Ga naar inhoud

Leest Jouw Kroost Strips?


Aerogi

Recommended Posts

raar mocht dit topic nog niet bestaan, maar kon er via de search niet meteen iets over vinden.

 

gewoon uit curieuziteit, lezen jouw kinderen strips? Mogen ze ze überhaupt lezen uit je verzameling?

 

Heb 2 dochters, 10j en 12j. De oudste leest enkel Smurfen, omdat ze gewoon alles verzamelt van de Smurfen. Maar zelfs dat is niet echt fanatiek. Heb al paar keer geprobeerd met een goeie Sus en Wis, gag reeksen etc maar geen interesse. Behalve Kuiken.

 

De jongste beetje van hetzelfde, behalve dat ze een paar weken terug mijn Urbanusstrips heeft ontdekt. Ze verslindt ze (bijna letterlijk), en heb al een paar keer moeten tussenkomen dat ze ze toch een beetje 'voorzichtig' moet lezen... Maar ze is zeer vatbaar voor de soms ietsiepietsie aangebrande humor :D Ik was gestopt rond nummer 150 dacht ik, tis nu aan haar om de reeks te vervolledigen. Ze heeft er in die twee weken al een stuk of 60 gelezen. Maar de niet ingekleurde wil ze niet aan beginnen... :)

 

 

 

Link naar reactie

Allebei zijn mijn kinderen begonnen bij Stoppeltje en vervolgens via Jommeke naar andere strips. Het meest lezen ze hun GSM....

 

Dochter 14 jaar : leest meer boeken, maar vaste strips zijn Kiekeboe, Mooie Navels, Tamara, FC De Kampioenen, Sam, Jerome J Jerome Bloks, De sleutel van het mysterie... weinig avontuurlijk in nieuwe reeksen

Zoon 11 jaar: Op de Loser-boeken na, leest hij alleen maar strips: alles maar dan ook alles van Strip2000, bijna alles van Standaard ( FC De Kampioenen, Jump, Sus&Wis, Urbanus, Kiekeboe,... ), Voetbalgek, Superheldencomics, Alleen, Esteban,...

 

Mijn grote frustratie is dat ik geen van beiden krijg naar de Dupuis-reeksen ( Cauvin,... ) of naar een Thorgal of XIII

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Mijn jongste zoon (5) kan nog niet lezen, maar ik moet wel regelmatig iets uit een boek voorlezen.

 

Mijn oudste (8) 'leest' sinds vorig jaar strip. Als er teveel tekst in staat heeft hij het geduld niet om verder te lezen en slaat hij stukken over. Deze zomervakantie is hij ze echter voor de eerste keer volledig aan het lezen. Voorlopig is hij vooral fan van de Blauwbloezen. Lucky Luke, een oude GI JOE comic van JP, Mignons, Game Over, een Rode Ridder of Sus en Wis neemt hij ook al wel eens vast. Hij is echter nogal een geschiedenisfan. Hij leest vaak liever informatieve kinderboeken over allerlei geschiedenisonderwerpen (genre ooggetuigen of De Geillustreerde Griekse Sagen).

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Mijn kinderen lezen strips, en vrij fanatiek. Ze halen uit de bib alles wat ze willen, en uit mijn kasten vissen ze S&W, blauwbloezen, Asterix , Rob & Kwab en Lucky Luke. Ik heb tot nu toe de microbe succesvol doorgegeven.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Onze oudste heb ik in het begin van het tweede studiejaar aan de strips gekregen met Mieleke Melleke Mol. Sinds afgelopen schooljaar (derde studiejaar) heeft hij de microbe te pakken. Ik heb een stuk van mijn collectie (Urbanus, de kleine robbe, Asterix en mijn gag strips) naar zijn kamer verhuist. Die vindt hij allen super! Hij koopt zelf vooral FC De Kampioenen, Vertonghen en Co, Urbanus en Jump.

 

Elke week gaat hij naar de bib en neemt hij een serieuze stapel mee. Daar zit van alles tussen: lucky luke, Cédric, titeuf, ...

Ik koop hem regelmatig iets mee: insecten, diepzee, esteban, dokus, ...

