Ga naar inhoud

Facts - Your Belgian Comic Con : 22/23 Oktober 2016


shakeitupguy

Recommended Posts

Een ander positiever scenario is dat de Antwerp Convention van datum verhuist en zijn plek in april moet afstaan aan FACTS, maar het is duidelijk dat er iets gaat veranderen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik vermoed dat 99 % van de bezoekers van F.A.C.T.S. niet naar die Comic Con in Brussel of Rotterdam gaan, als't geen 99,9999% is.  De meeste mensen zijn ook geen hardcore dedi-jagers.  Maar Antwerpen is toch een ander verhaal...  Het zal waarschijnlijk binnenkort wel bevestigd worden dat Antwerp Convention opgeslorpt wordt door F.A.C.T.S.

 

Ik vermoed dat je gelijk hebt.

 

Gent en Antwerpen liggen qua datum en qua locatie vrij dicht bij elkaar. Ik zie de eigenaars van FACTS geen zalen in Antwerpen huren als ze hun eigen zalen kunnen vullen.

Link naar reactie

DCC was natuurlijk een geweldig succes voor een eerste editie, als dat inderdaad allemaal Nederlanders zijn, die niet naar Gent gaan/gingen, zal dit alleen maar groeien.

Ik ken veel jongeren, die geweest zijn, maar nog nooit op een andere beurs geweest waren.

 

Gent twee keer per jaar gaat bezoekers kosten, maar is 2x 30.000 beter als 1x 40.000.........

Link naar reactie

 

Ik ken veel jongeren, die geweest zijn, maar nog nooit op een andere beurs geweest waren.

 

precies!! ZO is dat!!

 

Gent twee keer per jaar gaat bezoekers kosten, maar is 2x 30.000 beter als 1x 40.000.........

 

 

Misschien gaat het bezoekers kosten, maar er zijn VEEL bezoekers die echt GRAAG twee keer komen.

Het is echt wegens DEMAND dat dit wordt neergezet.

 

En nee.... FACTS zal niet enkel naar de mensen op de Reep hebben geluisterd :P die zo ongeduldig zijn :P

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Vermoedelijk dat er goede inzage is welke bezoeker waar vandaan komt doordat je jezelf registreert bij de voorverkoop.

Ik ken een aantal gasten die dit jaar niet naar Gent gingen omdat ze met DDC een event ook in Nederland hadden.

Zij hadden dan weer vrienden die er niet over na denken om naar het buitenland te gaan om een festival te bezoeken.

 

Lecram zal wel gelijk hebben. Het zal zich wat meer verdelen, maar de aantallen bezoekers zullen daardoor groeien.

Wij moeten gewoon keuzes maken vrees ik. Ik vermoed dat ik wel naar Gent afzak. :e012:  

Link naar reactie

Dan vrees ik voor Gent.......uren in de rij, dat vind ik minste punt aan Gent (locatie en voorzieningen). Organisatie vind ik top, net als aanwezige tekenaars.

 

Tekenaars is nog afwachten. Waar gaan de uitgevers met hun tekenaars naar toe, als er zoveel beurzen zijn in zo'n korte tijd? Spreiden ze het over de beurzen en komen ze naar iedere beurs met een minimaal aantal tekenaars? Gaan DarkDragon/Silvester naar DCC en Daedalus naar FACTS?

 

Ik hoop in ieder geval dat Daedalus ook naar Geraardsbergen blijft komen. Zou jammer zijn als een grote FACTS beurs ten koste gaat van zo'n niet-commerciele beurs.

Link naar reactie

Soms heeft een vreemde vogel ook gelijk. Voor reguliere aankopen ga ik naar mijn SSZ.

Die heeft het al lastig met dumpen door DDB en Silvester. Overigens gezien de pulp van DDB heeft men misschien geen alternatief.

Link naar reactie

Nee hoor, uitgevers die geen tekenaars meebrengen doen er niet toe.

Even op de stoel van de uitgeverij gaan zitten, Tweetie.

