Ga naar inhoud

Nederlandse Manga Tekenaars


Recommended Posts

Allereerst een biecht; ik lees eigenlijk nooit manga en daarom ben ik dus niet goed thuis in die wereld.

 

Maar aangezien ik (niet alleen uiteraard) een breed georiënteerd stripfestival wil neerzetten, ben ik wel geïnteresseerd in de vraag of Nederland eigenlijk ook goede manga tekenaars heeft rondlopen. Ik weet namelijk dat dit een genre is dat erg leeft op de middelbare scholen (hier althans).

 

Het is dus aan u - de kenner - om mij te overtuigen van de beste / leukste / sympathiekste manga tekenaar van Nederland :e012:

Link naar reactie

Marlon Teunissen.

 

Eigenlijk is je vraag naast de kwestie.

Waarom?

Omdat manga gewoon Japanse strips zijn.

Dus bestaan er geen Nederlandse mangatekenaars, omdat ze geen Japanners zijn.

 

Sommige tekenstijlen worden wel als typisch manga gezien, maar dat slaat eigenlijk ook niet echt ergens op.

Al bij al zijn er bij manga zeer veel stijlen, en bestaat "de" mangastijl dus niet.

Af en toe komt er iets uit Japan dat hier inslaat, zoals "Akira", maar dat is eigenlijk een realistisch getekende actiestrip met veel nadruk op beweging.

Is dat typisch manga?

Nee, het is typisch Katsuhiro Otomo.

Ook in Japan was het uitzonderlijk, en het heeft er veel invloed gehad. Maar het is dus niet specifiek Japans. Al bij al komt dat soort tekenstijlen in Japan ook niet zo veel voor.

 

Alleen heeft men in het westen de neiging om bepaalde stijlen te vereenzelvingen met manga, zoals grote ogen (geïntroduceerd door Tezuka en overgenomen van Walt Disney-tekenfilms), veel actie (maar zoals gezegd is dat eigenlijk typisch Otomo), meer geweld en seks (héhé, alsof dat hier niét bestaat), lange verhalen (maar dat deed Jodorowsky ook al, en zelfs Charlier in de jaren 50 met Buck Danny, een echt Frans-Belgisch vb. is Charlie (niet Charlier) dat over meerdere delen liep). Enzovoort.

 

Dus als je een Nederlandse mangaka zoekt, ben je er eigenlijk aan voor je moeite.

Bovendien is manga niet echt doorgebroken in het Nederlands. De mensen die zich dus op Japanse tekenstijlen inspireerden, zullen al gauw het mangajasje afschudden.

 

Harmony (Franse strip) en Luka (Franse strip) gaan wel door voor strips die beïnvloed zijn door manga. Meestal bedoelt men dan de actie en het snellere verhaalverloop (alhoewel dat ook niet klopt, van verhalen die over een tiental delen lopen, kun je niet beweren dat het verloop snel is).

 

Het zal dus een moeilijke zoektocht worden.

Link naar reactie

Maar aangezien ik (niet alleen uiteraard) een breed georiënteerd stripfestival wil neerzetten, ben ik wel geïnteresseerd in de vraag of Nederland eigenlijk ook goede manga tekenaars heeft rondlopen. Ik weet namelijk dat dit een genre is dat erg leeft op de middelbare scholen (hier althans).

 

Waar haal je het idee da thet erg leeft op middelbare scholen? Alle publicaties in het Nederlands werden stopgezet wegens onvoldoende verkoop.

Link naar reactie

 

Nou ja, er zijn lange tijd heel wat sf-bijeenkomsten geweest, maar een groot succes was sf nochtans niet.

Zaken zoals FACTS kunnen wel een succes zijn, maar dat is omdat ze in een korte periode een groot deel van het niche-publiek aantrekken. Dat is een beetje misleidend.

Je moet ook het verschil maken tussen manga en anime (in Japan noemen ze anime ook manga, soms maken ze het onderscheid door wat wij manga noemen ook manga te noemen, en wat anime noemen manga-anime te noemen - dat zou tot begripsverwarring kunnen leiden). Cosplay is meer op anime dan op manga gericht.

