Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Niet echt, alhoewel je wel iets onprettigst insinueert.

 

't was maar een uitdrukking hoor, Martin. Je moet er niet meer achter zoeken dan er achter zit.

Wel jammer dat net die informatie ondertussen niet meer correct blijkt te zijn, dat maakt opmerking 33 hierboven ongewild grappig.

Link naar reactie

Alle gekheid op een stokje, net de interviews gelezen en 'k moet zeggen dat het deftig werk is. Over die oprakeling van Het Rijk van Enid, ik blijf het een rare keuze vinden om te verwijzen naar een album dat al jaren niet meer nieuw te vinden is. Deftig gedaan, maar commercieel gezien een gemiste kans. Bij SU konden ze dat eigenlijk opgelost hebben door dat album simpelweg te herdrukken.

Link naar reactie

Dat je de Rode Ridder en zijn auteurs een enorm warm hart toedraagt staat buiten kijf.

 

Maar ik herinner me wel nog van indertijd op roderidder.be dat je een foto had geplaatst met de vermelding dat dat Karel Biddeloo, Willy Vandersteen en Eduard De Rop was, terwijl het een foto van Eugeen Goossens (die op dat moment nog niet terug op beurzen of online was verschenen).

Je hebt dat toen snel rechtgezet, maar de initiële informatie was dus wel fout. :)

 

Een uitspraak dat iets ALTIJD of NOOIT correct is, is misschien wat overmoedig dan?

En bovendien zo saai als iets... Altijd en nooit zijn zo definitief. :)

 

 

Het ging trouwens over deze foto:

studio-oud.jpg

 

Ach Tom, natuurlijk heb je gelijk dat niets de echte waarheid is. Een discussie daarover hoort eerder thuis in de Chocolate Bar afdeling.

Duidelijk is dat de personen die jij vermeldt op deze foto staan, heel herkenbaar overigens, dus ik ga er even niet met de volle aandacht bij geweest zijn toen ik dat typte.

Haha, je bent wel heel ver in het verleden moeten gaan, want dit feit dat je aanhaalt is bijna tien jaar geleden denk ik.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Het initieel aantal personen dat Martin zou interviewen, is trouwens al uitgebreid. Een van hen zoekt momenteel in zijn eigen archieven naar unieke foto's en illustraties die nog nooit zijn gepubliceerd. Het enthousiasme en het momentum komen mooi samen.

Link naar reactie

sorry maar ik vind het gewoon complete onzin dat ze dat album dan nog durven uitgeven zonder ergens iets bij te vermelden dat er geen vervolg zal komen, of toch niet binnen onafzienbare tijd. Ik vond nr 249 écht weer een goed album, vrij origineel van opzet en de kans om een hele nieuwe verhaallijn te creëren. Ik was echt benieuwd naar wat er ging volgen.

 

Dat ze bij Standaard uitgeverij zoiets beslissen, ok, er zullen wel economische motieven meespelen en het uiteindelijk doel is gewoon om zo veel mogelijk winst te maken, maar heb dan tenminste de 'guts' om gewoon eerlijk te zijn tov de lezer.

 

Die beslissing moet toch al langer genomen zijn? Hadden ze Peter Van Gucht toch kunnen waarschuwen: "pas op, zorg dat het een mooi afgerond verhaal is aub"

Link naar reactie

UPDATE

 

Marc Legendre liet ons weten dat hij de gang van zaken betreurt. Hijzelf was ook benieuwd naar het vervolg op de cliffhanger. 

Enerzijds bedacht hij een verhaal in negen delen zonder te weten over de cliffhanger en anderzijds bedacht Peter Van Gucht het scenario van het vervolgalbum zonder te weten dat er geen ruimte voor bestond.

Jammer genoeg ervaarden zij geen animo bij WPG om eerst dat vervolg te publiceren.

 

Marc en Peter hebben nu afgesproken om, nadat de eerste negen albums gerealiseerd zijn want vroeger gaat niet, samen te overleggen of er toch iets met de "Cliffhanger van de eeuw" kan gedaan worden.

 

Voila, jullie bekommernis en onvrede heeft toch al een hoopvolle reactie teweeggebracht!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
Over het algemeen verschijnen die albums driemaandelijks,

 

o go figure. Zoveel weet ik er vanaf!

 

Best triest dat er bij de uitgeverij blijkbaar niemand is die op zulke zaken let en de schrijvers het onder elkaar moeten oplossen.

 

 

Dat is inderdaad erg jammer.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Over het algemeen verschijnen die albums driemaandelijks, dus mag je 2,5 jaar rekenen voordat het album in de winkels ligt. Best triest dat er bij de uitgeverij blijkbaar niemand is die op zulke zaken let en de schrijvers het onder elkaar moeten oplossen. 

 

Dat gaat mijn verstand ook te boven. Uit het interview met Marc Legendre bleek nochtans dat er een paar mensen bij WPG de verhalen opvolgen. Maar hoe kan zoiets dan gebeuren? 

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Je zat natuurlijk wel met de situatie dat Claus eigenlijk al op pensioen was, maar gewoon bleef werken zolang er geen nieuwe tekenaar was gevonden. Eens die was gevonden kan ik me inbeelden dat Claus er zo vlug mogelijk mee wou ophouden.

Iemand zal ook wel bedacht hebben dat het leuk zou zijn om vanaf nr 250 de reeks te kunnen vernieuwen. Mooi rond getal en zo.

