Stuvio

Religieuze Overpeinzingen Over Controversiële Strips

112 berichten in dit topic

(Yncke: Afgesplitst van Controversiële Strips)

Ik zou hier toch graag Lav eens quoten.

Er zijn ook mensen die ervan uitgaan dat de westerse maatschappij de meest geavanceerde is. Sommige denken dat culturen en maatschappijen een lineaire evolutie doormaken en dat iedereen dus uiteindelijk zal komen staan waar wij zijn. Dat is verkeerd en een heel eurocentristisch beeld, uitspraken zoals "in Irak lopen ze nog 50 jaar achter" of dergelijke kloppen dan ook natuurlijk niet. Maar dat maakt het daarom ook moeilijk om te spreken over universele waarden. Een cultuur mag zichzelf ontwikkelen maar toch blijf ik van mening dat er nu eenmaal basisconcepten zijn waar men overal op de wereld naar zou moeten streven. Ik besef me maar al te goed dat zelfs niet iedereen in de lage landen diezelfde mening heeft maar het is wel belangrijk dat we als maatschappij daar toch naar proberen te groeien en indien mogelijk die boodschap ook duidelijk te maken bij anderen. Maar ik benadruk het nog eens, ik heb het hier dan echt wel over de extreme gevallen zoals mensen uitmoorden of folteren vanwege een andere religie/politieke idealen/geslacht/sexuele voorkeur/enz..

Je hebt als burger van deze wereld ook nog altijd de taak om voor de welzijn van de wereld rondom je te zorgen, hoe klein die bijdrage ook is (geen stenen naar je homo buur gooien is alvast een goed begin). Dit klinkt nu wel allemaal heel geitewollensokken achtig maar bon :P

*lichtjes geregideerd door mijzelve.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zou hier toch graag Lav eens quoten.

"Een cultuur mag zichzelf ontwikkelen maar toch blijf ik van mening dat er nu eenmaal basisconcepten zijn waar men overal op de wereld naar zou moeten streven"

*lichtjes geregideerd door mijzelve.

Ik heb geen god(sdienst) nodig in mijn leven. Gezond verstand volstaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb geen god(sdienst) nodig in mijn leven. Gezond verstand volstaat.

Mensen die geloven kiezen niet een religie uit "omdat ze het nodig hebben" Daarmee maak je het geloof als iets wat je op een bouwmarkt kan kopen. Zo van: ik ga en lekker stukje muur stucen, ik ga eens een zakje Knauff Rotband kopen. Denigrerend spreken over geloof of gelovigen vind ik ontzettend zwak, je zet je af tegen iets van anderen terwijl je beter uit kunt gaan van je eigen sterkte.

ps ik ben zelf niet gelovig.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die basisconcepten gingen over een minimum van welzijn voor een menselijk leven, het feit dat je dus niet andere mensen vermoord of pijn doet vanwege een andere mening/geslacht/enz.. Het ging er dus niet echt over dat godsdienst zelf een basisconcept is.

Overlaatst had ik nog iets interessant gehoord van de comedian Michael Van Peel dat ook over dit onderwerp ging. Er is eigenlijk maar 1 manier om een belediging te ontkrachten en dat is om die zelf niet te beschouwen als een belediging. Want zo'n controversiële strip of een belediging werken enkel als iemand ze zegt met die intentie en als iemand die ook "ontvangt" als een belediging. Als er niemand is die dat als een belediging opvat dat is een gewoon een mislukking en ontkracht je het werk van de maker. Dat is eigenlijk veel efficiënter om met zoiets om te gaan ipv je er in druk te maken waardoor er gewoon meer ophef en aandacht naar komt

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mensen die geloven kiezen niet een religie uit "omdat ze het nodig hebben" Daarmee maak je het geloof als iets wat je op een bouwmarkt kan kopen. Zo van: ik ga en lekker stukje muur stucen, ik ga eens een zakje Knauff Rotband kopen. Denigrerend spreken over geloof of gelovigen vind ik ontzettend zwak, je zet je af tegen iets van anderen terwijl je beter uit kunt gaan van je eigen sterkte.

ps ik ben zelf niet gelovig.....

Hangt ervan af welke religie. Neem nu scientology...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hangt ervan af welke religie. Neem nu scientology...

Ik had het natuurlijk over de huis tuin en keuken religise, niet over psychopaten gekkies....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Godsdienst is opium van het volk...... of Godsdienst is opium voor het volk.......

http://www.hbvl.be/n...n-mohammed.aspx

Ach ja, is ook maar een mening natuurlijk, maar over je link; liever dat men het op een normale manier bestrijdt toch? Naar de rechter stappen is beschaafd, rellen etc. niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als tradewaiter zal ik natuurlijk wachten tot de bundel. Spijtig dat er zoveel ophef rond is met nogal wat misnoegde recensenten. Heb gisteren een recensie onder ogen gekregen waarin men die comic als ultra-slecht bestempelt en al het einde verklapt zodat je niet meer de moeite zou doen om het te kopen. Slott lijkt zich ondertussen goed te amuseren met de heisa en extra publiciteit. In de laatste Wordballoon komt hij super-zelfzeker over en lijkt hij de touwtjes goed in handen te hebben. Het zal waarschijnlijk wel mijn laatste Spidey-bundel worden maar dat staat los van die Superior-toestand.

Ik lees ASM niet maar het viel niet te ontwijken nee...Toch ben ik benieuwd geworden naar de hele run van Dan Slott eigenlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Godsdienst is opium van het volk...... of Godsdienst is opium voor het volk.......

Uiteindelijk is het beide. 'Van' en 'voor'. Als ik me niet vergis was het Lenin die 'voor het volk' naast 'van het volk' gebruikte. Waar is Mig el Pig als je hem nodig hebt...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Uiteindelijk is het beide. 'Van' en 'voor'. Als ik me niet vergis was het Lenin die 'voor het volk' naast 'van het volk' gebruikte. Waar is Mig el Pig als je hem nodig hebt...

Het is idd. beiden! Markx gebruikte "van" en Lenin gebruikte "voor". Ik laat het zelf aan den lezer over! ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Communisme is natuurlijk ook een soort religie, één die door het perfide karakter ernstig bestreden moet worden maar toch een religie.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Communisme is natuurlijk ook een soort religie, één die door het perfide karakter ernstig bestreden moet worden maar toch een religie.....

Als je communisme een soort religie noemt, kan je dan niet ieder ideaal als een religie beschouwen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Is filosofie dan ook religie volgens u?

Als je religie en ideologie gelijkstelt is communisme idd een religie. Filosofie is een wetenschap waar diverse ideologieen en wijzen waarop wetenschap worden bedreven worden bestudeerd en derhalve geen religie/ideologie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij de kameraden kon je tenminste nog een lap grond krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij de kameraden kon je tenminste nog een lap grond krijgen.

Ha, Lord K gaat de eerste Meense kolchoze starten, kom maar op met dat 5-jaren plan kameraad K ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht