Ga naar inhoud

Toekomst Strip Turnhout Onzeker


Gast Kontiki

Recommended Posts

Dat er subsidie beschikbaar is is al een luxe in vergelijking met de meeste Nederlandse stripboekenbeurzen. Haarlem krijgt subsidie en volgens mij doet de gemeente Breda ook wel iets voor het stripfestival aldaar, maar voor de meeste andere beurzen is er niet zo veel overheidsgeld beschikbaar.

 

Met de nodige vrijwilligers en een goed plan van aanpak en (een betaald) iemand met veel ingangen in de stripwereld die de boel kan managen moet er met beperkte middelen toch veel mogelijk zijn. Vele handen maken licht werk!

 

Een papieren stripgids is in deze tijden van digitale media wat minder noodzakelijk/belangrijk, dus daar valt nog wel wat op te besparen. Ook de PR van zo'n beurs hoeft niet met veel geld te worden gedaan. Met wat ludieke acties en slim geplande media offensieven zijn daar wel mogelijkheden voor.

Link naar reactie

Hoeveel subsidie krijgt (of moet ik zeggen kreeg) Turnhout ?

In 2014 was dat 217.000€

http://fondsvoordeletteren.be/nl/content/652/toekenningen-literaire-organisaties-2014.html

 

in 2016 is dit verminderd naar 150.000€

http://www.fondsvoordeletteren.be/content/767

 

 

Niet als het gaat om de hoeveelheid subsidiegeld gaat die erin wordt gestopt. Alleen is dat er jammer genoeg niet aan af te zien.

De laatste keer waren er nochtans wel schitterende tentoonstellingen van Laurent Durieux en Cromheecke. (alle eerdere tentoonstellingen waren er trouwens steeds van hoge kwaliteit). Maar ja, die kosten ook een bom geld.

Link naar reactie

Moet je een full-time medewerker hebben om elke twee jaar een beurs te organiseren?

Het festival is een onderdeel van Stripgids. En die doen veel meer (ik kopieer eventjes van hun website: "de werking van Stripgids concentreert zich rond het tijdschrift, het evenement rond de Bronzen Adhemar / Vlaamse Cultuurprijs voor de Strip en het documentatiecentrum, maar de organisatie heeft al talrijke andere activiteiten opgezet voor de promotie van de Vlaamse strip en zal dat in de toekomst zeker blijven doen. Op deze pagina vind je meer informatie over alle andere activiteiten van de organisatie: de Willy Vandersteenprijs, de publicaties, strips & onderwijs, …"). Het artikel is te beperkt om te weten of het enkel over minder of geen subsidies voor het festival of de gehele werking gaat.

Link naar reactie

Probeer voor de aardigheid eens een afspraak te maken met het documentatiecentrum. Ik wens je veel succes...!

Het is geen geheim dat de huidige leiding zich het liefst concentreert op het maken van een degelijk striptijdschrift en de rest als een noodzakelijk kwaad ziet.

Daarbij komt nog dat de Vlaamse Cultuurprijs in het vervolg nog maar om de drie jaar uitgereikt zal worden en de koppeling beurs/prijs niet meer vol te houden is.

Er is serieus gesnoeid in de culturele budgetten en je hebt natuurlijk centen nodig om een degelijke beurs te organiseren. Toch vraag ik me in dit geval af of het gebrek aan financiën de hoofdreden is om de handdoek in de ring te gooien...

Link naar reactie

Het festival is een onderdeel van Stripgids. En die doen veel meer (ik kopieer eventjes van hun website: "de werking van Stripgids concentreert zich rond het tijdschrift, het evenement rond de Bronzen Adhemar / Vlaamse Cultuurprijs voor de Strip en het documentatiecentrum, maar de organisatie heeft al talrijke andere activiteiten opgezet voor de promotie van de Vlaamse strip en zal dat in de toekomst zeker blijven doen. Op deze pagina vind je meer informatie over alle andere activiteiten van de organisatie: de Willy Vandersteenprijs, de publicaties, strips & onderwijs, …"). Het artikel is te beperkt om te weten of het enkel over minder of geen subsidies voor het festival of de gehele werking gaat.

Het Stripgids tijdschrift wordt toch betaald door de provincie Antwerpen? Oorspronkelijk bedoeld voor gratis verdeling in Antwerpse bibliotheken.

 

Ingewikkeld allemaal. :(

Link naar reactie

Er is serieus gesnoeid in de culturele budgetten en je hebt natuurlijk centen nodig om een degelijke beurs te organiseren.

 

Dat vraag ik me af. Hoofdingrediënten zijn volgens mij enthousiasme en energie.

 

Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld er in het stripfestival van Turnhout wordt gestoken vergeleken met festivals als Breda en Valkenswaard. 

