Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

Eigenlijk wel alhoewel Cromwell Stone ook best obscuur en esoterisch is :D

 

Maar ik denk dat bij Andreas het verhaal slechts een kapstok is om de tekeningen aan op te hangen.

 

Ik koop mijn strips toch altijd in de eerste plaats voor het verhaal. Ik heb alle strips van Andreas uitgegeven in het Nederlands, en enkele in het Frans. De tekeningen zijn mooi meegenomen. 

Zijn verhalen zetten er net toe aan om die strips meerdere malen te lezen, en steeds nog iets nieuws te ontdekken. Knap! 

Link naar reactie

Een "vaag" verhaal kan ook goed zijn. Magisch-realisme is nogal "vagerig", en veel van Andreas' werk valt daaronder.

"Cyrrus" vind ik niet "vaag", maar er zit wel een tijdlus in, waardoor het moeilijk wordt om de chronologie te reconstrueren. Het is een verhaal dat in zijn eigen staart bijt, maar op het moment dat het dat al heeft gedaan. Of zoiets. Het is tegelijk een verhaal dat ik altijd gefascineerd heb gelezen.

 

Ook erg mooi: "De rode driehoek". Hetzelfde verhaal vertelt vanuit verschillende standpunten, en daarbij telkens dichter naar de ontknoping schuivend.

Link naar reactie

Ook erg mooi: "De rode driehoek". Hetzelfde verhaal vertelt vanuit verschillende standpunten, en daarbij telkens dichter naar de ontknoping schuivend.

 

Waar ga je die nog vinden tegen een redelijke prijs (op CW staat er één voor 50€, da's eigenlijk een koopje. https://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/rode-driehoek-de/20594-de-rode-driehoek)? Als je Duits geen probleem vindt staat er één voor 7,5€.

Als je van architectuur houdt, dan is Drd wel tof met die basering op ontwerpen van Frank L. Wright

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik heb 'm ooit 's gevraagd of hij zijn verhalen in het Duits of in het Frans bedenkt, en hij zei: In het Frans.

 

OPGEPAST: SPOILES VOOR CAP 20!

 

Interessant is dat hij hetzelfde zegt wat hij al heel lang zegt, wat erop wijst dat hij niet zomaar wat zegt.

Link naar reactie

Gisteren Cap 20 herlezen en de hele reeks beginnen te herlezen.

We hebben het altijd over de tekeningen van Andreas, maar daarmee doen we hem eigenlijk te kort, want hij is ook een uitstekend scenarist.

Cap 20, bijv., is een typisch laatste deel van een reeks waarin een boel draden worden samengebracht. Het is dus veel uitleg. Andreas kwijt zich uitstekend van die opdracht. Het blijft een verhaal, en het blijft boeien. Er zijn andere auteurs bij wij zoiets snel vervalt tot uiteenzetten en uitleggen, alsof ze gewoon een essay in de tekstballonnen steken. Ik ga geen namen noemen, maar in mijn recente leeservaringen had ik er zo twee.

Bij Andreas voelt dat echter zo niet aan. Het blijft een verhaal.

En ik zou nog andere voorbeelden kunnen geven waaruit blijkt dat Andreas ook als scenarist niet mag worden onderschat.

Link naar reactie

Gewoonlijk wordt in het Nederlands gevolgd wat in het Frans verschijnt, en ik weet niet of er in het Frans integrales zijn.

 

De Duitse integrales lijke me een sof: ze zijn niet per cyclus.

De eerste bevat de eerste drie delen. Want dan met deel 4 & 5? Stoppen ze die in een integrale samen met 6? Maar 6 is het begin van de 2e cyclus?

Nee hoor, dat hoeft voor mij niet.

Link naar reactie

Jij leest de Franse, Peter? Of is de Nederlandstalige al uit, en heb ik dat gemist?

Rork lees ik in het Nederlands, Cap in het Frans.

 

Cap las ik oorspronkelijk ook in het NL, en Arq in het Frans. Maar toen is er eens een omwisseling gebeurt (tja, past bij Andreas), en werd het Cap in het Fr en Arq in het NL.

Link naar reactie

Een leesvolgorde voor Cap en Rork?

 

Rork 1, 2, 3, 4

 

Cap 1, 2, 3

 

Rork 5, 6, 7

 

Cap 4 -> 20

 

Rork 0

 

Je kunt daar ook nog ergens "Raffington Event" tussenmoffelen, maar zeker na Rork 2, omdat Raffington Event in Rork 2 nog sceptisch is tegenover een getuige en ook helemaal overstuur is van wat hem in het huis van Rork overkomt.

 

Je zou RE na Rork 0 kunnen lezen, als een vage herinnering aan een avontuurlijke tijd waarin andere wetten golden.

Link naar reactie

Met twee boeken tekenen per jaar kan ik me goed voorstellen dat je dat uit handen geeft om de druk wat te verlagen.

