Spring naar inhoud

•  

Foto

Religieuze Overpeinzingen Over Controversiële Strips

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp

#26 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 02 januari 2013 - 16:56

Is filosofie dan ook religie volgens u?

als die filosofie een set van regels en gedragingen promoot die door alle "gelovers" of "volgers" van die filosofie moeten uitgevoerd worden, dan is dat inderdaad een religie. Boedhisten noemen het een filosofie maar omdat je volgens een bepaalde set van regels moet leven is het een religie.

Da's misschien het verschil tussen een religie en geloof. Een geloof is iets waar je van overtuigt bent dat het de waarheid, de juiste weg of de beste verklaring is, een religie zet je in praktijk om via een set van gedragingen en reacties. Het consumerisme is duidelijk een religie, je moet consumeren en wordt sociaal gestraft als je het niet doet, tenzij je een nieuwe subgroep in de maatschappij opzoekt die jouw vorm van consumerisme deelt. Iemand die in God gelooft is daarom nog niet religieus. Hij/zij kan dat misschien de beste manier van verklaren vinden, maar is daarom nog niet geneigd om kerk, moskee, tempel, sinagoge of andere instituten te volgen in hun regels of reacties op ridiculisaties van anderen.

#27 Lav

Lav
  • Members
  • 3798 berichten

Geplaatst 02 januari 2013 - 17:24

Vind jij dan dat er veel verschil is tussen een levenswijze en religie? Kan je bvb vegetarisme (uit morele overtuigingen en niet zozeer gezondheid) dan ook gelijkstellen als dezelfde visie die religie heeft?

Btw, ik weet wel dat niet alles zwart-wit is maar ik vind het interessant om jullie visie hierover te lezen

#28 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 02 januari 2013 - 18:49

Vind jij dan dat er veel verschil is tussen een levenswijze en religie? Kan je bvb vegetarisme (uit morele overtuigingen en niet zozeer gezondheid) dan ook gelijkstellen als dezelfde visie die religie heeft?

Btw, ik weet wel dat niet alles zwart-wit is maar ik vind het interessant om jullie visie hierover te lezen

een gigantisch groot verschil. Een levenswijze is iets dat je volgt, zonder strikte regels maar regels die je voor jezelf bepaalt. Bij een religie kan je nog steeds kiezen om ze al dan niet uit vrije wil te volgen, maar worden ze van buitenaf opgelegd. M.a.w. bij het vegetarisme is er niemand die zegt wat je wel en niet mag eten, enkel, als je jezelf een vegetarier wil noemen eet je geen dierlijke producten, maar ook daar zijn er genoeg zaken die je zelf bepaalt. De manier waarop sommigen meer missionaris dan vegetariër zijn, staat hier dan los van.

#29 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 03 januari 2013 - 02:04

Mensen die geloven kiezen niet een religie uit "omdat ze het nodig hebben" Daarmee maak je het geloof als iets wat je op een bouwmarkt kan kopen. Zo van: ik ga en lekker stukje muur stucen, ik ga eens een zakje Knauff Rotband kopen. Denigrerend spreken over geloof of gelovigen vind ik ontzettend zwak, je zet je af tegen iets van anderen terwijl je beter uit kunt gaan van je eigen sterkte.

ps ik ben zelf niet gelovig.....

En creationisten? Al bij stil gestaan wat voor schade ze aanrichten in het onderwijs, waar ze ook maar een voet aan grond krijgen?

-I'm your government. Do you like our inflation? -

#30 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:23

Ik had het natuurlijk over de huis tuin en keuken religise, niet over psychopaten gekkies....

Protestanten dan...zoals deze hier:

http://en.wikipedia....n_organization)

Pas op, Obama, Clinton en zijn krijsend wijf, allemaal schuiven ze aan bij die lui. Theocratisch fascisme troef in de States.
Best heel die troep deponeren in een goelag.

#31 Gast_Bilal***

Gast_Bilal***
  • Gast

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:36

Gekken heb je overal, Stalin was bijvoorbeeld atheïst Ik denk dat het belangrijk is, voor alle soorten mensen, dat men eens wat vaker gebruik maakt van zijn/haar (gezond) verstand.

