Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

Andreas staat nog steeds op de planning voor eind december.

Ze hebben alleen de gewone uitgave geschrapt bij Sherpa.

 

 

DE FANTASTISCHE TEKENKUNST VAN ANDREAS (EN ISA COHET) 

 

De afgelopen jaren al meermaals aangekondigd, maar nu eindelijk bij de drukker! Eerst strooide het Corona-virus roet tussen de spaken, daarna vertraagden moeizame onderhandelingen met buitenlandse co-uitgevers de voortgang. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en besloten om de hele productie zelf te doen.

Van de oorspronkelijk aangekondigde 3 Nederlandstalige edities van The Art of Andreas is de ‘gewone’ uitgave vervallen en zijn de Luxe editie en de Ultra Limited Collectors Edition nu in druk.

Aan beide edities wordt een losse prent toegevoegd van een heel recente Rork-tekening, die niet in het boek staat. 

De Ultra-editie (oplage 99 ex.) wordt uitgevoerd met een afwijkende cover en er wordt (naast de losse prent) ook een GESIGNEERDE drieluik-prent aan toegevoegd met portretten van Rork, Deliah en Astor, die niet in het boek zijn opgenomen.

 

MAAR LET OP:

Sherpa geeft ook gelijktijdig de Franstalige editie van dit boek uit, met de titel L’Art Fantastique d’Andreas!

Ook hiervan verschijnen twee edities, de ‘gewone’, met identieke cover en bijlage als de Nederlandse  en een LUXE versie met afwijkende cover en linnen rug (oplage 250 ex.).

 

ENGLISH: For all buyers who cannot read Dutch of French, we have a free supplement available with all texts translated into English. Ask your comic book shop or inquire through shop@sherpa.nu or look here: www.sherpa.com/andreas

 

Alle edities zijn te bestellen via je reguliere stripwinkelier, of rechtstreeks bij Sherpa. We hopen de boeken nog voor het einde van december te kunnen leveren.

 

    

 

The Art of Andreas (Andreas)

Andreas is een gepassioneerd stripauteur, die met veel aandacht voor het fantastische en het avontuur zijn complexe verhalen schrijft, die hij vervolgens uitwerkt tot uiterst gedetailleerde strippagina’s en duizelingwekkende tekeningen. De geslaagde samenwerking met Isa Cochet, die steeds voor prachtig kleurwerk zorgt, brengt de werelden van de personages Rork en Capricornus volledig tot leven. 

The Art of Andreas bundelt een selectie van dit grafisch zeer bijzondere tekenwerk, waarbij niet alleen de voltooide prenten zijn opgenomen, maar vaak ook meerdere voorafgaande schetsen, zodat het creatieve proces van de kunstenaar goed te volgen is. 

Daarnaast biedt het boek maar liefst acht uitklapbare pagina’s en is er een losse prent als bonus toegevoegd. 

Het geheel maakt The Art of Andreas tot een overrompelende ervaring voor liefhebbers van strips en klassieke grafiek.

Met een voorwoord van stripkenner Antoine Maurel.

• LUXE Groot formaat hardcover (25 x 33 cm), 120 pagina’s zwartwit en kleur, met losse prent | Gelimiteerde oplage | ISBN 978-90-8988-271-4 | € 55,00
• ULTRA LIMITED COLLECTOR’S EDITION met extra prent | Gelimiteerde oplage van 99 ex. | ISBN 978-90-8988-272-1 | € 99,00

• In de winkel vanaf eind december


     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
32 minuten geleden, Rik zei:

Ik heb hem inmiddels besteld bij Akim. Ben benieuwd😊

 

Trouwens, een heerlijke winkel, " in the old days ", toen ik nog wel eens rondjes stripwinkels maakte, toch

een van mijn favorieten, regelmatig signeersessies, uren kon ik rondhangen, en natuurlijk lekker "ouwehoeren"

met John.

Bij signeersessies ook voor de inwendige mens, lekkere broodjes als traktatie

Link naar reactie

Ik ben toch tevreden dat ik hem heb. Er is natuurlijk weinig in te lezen. Er is wel een inleiding, maar die is maar zo'n 3 p's, en verder staat onder sommige afbeeldingen een opmerking van Andreas. Maar het is vooral een kijkboek met paginagrote afbeeldingen, en in mijn superdeluxe-hiermee-sla-je-iemand-dood editie staan er ook heel veel platen in die werden opgevouwen om in het boek te passen.

Van sommige tekeningen zijn verschillende ontwikkelingsfasen getoond: van potlood, naar meer uitgewerkt in potlood, naar verschillende kleurfasen. Van nogal wat tekeningen staan er zowel z/w als gekleurde versies in.

Het hele boek telt 120 p's, wat wel het een en ander is.

Maar het is dus in de eerste plaats een kijkboek om rustig door te bladeren en te genieten van alle details die Andreas in zijn tekeningen stopt.