Voor Hilda was het nog iets te vroeg. De blauwbloezen begint precies te komen. Van de grootouders kreeg hij sus & wis (via het laatste nieuws), maar hij heeft wat van mij weg: dat zegt hem niet veel, net zoals kiekeboe.

 

Hij heeft eens achter mijn rug Amoras uit de kast gehaald en door elkaar zitten lezen, maar gezien ik dat al niet echt verstond ... Hij heeft er toch niets over gezegd, wat hij normaal wel doet.

Link naar reactie

Die tekenstijl van die Urbanus strips..ieder zijn smaak..maar ik kan er niet aan wennen. Alsof mijn neefje van 8 ze heeft getekend.

Pffft! Zo doorzichtig! Jij probeert wraak te nemen omdat ik jouw pittig geprijsde boeken van 'The Walking Dead' uiteindelijk toch niet gekocht heb!!! Had je  de prijs gevraagd die je nu plots vraagt, dan had ik ze meteen genomen. Maar toen was dat onbespreekbaar. Je moest 400 euro hebben en daar ging geen cent af. Wel een beetje kinderachtig om nu plots over mijn stripreeks  Urbanus te beginnen. (170 fantastische delen in de handel :e005: :e005: :e005: )

Voor alle duidelijkheid: ik hoef jouw Walking Dead boeken nog niet, ik wil er een goed gevoel aan overhouden als ik ergens iets koop. Dat is voor mij het voornaamste.

Link naar reactie

M'n kinderen hebben elk een kleine eigen verzameling, m'n zoon heeft die opgebouwd met de Robbedoes-club aangevuld met Langfeust en drakenstrips, m'n dochter leest momenteel Kid Paddle, Dokus de leerling, Kiekeboe, Jommeke en Suske en Wiske. Ik heb Nero en Urbanus geprobeerd aan te raden maar zonder succes. Haar favoriete reeks is Margo en Oscar Pluis maar je kunt niet blijven dezelfde strips lezen dus hebben die grote reeksen uiteindelijk een streepje voor.
 

1.jpg

Link naar reactie

Pffft! Zo doorzichtig! Jij probeert wraak te nemen omdat ik jouw pittig geprijsde boeken van 'The Walking Dead' uiteindelijk toch niet gekocht heb!!! Had je  de prijs gevraagd die je nu plots vraagt, dan had ik ze meteen genomen. Maar toen was dat onbespreekbaar. Je moest 400 euro hebben en daar ging geen cent af. Wel een beetje kinderachtig om nu plots over mijn stripreeks  Urbanus te beginnen. (170 fantastische delen in de handel :e005: :e005: :e005: )

Voor alle duidelijkheid: ik hoef jouw Walking Dead boeken nog niet, ik wil er een goed gevoel aan overhouden als ik ergens iets koop. Dat is voor mij het voornaamste.

 

Maar ... als je veel te veel betaalt, is dat toch een werk van barmhartigheid?

Link naar reactie

Maar ... als je veel te veel betaalt, is dat toch een werk van barmhartigheid?

Zegt de man die in een vroegere mail zei dat hij in de toekomst zijn Urbanussen in de tweedehandsbakken ging zoeken! :e005: :e005:

Maar nu hou ik op , want we hebben het hier inderdaad over iets anders.

 

Mijn zoon las, toen hij nog leefde, vooral Biebel. De strips van één strookje vond hij geweldig. Ik heb hem ook eens aan iets van Tezuka gezet en hij vond het leuk, maar heeft het boek uiteindelijk toch aan de kant gelegd.

Link naar reactie

Zegt de man die in een vroegere mail zei dat hij in de toekomst zijn Urbanussen in de tweedehandsbakken ging zoeken! :e005: :e005:

 

Volgens mij verwar je me met iemand anders.

 

Ik was iedereen lekker voor: ik bladerde al gefascineerd door Sus&Wis toen ik vijf jaar oud was en geen letter kon lezen. Ik bedacht dan maar mijn eigen dialogen.

