Ga naar inhoud

Fête De La Bd - Stripfeest 3 En 4 September 2016


Veto

Recommended Posts

Hoe werkt het in Brussel met de tickets voor de signeersessies? Ik wil heel graag een dédicace van Dodier bemachtigen. Dus dan koop ik een van zijn albums met ticket bij een stand. Is dat ticket dan alleen die dag geldig, of ook de dag erna nog? En zijn die tickets snel allemaal vergeven, of valt dat mee? Ik kan er zaterdag nl. pas in de loop van de middag zijn.

Link naar reactie

Hoe werkt het in Brussel met de tickets voor de signeersessies?

 

Dat zien we wel in Brussel. Het is waarschijnlijk per stand verschillend. Misschien is het zelfs per dag verschillend.

 

Bij Robbedoes denk ik dat de tickets een uur van te voren uitgedeeld worden, waarna je het album nog moet kopen. Maar dat is een gok, zo was het vorig jaar. 

Link naar reactie

Soms denk ik dat ik een hobby heb voor 'ouwe peten'. Maar wat ik vandaag gezien heb op "La Fête du BD Bruxelles" was enorm hartverwarmend. Gefilmd live tekenen, lezingen, toffe expo's, verkleedpartijen, veilingen, moderne animatie (zet jezelf op de cover van Spirou), +150 dedicace-auteurs, cosplayers, aparte signeersessies voor kinderen én veel, heel veel kinderen die aanschoven voor de betere kinderstrips Tamara, Dad, Alleen, Mooie Navels, ... kortom, het perfecte stripfestival !!!

 

Enigste minpuntje was de beperkte Nederlandstalige aanwezigheid. Ballon Books was er voor de eerste keer én met een mooie stand. Ik hoop echt dat ze terugkomen, samen met andere Nederlandstalige uitgeverijen én een eigen laan bevolken. Dit zou het helemaal af maken. Een echte superdag !

 

Oh ja, het is aangeraden als je tekeningen wil hebben om een planning op te maken.... Wat een mooie namen! Na mijn valse start met Derib, heb ik op Bastien Vives na gewoon rondgewandeld, en links en rechts wat meegenomen. Geen strak plan, maar een superleuke dag.

 

 

14224687_10207052296930656_8782622431558

14199567_10207052297210663_3411160241781

14192717_10207052297810678_8413436230008

14224814_10207052297610673_3125231078604

14183701_10207052298090685_4867611157717

14233050_10207052298370692_5018227080738

14184340_10207052298530696_9015420208579

14224856_10207052299090710_6748490183919

14199544_10207052299330716_5999751760866

14224817_10207052299730726_6778484123081

14222211_10207052299970732_4998921955186

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Een 20 tal dedies: Gauckler (2), van Liemt, Weinberg, Regric, Neuray, Berberian, Jarbinet, Servain, Derib, Koller, Mig, Rousseau (2), Beuchot, Lafebre, Dillies, Legrain, Matteo, Du Caju en Marchand. Iedere stand had zijn eigen signeer regels, zo moest je bij Lombard en Dupuis eerst tickets halen, die daarna valideren (met een stempeltje) door een boek te kopen en vervolgens in de rij staan. Een omslachtige methode die me deed besluiten om de Dupuis niet te bezoeken.

 

Bij Lombard werd de controle op de zaterdag versoepeld waardoor lecram en ik op de valreep nog een drietal boekjes ticketloos wisten te verzilveren. De Ballon stand was een verademing, gewoon bij aardige dames (een nls) boekje kopen en aansluiten. Met zeeeer veel genoegen zag ik een paar Walen noodgedwongen een nederlandstalig boekje aankopen !

 

Op zaterdag nog een tijdje genoeglijk met Kool Thing gekletst die me ook trots zijn Derib liet zien :e005:​. Al met al leuke maar zware (10:00 tm 20:00 uur) dagen.

