Ga naar inhoud

Fabio Bono Wordt Nieuwe Tekenaar Van De Rode Ridder


Gast Kontiki

Recommended Posts

Heel eventjes dat ik dat Johan een zwarte sik heeft gekweekt. Jammer ook dat de inkleurfout van de rood-zwart-witte boord aan de rand van de tuniek van Johan blijft bestaan.
Maar verder ziet het er wel een goeie, degelijke tekenaar uit. 't is een beetje jammer dat er in het Nederlandstalig gebied geen geschikte tekenaar meer gevonden kan worden (is Claus eigenlijk officieel nog steeds een Duitser?), maar soit.

Die 40 pagina's zijn er misschien enkel ter gelegenheid van nr 250?

Link naar reactie

Heel eventjes dat ik dat Johan een zwarte sik heeft gekweekt. Jammer ook dat de inkleurfout van de rood-zwart-witte boord aan de rand van de tuniek van Johan blijft bestaan.

Maar verder ziet het er wel een goeie, degelijke tekenaar uit. 't is een beetje jammer dat er in het Nederlandstalig gebied geen geschikte tekenaar meer gevonden kan worden (is Claus eigenlijk officieel nog steeds een Duitser?), maar soit.

Die 40 pagina's zijn er misschien enkel ter gelegenheid van nr 250?

 

Inderdaad, frappant die inkleurfout. Of misschien bewust gedaan ter bevordering van de kerstsfeer binnenkort, haha!

Bono leverde de beste tekeningen aan de uitgeverij, vandaar dat ze hem kozen. Met nationaliteiten houden ze zich niet bezig, dat was tien jaar geleden al duidelijk.

Claus is inderdaad nog steeds Duitser. En wat betreft zijn pensionering: jaren geleden had hij reeds aangegeven op zijn 65 te stoppen met de Rode Ridder. Hij heeft er een jaartje bijgedaan op verzoek van de uitgeverij, in verband met de plannen vanaf nummer 250. Dat verhaal heeft uitzonderlijk meer pagina's ter viering van die uitgave.

Toch hebben we het laatste nog niet gehoord van Claus op Rode Ridder gebied...

Bovendien heeft hij plannen voor ander tekenwerk, maar dan op veel minder frequent tempo. Het realiseren daarvan hangt echter niet alleen van hem af.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Inderdaad, frappant die inkleurfout. Of misschien bewust gedaan ter bevordering van de kerstsfeer binnenkort, haha!

Bono leverde de beste tekeningen aan de uitgeverij, vandaar dat ze hem kozen. Met nationaliteiten houden ze zich niet bezig, dat was tien jaar geleden al duidelijk.

Die inkleurfout maken ze al sinds de eerste albums in kleur.

Niet dat ik een probleem heb met de buitenlandse nationaliteit van de tekenaar, de wereld is een dorp geworden, dus waarom niet. Maar het lijkt me wel extra moeilijkheid op te leveren. Scenario's moeten speciaal vertaald worden en het is altijd handig als scenaristen en tekenaars gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren.

Link naar reactie

Zal ik eens een knuppel gooien!

 

Als het aan mij zou liggen, begon de nummering terug bij 1.

 

Geen simpele restyling, maar een hele reboot.

 

Dat is een knuppel die kan tellen.

Indien de stijlbreuk werkelijk zo groot wordt als verwacht, zou dat een logische gevolgtrekking zijn.

Zie Michel Vaillant en Rik Ringers nieuwe stijl = nieuwe reeks.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Dat is een knuppel die kan tellen.

Indien de stijlbreuk werkelijk zo groot wordt als verwacht, zou dat een logische gevolgtrekking zijn.

Zie Michel Vaillant en Rik Ringers nieuwe stijl = nieuwe reeks.

 

Ah neu, puur om een nieuw publiek te bereiken.

ik-weet-niet-hoeveel albums uit de jaren '60 en '70 zijn toch nooit ingekleurd en zullen waarschijnlijk toch nooit herdrukt worden, en moesten ze hedrukt worden, wie is daar nu nog in geïnteresseerd behalve een handvol verzamelaars?

 

Een volledige doorstart met een nieuw instappunt waar een nieuwe generatie lezers zonder problemen kan instappen.

En daar is een "nummer 1" een pak interessanter voor dan "nummer 250"

Link naar reactie

Inderdaad, frappant die inkleurfout. Of misschien bewust gedaan ter bevordering van de kerstsfeer binnenkort, haha!