Toen ik eindelijk kon lezen, bleken de echte beter dan de mijne. :e008:

Link naar reactie

Dochter 14 jaar : leest meer boeken, maar vaste strips zijn Kiekeboe, Mooie Navels, Tamara, FC De Kampioenen, Sam, Jerome J Jerome Bloks, De sleutel van het mysterie... weinig avontuurlijk in nieuwe reeksen

 

Mijn grote frustratie is dat ik geen van beiden krijg naar de Dupuis-reeksen ( Cauvin,... )

 

Ik herken je verzuchting, maar... Mooie Navels, Tamara, Jerome J Jerome Bloks, De sleutel van het mysterie zijn toch Dupuis-reeksen?

Link naar reactie

Ik herken je verzuchting, maar... Mooie Navels, Tamara, Jerome J Jerome Bloks, De sleutel van het mysterie zijn toch Dupuis-reeksen?

 

Ja dat klopt,... maar Sammy, Blauwbloezen, Natasja, Robbedoes, Minimensjes, Beverpatrouille, Smurfen, Mazdabende... worden enkel gelezen als ik ze meeneem op vakantie en er is anders niets meer te lezen. 

 

Oh ja, Cedric en Game Over worden wel spontaan gelezen

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik kan niet spreken voor eigen kroost, maar wel voor de zes kinderen van mijn twee zussen met wie ik allen een heel goede band heb. Twee neefjes en een nichtje logeerden afgelopen weekend nog bij me. Bij het slapengaan mochten ze nog een strip lezen. De oudste (9) kon ik geen Urbanus geven want elk album dat ik van die reeks toonde, had hij al gelezen. De middelste (7) koos voor een F.C. De Kampioenen met Markske als superheld (hij is nogal into superheldenreeksen op tv) en de jongste (5) gooide een album van De Kampioenen naar me, gefrustreerd omdat ze nog niet kan lezen.

 

Over het algemeen houden die zes kinderen (5-12 jaar) ook nog van bekendere reeksen als F.C. De Kampioenen, Jommeke en De Smurfen. Een reeks die ze helemaal niet cool vinden (en dat mag een probleem voor die reeks genoemd worden), is Suske en Wiske. Een nichtje vindt de spin-off Junior Suske en Wiske ronduit kinderachtig. Ze is amper zes! Voor een aan games en zijn tablet verslaafd neefje koop ik Game Over dat hij helemaal geweldig vindt en waarvoor hij zijn games zelfs site presto aan de kant gooit. De reeks is weldra compleet, ik kan dan overstappen op Kid Paddle of Cédric. Biebel vindt hij te veel tekst. Zijn broertje leest dan weer graag Skylanders, maar hij begrijpt niet alle woorden.

 

Dankzij hun nonkel zullen ze nog wel meer reeksen ontdekken. Van voor de hand liggende reeksen als De Kiekeboes tot goeie meisjesreeksen die het onderscheid maken en die tot hun wereldje behoren. Het gaat er niet om dat kinderen wel of niet willen lezen, wel dat ze te weten moeten komen dat zoiets ook bestaat naast al wat er al voor verstrooiing beschikbaar is.

 

Een paar weken geleden glipten de twee jongste nichtjes (5 en 6) mijn kamers in het ouderlijke huis binnen waar nog duizenden strips van me staan. Dat was alsof ze in een snoepjeswinkel stonden en niet wisten waar ze eerst moesten kijken om keuzes te maken. Maar ze maakten telkens de verkeerde keuze. Dat leverde de volgende uitspraken op:

Fien: "Oooh, dat ziet er leuk uit!" (bij Waarom Pierre Dood Moest, een album over pedofilie)
Ik: "Ja, maar dat gaat over een kindje tegen wie iemand stout doet, dat moet je niet lezen."
Fien: "Maar het gaat toch over kindjes?"
...
Fien: "Oooh, ik ken dit sprookje!" (bij De Rattenvanger van Hamelen, een zeer realistische versie van de strip met horrorelementen zonder happy end)
Ik: "Ja, maar dat is ook niet voor kindjes."
...
Fien: "Wat is dit? Crossed?" (bij een exemplaar van de extreem expliciete comicserie over zombies)
Ik: "Euh, laat dat maar liggen."
Dat had natuurlijk een averechts effect. Fien en Hanne doorbladerden het boekje. Ze renden rap een paar meter verder. "Iiieeeuw!"