 

Ik vind het inkleurwerk van Isa ook bijzonder mooi. Toch heb ik een lichte voorkeur voor Andreas' eigen inkleuringen. Isa kleurt wat helderder en contrastrijker. Andreas wat 'vuiler' en natuurlijker heb ik het idee.

Link naar reactie

Volgens mij is dat stijlverschil ontstaat doordat Andreas op een bepaald moment een andere kleurstijl zocht, en niet zozeer doordat ze anders inkleuren.

 

Wat het werkt betreft: ik denk dat hij een tijd lang toch twee boeken per jaar volledig afwerkte. Misschien wou hij een 5-dagen week ipv een 7-dagen week? :e012:

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Op 17-2-2017 om 01:35, Peter Motte zei:

Een leesvolgorde voor Cap en Rork?

 

Rork 1, 2, 3, 4

 

Cap 1, 2, 3

 

Rork 5, 6, 7

 

Cap 4 -> 20

 

Rork 0

 

Je kunt daar ook nog ergens "Raffington Event" tussenmoffelen, maar zeker na Rork 2, omdat Raffington Event in Rork 2 nog sceptisch is tegenover een getuige en ook helemaal overstuur is van wat hem in het huis van Rork overkomt.

 

Je zou RE na Rork 0 kunnen lezen, als een vage herinnering aan een avontuurlijke tijd waarin andere wetten golden.

 

Dit vind ik boeiend.

 

Ik kocht zo'n 25 jaar geleden de Arboris-uitgaven van Cyrrus en Mil en vond die zodanig vaag en moeilijk dat ik Het werk van Andreas al die tijd links heb laten liggen. Tot ik onlangs de integrales van Rork kocht en nu compleet hooked ben. Terwijl ik Capricornus (en Arq) bij elkaar aan het kopen ben, heb ik de bib geplunderd zodat ik op een paar weken tijd al heel veel heb kunnen lezen. Ik wou daarbij jouw leesvolgorde voor Rork/Cap hanteren, maar daar ben ik ietsje van afgeweken door de indeling van de integrales. Zo las ik...

 

* Rork integraal 1, Doorgangen (Rork 1, 2, (8) en 3 - Rork 0 hou ik voor op het laatst.)

* Cap 1, 2 en 3

* Rork integraal 2, Terugkeer (Rork 4, 5, 6, 7)

* Cap 4 en 5 (de rest moet ik nog lezen, ik heb tot vandaag moeten wachten op deel 4.)

 

Mijn bevindingen voor de leesvolgorde:

* Rork 4 (Sterrenlicht) kan perfect na Cap 3 (Deliah). Misschien zelfs beter, want in 'Sterrenlicht' vertelt Deliah Rork al over Cap, die ze in 'Deliah' (fantastisch album, trouwens) heeft leren kennen.

* Het was leuk om die eerste Cap-delen gelezen te hebben voor Rork 5 (Capricornus), want dan heb je de hele voorgeschiedenis van de personages Cap, Astor en Ash. (Bedankt, Peter.)

* Cap 4 kon eventueel ook nog voor Rork 5, zodat je al wat meer weet over Mordor Gott en de numerieke kubus.

* Wellicht het belangrijkste voor de leesvolgorde: Cap 5 mag je pas lezen na Rork, omdat de gebeurtenissen van Rork 5 en 7 bij het begin van Cap 5 verteld worden in het stuiverromannetje van Miriam Ery.

 

En iets waar ik benieuwd naar ben: op je blog stelde je ooit een andere leesvolgorde voor. http://andreas-martens.skynetblogs.be/archive/2008/07/12/leesvolgorde-van-de-reeks-capricornus-rork.html Waardoor ben je van gedacht veranderd?

Link naar reactie

Toen vertrok ik van het idee dat de Numerieke kubus uit Cap. en de tempel uit Cyrrus-Mil hetzelfde voorwerp zijn, of een vergelijkbaar voorwerp, bijv. doordat ze in een parallel universum bestonden.

Maar iemand anders wees me erop dat ze niet hetzelfde zijn, en tegenwoordig heb ik ook meer dat idee, en zie ik Cyrrus-Mil als iets dat op zichzelf staat.

 

De vraag is ook wat je als uitgangspunt neemt.

Hierboven vertrok ik van Rork, gedeeltelijk om historische redenen. Rork is het eerste wat Andreas van Rork en Cap maakte, en het is ook het eerste wat ik ervan las. Vertrekken bij Rork is een historische leesvolgorde.

 

Maar die volgorde heeft een probleem, omdat Cap 3 Deliah zich afspeelt voor Low Valley van Rork.

De delen Cap 1-3 kun je dus evengoed voor Rork lezen.

 

Maar ook dat is een probleem: het klopt historisch niet. Het avontuur van Rork moet beginnen in een historische periode die zich afspeelt voor de historische periode waarin Cap begint.

Cap zou ik in de jaren 30 situeren, maar Rork lijkt een stuk vroeger te zijn.