Bono leverde de beste tekeningen aan de uitgeverij, vandaar dat ze hem kozen. Met nationaliteiten houden ze zich niet bezig, dat was tien jaar geleden al duidelijk.

Claus is inderdaad nog steeds Duitser. En wat betreft zijn pensionering: jaren geleden had hij reeds aangegeven op zijn 65 te stoppen met de Rode Ridder. Hij heeft er een jaartje bijgedaan op verzoek van de uitgeverij, in verband met de plannen vanaf nummer 250. Dat verhaal heeft uitzonderlijk meer pagina's ter viering van die uitgave.

Toch hebben we het laatste nog niet gehoord van Claus op Rode Ridder gebied...

Bovendien heeft hij plannen voor ander tekenwerk, maar dan op veel minder frequent tempo. Het realiseren daarvan hangt echter niet alleen van hem af.

Dus Claus gaat Baekelandt naar de 100 albums tillen als Hec Leemans tijd heeft voor scenario's ;-)?
Link naar reactie

toch wel, meer speelruimte voor de tekenaar. Het worden geen vier brave strookjes per pagina.

 

Zoals je weet heb ik nogal veel manga gelezen, en ik heb niet de indruk dat het kleine formaat die tekenaars veel beperkt. Ik zie ook geen dwingende noodzaak om de pagina's groter te maken.

Link naar reactie

Zoals je weet heb ik nogal veel manga gelezen, en ik heb niet de indruk dat het kleine formaat die tekenaars veel beperkt. Ik zie ook geen dwingende noodzaak om de pagina's groter te maken.

 

Manga zegt mij niks. Maar een dwingende noodzaak lijkt het mij ook niet te zijn.

Waarschijnlijk gaat Bono dermate wervelend tekenen, dat hij een iets groter bladformaat goed kan gebruiken. Enfin, daar ga ik vanuit, en ik hoop het stilletjes.

Dat de prijs van een album niet de hoogte gaat bij deze omwenteling vind ik dan weer positief.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Bono zou een eerste cyclus van 9 albums doen.

Wie, buiten de scenarist, zit dààrop te wachten?

 

knuppelinhethoenderhokmode Eindelijk een goeie tekenaar voor de Rode Ridder /knuppelinhethoenderhokmode

Ach kom, alsof Claus geen goeie tekenaar is. Je kan niet eens zien dat hij aan een tempo van vier à vijf albums per jaar werkt. Zijn tekenstijl is misschien klassiek, maar zeker niet slecht.

Link naar reactie

Hernummeren van nummer 1 zie ik Standaard niet aandurven. Ik zou er wel voor ijveren om de legacy alle eer aan te doen en de oude reeks als integrales uit te brengen. Vijf verhalen per keer of zo. Met dus ineens al die niet herdrukte verhalen erbij. En liefst ook met achtergronddossiers.

Link naar reactie

Die inkleurfout maken ze al sinds de eerste albums in kleur.

Niet dat ik een probleem heb met de buitenlandse nationaliteit van de tekenaar, de wereld is een dorp geworden, dus waarom niet. Maar het lijkt me wel extra moeilijkheid op te leveren. Scenario's moeten speciaal vertaald worden en het is altijd handig als scenaristen en tekenaars gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren.

Daar hoeven we ons als lezers niets van aan te trekken, zolang het resultaat maar goed is.

Link naar reactie

De Rode Ridder was van jongs af aan mijn favoriete strip. Toen Biddeloo stierf en Claus en Lodewijks de serie overnamen, hoopte ik op een continuering van de stijl van Biddeloo en Vandersteen. Helaas kwam ik bedrogen uit. Voor mij had de serie vanaf toen zijn glans verloren. Nu ik de eerste tekening van Bono zie, belooft dit in mijn ogen niets goeds. Ik hoop dat Standaard na Bono een tekenaar vindt die de serie eindelijk recht aan doet.

 

Link naar reactie

Zal ik eens een knuppel gooien!

 

Als het aan mij zou liggen, begon de nummering terug bij 1.

 

Geen simpele restyling, maar een hele reboot.

 

Dat zou ik dus wel een goed idee vinden. Men hoeft geen rekening meer te houden met de geschiedenis van het personage, en je kan naar believen personages (her)introduceren. Helaas lijkt SU me iets te conservatief om dergelijk goed idee uit te voeren. 

