Ga naar inhoud

Grote Scanner


floris

Recommended Posts

Hallo.

Ik werk al sinds geruime tijd aan een grafische roman (ook wel strip of beeldekes gazet genoemd), en voor het eerst doe ik de inkleuring met verf.

Aangezien ik erg groot werk, en mijn A3 scanner na 15 jaar de geest gegeven heeft, moet ik het laten scannen.

De eerste pagina's heb ik bij het Centrum van het beeldverhaal laten scannen.

Zij hebben een fantastische scanner en het resultaat was erg goed.

Maar blijkbaar mogen ze nu geen werk van striptekenaars meer scannen omdat ze daarmee aan concurrentievervalsing doen ofzo.

Ze mogen enkel zaken scannen om te archiveren.

Soit, ik ben dan naar een professioneel copycenter bij me in de buurt gegaan. Zij hebben een rolscanner die normaliter gebruikt wordt voor het scannen van bronmateriaal voor "ugly Belgian houses".

Het resultaat is redelijk bedroevend, Heel zwaar contrast, onscherpe delen, dunne witte lijnen in beeld... etc...

Hierbij een voorbeeldje van het verschil tussen beide scanners (extreme close-up):

http://mrfart.be/scan.jpg

 

Weet iemand hier een drukkerij/copycenter etc... die een goeie grote flatbed scanner hebben en voor een schappelijk prijs strippagina's willen scannen?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Hallo.

Ik werk al sinds geruime tijd aan een grafische roman (ook wel strip of beeldekes gazet genoemd), en voor het eerst doe ik de inkleuring met verf.

Aangezien ik erg groot werk, en mijn A3 scanner na 15 jaar de geest gegeven heeft, moet ik het laten scannen.

De eerste pagina's heb ik bij het Centrum van het beeldverhaal laten scannen.

Zij hebben een fantastische scanner en het resultaat was erg goed.

Maar blijkbaar mogen ze nu geen werk van striptekenaars meer scannen omdat ze daarmee aan concurrentievervalsing doen ofzo.

Ze mogen enkel zaken scannen om te archiveren.

Soit, ik ben dan naar een professioneel copycenter bij me in de buurt gegaan. Zij hebben een rolscanner die normaliter gebruikt wordt voor het scannen van bronmateriaal voor "ugly Belgian houses".

Het resultaat is redelijk bedroevend, Heel zwaar contrast, onscherpe delen, dunne witte lijnen in beeld... etc...

Hierbij een voorbeeldje van het verschil tussen beide scanners (extreme close-up):

http://mrfart.be/scan.jpg

 

Weet iemand hier een drukkerij/copycenter etc... die een goeie grote flatbed scanner hebben en voor een schappelijk prijs strippagina's willen scannen?

 

Alvast bedankt.

 

Het BCB is overheidseigendom. Belastinggeld zit daarin om personeel te betalen, aankoop strips, onderhoud gebouw, aankoop originelen, computers en dus ook scanners....

 

En dan mag je als belastingbetaler en producerend striptekenaar dan geen gebruik maken van die scanner...

 

 

Of zie ik dat verkeerd...

Link naar reactie

Het BCB is overheidseigendom. Belastinggeld zit daarin om personeel te betalen, aankoop strips, onderhoud gebouw, aankoop originelen, computers en dus ook scanners....

 

En dan mag je als belastingbetaler en producerend striptekenaar dan geen gebruik maken van die scanner...

 

 

Of zie ik dat verkeerd...

Tja, ik wil best begrijpen dat als er nu veel bedrijven waren die strippagina's scannen, dat die dat als een ondermijning van hun zaak zouden zien.

Maar gezien het zo moeilijk is een A3+ scanner te vinden vraag ik me af wie ze beconcurreren.

 

Men is ook maar net met dat beleid begonnen, waardoor ik met een hoop pagina's zit die bij hun gescand zijn. Die moeten sowieso opnieuw want er zal toch altijd heel wat verschil zitten tussen scanners.

 

Bonte, ik had vroeger een heel dure scanner, maar zoals ik al zei, die is 15 jaar oud en er scheelt heel wat mee. Vaak werkt hij zelf helemaal niet meer.

En dan nog, dat is een A3 scanner, BCB heeft een veel grotere scanner, wat leuk is want veel van mijn pagina's zijn groter dan A3, en pagina's achteraf in elkaar puzzelen met photoshop is ook niet altijd leuk.

 

Drukkerijen etc... die een grotere scanner hebben, gaan meestal voor zo'n rolscanner, wat echt niet gemaakt is voor strips.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Het BCB is overheidseigendom. Belastinggeld zit daarin om personeel te betalen, aankoop strips, onderhoud gebouw, aankoop originelen, computers en dus ook scanners....

 

En dan mag je als belastingbetaler en producerend striptekenaar dan geen gebruik maken van die scanner...

 

 

Of zie ik dat verkeerd...

 

Ja, dat zie je verkeerd. Het BCB is een privé VZW. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik heb prijs gevraagd aan een bedrijf die een scanner van gelijkaardige kwaliteit hebben.

Ze vroegen 21 euro per pagina. Voor een strip van 180+ pagina's is dat euh... Mja

Gelukkig heeft iemand op het atelier van de geslepen potloden binnenkort een A3-scanner ter beschikking en we zullen eens zien of die betere kwaliteit kan leveren.

Link naar reactie

Floris ik werk zelf met een A4-scannertje van Canon, de geleverde kwaliteit is zeer sterk (je kan zelf instellen, mijn uitvoerresolutie is 600x600 dpi). Ze hebben A3-scanners in hun ImageFormula A3-gamma, maar ze hebben ook nog grotere scanners.

De flatbed scanner unit 201heeft een optische resolutie van 600x600 dpi , afmeting A3 (prijskaartje een kleine 900 euro ...). 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...