Link naar reactie

Op stripfestivals ben ik regelmatig tegen een aantal mangatekenaars tegengekomen. Marissa Delbressine en Aimee de Jongh zaten daar ook regelmatig bij destijds. Ben de naam vergeten van dat collectief maar daar zijn  er vast nog wel een aantal van actief (al dan niet in dat collectief)

Heette dat niet Mangafique?

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Dat zou wel eens kunnen:

 

Mangafique

Mangafique! was created in October 2006, when Aniway-employee Léon van Hooijdonk and solo-artiste Tze-Ting Chao suggested to let all manga-artists operate under one name. Before that, the artists and artist groups (the so-called circles) only visited the conventions that orientated around manga and anime. Once in a while they were present on comic conventions, but their work didn’t stand out in the bulk of western comics. By sharing a name they want to attract the attention of the visitors and state that manga is a part of the world of comics.

Mangafique! is set on the integration of manga in the Dutch comic culture and the promotion of Dutch works, in the form of professionally published mangapockets. Nowadays Mangafique! visits the biggest comic conventions in the Netherlands, the Animecon and the three-day-long Abunai! convention. This year Mangafique! will attend F.A.C.T.S. in Belgium again.

Link naar reactie

Nou ja, er zijn lange tijd heel wat sf-bijeenkomsten geweest, maar een groot succes was sf nochtans niet.

Zaken zoals FACTS kunnen wel een succes zijn, maar dat is omdat ze in een korte periode een groot deel van het niche-publiek aantrekken. Dat is een beetje misleidend.

Je moet ook het verschil maken tussen manga en anime (in Japan noemen ze anime ook manga, soms maken ze het onderscheid door wat wij manga noemen ook manga te noemen, en wat anime noemen manga-anime te noemen - dat zou tot begripsverwarring kunnen leiden). Cosplay is meer op anime dan op manga gericht.

 

Potato, potato.  

Het is gewoon een feit dat een heel groot deel van de jeugd en manga en anime volgt.  Maar dit in scanlations en (illegale) streams en downloads of gewoon Engelstalige uitgaven. En dit kan je heel duidelijk zien op Facts.

En ja, dit is waarschijnlijk een niche publiek maar zijn andere striplezers dat niet?  Alle strips zijn niche.

Wedden dat tussen de leeftijd van pakweg 13 en 18 meer jongeren manga lezen dan traditionele franco belgische strips.

 

En het argument (dat ik op dit forum al verscheidene keren heb gelezen) houdt geen steek.  

Oorzaak voor het falen van manga in het Nederlands?  Simpel.  Too little, too late.

Link naar reactie

Potato, potato.  

Het is gewoon een feit dat een heel groot deel van de jeugd en manga en anime volgt.  Maar dit in scanlations en (illegale) streams en downloads of gewoon Engelstalige uitgaven. En dit kan je heel duidelijk zien op Facts.

En ja, dit is waarschijnlijk een niche publiek maar zijn andere striplezers dat niet?  Alle strips zijn niche.

Wedden dat tussen de leeftijd van pakweg 13 en 18 meer jongeren manga lezen dan traditionele franco belgische strips.

 

En het argument (dat ik op dit forum al verscheidene keren heb gelezen) houdt geen steek.  

Oorzaak voor het falen van manga in het Nederlands?  Simpel.  Too little, too late.

 

Volgens mij was het een kwestie van prijsklasse.

Manga was goed geprijsd, maar het viel in dezelfde prijsklasse als alle successen en de hele subtop. Dus moest een hele lading nieuwelingen opboksen tegen gevestigde waarden zoals Suske & Wiske, Jommeke, FC De Kampioenen, Vertonghen en Co, Kiekeboes, Urbanus en de Rode Ridder.

En dan heb ik het niet over "de rest": Yoko Tsuno, de Blauwbloezen, XIII, Thorgal, Largo Winch, Blake & Mortimer ... En van die laatste zijn er veel die voorpublicaties krijgen, Ja, Kuifje, Blake & Mortimer etc werden al in De Morgen gepubliceerd. Schuiten & Peeters ook.

Manga heeft het echt niet gemakkelijk gehad.

Scanlations hebben er volgens mij weinig mee te maken, want anders zou je ook geen Jommekes of Sus&Wissen verkocht krijgen. Daar zijn geen scanlations van, maar je krijgt ze wel in de krant, en ze zijn soms massaal in bibliotheken te vinden.