#32 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:37

En creationisten? Al bij stil gestaan wat voor schade ze aanrichten in het onderwijs, waar ze ook maar een voet aan grond krijgen?

Ik verbaas me altijd over de sentimenten die gelovige mensen oproepen. Iedereen gelooft ergens in: god, jezus, mohammed, consumeren of cunsuminderen, alle grond gratis, etc, Ik laat lieden die in iets andere dingen geloven met rust mits men mij maar vrij laat en geen wetten overtreedt. Van mijn part mogen relie gekkies geloven dat de aarde plat is of dat volgende week de hemel naar beneden omt lazeren. Ook ken ik heel intelligente lieden (tot hoogleraren toe) die geloven in god. Laat ze dat doen, wat stoort dat nu ?

#33 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7343 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:39

Het gevaar ligt niet in de godsdienst, maar in de daden die ze zich permitteren dankzij die godsdienst.
Ich will doch nur daß Ihr mich liebt

#34 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:41

Het gevaar ligt niet in de godsdienst, maar in de daden die ze zich permitteren dankzij die godsdienst.

Ligt dat niet aan de mensen ? Psychopaten kunnen altijd een reden voor hun gedrag vinden..

#35 Gast_Bilal***

Gast_Bilal***
  • Gast

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:44

Ik ben het volledig eens met retep. Ik heb soms het idee dat gelovigen de enige mensen zijn die niet als individuen worden beoordeeld. Als een gelovige een bekwame hoogleraar is, komt het dan ook door zijn geloof?

#36 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7343 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:45

Nee, de godsdienst legt de regels op of geeft vrijbrieven. Wanneer de Bijbel zegt dat ik iemand terug mag/moet slaan omdat die mij geslagen heeft, zal ik die andere slaan. Dat betekent niet dat ik een psychopaat ben die iemand wil slaan, maar het is zo vastgelegd in de wetten van de godsdienst.

#37 Gast_Bilal***

Gast_Bilal***
  • Gast

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:45

Iemand met kwade bedoelingen heeft echt geen godsdienst nodig om zich zelf te overtuigen. Die zorgt er wel voor dat het in zijn ogen wel kan, of hij het nou uit een godsdienst haalt, communisme, wat dan ook.

#38 Gast_Bilal***

Gast_Bilal***
  • Gast

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:47

Nee, de godsdienst legt de regels op of geeft vrijbrieven. Wanneer de Bijbel zegt dat ik iemand terug mag/moet slaan omdat die mij geslagen heeft, zal ik die andere slaan. Dat betekent niet dat ik een psychopaat ben die iemand wil slaan, maar het is zo vastgelegd in de wetten van de godsdienst.

De meeste mensen doen en gedragen zich naar hoe zij zich voelen. Ik zit echt niet bij alles wat ik doe telkens te denken, wat zegt mijn geloof hierover? Niets menselijks is gelovigen vreemd. Voor de meeste gelovigen geldt dat zij zingeving halen uit hun geloof.

#39 Gast_Bilal***

Gast_Bilal***
  • Gast

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:48

Ik denk niet dat veel mensen terug slaan omdat het in de Bijbel slaat. Ik ken genoeg ongelovigen die in die situatie precies hetzelfde zouden doen.

#40 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7343 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:51

Volgens mij gaan jullie teveel uit van de individuele vrije wil. De mens heeft geen vrije wil, ik dacht dat dat al duidelijk was a.d.h.v. het Milgram Experiment. Als iemand (of iets, een godsdienst in dit geval) zegt dat het moet dan doet een mens dat (als hij geloof hecht aan die persoon/godsdienst).

#41 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:53

Volgens mij gaan jullie teveel uit van de individuele vrije wil. De mens heeft geen vrije wil, ik dacht dat dat al duidelijk was a.d.h.v. het Milgram Experiment. Als iemand (of iets, een godsdienst in dit geval) zegt dat het moet dan doet een mens dat (als hij geloof hecht aan die persoon/godsdienst).

Wat een akelige deterministische zienswijze is dat. Ik ben het vrijwel nooit met je eens maar ik had je, qua denkraam, wel hoger ingeschat.

