Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

3 hours ago, Tweetie said:

Dat ligt natuurlijk ook aan de inkleuring.  Die is ongetwijfeld veel beter dan vroeger.  

 

Het verschil is dat de Claus albums door Studio Leonardo ingekleurd werden, en nu door een inkleurder, met name Dimitri Fogolin.

Ik heb destijds voor RodeRidder.be een uitgebreide reportage gemaakt over Studio Leonardo. Vittorio Leonardo werkte samen met zijn echtgenote aan de inkleuringen van heel wat reeksen. Je zou het een inkleuringsfabriekje kunnen noemen.

De Rode Ridder inkleuringen vond ik meer dan goed.

Dimitri Fogolin is meer een artiest, en zijn werk is kwalitatief dus nog beter dan de Studio Leonardo inkleuringen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
6 hours ago, Tom B said:

Claus wordt als RR-tekenaar precies ondergewaardeerd en vaak over het hoofd gezien. Hij heeft het niveau van de reeks behoorlijk de hoogte ingetrokken na de laatste decennia van Biddeloo. En hij documenteerde zich ook veel beter. (Hij was volgens mij ook de laatste tekenaar van een Vandersteen product die ooit nog effectief voor  Vandersteen zelve werkte. Tenzij er na Claus' laatste RR-albums toch nog een junior S&W van Jef Broeckx verscheen) 

Bono is ook een goeie tekenaar, maar zij die zeggen dat de reeks tekentechnisch zoveel beter is geworden sinds hij de reeks tekent dwalen. Het werk van Bono ziet er wel stukken hedendaagser uit, dat wel. Maar Claus had natuurlijk de opdracht gekregen om zoveel mogelijk in de bestaande stijl te werken. Wat hij dus prima deed. Ook als scenarist overigens.

 

Daar ben ik helemaal mee akkoord! Het was destijds een verademing om het kwalitatief hoogstaande tekenwerkvan Claus te zien in de Rode Ridder reeks.

Zoals je toen op RodeRidder.be kon lezen, volgde scenarist Martin Lodewijk nauwgezet het tekenwerk op, en liet zeker niet na om per album meermaals het tekenwerk bij te sturen.

Toen Lodewijk het voor gezien hield als scenarist voor deze reeks, begon het tekenwerk van Claus een minder hoog niveau te halen. 

Als scenarist had Claus zijn verdiensten, maar zijn eerste scenario - De Spiegeldemon - was meteen zijn beste scenario. Gaandeweg begon zijn inspiratie te verminderen, alhoewel hij nog enkele goede scenarios afleverde.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
3 uren geleden, Martin zei:

Als scenarist had Claus zijn verdiensten, maar zijn eerste scenario - De Spiegeldemon - was meteen zijn beste scenario. Gaandeweg begon zijn inspiratie te verminderen, alhoewel hij nog enkele goede scenarios afleverde.

Ze hadden in ieder geval wat meer humor en een groter pulpgevoel. Iets wat ik op dat moment al een tijdje miste in de reeks.

Link naar reactie

in de context van Tom B bedoelt hij waarschijnlijk dat een mix van elementen 'waaronder pulp' zeker bijdraagt in het leesplezier. Dus niet altijd, maar af en toe, zeker

En daar geef ik hem gelijk in. Ik vond de mix van ridder-verhalen en dan weer eentje met bovennatuurlijke elementen en dan weer eentje met samurais en dan weer eentje met horror.. ik vond het geweldig!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, The Alderwood zei:

Ja, want pulp is altijd goed?

Neen. Maar dat was wel de reden waarom ik de Rode Ridder-verhalen van Biddeloo zo graag las. In tegenstelling tot bijvoorbeeld die van Vandersteen.  Een album als 'de lamp van aladdin' bijvoorbeeld.  Arthur en Lancelot samen in een verhaal met Aladdin, Sinbad, een levende mummie, een sexy, vrouwelijke djinn, een vliegend tapijt en een immense Rode Ridder. Complete onzin, en zeker geen meesterwerk van de stripkunst, maar zo leuk om te lezen.

 

3530107-181.jpg

Link naar reactie

Dat lijkt me eerder een stuiptrekking van een scenarist die uitgeboerd geraakt en wanhopig wordt voor nieuwe mcguffins. Ik begon mijn interesse in Biddeloo te verliezen rond die periode en toen er meer geknipt dan getekend werd in de verhalen. In dat opzicht waren de Vandersteen verhalen nog de meest pure. De huidige reeks lijkt dan meer consistent te zijn, maar het ziet er niet goed uit voor de toekomst.

Spoiler

De plotlijn is dat Johan getormenteerd terugkomt van de kruistochten. In het laatste album worden een moslim handelaar en zijn zoon gebruikt als slechterik van dienst. Totaal ongeloofwaardig om enkele jaren na de kruistochten (1000 something), een ongelovige handelaar in een katholiek dorp neer te zetten als lokale notabele. De kans op een steniging, vierendeling of het hart eruit halen met een lepel was groter (Met dank aan Prince of Thieves).