 

Die grote beurzen zijn ook ENORM goed voor potentiële kopers te vinden... waar dan inderdaad een groot gedeelte niet eens naar tekenaars omkijkt maar gewoon eens in kan zien wat er allemaal te vinden is!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Die grote beurzen zijn ook ENORM goed voor potentiële kopers te vinden... waar dan inderdaad een groot gedeelte niet eens naar tekenaars omkijkt maar gewoon eens in kan zien wat er allemaal te vinden is!

 

Juistem. Iedere beurs trekken wij weer nieuwe klanten aan. Of deze uiteindelijk weer bij stripwinkels terecht komen weet ik uiteraard niet maar de motivatie voor ons als uitgever is om méér markt te realiseren wat uiteindelijk ook de lokale verkooppunten ten goede zou moeten komen.

Link naar reactie

En das dan ook de belangrijkste reden om naar een beurs te gaan voor een uitgever.

Wanneer je je markt wilt vergroten zal je hier een bepaalde inspanning in moeten maken.

 

Mensen die je product reeds kennen en kopen (of niet) zijn minder belangrijk voor een uitgever.

Deze mensen zoeken bij interesse de tussenhandel wel op en je hoopt dat nieuwe geïnteresseerden dit ook doen.

Wil je investeren in deze groep (je reeds bestaande klanten) dan kom je met een beursuitgave of een tekenaar naar de beurs. 

Link naar reactie

Twee dezelfde beurzen op dezelfde plaats per jaar zie ik weinig voordeel in, maar ik bekijk het waarschijnlijk te veel op langere termijn.

Dit trekt geen dubbel publiek en gaat sneller vervelen vrees ik......minder bijzonder.

Maar goed, zelfde bedrijf koopt de cons op en wil er, gezien de huidige populariteit van comic cons, er snel geld mee maken.....that's life.

Link naar reactie

@tv en boom......toch enige vakblindheid........een comic con is een aparte beleving, heel anders dan een verzamelaarsbeurs of een ruilbeurs.

Ik ben in San Diego geweest, super leuk, maar meerdere keren per jaar haalt alle exclusiviteit eraf, dan is het niet meer bijzonder, willen de sterren er niet meer zijn...etc etc.

Idem Gent......waarom twee keer, dat kan werkelijk alleen maar investeringstechnische redenen hebben.

Een concert van The Cure is leuk, maar ik hoef er niet 2x per jaar heen...............

De die hards zullen best twee keer komen, maar voor de rest is het afbreukrisico heel groot. 

 

Andere insteek is: comic cons zeer populair nu, dus zeer veel organiseren voordat de populariteit afneemt.......is ook wat voor te zeggen.

Ik vel dus geen oordeel, een bedrijf (organisator comic cons) moet doen wat hem goed lijkt......  

Link naar reactie

Ik ben er ook geen voorstander van om twee keer per jaar Facts te hebben, het bijzondere valt dan weg.  Net alsof je elke week Kerstmis viert :-).

 

In april zou ik alleszins wel gaan, want ik heb gezien op haar blog dat Beatrice Tillier misschien komt (Maagdengos, Klaagzang verloren Gewesten) en die mag wel eens een krabbelke in mijn boekjes komen zetten :-).

Link naar reactie

@tv en boom......toch enige vakblindheid........een comic con is een aparte beleving, heel anders dan een verzamelaarsbeurs of een ruilbeurs.

Ik bedoel ook de Comicons in Engeland. Van MCM tot Showmasters tot LCC tot Kapow (nu dan neit meer?) tot Thought Bubble... het zijn geen lokale beursjes maar echte comicons. Of heb ik het mis?

 

Verder heb ik géén idee hoe het met FACTS in BE zal vergaan, maar ik kom daar vanzelf achter.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Voor de dedijagers is er wel een voordeel met de 2e editie van FACTS.

Aangezien FACTS in oktober dicht tegen New York Comic Con ligt zijn er verschillende tekenaars die niet kunnen komen omdat het te druk is op hun schema.

 

Maar doordat we nu ook een aanbod hebben in april opent dit bepaalde deuren.

 

We zien wel wat er zal lukken en wat er in de aanbieding zal zijn in april.