Link naar reactie

Volgens mij was het een kwestie van prijsklasse.

Manga was goed geprijsd, maar het viel in dezelfde prijsklasse als alle successen en de hele subtop. Dus moest een hele lading nieuwelingen opboksen tegen gevestigde waarden zoals Suske & Wiske, Jommeke, FC De Kampioenen, Vertonghen en Co, Kiekeboes, Urbanus en de Rode Ridder.

En dan heb ik het niet over "de rest": Yoko Tsuno, de Blauwbloezen, XIII, Thorgal, Largo Winch, Blake & Mortimer ... En van die laatste zijn er veel die voorpublicaties krijgen, Ja, Kuifje, Blake & Mortimer etc werden al in De Morgen gepubliceerd. Schuiten & Peeters ook.

Manga heeft het echt niet gemakkelijk gehad.

Scanlations hebben er volgens mij weinig mee te maken, want anders zou je ook geen Jommekes of Sus&Wissen verkocht krijgen. Daar zijn geen scanlations van, maar je krijgt ze wel in de krant, en ze zijn soms massaal in bibliotheken te vinden.

 

Ik denk toch dat het publiek van de Belgische strips en manga verschillend is.  Ook al zal het ietwat overlappen.

Stel het zo: De kinderen die sus en wis lezen zijn bvb lager en misschien eerste twee jaren middelbaar.  Degene die manga lezen zijn dan vanaf het derde middelbaar.

Ik denk dat de hoeveelheid en leeftijd van jongeren op Facts (en ik weet wel dat ze niet allemaal voor de manga/anime komen) in vergelijking met de leeftijd en hoeveelheid op een gewone stripbeurs toch iets duidelijk maakt.

 

En ga eens naar https://www.binsearch.info/ en typ eens Suske en Wiske in...

 

Maar zolang geen onderzoek gedaan wordt of er officiële cijfers bestaan discussiëren we hier over perceptie.

 

En zoals Mario Boon hier ook al verschillende keren heeft gezegd, ik blijf erbij dat een vlaamse manga kan werken.  Maar die moet dan wel van goede kwaliteit zijn, en volgens de juiste formule gemaakt. (zie bvb het succes van Lastman in Frankrijk)

 

@Timothy  Isabel Baele maakt ook strips beïnvloed door manga -> http://thequestofyin.com/

Link naar reactie

Tja. Wat is mis? 't Was duidelijk wat je bedoelde, alle pleidooien over hoe dat toch allemaal niet juist is ten spijt. ;)

Tuurlijk is het niet mis.  Peter is zelf niet volledig.  hij zegt: 

 

Eigenlijk is je vraag naast de kwestie.

Waarom?

Omdat manga gewoon Japanse strips zijn.

Dus bestaan er geen Nederlandse mangatekenaars, omdat ze geen Japanners zijn.

 

 

 

Neen.  Manga is het Japans woord voor strip.  Dus is manga = strip.  Ergo alle Nederlandse tekenaars zijn mangaka, indien we Japans praten.

 

Belangrijkste is dat de vraag duidelijk was.  En dat was het voor mij ook.  

Ik ken jammer genoeg niet zoveel tekenaars die echt manga maken.  Het zijn vooral illustraties.

Als je naar Facts gaat moet je zeker eens rondkijken in de artist alley.  Daar zul je er wel vinden.

Link naar reactie

Tuurlijk is het niet mis. Peter is zelf niet volledig. hij zegt:

 

 

 

Neen. Manga is het Japans woord voor strip. Dus is manga = strip. Ergo alle Nederlandse tekenaars zijn mangaka, indien we Japans praten.

Ja, je kunt het zo ook zien. Dan moet je Henk Kuyper vragen. En natuurlijk Martin Lodewijk :)

 

Overigens worden de termen toch wel op hun manier gebruikt:

manga: uit Japan

comic books: Amerikaans, superhelden

graphic novel: Amerikaans, romans in stripvorm

strips: West-Europese strips

 

Je hebt bijv. ook manhwa of zo, dat is dan Vietnamees of Chinees.

Link naar reactie

Maar zolang geen onderzoek gedaan wordt of er officiële cijfers bestaan discussiëren we hier over perceptie.

Dat is waar.

