Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Komt er ook nog een interview met de erfgenamen van Leopold Vermeiren? 

 

Geen slecht idee, Tweetie. De algemene vraag is steeds: hoe ver moet je gaan en zijn die mensen nog geïnteresseerd of op de hoogte?

Ik vind jouw aanzet wel de moeite waard en zal het eens bekijken. Voor mij maakt het immers niet uit hoe ver ik moet gaan, letterlijk en figuurlijk.

In de drie historische interviews die ik in mijn vorige bericht vermeld is wel een interview met Leopold Vermeiren opgenomen!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

over Martin Lodewijk:
Ik vermoed dat de reeken van Lodewijk veel minder impact hebben gehad in Vlaanderen.  Wie kent er hier Agent 321? De meeste forumgangers wel, maar de gemiddelde stripkoper...?

En zelfs zijn werk voor de Rode Ridder is bij de meesten onbekend (bijna iedereen denkt nog dat Willy Vandersteen die tekent, want zijn naam staat nog op de albums...)

Link naar reactie

over Martin Lodewijk:

Ik vermoed dat de reeken van Lodewijk veel minder impact hebben gehad in Vlaanderen.  Wie kent er hier Agent 321? De meeste forumgangers wel, maar de gemiddelde stripkoper...?

 

En zelfs zijn werk voor de Rode Ridder is bij de meesten onbekend (bijna iedereen denkt nog dat Willy Vandersteen die tekent, want zijn naam staat nog op de albums...)

 

Ik denk dat geen enkele forumganger Agent 321 kent.  :e005:

 

En die Willy Vandersteen is inderdaad een druk baasje. Alleen jammer dat hij nooit komt signeren. 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Voor de tweede week op rij voert De Rode Ridder 250 zowel de verkooplijst aan van best verkochte strips in Vlaanderen als de algemene boekentop 100. Johan verslaat Thijs Slegers (De Waarheid), Lize Spit (Het Smelt) en Pieter Aspe (Import) waarop weer een sliert strips in de top 10 volgt. De top 10 bestaat namelijk uit zes strips. In de top 100 stonden in de week van 16 tot 22 mei 22 strips wat niet uitzonderlijk hoog is, eerder modaal. Maar volgens mij is het wel de eerste keer dat er drie Rode Ridder-albums in de top 100 voorkomen, zijnde de delen 248 (op 100), 249 (op 42) en 250 (op 1).

Link naar reactie

Voor de tweede week op rij voert De Rode Ridder 250 zowel de verkooplijst aan van best verkochte strips in Vlaanderen als de algemene boekentop 100. Johan verslaat Thijs Slegers (De Waarheid), Lize Spit (Het Smelt) en Pieter Aspe (Import) waarop weer een sliert strips in de top 10 volgt. De top 10 bestaat namelijk uit zes strips. In de top 100 stonden in de week van 16 tot 22 mei 22 strips wat niet uitzonderlijk hoog is, eerder modaal. Maar volgens mij is het wel de eerste keer dat er drie Rode Ridder-albums in de top 100 voorkomen, zijnde de delen 248 (op 100), 249 (op 42) en 250 (op 1).

 

Verheugend nieuws. Ik vraag me af of in het verleden De Rode Ridder ooit een paar weken na elkaar op nummer een stond in de boekenverkoop.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Peter heet gezegd dat het van Martin Lodewijk is, dus is het zo, Tom.

Ik had nochtans een contract met Martin Lodewijk voor een aflevering van Trigië, waarbij ik het personage had bedacht en hij de tekeningen zou leveren. Maar op café zei hij me dat hij zijn exemplaar was vergeten, en of hij het kon meekrijgen.

Ik heb het nooit teruggezien.

En nu beweert hij dat hij niets met Trigië te maken heeft. Hij zegt wel dat hij stoemp heeft gegeten, maar hij had tenminste nog stoemp. Ik had alleen maar waterzooi: veel water, weinig zooi.

Link naar reactie

Verheugend nieuws. Ik vraag me af of in het verleden De Rode Ridder ooit een paar weken na elkaar op nummer een stond in de boekenverkoop.

Sinds ik de Top-10 op de SSZ volgt, zie ik er RR toch telkens instaan. Dat had ik ook niet verwacht.

Over den ouden tijd, toen het nog werd getekend door weerstanders en oostfronters, zou ik het niet weten. Maar de mensen aten toen pattetenschellen en geen strips.

Link naar reactie

Sinds ik de Top-10 op de SSZ volgt, zie ik er RR toch telkens instaan. Dat had ik ook niet verwacht.

Over den ouden tijd, toen het nog werd getekend door weerstanders en oostfronters, zou ik het niet weten. Maar de mensen aten toen pattetenschellen en geen strips.

 

Misschien deze reactie van jou en nog een aantal andere reacties afsplitsen in een subtopic "Wijsheden van Peter Motte"?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Vandaag in de Rode Ridder interviewreeks het laatste interview dat er met Leopold Vermeiren plaatsgevonden heeft. Het dateert uit 2005.