Om het verhaal te redden had logischerwijze een joodse handelaar gebruikt moeten worden. Voor italiaanse banken was het nog net iets te vroeg. k vermoed dat ze de onlogische kronkel hebben moeten nemen uit schrik voor de verkeerde reacties.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Tom B said:

Arthur en Lancelot samen in een verhaal met Aladdin, Sinbad, een levende mummie, een sexy, vrouwelijke djinn, een vliegend tapijt en een immense Rode Ridder. Complete onzin, en zeker geen meesterwerk van de stripkunst, maar zo leuk om te lezen.

 

Er zijn wel grenzen. Op den duur ga je nog denken dat hij "pulp" letterlijk begon op te vatten en geen respect meer had noch voor de strip, noch voor degenen die dat maar bleven lezen.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom B zei:

ja, uit diezelfde periode herinner ik me ook een verhaal met een vampier en een cowboy. Dat was erover.

Dat snap ik dan weer niet. Waarom is een levende mummie en een reuzen-Johan niet erover en een cowboy en een vampier wel? Hadden ze wellicht wel kunnen figureren in een (veel) sterker verhaal?

Link naar reactie
7 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat snap ik dan weer niet. Waarom is een levende mummie en een reuzen-Johan niet erover en een cowboy en een vampier wel? Hadden ze wellicht wel kunnen figureren in een (veel) sterker verhaal?

Cowboys kwamen toch pas zo eind 1800? Toen waren de ridders, om het even van welke kleur, allang uitgestorven.

Mummies daarentegen bestonden al duizenden jaren voor Christus, dus dat kan.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Rene zei:

Cowboys kwamen toch pas zo eind 1800? Toen waren de ridders, om het even van welke kleur, allang uitgestorven.

Mummies daarentegen bestonden al duizenden jaren voor Christus, dus dat kan.

 

Ja, dit dus. Het blijft toch een strip die zich in een Middeleeuwse setting afspeelt. Fantasie kan, maar ook daarbij moet je bepaalde regels volgen. De interne logica van je verhaal moet altijd kloppen.

Zo was er ook nog ergens een verhaal waarin een soort piraten met véél te modern wapentuig opdook. Daar werden de grenzen van het geloofwaardige ook te ver verlegd.

image.php?i=276322&s=195732

 

Actievolle cover, dat wel!

Link naar reactie

Ik ben nog eens aan het kijken geweest. Het is eigenlijk toch wel echt pulp geweest in de hele Biddeloo run. Conan kroon ik hierbij tot de officiële heerser van Sword & Sorcery.

 

Eerst nog eentje voor de collectie : 

image.thumb.png.9d80f92ce641a06693c9c008459d8884.png

 

Universall Monsters zijn blijkbaar ook populair. De weerwolf had al snel zijn boek. Daarna volgden

 

image.thumb.png.9d8c980b39b4f69016ec8fa489a6692a.png

 

Frankenstein

image.thumb.png.5c8bf5ceea8151ed59530f9213c8b9f2.png

 

De Mummie

 

image.png.ef61b5e0225db7bbbf22ac92d91f57af.png

 

Nosferatu. Nu weten we waar Karel de mosterd vandaan haalt.

image.png.50ec2c610a43089713330e813d239d4c.png

 

Wel raar dat hij Van Hellsing met Hugh Jackman zo goed voorspeld heeft.

 

image.thumb.png.0d3173e318ab60ab2245317b8290d01b.png

 

En dan is er natuurlijk nog het element van Soap Opera met terugkerende karakters onder de douche of die niet blijken te zijn wie je dacht dat ze waren.

 

image.png.f65bedb2c32ffaf729c9f4036ccb6d91.png

 

Eigenlijk zo slecht dat het leuk wordt.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Biddeloo heeft zowat ieder mogelijk monster dat er is gebruikt. Zijn strips zijn een mooie catalogus van het horrorgenre vanaf de oude grieken tot pakweg de jaren '80. Het goeie is dat hij iedere keer weer een bestaand cliché kon omvormen tot een vlot, leuk leesbaar verhaal. Paul Geerts kon dat ook.

Hij kon ook geweldig veel sfeer in zijn tekeningen steken, zeker toen ze nog in z-w met een grijze steunkleur verschenen. De locaties waar Johan arriveerde waren altijd heerlijk dreigend.

En laten we natuurlijk niet vergeten waarvoor zowat iedere tiener de reeks las:

Volkeren4_100_PR1.jpg

Link naar reactie
18 minuten geleden, linthout zei:

Ik vind dat ook. Maar plots moest alles in kleur zijn of het publiek haakte af....

Heb dat toen aan den lijve ondervonden. We zijn dan ook maar in kleur begonnen...

Bij Urbanus viel dat mee. Dat paste goed bij de strip. En je kan de strip nu uitbrengen in zwart-wit in 60 integrales ;)

De Rode Ridder had gewoon zo'n wazige kleuring, zeker omdat Biddeloo minder en minder volgens klare lijnen ging tekenen en plakken. Het zou een mooie oefening zijn om wat latere pagina's van Biddeloo te geven aan een moderne, goede digitale colorist. Dat zou enorm goed kunnen meevallen. Als je Bv. naar die recente tekeningen van Kyko Duarte kijkt en dan naar het uiteindelijk resultaat, dan zie je toch een wereld van mogelijkheden.

