiekers, en die zijn natuurlijk verouderd maar houden nog wel stand. Ach, binnen 15 jaar gaan we Blacksad ook oude meuk vinden. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik begrijp waarom Watchmen als klassieker beschouwt wordt. De deconstructie van wat superhelden zijn heeft de kijk op superhelden strips voor altijd verandert. Denk aan alle grimmige, duistere superhelden die na Watchmen aan populairiteit wonnen. The Dark Knight Returns heeft een soortgelijke impact op voornamelijk Amerikaanse strips gehad.

 

Dit gezegd hebbende moet ik zeggen dat ik mij niet heel erg vermaakt heb met beide strips. Vooral Watchmen bevat stukken die ik als oersaai heb ervaren. De stukjes proza, de strip in een strip over piraten, en de stukken van de blauwe godachtige figuur vond ik slaapverwekkend.

 

De tekeningen van Frank Miller in TDKR hebben mij ook niet kunnen charmeren.

 

Heb beide boeken wel in 2010 gelezen toen ik nog maar net comics las. Inmiddels ben ik een 'rijpere' comic lezer geworden en hoop deze klassiekers dit jaar weer eens te lezen.

Link naar reactie

Dit gezegd hebbende moet ik zeggen dat ik mij niet heel erg vermaakt heb met beide strips. Vooral Watchmen bevat stukken die ik als oersaai heb ervaren. De stukjes proza, de strip in een strip over piraten, en de stukken van de blauwe godachtige figuur vond ik slaapverwekkend.

 

Zonder die piraten zou Watchmen bij mij een ster meer gekregen hebben. Ze hebben dat deel niet voor niets uit de filmbewerking weggelaten.

Link naar reactie

Inderdaad Maus, Persepolis en Sacco heb ik zelfs nooit gekocht. Verschillende keren doorbladerd in de ssz, maar niet gekocht, niks voor mij.

 

Ik vind Blacksad nu al ouwe meuk. (zonder lachend gezichtje)

 

Blacksad heb ik zelfs nooit gekocht. Verschillende keren doorbladerd in de ssz, maar niet gekocht, niks voor mij. (zonder lachend gezichtje)

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Blacksad heb ik zelfs nooit gekocht. Verschillende keren doorbladerd in de ssz, maar niet gekocht, niks voor mij. (zonder lachend gezichtje)

Pas na deel 3 vond ik Blacksad niks voor mij meer. 

 

Watchmen: ik vind de film (zonder de piraten, met zag ik nog niet) beter dan de strip. En nu moet ik mijn mond gaan uitwassen zeker? Want rap lopen, zoals Yncke, kan ik niet meer. 

Link naar reactie

Beide vind ik zeer sterk maar het einde van de film vond ik ook beter/iets logischer dan het einde van de stripreeks.

 

In verband met de piraten: De 1ste keer dat ik Watchmen las moest ik er ook niets van weten. Naar het einde toe sloeg ik ze zelf soms over. Het is ook normaal dat ze dit volledig in de film hebben laten wegvallen want het past gewoon niet bij het medium om zo een randverhaal stelselmatig op te diepen zonder zichtbare connectie met het hoofdverhaal. Bij de 2de of 3de herleesing echter is het piratenstuk daarentegen zeer goed meegevallen. Het is 1 van de sterkere punten van de reeks en 1 van de redenen dat Watchmen altiijd een topplaats bij de klassiekers zal behouden. Het is een beetje gelijk Orson Wells zijn Citizen Kane.

Link naar reactie

Ik had dat met het Rit-door-Londen hoofdstuk uit From Hell. De eerste keer vond ik het maar niks. De tweede keer vond ik het plots prachtig en heel belangrijk voor de strip.
Voor mij is From Hell een klassieker. Staat in mijn top 3 van GN's. 

 

Met de piraten van Watchmen had ik het niet. Vonk sloeg nooit over. Net zoals ik die bladzijden tekst op het eind van elk hoofdstuk maar niks vind. Breekt volledig het ritme van de strip. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...