Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Maar als een hoofdreden voor die niet-vertaling komt door een tegenvallende verkoop, wat haalt crowdfunding dan uit? Of ben je bereid om met een kleine groep liefhebbers, ik zeg maar wat, 200 euro neer te tellen voor, ik zeg maar wat, de laatste delen van De Wind in de Woestijn, weliswaar met een paar te regelen bonussen? Ik weet niet hoe happig Franse uitgevers zijn om rechten op zo'n manier over te laten, toch voor een vertaling. Er bestaan weinig precedenten van.

Link naar reactie

Maar als een hoofdreden voor die niet-vertaling komt door een tegenvallende verkoop, wat haalt crowdfunding dan uit? Of ben je bereid om met een kleine groep liefhebbers, ik zeg maar wat, 200 euro neer te tellen voor, ik zeg maar wat, de laatste delen van De Wind in de Woestijn, weliswaar met een paar te regelen bonussen? Ik weet niet hoe happig Franse uitgevers zijn om rechten op zo'n manier over te laten, toch voor een vertaling. Er bestaan weinig precedenten van.

 

Tja, ik noem crowdfunding omdat de term 'in' is. De vorm ervan zal bepalend zijn en ik kijk daarom zelf naar de muziek industrie. Voor mij startte het bij de band Marillion die zich los wilde maken van de platenmaatschappijen en dit deed door hun album te verkopen voor het gemaakt werd -> destijds Anoraknophobia.

 

(en laten we niet kijken naar de band of het album nu ;) )

 

Het idee is mi bruikbaar in de stripwereld - het probleem zit hem echter (vooral) in twee punten:

 

1. Per project moet je op voorhand onderzoek doen wat de kosten zullen zijn - en dat zijn dus ook al kosten.

2. Bij onvoldoende animo moet er een constructie zijn waarmee financieel er géén problemen ontstaan - noch voor de uitgever noch voor de potentiele klanten.

 

In deze zou ik sowieso altijd uitgaan van oneshots of integralen. Series zullen te grote risico's met zich meebrengen.

Link naar reactie

Maar als een hoofdreden voor die niet-vertaling komt door een tegenvallende verkoop, wat haalt crowdfunding dan uit? Of ben je bereid om met een kleine groep liefhebbers, ik zeg maar wat, 200 euro neer te tellen voor, ik zeg maar wat, de laatste delen van De Wind in de Woestijn, weliswaar met een paar te regelen bonussen? Ik weet niet hoe happig Franse uitgevers zijn om rechten op zo'n manier over te laten, toch voor een vertaling. Er bestaan weinig precedenten van.

Voor het derde deel van Rick Atkinsons oorlogstrilogie waarvan de eerste 2 delen, Een leger bij dageraad en Dag van strijd, bij de Boekerij verschenen, was er ook een crowdfunding opgestart om de kosten voor het derde deel te recuperen. Het initiatief ging uit van de uitgeverij zelf, omdat er zoveel lezers gevraagd hadden waar de vertaling bleef. Blijkbaar raakten ze echter bij de eerste twee delen niet uit de kosten en wilden ze met het derde deel op safe spelen. Het uiteindelijke eindbedrag dat tegen de deadline werd verzameld was maar een fractie van het beoogde resultaat. Ik vond de vereiste insteek, 50 euro, voor een boek waarvan de eerste twee delen evenveel kostten, zeker schappelijk. Maar als je niet genoeg geïnteresseerden hebt, of te weinig mensen die van het initiatief afweten...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Maar als een hoofdreden voor die niet-vertaling komt door een tegenvallende verkoop, wat haalt crowdfunding dan uit? Of ben je bereid om met een kleine groep liefhebbers, ik zeg maar wat, 200 euro neer te tellen voor, ik zeg maar wat, de laatste delen van De Wind in de Woestijn, weliswaar met een paar te regelen bonussen? Ik weet niet hoe happig Franse uitgevers zijn om rechten op zo'n manier over te laten, toch voor een vertaling. Er bestaan weinig precedenten van.

tja 200€ voor 1of 2 strips is toch behoorlijk pittig hé

Link naar reactie

2016 begint goed met een nieuwe afspraak met Ballon Media waardoor ik vroeger dan voorheen strips kan aankondigen, alleen maar voor jullie plezier. Vandaag Ballon Comics, Blloan, Casterman en Lucky Comics en bovendien een bevestiging van Adhemar. Zaterdag volgen Dargaud, Dupuis en Glénat.

Alle aankondigingen blijven onder voorbehoud, er kan altijd wat verschuiven.

 

Corentin.jpg

Link naar reactie

Nog meer aankondigingen, veel meer. Ik kom niet eens toe aan andere updates. Zo heb ik een Word-document van meer dan dertig pagina's waarin het werk van Karel Verschuere naast dat van verbijsterend veel andere tekenaars wordt gelegd. We hebben daar al eens overzichten van gepubliceerd (Bessy versus Blueberry bijvoorbeeld), dit is nog uitgebreider. Staat volgende week online als Weetje v/d Week.

