Ga naar inhoud

Steve Van Bael : Figaro - De Figaro's


Kurt M.

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 2 months later...

Komt deel 7 nog?

 

Uit mijn interview met Steve op de website van Stripgids

 

De KVO-strip betekent wel dat de fans opnieuw langer zullen moeten wachten op een nieuw deel van Stevens eigen reeks ‘Figaro’. “Helaas wel ja”, zucht Steve. “Het verhaal is klaar, de helft van het album is getekend. Alleen ontbreekt het mij aan de tijd om er aan verder te werken. Ik vind dat wel jammer. [...] ‘Figaro’ is zeker en vast géén afgesloten hoofdstuk. Ik hoop er snel aan verder te kunnen werken.”

Link naar reactie
  • 1 year later...

Ahja, ik herinner mij nog de tijd waarin hetzelfde gezegd werd over F.C. De Kampioenen, dat is nu een geliefde reeks.  En als kind genoot ik ook van Jacques Vermeire strips, terwijl dat ondingen waren in de ogen van volwassenen.  Ik ga ook huiveren van strips over De Buurtpolitie, maar als dat maakt dat kinderen strips gaan lezen, kan ik daar uiteindelijk niets op tegen hebben.  Ook al doet het pijn aan m'n ogen. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 uren geleden, Hamirubi zei:

Ik vond FC De Kampioenen altijd al goed gemaakt, met behoorlijk veel aandacht voor het tekenwerk.

Het was dan weer dubbel zo jammer dat de tekeningen en fijne tekenstijl van Bakelandt wel erg werden verwaarloosd.

Bakelandt moest het plots stellen met één tekenaar ipv twee. Niet zo heel vreemd dat dat zijn invloed op de tekenstijl had.

Link naar reactie

An sich heb ik niets tegen BV-strips. Niemand verplicht mij die te kopen. Waar ik wel iets tegen heb is dat goeie reeksen op hold worden gezet of verdwijnen omdat de tekenaars zich met die (on)dingen moeten bezig houden. Ik verwijt hen dat niet, er moet immers brood op de plank, maar ik erger mij er mateloos aan.

Als ik moet kiezen tussen Baba Yega of Figaro, snap ik zelfs niet dat de vraag uberhaupt gesteld wordt.

Link naar reactie

De strip Baba Yega is strikt genomen voor kinderen. Ik ben met mijn neefjes vorige week naar de film geweest waarop de strip is gebaseerd en ik vond die archislecht. Maar mijn neefjes hebben er zich mee geamuseerd. Daar houdt voor mij de relevantie dan ook op om mijn mening aan hen op te dringen, hoewel ik wel heb uitgelegd wat ik er niet goed aan vond. Ze zullen nog wel een groter referentiekader opbouwen om goed en slecht van elkaar te onderscheiden.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Waldorf zei:

Wie, bij de baard van de profeet, is Baba Yega? 

Komkom, nu niet de onwetende uithangen, hé. Ik zie dat ook op social media van mensen die beweren nog nooit van Temptation Island gehoord te hebben. Iedereen die een beetje de media volgt of kranten leest, komt die vanzelf tegen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Kontiki zei:

Komkom, nu niet de onwetende uithangen, hé. Ik zie dat ook op social media van mensen die beweren nog nooit van Temptation Island gehoord te hebben. Iedereen die een beetje de media volgt of kranten leest, komt die vanzelf tegen.

Ik heb het nu toch even gegoogled, en ik kende dat echt niet. Maar ik ben dan ook geen kind meer. Temptation Island ken ik wel. Daar kijkt euh... mijn vrouw naar. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Kontiki zei:

Komkom, nu niet de onwetende uithangen, hé. Ik zie dat ook op social media van mensen die beweren nog nooit van Temptation Island gehoord te hebben. Iedereen die een beetje de media volgt of kranten leest, komt die vanzelf tegen.

Dat is zoals klimop hé...

(En ik vind het echt verschrikkelijk dat ik die reference maak, want ik volg Temptation Island voor geen seconde, maar zoals je zegt, elke feed staat er vol mee... ik herinner het met me nog als gisteren toen ik me afvroeg "what the fuck is een Tim en een Cherise?"...)

Link naar reactie
23 minuten geleden, Waldorf zei:

Wie, bij de baard van de profeet, is Baba Yega? 

The Blue Man Group van den Aldi.

 

Ik heb het album nog niet gezien, maar dat zal ongetwijfeld degelijk gemaakt zijn. En ik begrijp heel goed waarom dit wel gemaakt kan worden en Figaro nr zoveel niet.

Er worden zoveel potentieel goede strips niet gemaakt omdat de makers ervan hun brood elders moeten verdienen. Allemaal strips die enkel in de gedachten van hun makers bestaan. Je zou er een bibliotheek mee kunnen vullen. Ik heb alvast een kast vol.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Komkom, nu niet de onwetende uithangen, hé. Ik zie dat ook op social media van mensen die beweren nog nooit van Temptation Island gehoord te hebben. Iedereen die een beetje de media volgt of kranten leest, komt die vanzelf tegen.