En je zit nu ook nog eens met die cyclussen van 9 albums (gaan die eigenlijk afzonderlijk gelezen kunnen worden?) waardoor het moeilijker is om er eens een album tussen te gooien. Indien de nieuwe tekenaar losstaande albums zou tekenen, zou het geen zo'n probleem geweest zijn om er nog eens een album van Claus tussendoor te steken, of om PvG eens een eenmalig scenario te laten schrijven dat een vervolg is op nr 249 (een album dat naar mijn gevoel eigenlijk niet direct een vervolg nodig heeft, maar ik kan me inbeelden dat de meeste lezers daar anders over denken).

Link naar reactie
Ik ken de situatie zoals die momenteel bestaat al een tijdje. En het leek me leuk en waardevol om te wachten tot Claus het in zijn eigen woorden kon weergeven. Volgende zaterdag op www.stripspeciaalzaak.be dus.

 

Claus heeft dus na zijn 'laatste' album nog twee albums getekend die samen met het vorig album waar ze een vervolg op zijn, gebundeld als een trilogie (in luxevorm?) gepubliceerd gaan worden. Buiten de bestaande reeks. Door een andere uitgever.

Echt ideaal is dat toch niet.

 

Ik heb overigens net een boek samengesteld met oud Western materiaal van Claus en enkele kortverhaaltjes die duidelijk maken dat hij indertijd de ideale keuze was als Rode Ridder-tekenaar.

Link naar reactie

Heeft er iemand Claus ondertussen al diets gemaakt dat je in België als gepensioneerde onbeperkt mag bijklussen?

Kan hij eindelijk Baekelandt nrs 99 en 100 maken.

Er staat geen tijdsdruk op :-).

 

Ga jij een half jaar werken om een paar honderd euro te verdienen?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Claus heeft dus na zijn 'laatste' album nog twee albums getekend die samen met het vorig album waar ze een vervolg op zijn, gebundeld als een trilogie (in luxevorm?) gepubliceerd gaan worden. Buiten de bestaande reeks. Door een andere uitgever.

Echt ideaal is dat toch niet.

 

Dat is verre van ideaal!

Maar had jij dan liever niks-noppes-nada gehad?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik heb overigens net een boek samengesteld met oud Western materiaal van Claus en enkele kortverhaaltjes die duidelijk maken dat hij indertijd de ideale keuze was als Rode Ridder-tekenaar.

 

Welnu, dat klinkt enorm veelbelovend! Kan je daar wat meer uitleg over kwijt?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Welnu, dat klinkt enorm veelbelovend! Kan je daar wat meer uitleg over kwijt?

Het is een boek in de 'uit de archieven van...' reeks van Uitgeverij Hauwaerts met materiaal dat Claus voor Duitse tijdschriften maakte. Hoofdzakelijk illustraties en vier korte stripverhalen waarin hij net als Biddeloo zijn inspiratie duidelijk uit oude (Italiaanse?) pulpfilms haalde.

Link naar reactie

Het is een boek in de 'uit de archieven van...' reeks van Uitgeverij Hauwaerts met materiaal dat Claus voor Duitse tijdschriften maakte. Hoofdzakelijk illustraties en vier korte stripverhalen waarin hij net als Biddeloo zijn inspiratie duidelijk uit oude (Italiaanse?) pulpfilms haalde.

 

Laat vooral niet na om die uitgave hier te pushen, want ik vrees dat daar weinig reklame rond zal gemaakt worden.

 

De films waar Karel en Claus een voorkeur voor hadden kan je niet echt met elkaar vergelijken, hoor. Bovendien heeft Claus niet echt inspiratie uit films gehaald.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

een 3luik in een luxe uitvoering... interessant.
Al ben ik curieus of het betaalbaar blijft.

 

 

Indien de uitgever slim is vraagt hij niet teveel, want lezers van de Rode Ridder reeks zijn de gewone prijs van de albums gewoon.

Aangezien het om drie albums in een kaft gaat zou de maximum prijs het drievoudige van een album mogen zijn.

Waarschijnlijk verschijnt er ook een luxeversie die natuurlijk heel wat duurder zal zijn.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik zou deze luxe zeker willen aanschaffen, maar hoop dat ze niet gaan overdrijven qua prijs.

 

Ik kijk wel met gemengde gevoelens naar een 'cyclus' van 9 delen. De Rode Ridder lees ik graag als 'rechtoe-rechtaan' strip, vastpakken, lezen zonder te veel moeten nadenken en met een 'einde'. Als het iets gaat worden met een hoop lussen en 'zijsprongen' ga ik na een paar delen afhaken vrees ik.

Link naar reactie

Als ik de intriges van de boeken die Marc Legendre schreef in beschouwing neem, dan wordt het meer een queesteverhaal. Van punt A naar B met onderweg avonturen die per boek beginnen en eindigen. Johan moet dus een speciaal meisje begeleiden naar Camelot in opdracht van Merlijn, dat is het hoofdverhaal.

Link naar reactie

Inderdaad een samenvatting van mijn interview.


Dergelijke herwerkingen gebeuren wel meer in de pers. In dit geval met het trucje om dezelfde vragen zelf te stellen om dezelfde antwoorden te krijgen en de lijn van het originele interview te volgen.


De Standaard deed het een paar weken geleden netjes met bronvermelding.


Misschien kan je GVA vragen om een doorverwijzing naar het interview of alle Rode Ridder interviews op Stripspeciaalzaak.be te publiceren?


Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...