 

Harmony.jpg

Link naar reactie

Mooie Zomers 2 verschijnt uiteraard in softcover. Voor Pedrosa's one-shot deed ik net navraag want die info stond er niet specifiek bij. De eerste druk verscheen in het Frans in de ondertussen opgedoekte collectie Expresso en kreeg een paar jaar geleden een herdruk in de Franse versie van Vrije Vlucht.

Link naar reactie

Eenzame Harten verschijnt in de collectie Vrije Vlucht in mei.

 

 

Wat die groei betreft, is alles te relativeren. Guardians of the Galaxy profiteert mee van de goede score in de cinema. Tegelijk werden er in de week van die specifieke meting 212.480 boeken en strips verkocht. In de hele maand december werden er meer dan 400.000, zelfs meer dan 500.000 boeken en strips per week verkocht. Het kan zijn dat er nu even veel, misschien ietsje meer strips van Guardians zijn verkocht, gedetailleerde oplagecijfers worden jammer gezien nooit vrijgegeven.

Link naar reactie

Eenzame Harten verschijnt in de collectie Vrije Vlucht in mei.

 

 

Wat die groei betreft, is alles te relativeren. Guardians of the Galaxy profiteert mee van de goede score in de cinema. Tegelijk werden er in de week van die specifieke meting 212.480 boeken en strips verkocht. In de hele maand december werden er meer dan 400.000, zelfs meer dan 500.000 boeken en strips per week verkocht. Het kan zijn dat er nu even veel, misschien ietsje meer strips van Guardians zijn verkocht, gedetailleerde oplagecijfers worden jammer gezien nooit vrijgegeven.

Amper nieuwigheden in januari. Case solved, denk ik.

Link naar reactie

Harmony is een mooie verrassing. Erg knappe en sfeervolle tekeningen, beetje manga, beetje comic, beetje Franco-Belgisch; een mooie mix.

Na lezing erg benieuwd naar het tweede deel.

Da's misschien tegelijk een kritiekpunt; op de keper beschouwd gebeurt er eigenlijk weinig in dit eerste deel; wel veel vragen opgeworpen.

En de hoofdfiguur mocht letterlijk wat meer vlees aan haar lijf hebben (anorexia??). Zeker als de strip voor tienermeisjes bedoeld is.

Link naar reactie

We werden al aangesproken over het uitblijven van besprekingen. Awel, de eerste staan vandaag online. Zaterdag een pak meer.

Voortaan kan je nu een hele pagina als voorsmaakje op het album zien. Klik telkens op de thumbnails die naast de covers staan.

 

Zombies-Nechronologies.jpg

Link naar reactie

Blijkbaar groeit de verkoop van de Marvel-reeksen nog, want de eerste delen van die reeksen stonden toch lager in de top 100 dacht ik. Hopelijk mag het avontuur bij Standaard zo nog even blijven duren.

En op FACTS doen we graag mee op dit in de spotlight te plaatsen want 1 van onze eerste gasten is niemand minder dan Esad Ribic, tekenaar van de Thor reeks. :e005:

Link naar reactie

Ik wacht al een tijdje op een aankondiging van deel 2 van Kuiken I. Heb ik die gemist of verschijnt die niet in het nederlands? Alvast dank.

Staat al enkele maanden aangekondigd bij Dupyis, rubriek Te Verschijnen. Verschijnt op 3 februari.

 

En geen paniek voor Het Narrenschip, zeg.

Link naar reactie

Extra update omdat Hermann de Grand Prix won en ineens vier besprekingen erbij.

Raak er maar aan gewend want we gaan dit jaar weer vaker per week updaten. Misschien met soms slechts één nieuw item per dag of net zo goed een dagje of meer overslaan, maar we gaan in elk geval wat korter op de bal spelen en onze updates meer spreiden. Het zwaartepunt blijft wel op zaterdag liggen. Die ijzeren regelmaat met het bijkomend versturen van de nieuwsbrief via e-mail doorbreken we na ongeveer tien jaar geenszins.

Dit jaar stellen we sowieso alles in vraag. De hele site zal in tussenfases volledig herzien worden zonder aan inhoud en onderscheid met andere kanalen in te boeten. Pijnpunten die we al lang meesleuren (ontbrekende zoekfuncties, technische achterstand, afwezigheid op social media) staan allen op de agenda.

 

Hermann.jpg

Link naar reactie

Volgens Legendres beschrijving gaat het om deze plaat, maar mijn albums liggen te ver om het op te zoeken. Mocht iemand die voor ons willen inscannen, dan plaatsen we 'm erbij.

 

"Ik kan ze beschrijven, maar weet de naam van het album niet meer.
Red Dust heeft toch in de gevangenis gezeten?
Wel, hij komt terug naar 'huis' (de ranch) en z’n vrienden wachten hem op aan het begin van het verhaal.
Ik geloof dat het de eerste plaat van dat album is.
Een heel grote prent, 2/3 van de plaat, vogelperspectief, het station."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...