Link naar reactie

Dat waag ik te betwijfelen. Breda is geconcentreerd in 1 gebouw al was er volgens mij bij eerdere edities nog een samenwerking met een ander stripfestival (kunststripbeurs). Qua opzet en breedte is Turnhout toch wel groter met tentoonstellingen e.d. op meerdere locaties in Turnhout.

Breda lijkt me wel wat beter georganiseerd en draait volgens mij op een veel kleiner budget.

Link naar reactie

Ik ben de laatste drie keer in Turnhout geweest, maar ik vond het gebouw dramatisch, twee edities geleden stonden we in gangen met open plafonds in de stervende kou, bijna geen tekenaars, geen bijzondere stands en vrij weinig publiek, best amateuristisch eigenlijk, volgens mij ook geen catering, maar misschien zijn er inderdaad wat exposities in het gemeentehuis of zo....maar in mijn optiek is Breda veel groter en drukker bezocht.

Link naar reactie

Tien, vijftien jaar geleden was Turnhout the place to be, maar nu is het al jaren geleden dat ik er nog naartoe geweest ben. Het parkeerbeleid in Turnhout moedigt dat ook niet aan, met als gevolg dat ook het stadscentrum verloedert en er een weekendje van maken niet evident is. Vorig jaar de eerste keer naar Veldhoven geweest, en jongens, wat een verschil. Zeker leuk is dat we verbleven in hetzelfde hotel als waar de beurs plaatsvindt, zodat je tussendoor even naar je kamer kan om de buit te dumpen.

Link naar reactie

Locatie, budget, het zal wel maar volgens mij vergeten we ook het beleid van de organisatie. Ik heb het zien verschuiven van een stripfestival naar een kunst en grafische oriëntatie.

Ook Haarlem is daarom steeds minder interessant. Daar word men nog gered door het gezellige buitengebeuren en het goede weer.

Link naar reactie

Ik ben de laatste drie keer in Turnhout geweest, maar ik vond het gebouw dramatisch, twee edities geleden stonden we in gangen met open plafonds in de stervende kou, bijna geen tekenaars, geen bijzondere stands en vrij weinig publiek, best amateuristisch eigenlijk, volgens mij ook geen catering, maar misschien zijn er inderdaad wat exposities in het gemeentehuis of zo....maar in mijn optiek is Breda veel groter en drukker bezocht.

 

Ik heb dezelfde ervaring, een soort onderaards gangenstelsel, half gesloopte muren, een bouwval. Weinig tekenaars, knullige organisatie en dan nog voor ruim 2 ton.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Moet je een full-time medewerker hebben om elke twee jaar een beurs te organiseren?

Da's jobcreatie. Daar pakken de gulle subsidiedonateurs heel graag mee uit. "Zie eens wat voor positieve effecten dat geeft als we zo een beetje met anderen hun belastinggeld kunnen rondstrooien...wij creëren werk."

 

Yeah right...

 

 

 

Link naar reactie

Ik blijf even volhouden. Er zijn jarenlang succesvolle events geweest in de oude bibliotheek. Die werd uiteindelijk verbouwd en ook toen was er belangstelling door de tekenaars (Hub!).

Pas toen het roer omging qua tijdstip en minder stripgericht trad het verval in.

Link naar reactie

Het was gewoon een interessant festival ondanks de achteraf zaal en de versnippering. Ik wil maar zeggen het ligt niet aan de locatie (natuurlijk wel een facet) maar bij goede namen loopt het vanzelf beter.

Link naar reactie

Ik blijf even volhouden. Er zijn jarenlang succesvolle events geweest in de oude bibliotheek. Die werd uiteindelijk verbouwd en ook toen was er belangstelling door de tekenaars (Hub!).

Pas toen het roer omging qua tijdstip en minder stripgericht trad het verval in.

 

Ik ben bij de editie van Hub geweest, geen idee wanneer dat was (ik meen ook Heuvel, Ducaju en van Oppen toen te hebben gezien), toen waren er een soort van twee tenten/gebouwen apart......maar even eerlijk, dat was een heel matige editie.....ik heb geloof ik drie keer kunnen aanschuiven bij Hub (had zelfs meer gekund), zo weinig bezoekers waren er toen en zo weinig andere interessante zaken. Bosschaert, Broeders, Dupre etc. komen op vele andere beurzen, dat zijn geen bijzonderheden. Gezien de subsidie heeeeel matig.

 

De laatste editie (met Achde en die B&M tekenaar meen ik) ging nog wel, maar niet echt bijzonder.

De editie met die vreselijke kou (ik meen met Swolfs die heel laat aankwam) was dramatisch slecht, iedereen met winterjassen aan....hahaha....dat kan toch niet.

 

In de oudheid heb ik ook nog wel eens een editie bezocht met Vance....waar ik nu heel blij mee ben....maar ook destijds was het al een raar gebouw en weinig bijzonders.

 

Maar goed, het ligt er maar aan met welk festival je het vergelijkt denk ik...... destijds had je nog het turfschip Breda.

