Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

Gast Natte aap

ok, ik zie wat je bedoelt. Ik had even snel de volgorde van catawiki genomen, maar dat is natuurlijk een flater van jewelste, die volgorde van catawiki volgen. (het lijkt wel of catawiki er soms juist alles aan doet om expres geen enkele vorm van logica in hun oplijsting te steken :) )

 

In elk geval, bedankt voor je lijstje. Dus dan zou ik enkel nog de geesten ontbreken (dank u sherpa voor de uitgave) en de vergetenen. Op jacht, als de vergetenen nog betaalbaar te vinden is in HC :)

Link naar reactie

ok, ik zie wat je bedoelt. Ik had even snel de volgorde van catawiki genomen, maar dat is natuurlijk een flater van jewelste, die volgorde van catawiki volgen. (het lijkt wel of catawiki er soms juist alles aan doet om expres geen enkele vorm van logica in hun oplijsting te steken :) )

De eerste 5 Rork's zijn verschenen in de reeks " verhalen en legenden"  te samen met nog vele andere boeken. Omdat Catawiki de  nummering in de reeks aanhoud voeren deze albums niet de nummers 1 t/m 5.

 

Gelukkig staan de Capricornussen wel met zijn allen in één reeks. :e005:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De vergetenen is er niet in hc, tenzij je de bundeling van Sherpa aanschaft. Het album is op een gegeven moment te koop geweest in de dump voor 2,95 euro als ik me niet vergis.

 

Die is nu ook zeker nog erg makkelijk te vinden aan dumpingprijzen, je kan hem zelfs vinden bij onze medeformummers:

 

http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/79-shakeitupguys-strip-lijstje-203-marvano-strips/

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

In de afgelopen dagen Arq 1 t/m 12 gelezen.

Bijzonder, dat is toch wel het kernwoord. Soms vraag je je toch af hoeveel jointjes rookt de beste man, als tekenaar is hij ongeevenaard, geweldig, elke pagina is genieten. Qua verhaal, ja, mij bevalt het wel maar eenvoudig is anders, ik ben zeer benieuwd waar dit naar toe gaat. Als dit maar niet eindigd met een "het was maar een droom" einde, dat zou echt verschrikkelijk zijn!

Waarom zijn de delen 13 en verder zwart/wit? Bezuinigingen?

Link naar reactie

Waarom zijn de delen 13 en verder zwart/wit? Bezuinigingen?

 

Dat is een bewuste keuze geweest van A, die voor zover ik weet helemaal niets te maken heeft met bezuinigingen.  Zoals je misschien wel hebt kunnen merken wijken ook de eerste zes en volgende zes delen af.  De reeks is opgedeeld in drie cycli van telkens zes delen.  Voor elk van die cycli heeft A voor een nieuw formaat gekozen.  In de derde cyclus stapt hij bijvoorbeeld ook over op het gebruik van zwart/wit, wat hij eerder ook al toepaste in andere strips zoals Cromwell Stone (uiteraard niet echt een vergelijkingspunt). 

Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat de keuze voor zwart/wit én het specifieke formaat van deze derde cycli hun oorsprong vinden in de Japanse manga.  A wou hier bewust met experimenteren.  Mij stoort het zeker niet, ik vind A ook erg sterk in zwart/wit.  Maar tja, ik vind A overal erg sterk ik natuurlijk...

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Niet alleen stapt hij over op zwart-wit, hij gebruikt zelfs verschillende soorten zwart wit.

 

Van experimenteren is A niet vies, maar in Arq hebben de stijlwisselingen volgens mij ook een functionele kant. Ik beschreef de wisselingen ooit op http://www.dossier-andreas.net:

 

 

 

Overigens veranderen de werelden af en toe van stijl:
- Als de wereld van Arq veranderd door de transformerende regen wordt Arq gewekt en veranderd de tekenstijl van de wereld van het experiment (Album 6 laatste afbeelding).
- Als Montana Nonac dood gaat de stijl van de wereld van Arq (en de volgende cyclus) over op zwart-wit.
- De stijl in de wereld van de Detectives veranderd als Arena Staub een potje opent in de kamer van Mike (Detectives pagina 5) en lijkt nogmaals te gebeuren als Harriet een zelfde potje opent (Maan pagina 44). Deze laatste handeling valt samen met het exploderen van het kristal in Arq.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb Andreas' tekeningen altijd super gevonden maar nooit de moeite gedaan om de verhalen te lezen. Ik stelde wel belang om de recentere Rork integralen aan te schaffen, maar wou toch eerst even de verhalen doorlezen door in de bib alle Rorks uit de rekken te halen.

