Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Over Dan Verlinden gesproken, hoe zou het zijn met het vervolg op Soda?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
1 uur terug, Suske zei:

Goed nieuws voor de liefhebbers van Franquin. In september krijgt "Et Franquin créa La Gaffe", toch wel  het bekendste boek over de tekenaar, eindelijk een herdruk bij Dupuis. De prijs zou 48 euro bedragen.

18839427_10154941116914006_3658321505383

Op zo'n momenten vind ik het jammer dat ik niet beter Frans spreek. :(

Link naar reactie
15 uren geleden, Suske zei:

Goed nieuws voor de liefhebbers van Franquin. In september krijgt "Et Franquin créa La Gaffe", toch wel  het bekendste boek over de tekenaar, eindelijk een herdruk bij Dupuis. De prijs zou 48 euro bedragen.

18839427_10154941116914006_3658321505383

 

Goed nieuws!!! Ik heb die gehad (het was mijn lievelingsboek!) maar op een hele stomme manier kwijtgeraakt! Tranen met tuiten...

Komt die uit met dezelfde titel? Ik heb elders gelezen dat de herdruk een andere titel krijgt. (edit : misschien heb ik het verkeerd gelezen op het Franquin-forum).

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Ik weet dat er op dit forum nog enkele abonnés zitten. 

Wat vinden jullie van de veranderingen onder de nieuwe hoofdredacteur/trice?

 

De overgang is niet te abrupt verlopen. Enkele zaken:

 

- Momenteel lopen er 4 vervolgverhalen. Dat lijkt me teveel. Ik lees liever grotere brokken, dan soms maar 4 of 5 p per aflevering.

- De huidige vervolgverhalen... Theodoor Cleysters vind ik erg goed, toch qua verhaal. Het tekenwerk is niet verbeterd, maar het verhaal maakt dat dus ruimschoots goed. 2 Robbedoesverhalen (door) tegelijk is van het goede teveel. En deze zijn niet echt mijn ding.

- Geen interview 3 weken achtereen bij elk nieuw vervolgverhaal meer. Dat lijkt me geen slechte beslissing. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse nieuwe Blauwbloezen werd dat toch wat overbodig.

Link naar reactie

Ik vind het verschil niet opvallend groot.

 

- Professor Speculoos is weg, maar dat is misschien maar beter zo, want al was het wel eens interessant, ze leken soms moeite te hebben om genoeg woorden bij elkaar te brabbelen om het stukje lang genoeg te krijgen, en daardoor zat er nogal veel vulling in (het leek wel de reep haha)

 

- de twee p's van de Redac' bevatten nu wat meer cartoons

 

- de striprecensies zijn weg Aha, dat had je blijkbaar niet gemerkt. Dat vind ik wel wat spijtiger dan het verdwijnen van Speculoos, omdat je daarmee op de hoogte kon blijven van wat er zoal verschenen. Ik moet echter toegeven dat ik nooit iets gekocht heb door die recensies (denk ik; ik koop zo veel en heb zo'n slecht geheugen dat ik het eigenlijk niet meer weet).

 

- het interview dat een nieuw feuiileton inleidt is nu niet meer over drie weken gespreid, maar over twee p's bij de eerste aflevering (de vrijgekomen pagina door het wegvallen van de recensies wordt daar blijkbaar voor gebruikt). Het is nu wat luchtiger gebracht dan vroeger. Ik vind het ook wel beter dat het niet meer over drie weken is gespreid. Er staat ook minder in, maar dat kan ook geen kwaad. Want wat blijf je schrijven als je al aan de zoveelste aflevering van een reeks bezig bent?

 

- het lijkt inderdaad dat de nieuwe redactrice meer inzet op feuilletons, maar die ontwikkeling was eigenlijk al bezig, hoor. Het is niets nieuws. Tegelijkertijd zetten de auteurs van Les Nombrils hun albums ook op als een feuilleton, al valt het niet zo op. Een tijdlang stonden er maar twee feuilletons in het blad. Dat vond ik echt te weinig. Dat er meerdere p's tegelijk worden gepubliceerd, vind ik een goede zaak, doordat de feuilletons al lang zijn afgestapt van de vaste lengte van 44 p's. Ze kunnen tegenwoordig echt véél langer worden.

 

Het opvallendste verschil is dat onder Niffle alle feuilletons vooraan werden samengebracht, dan volgden de twee p's van de Redac', en daarna alle korte verhalen, gags etc. De nieuwe, Mixhel, mengt alles weer zoals vroeger. Of dat beter of slechter is?

Eigenlijk maakt dat niks uit. Je leest tenslotte in de volgorde die je zelf kiest.

Ik spaar de afleveringen van een feuilleton altijd op, om het verhaal in één keer te kunnen lezen als het volledig is.

 

Maar door die warboel lijkt er wel meer in te staan. Dat is volgens mij ook de reden dat veel tijdschriftvoorpagina's zo warrig zijn opgemaakt; door die chaos duurt het langer voor je alles hebt gevonden en in je hebt opgenomen, en daardoor lijkt er meer te staan.