Link naar reactie

Op zaterdag nog een tijdje genoeglijk met Kool Thing gekletst die me ook trots zijn Derib liet zien :e005:​. Al met al leuke maar zware (10:00 tm 20:00 uur) dagen.

 

Ik was wat bang van een totale overrompeling maar als je Lombard, Dargaud en Dupuis mijdt, is het super goed te doen. Al krijg je soms een Derib die in 30 seconden is neergekrabbeld :-)

Heel leuk weerzien met Retep, Flater en co. Veel te lang niet gezien.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Twee dagen Brussel gedaan (vrijdag en zaterdag).

Er was heel veel te doen en alle grote uitgeverijen waren aanwezig met vele vele vele tekenaars (waaronder toppers als Rosinski, Cosey, Derib, Boucq, Koller...) en dus veel publiek. Voor het beperkte Nederlandstalige aandeel was er een prima stand van Ballon Media met veel Nederlandse strips en zowaar eigen signeersessies. Jammer dat bijvoorbeeld Gorilla (strip2000) niet samenwerkt met Paquet (kosten delen) en tweetalig hier hun albums promoten.

Dat is natuurlijk altijd een moeilijk punt in Brussel, het is echt puur franstalig. en er waren toch best wel veel Nederlandstaligen aanwezig.

 

Ook over ticketsystemen kan je twisten, maar als het druk is...is er eigenlijk nooit een goed systeem...hahaha....bij de Spirou stand......eerst in rij voor tickets, daarna in rij voor validatie/aankoop en daarna in de rij voor tekenaar......en gezien de grote populariteit van deze tekenaars (vooral bij jeugd) heb ik hier niet veel gedaan. 

Verder was alles ruim opgezet met een viertal tenten en de uitgeverijen waren mooi verdeeld over deze tenten. Genoeg eetkraampjes tussen de tenten.

 

Ik ben het helemaal eens met Kool Thing.

Hier op de reep wordt er vaak gezeurd dat strips geen toekomst hebben, niks zijn waarde houdt, aflopende zaak etc. etc. Maar heerlijk om te zien hoeveel jeugd (en ander publiek) hier weer rondloopt en in de rijen staan voor een tekeningetje van hun held(inn)en. Net zoals ik dat in San Diego ook zag.

Nee, met een grote hoeveelheid kleinere beurzen met marktkramen vol bananendozen/mooiere dozen/nieuwe strips (kortom, alles wat je op elke beurs en op internet ook kan vinden), een springkussen en aangevuld met plaatselijke/nationale auteurs (geweldige gasten, echt waar, maar ook zij zijn aanwezig op elke beurs) zal er nooit een nieuw publiek aangetrokken worden. Met (veel) minder kwantiteit (dus meer concentratie en samenwerking) en meer kwaliteit liggen er wellicht wel mogelijkheden.

Het was jammer dat het weer tegelijk viel met Veldhoven (goede verhalen vernomen), waardoor ik wederom voor Brussel moest kiezen.

 

Tsja......voor mij als dediejager een prima beurs met 31 dedicaces, waaronder vele nieuwe namen voor mij. Leuk ook de stand van Quebec met Canadeze stripmakers (zeer populair).

Ook vele repers gezien...KoolThing, Retep, Snerual, Roodbaard, Campessino, Velden8, Veto, Frodo, Warson, Shakeitupguy, Panoramix, Tweety, Michel M, Peter B, Sam en een nieuwe voor mij...Sjakie... :e005:  :e005:

 

Naast ouderwetse snelle kopjes (oa Derib, Gos), ook een paar mooie verrassingen (oa A.Dan, Beuchot, Chabbert, Miville-Duchenes).

Link naar reactie

Er was heel veel te doen en alle grote uitgeverijen waren aanwezig met vele vele vele tekenaars (waaronder toppers als Rosinski, Cosey, Derib, Boucq, Koller...) en dus veel publiek. 

 

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als al die toppers er niet waren geweest, was het volgens mij ongeveer even druk geweest..... 