Het eerste dat ik van Baba Yega hoorde was toen ik een filmbespreking gaf van Baba Yaga. Koen zei toen als ik mij niet vergis dat het erg leek op de strip Baba Yega 😛

Link naar reactie
24 minuten geleden, linthout zei:

EN binnenkort dan de strip van Temptation Island?

Dat dat nog niet bestaat. Die uitgevers zien een gouden kans niet zelfs als het naakt voor hun ogen staat te dansen met in grote gouden letters 'gouden kans' op hun borsten geschilderd.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 12-4-2018 at 11:49 PM, The Alderwood said:

Het zijn dingen als die Baba Yega die de strip een slechte naam geven.

De Vlaanders is maar een kleine regio met een zeer kleine afzetmarkt, zeker als het komt op artistieke toepassingen. Als het volkje, waarbij er kans is dat ze strips of daaraan gerelateerde producten zullen/zouden kunnen consumeren, enkel maar Studio 100 en aanverwanten wil, dan zul je zaken moeten produceren die in de lijn en geest liggen van Verhulst en Co.

 

Link naar reactie
Quote

Komkom, nu niet de onwetende uithangen, hé. Ik zie dat ook op social media van mensen die beweren nog nooit van Temptation Island gehoord te hebben. Iedereen die een beetje de media volgt of kranten leest, komt die vanzelf tegen.

Ik had er tot het op deze draad verscheen ook nog nooit van gehoord, ik ben dat ook moeten gaan googelen. Lees nochtans alle dagen de krant (online). 

Link naar reactie

Er zijn wel meerdere mensen die nog nooit of te nimmer van Baba Yega gehoord hebben.   Zo ongewoon is dat niet.  Wie weinig TV (VTM) kijkt of Kinderzenders (ik wist niet eens dat die ondertussen een serie hadden), zal hier inderdaad weinig over meegepikt hebben.  Mijn ouders kenden het ook niet, mijn beste vriend eveneens niet.  Dit terwijl die twee kinderen heeft die tot de doelgroep behoren en hij bezeten is door cinema.  (de film)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Als je een samenvatting van human culture wil samenvatten, dan moet je het volledige spectrum samenvatten.
Zowel the high end als the low end.

 

En uiteindelijk, in the long run, zijn het de platte, commerciële dingen die uitgroeien tot klassiekers.
Shakespeare is inhoudelijk even high concept als een soap, die mens is 400 jaar dood en zijn stukken worden nog gespeeld!
Laurel and Hardy, Buster Keaton en Charlie Chaplin brachten volkshumor. Maar iedereen kent hen nog, terwijl niemand nog Little Tich of Dan Leno kent. (Twee invloeden waar vooral Chaplin elementen uit heeft 'overgenomen')

Elke opera ooit geschreven is een verhaaltje van 10 minuten dat is uitgesmeerd over 3 uur, maar wordt beschouwd als intellectuele erfenis.

Elke klassieke schilder zoals Rubens of Rembrandt werkten in opdracht en leverden vakwerk. Niets meer.

 

Altijd als de zelfverklaarde guardians en poortbewakers van smaak en popculture uit de muren komen gekropen, moet ik denken aan een heerlijk stukje uit de tweede aflevering van de reboot van Doctor Who, waarbij we in het jaar 5 miljard zijn en de aarde opgeslokt gaat worden door de zon en de rijke elite daar naar komt kijken en daarbij zal luisteren naar klassieke aardse muziek... en dat is dan Toxic van Britney Spears. :D
 

Omdat cultuur en popcultuur nu eenmaal zo werkt.
Het collectief geheugen en de massa zal bepalen wat belangrijk genoeg is om te bewaren voor volgende generaties.

 

Zijn Temptation Island of Baba Yega mijn persoonlijke smaak of interesse? Nee, helemaal niet.
Maar is daar een publiek voor en is daar een publiek voor dat daar afgeleide producten zoals strips van zou willen kopen? Waarom hen dan niet bedienen? De stripwereld staat al een tijdje op de rand dat elke stripliefhebber al blij mag zijn dat er nieuwe generaties strips tout court lezen, ongeacht de inhoud. 
 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
59 minutes ago, Tom MDP said:

Als je een samenvatting van human culture wil samenvatten, dan moet je het volledige spectrum samenvatten.
Zowel the high end als the low end.