Dus Cap 1 en 2 voor Rork 1 en 2 lezen, lijkt om die reden niet helemaal te kloppen, alhoewel dat minder belangrijk is om het verhaal te kunnen volgen.

Link naar reactie

Ik heb ondertussen Capricornus tot 11 gelezen en het is nogal duidelijk dat Andreas vooral met zichzelf bezig is en dat het allemaal over zichzelf gaat (behalve misschien de eerste Rorks die vrij klassieke sf-horror strory's zijn).

 

Dat valt nogal op in Cap 10 en 11: die tekenstijl met fantasietjes is weg en er worden heel simpele verhaaltjes verteld.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Toen vertrok ik van het idee dat de Numerieke kubus uit Cap. en de tempel uit Cyrrus-Mil hetzelfde voorwerp zijn, of een vergelijkbaar voorwerp, bijv. doordat ze in een parallel universum bestonden.

Maar iemand anders wees me erop dat ze niet hetzelfde zijn, en tegenwoordig heb ik ook meer dat idee, en zie ik Cyrrus-Mil als iets dat op zichzelf staat.

 

De vraag is ook wat je als uitgangspunt neemt.

Hierboven vertrok ik van Rork, gedeeltelijk om historische redenen. Rork is het eerste wat Andreas van Rork en Cap maakte, en het is ook het eerste wat ik ervan las. Vertrekken bij Rork is een historische leesvolgorde.

 

Maar die volgorde heeft een probleem, omdat Cap 3 Deliah zich afspeelt voor Low Valley van Rork.

De delen Cap 1-3 kun je dus evengoed voor Rork lezen.

 

Maar ook dat is een probleem: het klopt historisch niet. Het avontuur van Rork moet beginnen in een historische periode die zich afspeelt voor de historische periode waarin Cap begint.

Cap zou ik in de jaren 30 situeren, maar Rork lijkt een stuk vroeger te zijn.

Dus Cap 1 en 2 voor Rork 1 en 2 lezen, lijkt om die reden niet helemaal te kloppen, alhoewel dat minder belangrijk is om het verhaal te kunnen volgen.

 

Cap in de jaren 30 lijkt te kloppen (cfr de Club van '29). Afgaande op de klederdracht in de eerste Rorks zou je inderdaad denken eind 19de eeuw of zo, maar de auto die je in 'De terugkeer van de vlek' ziet, lijkt toch een modelletje uit de jaren 20 à 30. Daarvoor zagen ze er nog heel anders uit.

 

Ik zou sowieso beginnen met de eerste Rorks. Dat ik 'Low Valley' voor 'Deliah' las, vond ik niet erg. Dat zorgde voor een leuk aha-momentje, terwijl het andersom eerder zou storen omdat ze dan veel minder mysterieus zou zijn.

Link naar reactie
2 uren geleden, Zwendel zei:

Ik heb ondertussen Capricornus tot 11 gelezen en het is nogal duidelijk dat Andreas vooral met zichzelf bezig is en dat het allemaal over zichzelf gaat (behalve misschien de eerste Rorks die vrij klassieke sf-horror strory's zijn).

 

Dat valt nogal op in Cap 10 en 11: die tekenstijl met fantasietjes is weg en er worden heel simpele verhaaltjes verteld.

 

Ik las ergens dat Le Lombard na Cap 9 wilde stoppen met de reeks omdat ze amper wat verkocht. Andreas kreeg ze in eerste instantie zover dat hij nog 1 album mocht maken. Dat zal er vast wel iets mee te maken hebben.

 

Geen idee hoe het komt dat ze nadien dan toch zijn voortgegaan.

 

Weet iemand of de eerste vijf delen ooit bij Le Lombard in het Nederlands verschenen zijn?

Link naar reactie

De eerste 5 delen zijn in het Nl verschenen bij Sherpa in HC. Dan delen 6-10 bij Le Lombard in SC en vanaf 11 terug bij Sherpa in HC. Sherpa heeft dan wel een box gemaakt waar die delen 6-10 mooi inpassen.

Zelf ben ik vanaf deel 6 gewoon overgeschakeld naar de Fr uitgaven (aangezien eerst sprake was dat de Nl er niet meer gingen komen). Voor zover ik weet was er een voortzettingsprobleem vanaf deel 14 of 15 en heeft Andreas ze dan toch nog kunnen overtuigen om zijn epos van 20 delen af te mogen maken.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
13 hours ago, Zwendel said:

Ik heb ondertussen Capricornus tot 11 gelezen en het is nogal duidelijk dat Andreas vooral met zichzelf bezig is en dat het allemaal over zichzelf gaat (behalve misschien de eerste Rorks die vrij klassieke sf-horror strory's zijn).

 

Dat valt nogal op in Cap 10 en 11: die tekenstijl met fantasietjes is weg en er worden heel simpele verhaaltjes verteld.

 

De Chinezen en Patrick behoren nochtans tot zijn betere verhalen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...