 

Mensen waren er volgens mij om een aantal redenen:

* midden in de stad, lekker in het park 

* het is GRATIS 

* en ook nog eens lekker weer 

* en met een heel breed programma. Heel veel verschillende tekenaars, waarbij de tekenaars van het Spirou blad volgens bovenaan stonden. Volgens mij zijn Delaf/Dubuc voor het grote publiek veel belangrijker dan bv Rosinski of Andreas die meer voor de dedi-jagers zijn. 

 

Gewoon een leuk uitstapje voor het gezin, dat je net zo duur kunt maken als je zelf wilt. Als je er als gezin met twee kinderen zomaar doorheen loopt, kost het niks. In Rijswijk ben je al 20,- kwijt alleen al om de beurs op te kunnen en dan heb je nog niks.

Link naar reactie

Voor het beperkte Nederlandstalige aandeel was er een prima stand van Ballon Media met veel Nederlandse strips en zowaar eigen signeersessies. Jammer dat bijvoorbeeld Gorilla (strip2000) niet samenwerkt met Paquet (kosten delen) en tweetalig hier hun albums promoten.

 

Dat is natuurlijk altijd een moeilijk punt in Brussel, het is echt puur franstalig. en er waren toch best wel veel Nederlandstaligen aanwezig.

 

Tja dat is lastig.  Ballon strips brengt strips uit van Dupuis, Lombard, Dargaud, Glenat, Casterman. Die hadden ieder hun eigen Franstalige stand. Dat is dus al vijf Franstalige stands tegenover een Nederlandstalige.

 

En er liepen inderdaad best veel Nederlandstaligen rond, ook afgezien van het kleine groepje dedi-jagers. 

Link naar reactie

Tja dat is lastig.  Ballon strips brengt strips uit van Dupuis, Lombard, Dargaud, Glenat, Casterman. Die hadden ieder hun eigen Franstalige stand. Dat is dus al vijf Franstalige stands tegenover een Nederlandstalige.

 

En er liepen inderdaad best veel Nederlandstaligen rond, ook afgezien van het kleine groepje dedi-jagers. 

Zo een Nederlandstalige stand is best leuk maar bij Cosey (voor mij de vangst van het festival) stonden er toch veel meer Franstaligen te wachten.

Link naar reactie

Zo een Nederlandstalige stand is best leuk maar bij Cosey (voor mij de vangst van het festival) stonden er toch veel meer Franstaligen te wachten.

 

Niks op tegen, als de Nederlandstaligen bij de Franstalige stands staan, mag het andersom ook.

 

Als enige weerwraak wel dan ook een Nederlandstalige aankoop verplicht maken en goed controleren.

Link naar reactie

Ik sluit mij aan bij de positieve verhalen hierboven! Geweldig om zo veel stripliefhebbers van alle leeftijden te zien. En het grote aanbod van zowel stripboeken als de exposities, van alles te zien.

 

Zaterdag was ik pas tegen 16u op het Stripfeest, te laat voor Dodier helaas. Uiteindelijk een dédicace van Jordi Lafebre gekregen, zonder ticket (ik vermoed overigens dat Lecram me daar net voor ging).

 

Zondag in alle vroegte in de rij gaan staan voor tickets bij Dupuis, waarna ik zowel een dédicace van Dodier als van Munuera heb gekregen. Aardige man, die Dodier. Bij Balloon Media vervolgens handtekeningen en een dédicace van Zidrou gekregen. Roger Ibanez bleek zondag maar 10 dédicaces te doen, daar was ik te laat voor.

 

Voor een eerste bezoek aan een buitenlandse 'beurs' helemaal niet gek. :e005:  Een volgende keer zorg ik wel voor een betere planning  :e012:

Link naar reactie

Nee, dat was niet lecram????????????.....ik was de allerlaatste bij lefebre rond 19.45....dus dat moet een andere hollander geweest zijn.

 

@tweet....je hebt gelijk, maar ik heb nergens gezegd dat dit de grote publiektrekkers waren, dat was idd delaf en de dupuisstal....maar het zijn wel mooie namen. Maar jouw opsomming is correct.