Ze hebben er vooralsnog geen trauma aan overgehouden. Maar nu ze weten dar er daar verboden vruchten liggen, zou ik de deuren beter gesloten houden.

Link naar reactie

Suske en Wiske doen het wél nog heel goed bij ons, maar vreemd genoeg alleen én echt alleen de Van Gucht/Morjeua-albums. Deze worden door broer én zus wel frequent herlezen, de andere 100 albums laten ze onaangeroerd staan. 

 

Sus&Wis begint pas aan 10 jaar. 

 

@Kontiki: een superuitstap is naar het Sus&Wismuseum in Kalmthout. Is echt ideaal voor kinderen tussen 8/9-11/12 !   Wel vooraf reserveren want het is een volledig doe-museum waar je met 4 opdrachtjes moet vervullen in verschillende kamers. Was vorig jaar onverwachts een absolute meevaller. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

@Kontiki: een superuitstap is naar het Sus&Wismuseum in Kalmthout. Is echt ideaal voor kinderen tussen 8/9-11/12 !   Wel vooraf reserveren want het is een volledig doe-museum waar je met 4 opdrachtjes moet vervullen in verschillende kamers. Was vorig jaar onverwachts een absolute meevaller. 

 

 

Bedankt voor de tip! Ik neem hen nu al mee naar van alles en nog wat voor hopelijk onvergetelijke uitstappen. Afgelopen weekend in Bellewaerde voor het Jommekesweekend en na een halfjaar spreken ze nu nog altijd over een worstelwedstrijd waar ik de twee neefjes mee naartoe nam. Ook FACTS is een treffer voor hen. En ik ben benieuwd wat het themapark in het station van Antwerpen zal geven.

Link naar reactie

...

Fien: "Wat is dit? Crossed?" (bij een exemplaar van de extreem expliciete comicserie over zombies)

Ik: "Euh, laat dat maar liggen."

Dat had natuurlijk een averechts effect. Fien en Hanne doorbladerden het boekje. Ze renden rap een paar meter verder. "Iiieeeuw!"

Ze hebben er vooralsnog geen trauma aan overgehouden. Maar nu ze weten dar er daar verboden vruchten liggen, zou ik de deuren beter gesloten houden.

 

ha ha deed me denken toen ik twee weekends geleden in onzen hof de reeks Miss October aan het lezen was. Roepen ze keiluid voor de hele buurt "mama mama papa is strips aan het lezen met blote madammen"...

Link naar reactie

Mijn zoon Casper van tien heeft alle Jommekes verzameld en al allemaal gelezen. Hij heeft ook alle delen van 'Angry Birds' en 'Rabbids'. Nu is hij verzot op 'Urbanus'. Met zijn manco-lijstje gaat hij met ons mee naar rommelmarkten, SSZ... om zijn reeks aan te vullen. Deze week ook alle 'Roboboys' verorberd. Ook al enkele 'Suske en Wiskes' gelezen maar de vonk voor deze klassieker springt niet echt over, moet ik toegeven.
​Bij mijn dochter van twaalf staan al heel wat meer reeksen in haar boekenkast: 'Mooie Navels', 'Claire', 'Sisters', 'Girlz', 'Dance Academy', 'Kathy's Kat', 'Miauw' en 'Celestine en de paarden', 'Tamara'...

Idd, typische jonge meiden-reeksen maar toch al een mooie verzameling.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Suske en Wiske doen het wél nog heel goed bij ons, maar vreemd genoeg alleen én echt alleen de Van Gucht/Morjeau-albums. 

 

Onze oudste leest ook liever de nieuwere verhalen, alhoewel hij er af en toe ook eens eentje uit de oudere neemt. Maar inderdaad, het nieuwe jonge publiek leest liever de verhalen van het laatste team.

Link naar reactie

Toen mijn dochter bijna 13 was heb ik haar enkele 'serieuzere' strips laten lezen. Het gros vond ze dikke zever zoals de Chninkel, maar 'Een paar dagen samen' vond ze enorm mooi. 