Link naar reactie

@rw uitgeverij waarom is het zo geregel een beurs?

afgezien van een tekenaar

je neemt gewoon voorraad mee en ea aan stand bouw

en ja dat kost tijd

laden en lossen goede spullen bij elkaar rapen of zie ik iets over het hoofd

 

Ik spreek hier vooral even voor mijzelf, maar wij hebben geen eigen magazijn in Nederland. Dat is een stukje logistiek. Dan kan ik het aflopen met de bekende economische P's:

 

Plaats: Wil ik meer dan een eenvoudige tafel - en dat wil ik gaan doen - dan moet dit wel kunnen op de lokatie die we toegewezen krijgen. Hoe zichtbaar zijn we? Zo hebben we ooit verstopt gestaan achter de rijen dedi jagers voor de Eppostand... brrr... Vandaar dat ik op voorhand wil weten hoe de opzet is. Wat kan ik daar en wat staat er om me heen? Wat me direct bij het volgende brengt;

 

Presentatie. Voor iedere beurs willen we ook 'aankleding', tot nu toe waren we vrij simpel met wat posters waar ik recent een roll up banner aan toegevoegd heb. Dat moet ook een beetje wisselen vind ik. Voorbeeldje hoe het absoluut niet moest... de lokatie Haarlem 2 jaren geleden was aangegeven dat we een muur in onze rug zouden hebben. Daar had ik posters voor - uiteindelijk bleek de muur 5 meter achter me te zitten en zouden posters daar onzichtbaar zijn. Roll up banners waren in dat geval een uitkomst geweest.

 

Promotie. Een ander ding is dat ik bij iedere beurs wat unieks wil hebben. Tekenaars zijn leuk uiteraard, maar extraatjes als posters wil ik absoluut gaan herhalen. Ze vonden bij Breda en de Boekenbeurs Antwerpen gretig aftrek. Posters, boekenleggers of andere merchandise is een leuke maar intensief geregel :e012: Uiteraard doe ik mezelf dat aan :e005:

 

Personeel. Bezetting is een hekel punt - er zijn beurzen geweest die bijna niet zijn doorgegaan ivm bezetting. Geen van de Nederlands crew werkt full time voor RW en daardoor moeten we dit ook regelen met ons vaste werk.

 

Maar tekenaars zijn het meeste werk, dat staat buiten kijf...

Link naar reactie

2 keer een groot event zoals als facts, kan ik alleen super vinden.  

Het zal wel een uitdaging zijn om hetzelfde hoge niveau te bewaren.

Daarnaast zal ik mijn spaarvarken wat krachtvoer moeten geven want facts is iedere keer een ferme slok van mijn budget.

Ik denk wel dat de organisatie voldoende in haar mars heeft om hier een kwaliteitsvol event van te maken.

 

Link naar reactie

@rw geen eigen magazijn

 

misschien een idee om ergens ca 25m2 te huren

in nl heb je voor €50 per m2 top plekken verwarmd en al

kun je het met iets simspels af ca €30 a €35 per m2

perjaar

 

promotie dingen kun je natuurlijk laten maken van tevoren

 

personeel en plaats is zeker een dingetje

 

en de prijs van de stand

 

voor al die laatste 2 lijken mij nog al hete hangijzers

 

 

@ iedereen facts is zeker een beleving beurs ben er in 2014 geweest de top tekenaars zullen zeker niet elke keer komen

maar komen die wel als het 1x per jaar is?

Link naar reactie

@rw geen eigen magazijn

 

misschien een idee om ergens ca 25m2 te huren

 

Momenteel mijn huis ;)

 

 

promotie dingen kun je natuurlijk laten maken van tevoren

 

gisteren, vandaag of morgen, het moment om het te maken maakt niet uit, het kost nog steeds tijd hé. Maar je triggerde me om maar wat meer ontwerpen te maken voor volgend jaar. Het helpt natuurlijk dat ik het leuk vind om te doen ook :e005:

 

posters-2016.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

In april zou ik alleszins wel gaan, want ik heb gezien op haar blog dat Beatrice Tillier misschien komt (Maagdengos, Klaagzang verloren Gewesten) en die mag wel eens een krabbelke in mijn boekjes komen zetten :-).

Klopt, ze zal aanwezig zijn. :e005: Ze heeft wel net bevestigd dat ze er enkel op de zaterdag zal zijn.

Met aankondigingen van tekenaars op de site beginnen we de loop van januari.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...