Link naar reactie

 

 

Maar goed, het ligt er maar aan met welk festival je het vergelijkt denk ik...... destijds had je nog het turfschip Breda.

 

Haha...opa vertelt...

 

Was dat turfschip echt zo veel beter qua locatie dan het huidige chassé theater? En dan wel afgezien van de namen die toen kwamen en de aantallen bezoekers...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Haha...opa vertelt...

 

Was dat turfschip echt zo veel beter qua locatie dan het huidige chassé theater? En dan wel afgezien van de namen die toen kwamen en de aantallen bezoekers...

 

Nee natuurlijk niet, het was een vreemd gebouw (te klein, dus met weinig ruimte tussen de stands (vooral op de ruilbeurs) en ook bijgeplaatste tenten in mijn herinnering, parkeren was ook moeizaam (op het laatst met die kermis er voor), maar ..............wel alle grote uitgevers, stripbladen, gratis hebbedingetjes, vele vele grote stripnamen (Giraud, Graton, Will, Reding, Tibet, Rosinski, Franz, Sokal, De Moor, Franquin, Chaland, Leloup, Lawrence, Schuiten/Peeters, Merho en vele vele anderen) en er was nog geen internet....dus ook de vele standhouders waren interessant. Tekenaars natuurlijk vooral te danken aan aanwezigheid uitgeverijen.

Het was gewoon veel, dus niet alles concentreerde zich. Er waren ook minder stripfestivals in die tijd, zelf ging ik alleen hier heen (later soms nog wel eens Valkenswaard en Dordrecht).

Voeg nu Breda en stripdagen Rijswijk bij elkaar.....dan is er misschien ook meer mogelijk.

 

Je moet gewoon vroeg beginnen met je hobby........dan kan je nog jeugdig zwijmelen over oude tijden....hahaha....zonder kleinkinderen in de luiers.....  

Link naar reactie

Het gebouw is niet het probleem. Ik vind zo'n doolhof zelfs heel leuk. Maar je moet natuurlijk wél een deftig plannetje + signeeruren en bewegwijzering voorzien. Het jaar met Hub en Boudoin had ik bijna gemist dat er nog ergens anders een zaal was (met Hub etc. dus).

Alleen al de ticketjesverkoop voor dédi's is dramatisch.

Als het niet goed is hoor ik dikwijls "jamaar het zijn vrijwilligers", maar ik vind dat geen excuus. En zeker niet met 150k subsidie...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Haha...opa vertelt...

 

Was dat turfschip echt zo veel beter qua locatie dan het huidige chassé theater? En dan wel afgezien van de namen die toen kwamen en de aantallen bezoekers...

 

JA, Het Turfschip was een legendarisch beursgebouw, vlakbij het centrum, net achter de gevangenis. Tienduizenden stripnerds stroomden ieder jaar naar het Turfschip toe. Senior Retep sluit zich geheel aan bij opa Lecram, de stripdagen in het Turfschip waren het uithangbord van de nederlandse strip.Alle uitgevers hadden een eigen stand. Ja jonge lezertjes, allemaal waren ze present: Dupuis, Casterman, Lombard, Standaard, Oberon etc. Ook het handelarengedeelte was dik in orde.

Link naar reactie

Ja, Het Turfschip was een legendarisch beursgebouw, vlakbij het centrum, net achter de gevangenis. Tienduizenden stripnerds stroomden ieder jaar naar het Turfschip toe. Senior Retep sluit zich geheel aan bij opa Lecram, de stripdagen in het Turfschip waren het uithangbord van de Nederlandse strip. Alle uitgevers hadden een eigen stand. Ja jonge lezertjes, allemaal waren ze present: Dupuis, Casterman, Lombard, Standaard, Oberon etc. Ook het handelarengedeelte was dik in orde.

 

Het was vooral het feit dat het een gouden tijd was, met alle stripuitgevers die langskwamen.

 

Het gebouw zelf was niet echt bijzonder, maar het was wel lekker overzichtelijk en ongeveer de juiste grootte. Ook qua locatie was het OK, midden tussen Belgie en Nederland in. 

 

In latere jaren, na het vertrek uit het Turfschip, is er een lange toch van de Stripdagen langs allerlei locaties geweest, maar eigenlijk werd het daarna alleen maar minder. 

Link naar reactie

Het was vooral het feit dat het een gouden tijd was, met alle stripuitgevers die langskwamen.

 

Het gebouw zelf was niet echt bijzonder, maar het was wel lekker overzichtelijk en ongeveer de juiste grootte. Ook qua locatie was het OK, midden tussen Belgie en Nederland in.

 

In latere jaren, na het vertrek uit het Turfschip, is er een lange toch van de Stripdagen langs allerlei locaties geweest, maar eigenlijk werd het daarna alleen maar minder.

Maar de horeca toen,kon toch ook beter hoor.

Link naar reactie
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...