Link naar reactie

Helaas lijkt SU me iets te conservatief om dergelijk goed idee uit te voeren. 

De meeste zelfverklaarde fans zijn ook conservatief, hé. Straks zal die groep over Claus' periode zeggen dat die nog niet zo slecht was terwijl ze toen bij wijze van spreken ook de hooivork uit de stal haalden om de auteurs en de uitgeverij naar de brandstapel te leiden.

 

De overname door Claus en Lodewijk gaf de reeks een boost die daarna weer wegdeemsterde. Vergeten we niet dat Biddeloos latere jaren ons ook met ontzettend veel troep opzadelde met dieptepunten als de kronieken van Merlijn, toch ook een langere cyclus met weliswaar afgeronde verhalen. Ik begon het al fout te zien gaan van zodra hij Johan een thuis gaf in Rode. En dat was meer dan 100 albums geleden.

 

Enfin, 't is nu afwachten naar mei voor de eerste lezing en een werkelijk oordeel. En misschien heeft De Rode Ridder nu een keertje werkelijk buitenlands potentieel om met een beetje waardigheid naast Franse of Amerikaanse strips te staan.

Link naar reactie
 

Hernummeren van nummer 1 zie ik Standaard niet aandurven. Ik zou er wel voor ijveren om de legacy alle eer aan te doen en de oude reeks als integrales uit te brengen. Vijf verhalen per keer of zo. Met dus ineens al die niet herdrukte verhalen erbij. En liefst ook met achtergronddossiers.

 

Wie zit daar nu op te wachten?

 

De huidige reeks stopzetten, nieuwe lei beginnen met Fabio Bono en Marc Legendre.

Eventueel de oude reeks integraal op yieha.be gooien. 

 

 

Vergeten we niet dat Biddeloos latere jaren ons ook met ontzettend veel troep opzadelde met dieptepunten als de kronieken van Merlijn, toch ook een langere cyclus met weliswaar afgeronde verhalen. Ik begon het al fout te zien gaan van zodra hij Johan een thuis gaf in Rode. En dat was meer dan 100 albums geleden.

 

Je hebt "geniaal" en "meesterlijk" verkeerd geschreven.

 

Horst, de terugkeer van Koning Arthur (Lyonesse-Avalon) en de kronieken waren geweldig!

Lancelot met Guinevre haar dubbelgangster! En Kerwijn die de broer is van Merlijn enzo! 

Melodrama en soap ten top, tuurlijk, maar nogal wat interessanter dan "Johan moet slechte graaf nummer 75678, die de lokale buurt uitzuigt, verslaan."

Link naar reactie

Wie zit daar nu op te wachten?

Dat moeten geen duizenden exemplaren worden, verre van. Hardcover, mooie uitgave, bibliofiel, exclusief, de verzamelaars zullen er wel voor betalen. Als ze zich afkeren van de nieuwe stijl, hebben ze tenminste nog dat om te kunnen kopen.

 

Geniaal en meesterlijk? Nu lach je ermee... Zal wel met leeftijd te maken hebben. Kinderen die nu Kiekeboe of Suske en Wiske lezen halen hun neus op voor de vroegste verhalen. Daar kunnen we nog theoretische bomen over opzetten, het verandert niets aan hun achtergrond en voorkeur.

Link naar reactie

Dat moeten geen duizenden exemplaren worden, verre van. Hardcover, mooie uitgave, bibliofiel, exclusief, de verzamelaars zullen er wel voor betalen. Als ze zich afkeren van de nieuwe stijl, hebben ze tenminste nog dat om te kunnen kopen.

 

Geniaal en meesterlijk? Nu lach je ermee... Zal wel met leeftijd te maken hebben. Kinderen die nu Kiekeboe of Suske en Wiske lezen halen hun neus op voor de vroegste verhalen. Daar kunnen we nog theoretische bomen over opzetten, het verandert niets aan hun achtergrond en voorkeur.

 

Die eerste suskes en wiskes zijn nu ook niet echt goed te noemen. Sfeervol en individuele grappen die wel leutig zijn, maar pas vanaf bibbergoud begon er schot in de zaak te komen hé.

En tuurlijk lach ik er tot op zekere hoogte mee, maar het dubbelalbum Lyonesse-De Toverstaf quoteer ik toch een pak hoger dan de beste Franquin of Hergé die twintig jaar geleden al gedateerd was.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...