 

image.thumb.png.6a91d31c2739545d30e95d6fe2d330dc.png

 

image.thumb.png.f1f2320dbead0e50528dd059bee4bae9.png

 

 

 

Link naar reactie

De eerste reeks inkleuringen van de Rode Ridder (de levende doden, de troglods...) waren gelukkig wel heel goed gedaan. Helemaal anders dan wat we in die periode gewoon waren, met veel kleurschakeringen en schaduwwerk. Het werd helaas steeds platter, zeker toen er werd overgeschakeld op een computerinkleuring (na het vlug te vergeten psychedelische experiment met de airbrush).

Link naar reactie

I answer to some of your questions:

 

Original pages:
In the first numbers of my RR cycle I have two original pages for each page: a very detailed pencil page. a ink page where the ink has been inserted thanks to a light table, tracing the page in pencil. The paper quality of the two pages is the same.

In the last numbers I have adopted the American method and there is only one original for each page. I draw with a blue pencil and after I ink directly on that color. The original pages can be booked (e-mail or Messanger/Facebook) and the delivery is made directly to the Festival.

Colours:

When the publisher contacted me for the restyling I set some mandatory conditions.
One of these was the colouring of Dimitri. Dimitri is a very popular colorist among French and American publishers. Fortunately I was able to involve him in this adventure also thanks to our old friendship and collaboration that lasted almost ten years. 

 

Link naar reactie
Op 15/2/2019 om 12:13, Tom B zei:

De eerste reeks inkleuringen van de Rode Ridder (de levende doden, de troglods...) waren gelukkig wel heel goed gedaan. Helemaal anders dan wat we in die periode gewoon waren, met veel kleurschakeringen en schaduwwerk. Het werd helaas steeds platter, zeker toen er werd overgeschakeld op een computerinkleuring (na het vlug te vergeten psychedelische experiment met de airbrush).

Als ik me niet vergis kleurde Biddeloo de eerste albums in kleur ook nog zelf in.

Link naar reactie
On 2/15/2019 at 10:01 AM, Ambreville said:

Bij Urbanus viel dat mee. Dat paste goed bij de strip. En je kan de strip nu uitbrengen in zwart-wit in 60 integrales ;)

De Rode Ridder had gewoon zo'n wazige kleuring, zeker omdat Biddeloo minder en minder volgens klare lijnen ging tekenen en plakken. Het zou een mooie oefening zijn om wat latere pagina's van Biddeloo te geven aan een moderne, goede digitale colorist. Dat zou enorm goed kunnen meevallen. Als je Bv. naar die recente tekeningen van Kyko Duarte kijkt en dan naar het uiteindelijk resultaat, dan zie je toch een wereld van mogelijkheden.

 

image.thumb.png.6a91d31c2739545d30e95d6fe2d330dc.png

 

image.thumb.png.f1f2320dbead0e50528dd059bee4bae9.png

De toren is in z/w beter dan in kleur, maar het personage op de voorgrond is in kleur beter dan in z/w.

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie
16 uren geleden, Tom B zei:

Je vergist je.

Inderdaad, het was op een later tijdstip. Dit komt uit een interview dat Martin had met Ursula Lundmark, de weduwe van Karel Biddeloo. Ook vermeld in de RR-story op blz. 82.

 

In deel 122, DE DUINENaBDIJ, wordt er echt Zweeds gesproken door de Vikingen. Voor de vertaling had Karel Biddeloo het maar te vragen aan Ursula Lundmark. Vanaf dit album was ze ook officieel de nieuwe inkleurster van de reeks. In werkelijkheid nam Biddeloo het zekere voor het onzekere en deed hij dat zelf want Ursula was nog niet bedreven in het inkleuren. Na enkele albums nam zij het inkleurwerk volledig van hem over.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 15/2/2019 om 15:40, Fabio Bono zei:

 

 

Original pages:
In the first numbers of my RR cycle I have two original pages for each page: a very detailed pencil page. a ink page where the ink has been inserted thanks to a light table, tracing the page in pencil. The paper quality of the two pages is the same.

In the last numbers I have adopted the American method and there is only one original for each page. I draw with a blue pencil and after I ink directly on that color. The original pages can be booked (e-mail or Messanger/Facebook) and the delivery is made directly to the Festival.

 

 

ooo do you have examples from the first method and the second?
Also: why did you change your method?

 

 

Quote

One of these was the colouring of Dimitri. Dimitri is a very popular colorist among French and American publishers. Fortunately I was able to involve him in this adventure

well... thank heavens indeed!!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Als uk van 10 hadden we thuis 3 rode ridders: Nevelsteen, het dodenschip en de toverspiegel.

 

Ik was danig onder de indruk van deze laatste. Je verwacht niet dat op het eind van een strip een 'slecht' einde komt. Vooral als je gewend bent aan Sus en Wis en Nero toen. 

 

dus ben wel benieuwd. Die eerste pagina ziet er qua sfeer alvast goed uit, maar ben (nog) niet echt overtuigd van Johan zelf. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...