Link naar reactie

Weet je het zeker, Lecram?! Ik stond nl. rond die tijd te kijken bij Lafebre. Hij deed net z'n laatste dédicaces, was vervolgens klaar en stond op om te vertrekken, toen een Nederlander hem nog snel een album onder zijn neus duwde. Die hij zo ongeveer staand heeft voorzien van een dédicace. Met 'Marcel' als naam erin. Ik voelde me enigszins bezwaard, maar heb daarna alsnog mijn album uit de tas gehaald en die heeft ie ook nog gedaan  :e005:

Link naar reactie

Weet je het zeker, Lecram?! Ik stond nl. rond die tijd te kijken bij Lafebre. Hij deed net z'n laatste dédicaces, was vervolgens klaar en stond op om te vertrekken, toen een Nederlander hem nog snel een album onder zijn neus duwde. Die hij zo ongeveer staand heeft voorzien van een dédicace. Met 'Marcel' als naam erin. Ik voelde me enigszins bezwaard, maar heb daarna alsnog mijn album uit de tas gehaald en die heeft ie ook nog gedaan  :e005:

 

Klinkt 100% als Lecram, zelfs zonder die naam in het album.

Link naar reactie

Om de grote namen op een beurs te krijgen is de locatie van belang. Als men er te ver voor moet reizen dan haken veel tekenaars al af. Ook is het belangrijk dat je ze wat kunt bieden, zoals een goede overnachting, een goede maaltijd etc. Geld is voor de meeste tekenaars volgens mij niet eens zo van belang. Maar voor goede faciliteiten heb je ook voldoende budget nodig en dat is iets wat er in Nederland (en vast ook België) wel eens aan ontbreekt.

Breda heeft natuurlijk een goede ligging ten opzichte van Frankrijk en België, dus daar zijn nog wel groeimogelijkheden. Maar het budget van beurzen als Rijswijk en Breda komt uit de entreegelden en de gelden van de standhouders. Dus als die er wel keer op keer staan, maar niks verkopen, dan wordt het lastig. Met enkel maar uitgevers en tekenaars kun je zonder subsidie volgens mij geen levensvatbare beurs/festival houden.

Ik hoop net als ieder ander op een nieuwe bloeiperiode van de strips, maar dan moeten de stripliefhebbers wel aan de strips kunnen komen. Als dat om wat voor reden niet meer kan via stripspeciaalzaken, dan zullen internetwinkels of nieuwe media die rol moeten overnemen. Of er kan worden meegelift op het succes van beurzen als Facts en andere comic cons weet ik niet. Het zou natuurlijk wel mooi wezen. Er loopt daar veel 'jeugd' rond tussen de 15 en 30 jaar, maar ik heb het idee dat die daar niet komen om heel veel geld uit te geven, de beleving van het transformeren tot 1 of andere superheld d.m.v. cosplay en het zien en gezien worden is voor hen volgens mij belangrijker dan het compleet maken van een schitterende reeks als Blueberry.

Link naar reactie

Om de grote namen op een beurs te krijgen is de locatie van belang. Als men er te ver voor moet reizen dan haken veel tekenaars al af. Ook is het belangrijk dat je ze wat kunt bieden, zoals een goede overnachting, een goede maaltijd etc. Geld is voor de meeste tekenaars volgens mij niet eens zo van belang. Maar voor goede faciliteiten heb je ook voldoende budget nodig en dat is iets wat er in Nederland (en vast ook België) wel eens aan ontbreekt.

Breda heeft natuurlijk een goede ligging ten opzichte van Frankrijk en België, dus daar zijn nog wel groeimogelijkheden. Maar het budget van beurzen als Rijswijk en Breda komt uit de entreegelden en de gelden van de standhouders. Dus als die er wel keer op keer staan, maar niks verkopen, dan wordt het lastig. Met enkel maar uitgevers en tekenaars kun je zonder subsidie volgens mij geen levensvatbare beurs/festival houden.