 

VV_PaarDagenSamen.jpg

 

Oh ja, de zoon leest ook dolgraag Rik Ringers. Ik denk dat 'm klaar is voor Soda, maar die neem ik toch echt niet mee op vakantie. Ga wel de eerste deeltjes van de Humo-versie van XIII meenemen. Die mogen toch kapot gelezen worden. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Onze oudste zoon is 2,5 en is al enkele maanden fan van Stoppeltje / Petit Poilu. Ik had vroeger al eens het eerste deel gekocht en daar is hij helemaal aan verknocht geraakt. In het Frans (is relatief want een tekstloze strip) kocht ik nadien nog een vijftal boekjes. Voorlopig heeft hij hiermee voldoende afwisseling, maar ik moet toegeven dat het kriebelt om er nog wat binnen te halen  :e002:

 

De jongste zoon is drie maanden en kwijlt voorlopig alleen maar op strips.

Link naar reactie

Onze oudste zoon is 2,5 en is al enkele maanden fan van Stoppeltje / Petit Poilu. Ik had vroeger al eens het eerste deel gekocht en daar is hij helemaal aan verknocht geraakt. In het Frans (is relatief want een tekstloze strip) kocht ik nadien nog een vijftal boekjes. Voorlopig heeft hij hiermee voldoende afwisseling, maar ik moet toegeven dat het kriebelt om er nog wat binnen te halen  :e002:

 

De jongste zoon is drie maanden en kwijlt voorlopig alleen maar op strips.

 

Héééééél herkenbaar http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=96 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De oudste is zestien en leest vooral wat voorhande is. Wanneer ik een strip ergens laat liggen zal hij die wel oppakken..., tja, zestien. Hij heeft wel zelf een flinke collectie strips overgehouden uit zijn wat jongere jaren, vooral Kuifjes en Asterix maar ook wel wat onbekender werk. Omdat hij gek is van mythologie leest hij wel bijvoorbeeld Atalante zodra een nieuw deel verschijnt. Verder is hij vooral bezig met  telefoonstaren en gamen op zijn pc.

 

Ik moet hier dan maar bekennen dat ikzelf in die jaren ook niet erg met strips bezig was...

 

De jongste is negen en hij koopt regelmatig strips van zijn zakgeld, van tweedehands Donald Ducks op een markt tot nieuwe albums in een SSZ. Zijn laatste aankopen zijn geloof ik Amulet, Star Wars, losse comics en Legendariërs. Hij is gek van Peanuts, de eerste Silvesterbundel heeft hij al zo'n vijf keer van voor naar achter uitgelezen.

Link naar reactie

In de collectie van mijn zoon (9): Heel veel Sus & Wis (enkel in kleur, zwart/wit daar begint hij niet aan), de volledige reeks Jump, heel wat Kampioenen, voetbalgagstrips, Plankgas en Plastronneke, Mieleke Melleke Mol, Mooie Navels, ...

Sinds kort heeft hij Kiekeboe ontdekt en heeft hij op een paar weken zeker 80-90 strips verslonden.

Hij mag ook mijn strips lezen (als het onderwerp kindvriendelijk is :e005: )

Link naar reactie

Helaas. Mijn zoon, nu volwassen, las als kind wel De Smurfen, Suske en Wiske, Rode Ridder en nog wat andere, naar al jaren helemaal niet meer. Game-pc en smartphone zijn het! Mijn dochter las/leest alleen boeken en geeft helemaal niets om strips.

Wat moet ik nou later doen met mijn kasten vol prachtige strips...? :e001: Hoe vreselijk is dit alles!

Link naar reactie

Helaas. Mijn zoon, nu volwassen, las als kind wel De Smurfen, Suske en Wiske, Rode Ridder en nog wat andere, naar al jaren helemaal niet meer. Game-pc en smartphone zijn het! Mijn dochter las/leest alleen boeken en geeft helemaal niets om strips.

Wat moet ik nou later doen met mijn kasten vol prachtige strips...? :e001: Hoe vreselijk is dit alles!

 

Heb het zelfde probleem :e001: Misschien dat de kleinkinderen met het virus besmet kunnen worden???

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...