Het eerste verhaal vond ik nog veelbelovend, maar dan verloor ik snel interesse. Halfweg had ik zelfs moeite om nog te volgen wat er gebeurde.

Ik heb eens in een interview met Andreas gelezen dat hijzelf naar het einde toe ook maar 'ad hoc' de boel een beetje samenhangend probeerde te maken. 

Al bij al vond ik het jammer dat ik niet echt in de wereld van Rork kon binnendringen, want ik sta ik wel open voor dat soort magisch realisme (of hoe je het ook noemt...).

Ik heb de integralen dan ook niet gekocht.

Misschien moet ik -dit alles wetende- het toch een tweede kans geven.

Ik ben niet echt zo'n fan van de inkleuringen. De unieke krachtige tekenstijl heeft dit niet nodig.

 


 

Link naar reactie

Helabah, "veel beter", en dat uit de mond van Rork.  Straks een verbanning voor dit topic hoor! ;)

 

Nee, serieus, wil je de verhalen toch iets minder complex, dat vormen Arq en Cap uiteraard wel iets betere startpunten, maar ik zou toch zeker Cromwell Stone durven vermelden.  Lees je het volledige verhaal, dan vormt dit toch ook wel een mooi geheel, niet?

 

Zelf geniet ik nog steeds het meest van Rork, net omdat het soms zo heerlijk verwarrend, niet te rechtlijnig,... is en het deels ook gewoon geen zin heeft alles te willen ontleden.  Ik houd enorm van niet narratieve fictie (ook in film,...) waarbij ik me dan heerlijk kan laten meeslepen in het universum geschapen door de auteur, zonder me zorgen te maken over enige achterliggende logica.  Het geeft me de meeste vrijheid er mijn eigen universum in te vormen en projecteren. 

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik zal m'n Karma voor dit topic dan maar eens terug omhoog zien te krijgen met de nieuwtjes op Dossier Andreas:

 

8 May 2013
Koen Buytaert sent me photos his wife Isabelle made of Andreas and Isa Cochet when they were signing albums in Antwerp last year. This unique series of the artists at work can be found in the Photos section, starting with Andreas and Isa ask a question

He also showed the dedicace that Andreas drew for them: Pour Koen + Isabelle

Andreas had an exposition, called Les arcanes d'Andreas, at the Festival International de la BD at Angoulême:

Pierrick took this picture at Librarie Aladin Andreas at Librarie Aladin. Andreas made him a dedication Pour Pierrick. And this is one Andreas made in 2009: Pour Pierrick.

And thanks to Tom Verschueren for updating me with information on all Andreas latest albums and for sending me his dedication: Pour Tom and this plate 4 Seasons.

Link naar reactie

Heb je Arq al geprobeerd? Dat verhaal zit veel beter in elkaar, en vanaf de derde cyclus (Detectives) zijn ook de kleuren verdwenen.

Neen. Na Rork zag ik het echt niet zitten om in Arq te duiken... 

Als in de bib de eerste delen nog eens beschikbaar zijn geef ik het een kans.

Link naar reactie

net omdat het soms zo heerlijk verwarrend, niet te rechtlijnig,... is en het deels ook gewoon geen zin heeft alles te willen ontleden.  Ik houd enorm van niet narratieve fictie (ook in film,...) waarbij ik me dan heerlijk kan laten meeslepen in het universum geschapen door de auteur, zonder me zorgen te maken over enige achterliggende logica.  Het geeft me de meeste vrijheid er mijn eigen universum in te vormen en projecteren. 

Interessant. Het lijkt zo een beetje op naar abstracte kunst kijken en er zelf dan een verhaal aan breien? 

Wie het verhaal achter Mondriaan's schilderijen niet kent, ziet enkel maar gestreepte zakdoeken hangen, bij manier van spreken. Ik vrees dat ik dit soort gevoel ook heb als ik RORK las. Na 2 albums hoop je op duiding, maar er komt eigenlijk niks, of ik heb er alvast naast gelezen.