Ik hoop net als ieder ander op een nieuwe bloeiperiode van de strips, maar dan moeten de stripliefhebbers wel aan de strips kunnen komen. Als dat om wat voor reden niet meer kan via stripspeciaalzaken, dan zullen internetwinkels of nieuwe media die rol moeten overnemen. Of er kan worden meegelift op het succes van beurzen als Facts en andere comic cons weet ik niet. Het zou natuurlijk wel mooi wezen. Er loopt daar veel 'jeugd' rond tussen de 15 en 30 jaar, maar ik heb het idee dat die daar niet komen om heel veel geld uit te geven, de beleving van het transformeren tot 1 of andere superheld d.m.v. cosplay en het zien en gezien worden is voor hen volgens mij belangrijker dan het compleet maken van een schitterende reeks als Blueberry.

 

Het vergelijken van nederlandse beurzen met zo'n brussels stripfeest is onmogelijk. 90000 bezoekers op de beurs (wel een zeer optimistische inschatting), een optocht met stripfiguren die 25000 mensen trekt, alle bekende uitgeverijen die present zijn, een (onbetrouwbaar uitziende) minister. Dan kun je zeggen dat de afstand tekenaars-nederland te groot is maar dat is natuurlijk niet waar: met TGV, vliegtuig is de afstand in luttele uren te overbruggen. In Belgie heerst gewoon een veel beter stripklimaat. Strips zijn daar vanzelfsprekend terwijl in nederland strips tot een "raar" niche product zijn verworden. Zo wordt zo'n brussels stripfeest als culturele gebeurtenis gezien die ongetwijfeld zwaar wordt gesubsidieerd.......

 

0206culfotostrip.jpg

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/02/nederlandse-strip-beleeft-schrale-jaren-1623698-a84856

Link naar reactie

De acceptatie van strips is absoluut veel groter in België. Echter sluiten daar helaas ook meer winkels de deuren dan er bij komen.

Uit mijn tijd als mede organisator van stripboekenbeurs in Zwolle komen mijn ervaringen met het halen van buitenlandse tekenaars naar Nederland. Het kan natuurlijk wel, zie ook onlangs, maar de keuze om je enkel te richten op het halen van tekenaars brengt ook nadelen met zich mee, en kost heel veel tijd.

Link naar reactie

In Belgie heerst gewoon een veel beter stripklimaat. Strips zijn daar vanzelfsprekend terwijl in Nederland strips tot een "raar" niche product zijn verworden. Zo wordt zo'n Brussels stripfeest als culturele gebeurtenis gezien die ongetwijfeld zwaar wordt gesubsidieerd.......

 

Een keer wat subsidie voor de strip is niets mis mee, zeker in vergelijking met al het geld dat aan andere cultuurvormen wordt besteed.

Link naar reactie

Om de grote namen op een beurs te krijgen is de locatie van belang. Als men er te ver voor moet reizen dan haken veel tekenaars al af. Ook is het belangrijk dat je ze wat kunt bieden, zoals een goede overnachting, een goede maaltijd etc. Geld is voor de meeste tekenaars volgens mij niet eens zo van belang. Maar voor goede faciliteiten heb je ook voldoende budget nodig en dat is iets wat er in Nederland (en vast ook België) wel eens aan ontbreekt.

Breda heeft natuurlijk een goede ligging ten opzichte van Frankrijk en België, dus daar zijn nog wel groeimogelijkheden. Maar het budget van beurzen als Rijswijk en Breda komt uit de entreegelden en de gelden van de standhouders. Dus als die er wel keer op keer staan, maar niks verkopen, dan wordt het lastig. Met enkel maar uitgevers en tekenaars kun je zonder subsidie volgens mij geen levensvatbare beurs/festival houden.