#42 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:55

Indien je je geloof persoonlijk houdt kan dat vrij goed meevallen. Begin je echter met je geloof uit te bouwen via een organisatie tot een machtsbasis, dan zijn er anderen die het gelag mogen betalen. Een president die namens enkele miljoenen orakelt: 'In god we trust' en 'God bless America' of een andere lamlendige staat, die mogen ze best trakteren op een bal lood. Dat werkt hoor. Vraag maar eens aan Kennedy. :D

#43 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:56

2 !!

#44 Bonte

Bonte

Uitgeverij Bonte

• Administrators
  • 4921 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:57

Dan lijkt me plat egoïsme een goeie zaak! :e002:

#45 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:57

Wat een akelige deterministische zienswijze is dat. Ik ben het vrijwel nooit met je eens maar ik had je, qua denkraam, wel hoger ingeschat.

Bewijs dan eens dat er een vrije wil is.

#46 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 21:58

2 !!

Wat een akelige stelletje dogmatische deterministen zijn jullie ! En nu ga ik een lekkere Chouffe Bok drinken, uit vrije wil (of zegt mijn geloof dat ik op 8-1-2013 een Chouffe moet gaan nuttigen)..........

#47 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 22:00

Ongelovigen hebben inderdaad geen godsdienst nodig om anderen te knechten en macht te verwerven. Maar godsdienst geeft in veel gevallen een vrijgeleide om dergelijke acties te ondernemen en dient veelal als katalysator om tot machtsconcentratie te verworden.

#48 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 22:01

Wat een akelige stelletje dogmatische deterministen zijn jullie ! En nu ga ik een lekkere Chouffe Bok drinken, uit vrije wil (of zegt mijn geloof dat ik op 8-1-2013 een Chouffe moet gaan nuttigen)..........

Het is niet dat er niks van vrije wil is, maar er zijn toch veel zaken die gedetermineerd zijn.

#49 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 08 januari 2013 - 22:05

Ik verbaas me altijd over de sentimenten die gelovige mensen oproepen. Iedereen gelooft ergens in: god, jezus, mohammed, consumeren of cunsuminderen, alle grond gratis, etc, Ik laat lieden die in iets andere dingen geloven met rust mits men mij maar vrij laat en geen wetten overtreedt. Van mijn part mogen relie gekkies geloven dat de aarde plat is of dat volgende week de hemel naar beneden omt lazeren. Ook ken ik heel intelligente lieden (tot hoogleraren toe) die geloven in god. Laat ze dat doen, wat stoort dat nu ?

Of het sentiment van geloven in vrije wil. Als iemand nou wil geloven dat vrije wil bestaat, wat doet ie anderen daar dan kwaad mee.

#50 Kameraad Mauser

Kameraad Mauser

Der zeichnende Anarch

• Members
  • 12063 berichten

Geplaatst 08 januari 2013 - 22:12

, alle grond gratis,

Het gaat hier tenminste over aantoonbare feiten en de noodzaak dat iedereen grond nodig heeft. Niet om imaginaire profeten, wagenmenners, bliksemwerpers of zanderige wraakgoden die hun uitverkoren volk als rentmeester van deze planeet zien.

Ik laat lieden die in iets andere dingen geloven met rust mits men mij maar vrij laat en geen wetten overtreedt.

Geen probleem mee. Jammer dat die lieden die in iets geloven, nooit de moeite nemen om hun geraaskal aan te tonen en zich beledigd voelen indien men als buitenstaander hen vraagt: 'Jamaar ben je wel zeker dat die Jezus, God, Mohammed, Boedha en 300 miljoen hindugrapjassen echt bestaan?'

Komen ze dan aandraven met het volgende: 'Zeker, het staat in de bijbel, koran, thora, as van de voorvaderen, ...'

Van mijn part mogen relie gekkies geloven dat de aarde plat is of dat volgende week de hemel naar beneden omt lazeren. Ook ken ik heel intelligente lieden (tot hoogleraren toe) die geloven in god. Laat ze dat doen, wat stoort dat nu ?

Dat is allemaal geen probleem, indien ze hun waanbeelden maar niet implementeren in een onderwijssysteem of het laten doorgaan als beproefde theorie.