 

Ik moet toegeven dat ik ook pas voor sommige albums van bijvoorbeeld Schuiten...

Jammer voor mij dat dit genre mij dus niet ligt, want ik kan wel enrom genieten van de tekenstijl.

Link naar reactie

Hmmm, 't is niet helemaal hetzelfde als er een eigen verhaal aan breien denk ik.  Ik tracht me echt gewoon te verliezen in een universum dat zich via de strip, film, muziek,... aanbiedt, me hier dan als deel van te gaan beschouwen.  Het woordje "verhaal" is me daar wat teveel bij aangezien ik geen nood heb aan een verhaal, wel een leefwereld.  Ik ben het type dat zich tot ergernis van de partner soms wat veel verliest in "iets", en gewoon niets meer waarneemt van de "reële" wereld rondom mij (lees: ik antwoord op geen enkele vraag meer omdat ik die gewoon niet meer hoor,....).  Essentieel daarbij is dat ik weiger zulke werelden "kapot te redeneren", iets wat ik vroeger wel al eens deed.  Toen trachtte ik echt alles te verklaren, links te zoeken,... .  Dat hoeft voor mij niet meer als het universum maar krachtig genoeg is me op te zuigen.  En dat is jammer genoeg een kwaliteit die ik slechts héél zelden opmerk, en dus mag je dit als mijn pleidooi voor A beschouwen (en waarom ik er over blijf doordrammen).  Ik heb me afgelopen jaren vooral tot de wereld van het geluid/muziek gekeerd omdat ik hierin nog het vaakst die kwaliteiten ervaar.  In het medium strip ontbreekt het me daaraan te vaak.  Let wel, ik lees uiteraard ook nog strips zonder deze ervaring, en die zijn er daarom niet minder goed om. Maar A heeft, om af te sluiten, voor mij haast een muzikale (of beter, sonische, want muziek kan je de dingen waar ik naar luister vaak niet meer noemen) dimensie gekregen. ;)

 

PS: @ Rork, die info was me al bekend hoor, want...   Maar toch bedankt! ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Gast bazarov

De 2 'nieuwe' liggen bij me ook klaar om gelezen te worden.

Rêve en cages vond ik lastig in het Frans, daarom ga ik nog eens heel de reeks lezen.

 

Happy days!

Link naar reactie

Heb je Arq al geprobeerd? Dat verhaal zit veel beter in elkaar, en vanaf de derde cyclus (Detectives) zijn ook de kleuren verdwenen.

 

Neen. Na Rork zag ik het echt niet zitten om in Arq te duiken... 

Als in de bib de eerste delen nog eens beschikbaar zijn geef ik het een kans.

 

 

Ik heb de eerste 6 (eerste cyclus) gelezen. Dit bevalt me stukken beter dan Rork.

Na de Matrix trilogie is de computerrealiteit' van Arq wel wat achterhaald, maar toch zal ik ook de tweede cyclus uit de bib halen.

Link naar reactie

En alweer een liefhebber erbij, dat kunnen we enkel toejuichen! ;)

 

Toch even opmerken dat Arq in 1997 van start ging, en The Matrix pas uit 1999 dateert.  A was dus eerst, :P  (toch wat deze twee betreft)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik heb de eerste 6 (eerste cyclus) gelezen. Dit bevalt me stukken beter dan Rork.

Na de Matrix trilogie is de computerrealiteit' van Arq wel wat achterhaald, maar toch zal ik ook de tweede cyclus uit de bib halen.

Ik heb nu de tweede cyclus achter de kiezen. Een zware dobber. Heb er mij moeten doorheen slepen.  Ik weet ook niet of ik alles begrepen heb wat er moest begrepen worden. Dit knaagt.  Het kon me dus ook niet echt meer boeien, het originele is er zo een beetje af, al blijft het tekenwerk op hoog nivo. Ik heb momenteel niet de moed noch motivatie om de derde cyclus aan te vangen.