Ik hoop net als ieder ander op een nieuwe bloeiperiode van de strips, maar dan moeten de stripliefhebbers wel aan de strips kunnen komen. Als dat om wat voor reden niet meer kan via stripspeciaalzaken, dan zullen internetwinkels of nieuwe media die rol moeten overnemen. Of er kan worden meegelift op het succes van beurzen als Facts en andere comic cons weet ik niet. Het zou natuurlijk wel mooi wezen. Er loopt daar veel 'jeugd' rond tussen de 15 en 30 jaar, maar ik heb het idee dat die daar niet komen om heel veel geld uit te geven, de beleving van het transformeren tot 1 of andere superheld d.m.v. cosplay en het zien en gezien worden is voor hen volgens mij belangrijker dan het compleet maken van een schitterende reeks als Blueberry.

 

Steeds maar is het glas half leeg in plaats van half vol en worden er excuses gezocht......ga nu eens voor kansen en niet steeds voor beperkingen. Steeds hoor ik alleen maar waarom iets niet kan, nooit eens wat er beter kan/moet.....

Rijswijk en Breda samenvoegen (misschien zelfs een van de zovele comic cons erbij), budgetten samenvoegen, grote uitgeverijen interesseren (noodzakelijk), geen entree (waanzin om te betalen om bij marktkraampjes en verkoopstands te mogen), fondsen werven, sponsoren werven, betere locatie, veel betere promotie (niet alleen een flyer of advertentie in stripnerdblaadjes), betere uitstraling (niet steeds weer Ollie B Bommel edities)..............enzovoort enzovoort

Misschien ben ik weer te positief, we hebben inderdaad een veel minder stripklimaat dan Belgie..........dus kom op, dat moeten we zien te up-graden.

 

 

Weet je het zeker, Lecram?! Ik stond nl. rond die tijd te kijken bij Lafebre. Hij deed net z'n laatste dédicaces, was vervolgens klaar en stond op om te vertrekken, toen een Nederlander hem nog snel een album onder zijn neus duwde. Die hij zo ongeveer staand heeft voorzien van een dédicace. Met 'Marcel' als naam erin. Ik voelde me enigszins bezwaard, maar heb daarna alsnog mijn album uit de tas gehaald en die heeft ie ook nog gedaan  :e005:

 

Dat was ik dan toch, ik dacht dat ik de laatste was, omdat hij inderdaad wegliep.............dus nog een reper gezien (volgende keer even voorstellen...hahaha

Link naar reactie

............................................

geen entree (waanzin om te betalen om bij marktkraampjes en verkoopstands te mogen), fondsen werven, sponsoren werven, betere locatie, veel betere promotie (niet alleen een flyer of advertentie in stripnerdblaadjes), betere uitstraling (niet steeds weer Ollie B Bommel edities)..............enzovoort enzovoort

 

Wat je beschrijft is de beurs van Kampen, maar dan veel en veel groter. 

Link naar reactie

Steeds maar is het glas half leeg in plaats van half vol en worden er excuses gezocht......ga nu eens voor kansen en niet steeds voor beperkingen. Steeds hoor ik alleen maar waarom iets niet kan, nooit eens wat er beter kan/moet.....

Rijswijk en Breda samenvoegen (misschien zelfs een van de zovele comic cons erbij), budgetten samenvoegen, grote uitgeverijen interesseren (noodzakelijk), geen entree (waanzin om te betalen om bij marktkraampjes en verkoopstands te mogen), fondsen werven, sponsoren werven, betere locatie, veel betere promotie (niet alleen een flyer of advertentie in stripnerdblaadjes), betere uitstraling (niet steeds weer Ollie B Bommel edities)..............enzovoort enzovoort

Misschien ben ik weer te positief, we hebben inderdaad een veel minder stripklimaat dan Belgie..........dus kom op, dat moeten we zien te up-graden.

 

 

Bijna eng.... Ik ben het eens met mijn gabber....

 

 

 

Dat was ik dan toch, ik dacht dat ik de laatste was, omdat hij inderdaad wegliep.............dus nog een reper gezien (volgende keer even voorstellen...hahaha

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...