Reeds jaren gaf Leopold geen interviews meer, maar voor de toemalige website RodeRidder.Be maakte hij graag een uitzondering.

Een paar maanden na dit interview overleed negentiger Leopold.

Dit interview is niet erg uitgebreid omdat Leopold snel vermoeid raakte. Daar heb ik rekening mee gehouden en alleen de volgens mij belangrijkste vragen gesteld.

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/RR-8-Leopold-Vermeiren.pdf

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Heeft Leopold Vermeiren ooit een scenario voor RR geschreven? Of werd er ooit een scenario voor de RR gebaseerd op de boeken van LV?

 

Jaren geleden, heb ik ooit het eerste deel van de jeugdreeks RR van LV willen lezen, maar veel verder dan de eerste tien of twintig blzn. ben ik niet gekomen. Echt mijn ding niet.

Daarvoor had ik al een andere gelezen (De RR in de leeuwenkuil), waar ik ook al niets aan vond.

Link naar reactie

In het interview zegt Leopold Vermeiren dat Jef Nys een van zijn beste vrienden was. Als nota van onze redactie staat daar nu iets bij vermeld dat er toen niet bij stond, namelijk dat Vermeiren verschillende Jommeke scenario's schreef. Dat was toen niet echt bekend.

Tijdens het interview heeft Leopold echter daadwerkelijk verteld over het schrijven van verhalen voor Jommeke. De details herinner ik mij niet meer accuraat.

Maar Leopold zei er wel bij dat zijn uitspraken daaromtrent niet in het interview mochten gepubliceerd worden. Vandaar dat je er toen niets over las.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Het is wel spijtig dat LV niet dieper inging op zijn betrokkenheid bij de RR-strips.

 

Dat was inderdaad een van de vragen die op mijn lijstje stond, wat nog steeds in een van mijn notaboeken voor interviews staat vermeld.

Maar ik moest de belangrijkste vragen eerst stellen, en verder gaan tot hij vermoeid werd. Dat was de afspraak met zijn zoon, die aanwezig was tijdens het interview.

Ik ervaarde Leopold als een heel correcte en tegemoetkomende mens.

Wat ik nooit vergeet is dat hij mijn cadeautje, vooraleer het interview aan te vatten, namelijk een rode Thalys sjaal, in dankbaarheid ontving en direct aandeed.

Daar heb ik toen foto's van genomen, maar die hebben we jammer genoeg niet ontvangen van de Technical Engineer van de toenmalige RodeRidder.be website. Hij heeft nog steeds allemaal mijn artikels en interviews, waarvoor hij destijds garant stond om ze altijd te bewaren voor mij, want toen was ik een nog veel grotere pc dummy als nu, en sloeg ik niks op, ook al wegens die belofte.

Ik vraag reeds sedert de opheffing van die website in 2009, die door hem gebeurde, om mijn intellectuele eigendom. Je wil niet weten hoeveel keer ik hem al schriftelijk verzocht heb om mijn schrijfsels naar mij op te sturen, of om een persoon aan te duiden die hij vertrouwt en die in die database mijn schrijfsels selecteert voor mij. Hij mag het natuurlijk ook zelf doen.

Recent vond er een historische gebeurtenis plaats. Tijdens mijn interview met Ursula Lundmark refereerde ze off the record naar bepaalde interviews. Ze viel bijna van haar stoel toen ze vernam hoe de situatie al jaren bestaat. Nochtans droeg haar man Karel Biddeloo een warm hart aan de technieker toe.

Toen ze me een week na het interview belde met de vraag of ik antwoord gekregen had op mijn mail naar de technieker met de vraag van Ursula moest ik daar helaas negatief op antwoorden. Ze vroeg me haar reactie aan hem door te geven, en dat resulteerde in een historisch moment: ik ontving drie van mijn interviews, weliswaar zonder de bijbehorende foto's.

Het zijn deze drie interviews die jullie in de huidige Rode Ridder interviewreeks te lezen zullen krijgen. Een ervan, dat met Leopold Vermeiren, kregen jullie gisteren al getrakteerd.

Maar ik heb een paar honderd interviews en artikels gepubliceerd op RodeRidder.Be.

Dat enerveert mij, zeven jaar later, nog steeds. En het is jammer voor de huidige Rode Ridder fans.

Iemand die raad weet? Help!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Advocaat? :e007:

 

Dat is de oplossing die zich aandient, daar ben ik me van bewust. Maar dat betekent veel stress en nog meer geld. Sinds ik in pensioen ben heb ik er heel veel tijd bijgekregen, maar is mijn uitkering alleen nog bestand tegen dagelijkse kosten en stripaankopen.

En wat als hij dan plots opkomt met "Ach, ik had toch wel een blikseminslag gisteren zeker! Nu ben ik jammer genoeg alles kwijt!" Hij kan dan nog gestraft worden voor zijn blokkering van de gegevensoverdracht, maar daar win ik mijn meer dan 100 schrijfsels niet mee terug...

De magische oplossing is om dit te regelen zonder advocaten.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...