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik Cap zijn beste en meest toegankelijke reeks. Heerlijke jaren 30 pulp, maar net zoals al zijn reeksen moet je een beetje je hoofd erbij houden en het helpt om ze na elkaar te lezen. Mocht je nog de moed hebben. ;)

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik heb nu de tweede cyclus achter de kiezen. Een zware dobber. Heb er mij moeten doorheen slepen. Ik weet ook niet of ik alles begrepen heb wat er moest begrepen worden. Dit knaagt. Het kon me dus ook niet echt meer boeien, het originele is er zo een beetje af, al blijft het tekenwerk op hoog nivo. Ik heb momenteel niet de moed noch motivatie om de derde cyclus aan te vangen.

Tja, dat gedoe met intelligentie door kristallen is zo 2001... Toch zitten in deze cyclus een aantal kernpunten van Arq verscholen, maar herlezen is bij Andreas vaak wel/wel vaak nodig om het te doorgronden. Misschien zou je toch aan de derde cyclus moeten beginnen om te zien welke uitwerking de tweede cyclus op Arq heeft.

Link naar reactie

Tja, dat gedoe met intelligentie door kristallen is zo 2001... Toch zitten in deze cyclus een aantal kernpunten van Arq verscholen, maar herlezen is bij Andreas vaak wel/wel vaak nodig om het te doorgronden. Misschien zou je toch aan de derde cyclus moeten beginnen om te zien welke uitwerking de tweede cyclus op Arq heeft.

 

Herlezen... sjonges... ik heb al niets anders gedaan dat alles van voor en naar achter te lezen, echt om gek te worden. Ik kan aannemen dat je al eens wat moet terugbladeren omdat jou iets ontsnapt, maar hier vond ik het niet leuk meer. Wat een gekkenspel. Sjonges toch! En na 12 albums door te ploeteren mij nu vertellen dat er nog eens 6 moeten verorberd worden om -quote- "te zien welke uitwerking de tweede cyclus op Arq heeft"... Zucht.

Link naar reactie

Yep, want de invloed die de gebeurtenissen op Arq hebben is volgens mij de kern van het verhaal. Daar omheen zit een schil met waar deze invloeden zitten en wat ze zijn.

 

Je moet overigens niks, als je het niks vindt kun je het ook gewoon laten liggen.

Link naar reactie
  • 5 months later...

Ik las op dossier-andreas.net dar deze weer teruggrijpt op de serie Rork, niet zo vreemd omdat de ruiters uit dwze seriw afkomstig zijn. Ik ben benieuwd al zal het nog een jaartje extra duren voordat de Nederlandse versie uitkomt.

 

Voorutkijkend: De series Arq en Capricornus lopen allebei op hun einde (Arq nog twee albums, Capricornus ook zoiets. Andreas heeft volgens mij ergens aangegeven dat hij zich daarna op one-shots wil richten of in ieder geval niet op langlopende series. Kunnen we weer iets in de stijl van Cromwell Stone verwachten?

Link naar reactie

Ik kan even niet zo goed volgen, maar je zou in elk geval moeten hebben:

0 De Geesten

1 Fragmenten

2 Doorgangen

3 Het Kathedralenkerkhof

4 Sterrenlicht

5 Capricornus

6 Afdaling

7 Terugkeer

En dan zijn er inderdaad nog enkele korte verhaaltjes,... in De Vergetenen, nu ja, qua verhaal gaat het dan enkel om De Vergetenen zelf.

Er staat ook een A in Comix2000, maar het is geen R.
Link naar reactie

Ik las op dossier-andreas.net dar deze weer teruggrijpt op de serie Rork, niet zo vreemd omdat de ruiters uit dwze seriw afkomstig zijn. Ik ben benieuwd al zal het nog een jaartje extra duren voordat de Nederlandse versie uitkomt.

Voorutkijkend: De series Arq en Capricornus lopen allebei op hun einde (Arq nog twee albums, Capricornus ook zoiets. Andreas heeft volgens mij ergens aangegeven dat hij zich daarna op one-shots wil richten of in ieder geval niet op langlopende series. Kunnen we weer iets in de stijl van Cromwell Stone verwachten?

Een trologietje zou ook wel mogen.

Al zijn korte reeksen zijn troywens ontsraan uit oneshots, net als Rork.

Alleen C en Arq werden vanaf het begin als serie opgezet.

Maw: dar hij oneshots wilt doen, sluit geen tweelkn of trilogie uit

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...