Wat mij opviel: geweldig veel tekeningen met Rork. Is dat toevallig? Heeft Andreas zelf een voorkeur voor het personage Rork? Hij merkt ergens wel op in de bijschriften dat hij vindt dat er aan zijn gezicht altijd wat nieuws te ontdekken is. Of krijgt hij gewoon meer vragen en opdrachten in verband met Rork? Zelfs als hij tekeningen aflevert met Capricornus, staat er bijna altijd Rork bij.

Link naar reactie

Dit is de gesigneerde piëzografie bij de ultra limited collectors edition:

 

Screenshot2023-12-20at18-14-36TAOA_NL_brochure_pdf.thumb.png.4417319bef6a13bc9f5ef60b4a73f6c6.png

Het zijn dus drie portretten (Rork, Delilah, Astor) op een lange strook, helemaal linksonderaan genummerd en helemaal rechtsonderaan gesigneerd.

Tussen de portretten is de strook gevouwen.

 

Link naar reactie

De meest luxueuze versie is eigenlijk de Franse. Het is hetzelfde als de Nederlandse Ultra-versie, maar ze heeft een linnen rug, en kost 125 euro i.p.v. 99 euro.

Dus eigenlijk zijn er qua afwerking nog altijd 3 versies zoals oorspronkelijk voorzien, maar er zijn in elke taal maar 2 versies.

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Dit is de gesigneerde piëzografie bij de ultra limited collectors edition:

 

Screenshot2023-12-20at18-14-36TAOA_NL_brochure_pdf.thumb.png.4417319bef6a13bc9f5ef60b4a73f6c6.png

Het zijn dus drie portretten (Andreas, Delilah, Astor) op een lange strook, helemaal linksonderaan genummerd en helemaal rechtsonderaan gesigneerd.

Tussen de portretten is de strook gevouwen.

 

Is Andreas niet Rork?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 1 month later...

image.thumb.png.d9525d464ad1a5776e6b2df7283796cf.png


Had in 'The Art of Andreas' wel graag wat meer tekst gezien, eventueel een interview met de man.
Ook zou het tof zijn geweest om zijn evolutie als artiest te zien door een chronologische voorstelling van schetsen en afgewerkte tekenplaten.  Het is echt beperkt to meer recent werk, van 2009 tot 2020.

Als fan van Andreas ben ik wel zeer tevreden met het boek.  Sherpa heeft dat opnieuw prima gedaan.  Echt mooi !!!! Maar is enkel voor de grote fans van deze stripauteur (waartoe ik mezelf reken).

Niet lang geleden is Andreas 74 jaar oud geworden.  Hoe zou het nog gaan met hem ?  Helemaal met strips gestopt en thans aan het genieten van het welverdiend pensioen ?  

Link naar reactie

Volgens wat ik heb gehoord, is er geen probleem met zijn gezondheid.

Volgens de indruk die ik heb, op basis van de foto's die hij op Instagram zet, maakt hij zich niet te veel zorgen, wandelt hij wat rond in de omgeving, maakt hij wat foto's, experimenteert hij daarbij wat met kleurenfilters, en zet hij die af en toe op een van zijn Instagram-accounts. Op zijn andere Instagram-account zet hij af en toe een tekening.

Hij is niet helemaal met tekenen gestopt. Maar strips, dat zou wel kunnen.

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Volgens wat ik heb gehoord, is er geen probleem met zijn gezondheid.

Volgens de indruk die ik heb, op basis van de foto's die hij op Instagram zet, maakt hij zich niet te veel zorgen, wandelt hij wat rond in de omgeving, maakt hij wat foto's, experimenteert hij daarbij wat met kleurenfilters, en zet hij die af en toe op een van zijn Instagram-accounts. Op zijn andere Instagram-account zet hij af en toe een tekening.

Hij is niet helemaal met tekenen gestopt. Maar strips, dat zou wel kunnen.


Ik heb hetzelfde gevoel als jou, Peter.  Volg hem sinds kort ook op Instagram.
https://www.instagram.com/andreastries 
 

Link naar reactie

In de nieuwe nummer van het Duitse stripinfoblad ALFONZ is een artikel over het art book. Daarin wordt Andreas geciteerd dat hij aan een nieuw stripverhaal werkt dat meer dan 300 paginas zal omvatten. Het afwerken zal wel nog een langere tijd bruiken.

 

Ik heb het boek ook deze week via post uit Groningen gekrijgt. Is wel heel interessant, ook omdat je de werkprocess van Andreas goed kan zien. En vele van de grote beelden zijn echt geweldig. Soms denk ik dat daar een heel verhaal achter zit, ook al zijn ze zonder tekst. Bvb het beeld met die draak die een dorp aanvalt. Darmee zou je een verhaal van tenminst 50 bladzijden kunnen vertellen.

Link naar reactie
15 minuten geleden, MarcusK zei:

In de nieuwe nummer van het Duitse stripinfoblad ALFONZ is een artikel over het art book. Daarin wordt Andreas geciteerd dat hij aan een nieuw stripverhaal werkt dat meer dan 300 paginas zal omvatten. Het afwerken zal wel nog een langere tijd bruiken.

