Ga naar inhoud

Angouleme 2016 28-31 Januari


Johan

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik mag hopen dat stripalbums op hun inhoud worden geselecteerd en niet of de schrijver/tekenaar een man of een vrouw is. Er zijn naar verhouding weinig vrouwelijke striptekenaars en dan is het naar mijn mening logisch dat er niet zo snel 1 zal worden geselecteerd.

Vergeten worden ze alvast niet van want in de Selection officiële staat er toch enkele strips van tekenaressen (oa Fiona Staples,  Noelle Stevenson, Zeina Abirached, Nicole J. Georges, Anneli Furmark :

http://www.bdangouleme.com/875,selection-officielle?id_selection=28

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Jammer; nog geen sfeer impressies van de mannen die nu in Angouleme zijn. 

 

 

ja, dat is altijd leuk om te horen!

En om te ZIEN, want ik neem aan dat er dedi's zijn ontvangen en foto's gemaakt? :)

(is de hint duidelijk genoeg? ;)  )

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik las net een interview met de grote baas van Média Participations (het Franse equivalent van Ballon Media)  waarin stond dat Le Lombard erover nadenkt om niet meer naar Angoulême te gaan. Dupuis gaf al langer verstek. Ook met de andere uitgeverijen uit de groep (Dargaud, Urban,...) wordt bekeken of het nog de moeite loont om daar een stand te bemannen.

Er is wrevel over de nominaties voor de beste albums (zelden strips van grote uitgeverijen) en de kostprijs voor een dure stand halen ze er amper uit.

Link naar reactie

Ik had donderdag het geluk een tekening te kunnen aanschaffen van Jean-Luc Masbou.  Dat was een niet voorziene uitgave, en dus heb ik mijn strategie aangepast. 

 

Ik ben gegaan voor zoveel mogelijk tekenaars van mijn B(édédicaces)-lijstje.  En met succes, want ik heb er een 19 kunnen opsporen én doen.

Link naar reactie

Als de grote uitgeverijen en daardoor tekenaars wegblijven....is het in no time gedaan met het festival.........

Tijd zal het leren....  Maar in Frankrijk zijn er tientallen uitgeverijen..... Ik ken genoeg beurzen in Frankrijk waar geen uitgeverijen staan en ook nog steeds heel veel volk naar toe gaat en trouwens, bij ons bestaan de stripbeurzen toch ook nog steeds! :e012:

Link naar reactie

Média-Participations (Dupuis, Lombard, Dargaud, Blake en Mortimer, Lucky Comics, Marsu Productions, Kana (manga's), Urban (comics),...) is wel de grootste mastodont. Glénat en Delcourt-Soleil volgen daarna.

Link naar reactie

Tijd zal het leren....  Maar in Frankrijk zijn er tientallen uitgeverijen..... Ik ken genoeg beurzen in Frankrijk waar geen uitgeverijen staan en ook nog steeds heel veel volk naar toe gaat en trouwens, bij ons bestaan de stripbeurzen toch ook nog steeds! :e012:

Angouleme is andere koek als de Nederlandse beurzen, waar max een paar honderd man komen, georganiseerd door vrijwilligers.

Het is daar heel druk en tekenaars zijn het middelpunt. Zonder hen zal het zijn glans verliezen en wordt het hoogstens een doorsnee beurs met veeeeeel minder bezoekers.

Link naar reactie

Die uitgever heeft jullie nochtans niet nodig ;-)

Ik citeer: "De festivalgangers van Angouleme komen ofwel uit de buurt of het zijn dedicacejagers." Hij beweert dat er in Angouleme niets belangrijks gebeurt als je het vergelijkt met Japan Expo in Frankrijk (de grootste mangabeurs ter wereld) of Comicon in de VS die meer te bieden hebben dan strips alleen. Zijn werk en dat van uitgevers bestaat er volgens hem in om nieuwe lezers te vinden.

Link naar reactie
Gast Erik Duins

als je er inderdaad geen cent aan verdient is het logisch dat je niet meer gaat. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Als een strip niet genoeg verkoopt, ga je toch ook van de tekenaar niet verwachten dat hij/zij verder blijft doen zonder inkomen? Dan moet Angouleme het maar anders aanpakken. Bij de beurzen in Nederland en België blijven elk jaar ook meer en meer uitgeverijen weg omdat het niet rendabel meer is om mensen in dienst te nemen om daar voor een habbekrats weekendwerk te doen.

Link naar reactie

In Angouleme is de aanschaf van een boek (voor een dedi) bij de meeste uitgeverijen niet nodig (dat was zo in 2014 toen ik er voor het laatst was). Slechts bij drie stands Futuropolis, Paquet en Glenat (of was het nu Dargaud ?) moest je een boekje aanschaffen. Je kan meestal gewoon aanschuiven met je eigen boeken, wat voor ons zuunige Ollanders natuurlijk fijn is. Dit is wel een verschil met de nederlandse beurzen waar dure beursedities, aanschaf 2/3 hc-ers eerder regel dan uitzondering is.

 

Dit betekent natuurlijk dat die uitgevers geen cent verdienen in Angouleme. Ook degenen die wel een aankoop verplicht stellen komen niet uit de kosten want een serieuze uitgevers stand is daar enorm groot, er loopt een massa personeel rond en de meeste stands zijn uitgerust met een serieuze eigen bar (een paradijs voor alcoholische stripauteurs).  Zoals ik het heb begrepen wordt Angouleme vooral aangedaan voor reclame doeleinden, zaken doen (onderhandelingen met auteurs, verkopen series buitenlandse markt) en gezellig samenzijn van stripauteurs, uitgevers en alles wat daarom heen hangt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...