Nu, wat de verkoop van manga's in het Nederlands betreft, weten we in elk geval dat het tegenviel. Anders hadden Kana en Glénat ze niet verkocht aan Ballon, die ze daarna heeft stopgezet.

En Xtra, Casterman en Luitingh hebben het blijkbaar ook opgegeven.

We missen vooral cijfers van het verbruik van online anime en van scanlations. Maar ik weet niet of dat iets zegt over de populariteit. Spul dat gratis is, moet eigenlijk veel meer worden verbruikt dan spul waarvoor je moet betalen om 'populair' te mogen worden genoemd. Daar kunnen we ook nog een flinke boom over opzetten.

 

En zoals Mario Boon hier ook al verschillende keren heeft gezegd, ik blijf erbij dat een vlaamse manga kan werken. Maar die moet dan wel van goede kwaliteit zijn, en volgens de juiste formule gemaakt. (zie bvb het succes van Lastman in Frankrijk)

 

Maar de mangaversie van Lanfeust is stopgezet.

En ik betwijfel of iemand Jommeke in mangaversie wilt lezen. [scheefgetrokken mond]

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

En ondertussen kan ik dat zelf ook bevestigen (met dank aan de goeie ziel die mij op het bestaan van deze thread heeft gewezen). Ik sta er onder de naam "Eigengrau", en dan vooral om mijn blog te promoten: http://houseofmalpertuis.blogspot.be/

Inderdaad erg "manga" (maar dus geen manga, ha nee, wel "manga", ha ja - allemaal superduidelijk :) )

 

Komt dat op papier? Het lijkt me wel wat.

 

Je kunt dus blijkbaar ook het een en ander van Raymond Jean-Marie "Jean Ray" "John Flanders" de Kremer.

Wist je dat er een Vriendenkring Jean Ray bestaat, die elke 1e zaterdag van de maand bij elkaar komen in de Brasserie Progrès op de Korenmarkt in Gent? Stap er 's binnen. Ze kletsen in het zaaltje boven.

Link naar reactie
  • 7 months later...

Deze discussie heeft een hoog semantisch gehalte. Manga en anime is hetzelfde als strips en tekenfilms. Japanners halen die niet door elkaar, maar gebruiken de term manga wel om het "leefwereldje" aan te duiden, voor zover ze niet de term "otaku" bovenhalen. Manhwa is trouwens Koreaans, manhua is Chinees.

Waarom kwam het niet van de grond: om dezelfde reden dat strips het in het nederlands taalgebied hoe langer hoe moeilijker hebben: verkoopscijfers en winst. In Nederland ligt de hele stripscene op zijn gat, en in Vlaanderen is het ook moeilijk. Waarom krijgt Cambré Jump anders niet van de grond? Men investeert liever in bekende reeksen en spin-offs dan een nieuwe reeks te steunen, tenzij die reeks kan teren op bekendheid van TV.

Nederlandse manga werd nauwelijks verkocht, het doelpubliek leest alles (illegaal) op de pc en koopt liever geen reeks die, laten we wel wezen, niet altijd goedkoop waren. In Frankrijk lukt dit wel omdat de markt er veel groter is en er minder eigen reeksen op de markt zijn.

Manga wordt meer en meer bekend in het nederlands taalgebied, de avondschool waar ik japans heb geleerd wordt de laatste jaren overspoeld door jeugd die de taal wil leren en onveranderlijk geïnspireerd zijn door de otaku-cultuur. (Negentig percent haakt trouwens in het eerste of tweede jaar al af wegens te moeilijk)

Je hebt wel tekenaars die zich laten inspireren door de manga-stijl qua bladvulling, en er is inderdaad een manga geweest rond Lanfuest die helaas is stopgezet, en de Robbedoes- en Campbells-strips van Munuera zijn overduidelijk op de stijl geïnspireerd, maar "echte" Nederlandstalige manga heb ik nog niet gezien.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik weet al een hele tijd van die Hannabi's en ze zijn ook al lang besteld. Niet dat ik erin geloof. Dat is typisch een nakomertje van een ooit populair genre, zoals toen de cowboyfilm niet leek dood te gaan, en zoals die mislukte sexboeken van de laatste jaren die probeerden mee te surfen op de holf van 50 shades. Ik vewacht dat het over een jaar of twee, drie al is afgelopen met hannabi, maar zolang ze het uitbrengen, wil ik het hebben.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...