 

En uiteindelijk, in the long run, zijn het de platte, commerciële dingen die uitgroeien tot klassiekers.
Shakespeare is inhoudelijk even high concept als een soap, die mens is 400 jaar dood en zijn stukken worden nog gespeeld!
Laurel and Hardy, Buster Keaton en Charlie Chaplin brachten volkshumor. Maar iedereen kent hen nog, terwijl niemand nog Little Tich of Dan Leno kent. (Twee invloeden waar vooral Chaplin elementen uit heeft 'overgenomen')

Elke opera ooit geschreven is een verhaaltje van 10 minuten dat is uitgesmeerd over 3 uur, maar wordt beschouwd als intellectuele erfenis.

Elke klassieke schilder zoals Rubens of Rembrandt werkten in opdracht en leverden vakwerk. Niets meer.

 

Altijd als de zelfverklaarde guardians en poortbewakers van smaak en popculture uit de muren komen gekropen, moet ik denken aan een heerlijk stukje uit de tweede aflevering van de reboot van Doctor Who, waarbij we in het jaar 5 miljard zijn en de aarde opgeslokt gaat worden door de zon en de rijke elite daar naar komt kijken en daarbij zal luisteren naar klassieke aardse muziek... en dat is dan Toxic van Britney Spears. :D
 

Omdat cultuur en popcultuur nu eenmaal zo werkt.
Het collectief geheugen en de massa zal bepalen wat belangrijk genoeg is om te bewaren voor volgende generaties.

 

Zijn Temptation Island of Baba Yega mijn persoonlijke smaak of interesse? Nee, helemaal niet.
Maar is daar een publiek voor en is daar een publiek voor dat daar afgeleide producten zoals strips van zou willen kopen? Waarom hen dan niet bedienen? De stripwereld staat al een tijdje op de rand dat elke stripliefhebber al blij mag zijn dat er nieuwe generaties strips tout court lezen, ongeacht de inhoud. 
 

Niets verkeerds met volkse cultuuruitingen. Een boel zelfverklaarde intellectuele kunst en cultuur is niets meer dan gebakken lucht met een verpakking waar enkel geen naakt op afgebeeld is. En gesubsidieerd is.

Maar hetgeen het werk van Shakespeare, Rubens en andere vakmensen onderscheidt van troep zoals Baba Yega, is dat het toch ergens om ging. Dat Baba gedoe is enkel maar een debiele regendans met een stel pubers in goedkope trainingspakken en een masker.

Maar zolang er geen belastinggeld naartoe vloeit en ze dat allemaal zelf kunnen produceren en uitgeven, doen de makers ervan maar zoals ze willen. Publiek daarvoor is er genoeg.

Bart Peeters is in mijn ogen even erg - zoniet erger - als zo'n Baba-gejengel.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Hamlet gaat over machtsintriges tussen familieleden.  Rubens en tal van andere schilders gaven situaties weer waarin het menselijke handelen en een wijd scala aan motieven met de resultaten daarvan aan bod komen.

Het is zowel vermakelijk, onderhoudend en prikkelend voor de geest.

Baba is...een beat en idioten in een trainingspak die op en neer staan te springen in een grasveld.
Je kan evengoed naar het testbeeld op tv zitten staren.
 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Hamlet gaat over machtsintriges tussen familieleden.  Rubens en tal van andere schilders gaven situaties weer waarin het menselijke handelen en een wijd scala aan motieven met de resultaten daarvan aan bod komen.
 

 

In beide gevallen: soap dus.

Als het gaat om intriges: Dallas, westenwind, the bold and the beautiful, Game of Thrones seizoen 1 -> de ene machtsfamilie tegen de andere.

Als het gaat om menselijk handelen en een wijd scala gespreid over alle lagen van mensen: thuis, familie, goede tijden slechte tijden... -> de arbeider, de student, de dokter, de advocaat, de cafébaas, de student... die allemaal in situaties komen en op hun manier, op basis van hun rol, daar naar handelen.

 

In principe niet zo verschillend als waar het drama van een temptation island om draait.
de mannen vs de vrouwen, een tropisch eiland, een hoop drank en keuzes. 

 

Een groep zoals Baba Yega heeft in mijn ogen een heel hoog dadaïstisch gehalte.
Ridicuul om ridicuul te doen. Niet mijn smaak, maar als zij dat willen doen, why not.

Het enige voordeel dat Baba Yega nog heeft tegenover de dadaïsten is dat ze nog een publiek bereiken.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
10 hours ago, Tom MDP said:

 

 


Het enige voordeel dat Baba Yega nog heeft tegenover de dadaïsten is dat ze nog een publiek bereiken.

 

Een kinderhand is gauw gevuld.

Link naar reactie
Op 13-4-2018 om 18:15, Zwendel zei:

Het eerste dat ik van Baba Yega hoorde was toen ik een filmbespreking gaf van Baba Yaga. Koen zei toen als ik mij niet vergis dat het erg leek op de strip Baba Yega 😛

De film Baba Yaga uit 1973 was idd gebaseerd op een Italiaanse strip Valentina van Guido Crepax.

 

In mijn hoofd is dit waar deze thread over gaat.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...