 

Ik denk dat hij het daar al eens over heeft gehad. Waarschijnlijk een project waar hij al lang mee bezig is.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 12/2/2024 om 18:16, Peter Motte zei:

De verschillende versies van The Art of Andreas heb ik vergeleken, wat uitleg gegeven, en een overzichtstabel gemaakt.

https://andreasmartens.wordpress.com/2024/02/12/vergelijking-van-de-varianten-van-the-art-of-andreas/

 

Dit uitgave beleid staat niet op zichzelf in de stripwereld.
Reguliere uitgave, luxe, super-de-luxe, gelimiteerd, met prent, zonder prent, alternatieve prent, genummerd, gesigneerd, linnen rug, linnen omslag met vignet, fluwelen omslag en leeslint plus kapitaalbandje in cassette met goudopdruk in alle combinaties aangeboden.

 

Een vorm van misplaatste ijdelheid en zelden smaakvol.

 

(Deze ergernis moest er even uit)

 

Link naar reactie
Op 12/2/2024 om 18:16, Peter Motte zei:

De verschillende versies van The Art of Andreas heb ik vergeleken, wat uitleg gegeven, en een overzichtstabel gemaakt.

https://andreasmartens.wordpress.com/2024/02/12/vergelijking-van-de-varianten-van-the-art-of-andreas/

Beetje omslachtig verhaal om 4 edities van het boek te beschrijven. En helaas met wat onjuiste aannames.

 

Er zijn nooit 9 varianten aangekondigd.

De (mislukte) onderhandelingen gingen niet over een Engelse editie.

Van de Engelse vertaling is (naast de online download) ook een gedrukte versie beschikbaar. Gratis verkrijgbaar bij je stripwinkel (via Pinceel Stripverspreiding).

De oplage is praktisch gezien gelimiteerd, want we verwachten niet dat het boek herdrukt hoeft te worden. Maar dat geldt tegenwoordig voor het merendeel van de stripalbums.

 

(Overigens zijn er nog een paar exemplaren van de Ultra Limited editie opgedoken bij Pinceel. Vraag je stripwinkelier ernaar.)

 

18 uren geleden, Captivant zei:

Een vorm van misplaatste ijdelheid en zelden smaakvol.

 

Je hoeft het niet mooi of zinvol te vinden, maar het is een feit dat er liefhebbers zijn voor dit soort gelimiteerde uitgaven. En de extra inkomsten maken het (in elk geval voor ons) beter mogelijk om een dergelijke kostbare productie rendabel te krijgen. Wij zorgen er altijd voor dat de reguliere uitgave zo mooi en betaalbaar mogelijk is, de rest is inderdaad gekkigheid.

Bij dit boek vonden wij de standaard editie al luxe genoeg, vandaar dat we het aantal varianten beperkt gehouden hebben.

 

 

Voor de hardcore A-depten: er zal ook een editie verschijnen op iets kleiner formaat, bij een Poolse uitgever. Er is nog geen verdere informatie over datum of prijs.

Link naar reactie
Op 14/2/2024 om 17:21, Sherpa zei:

Er zijn nooit 9 varianten aangekondigd.

De (mislukte) onderhandelingen gingen niet over een Engelse editie

 

@Sherpa De tekst is aangepast, maar je kunt niet ontsnappen aan de indruk die was ontstaan.

 

PS: als ik het goed begrijp is de gedrukte Engelse versie alleen maar een afdruk van de inleg met de vertaling?

Link naar reactie
Op 13/2/2024 om 22:50, Captivant zei:

 

Dit uitgave beleid staat niet op zichzelf in de stripwereld.
Reguliere uitgave, luxe, super-de-luxe, gelimiteerd, met prent, zonder prent, alternatieve prent, genummerd, gesigneerd, linnen rug, linnen omslag met vignet, fluwelen omslag en leeslint plus kapitaalbandje in cassette met goudopdruk in alle combinaties aangeboden.

 

Een vorm van misplaatste ijdelheid en zelden smaakvol.

 

(Deze ergernis moest er even uit)

 

 

@Captivant Ik had er in elk geval geen probleem mee om de duurste te bestellen (alleen had ik pech: achteraf bleek de duurste louter in het Frans te verschijnen).

Het is voor mij een bekroning van mijn liefhebberij van het werk van Andreas. Liever zo een mooie dure dan voor hetzelfde geld een tiental middelmatige run-of-the-mill strips, en run-of-the-mill gedoe is ten slotte een veel grotere ergernis dan het feit dat er enkele dure albums verschijnen, terwijl de meeste mensen ook de gewone edities kunnen kopen.

Overigens kun je moeilijk een ergernis aan het beleid van die dure The Art of Andreas volhouden, omdat zo'n boek van 125 p's sowieso duurder is dan een gewoon album, maar ook omdat het om het tekenwerk gaat en een groot formaat dan wenselijk kan zijn.

Het is trouwens geen regulier album, in die zin dat het geen strip-VERHAAL is, maar een verzameling prenten. Ik denk niet dat je daarvoor een markt vindt buiten de grote liefhebbers.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...