 

Doordat feuiielletons en korte stukken worden gemengd, komt het blad ook meer naar voren als een geheel, doordat die vroegere tweedeling is verdwenen. Ik denk dat Niffle voor de tweedeling koos om de lezers duidelijk te maken dat ze ook feuilletons publiceerden, en daardoor het blad te beschermen tegen lezersverlies onder invloed van de verschuiving naar volledige albums. En tegelijk stonden er korte stukken in, om lezers te winnen die zouden wegblijven als ze een blad in handen kregen, waarvan ze het gevoel hadden dat er een boel verhalen in stonden die al liepen.

 

Er zijn ook enkele nieuwe reeksen, zoals Télémaque en José. Ook Mamma Mia is relatief nieuw, maar dat kan al onder Niffle zijn gebeurd. Of Mixel haar stempel heeft gedrukt op de stijl van de verhalen, is dus niet duidelijk. Tenslotte was ze al een hele tijd redacteur, dus zal er wel al veel hebben ingestaan dat zij had gekozen. Een aardschok is de nieuwe hoofdredacteur dus niet, maar er zijn wel wat accenten verlegd.

Of die nieuwe reeksen aan Mixel te danken zijn, weet ik niet. Zo'n blad zoekt continu naar nieuwe dingen.

 

Overigens is Niffle met zijn heerschappij van 10 jaar of zo erg lang aangebleven.

Link naar reactie

Is het jullie niet opgevallen dat er nu minder supplementen (voor abonnees) zijn bijgesloten? Eén keer per twee weken in plaats van iedere week. Op het forum van spirou.com zijn er veel abonnees daardoor teleurgesteld. Een enkele zegt zelfs zich niet meer opnieuw te abonneren vanwege minder supplementen. 

Verder heb ik geen commentaar op de nieuwe hoofdredactie.

Link naar reactie
5 hours ago, cartoonesk said:

Is het jullie niet opgevallen dat er nu minder supplementen (voor abonnees) zijn bijgesloten?

 

Mij wel, ja, maar ik was nog niet zeker, omdat er vroeger ook niet élke week iets bijzat. Dus ik zat het nog wat uit.

Ik heb ook het gevoel dat er vorig jaar wel veel supplementen waren in vergelijking met de voorafgaande jaren.

Misschien waren dat ideeën die Niffle nog per se wou uitvoeren. Onze Floris heeft misschien nog geluk gehad.

PS ik ben echt niet van plan mijn Spirou te vermangelen door dat vouwen en ineenvoegen, maar ik heb het micorverhaal wél gelezen :e005: Alleen een beetje lang geleden om nog te weten wat ik ervan vond. :blush: Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het slecht was. Ik hou wal van die humoristische absurde logica in Capitain Anchois.

Link naar reactie
6 uren geleden, cartoonesk zei:

Is het jullie niet opgevallen dat er nu minder supplementen (voor abonnees) zijn bijgesloten? Eén keer per twee weken in plaats van iedere week. Op het forum van spirou.com zijn er veel abonnees daardoor teleurgesteld. Een enkele zegt zelfs zich niet meer opnieuw te abonneren vanwege minder supplementen. 

Verder heb ik geen commentaar op de nieuwe hoofdredactie.

Er werd gezegd dat er één keer per twee weken een bijlage zou zijn ipv elke week, maar dat de kwaliteit zou verbeteren. Van die verbetering heb ik nog niets gezien en in de laatste 2 nummers zat geen bijlage.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
17 uren geleden, Suske zei:

Er werd gezegd dat er één keer per twee weken een bijlage zou zijn ipv elke week, maar dat de kwaliteit zou verbeteren. Van die verbetering heb ik nog niets gezien en in de laatste 2 nummers zat geen bijlage.

Ik heb de laatste Spirou nog niet binnen maar twee weken zonder supplement is wel weinig.

 

Trouwens knip, vouw en niet ik de 'mini-récits' (micro-verhalen) wel degelijk! En ik verzamel ze in de daarvoor bedoelde doosjes, evenals de 'cartes à collectioner' (verzamelkaartjes) die ik ook knip. De stripbooks vind ik ook leuk. Stickers e.d. laat ik meestal in de Spirou zitten, al heb ik wel een afbeelding van Tebo op de w.c. op mijn badkamerdeur geplakt. ;) 

Link naar reactie
Op 5-2-2018 om 15:07, Peter Motte zei:

 

Mij wel, ja, maar ik was nog niet zeker, omdat er vroeger ook niet élke week iets bijzat. Dus ik zat het nog wat uit.

Ik heb ook het gevoel dat er vorig jaar wel veel supplementen waren in vergelijking met de voorafgaande jaren.

Misschien waren dat ideeën die Niffle nog per se wou uitvoeren. Onze Floris heeft misschien nog geluk gehad.

PS ik ben echt niet van plan mijn Spirou te vermangelen door dat vouwen en ineenvoegen, maar ik heb het micorverhaal wél gelezen :e005: Alleen een beetje lang geleden om nog te weten wat ik ervan vond. :blush: Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het slecht was. Ik hou wal van die humoristische absurde logica in Capitain Anchois.

 

Humoristische absurde logica? Maar enfin, Kapitein Ansjovis is niet meer dan een historisch accuraat naslagwerk van de zeevaart in de achttiende eeuw.

Link naar reactie
23 uren geleden, Peter Motte zei:

Gebeurt het wel eens dat er dingen van je grappen in de vertaling verloren gaan?

Er is een ongeschreven regel om jeux de mots-moppen te mijden. Daar komen meestal vodden van.

Zelfs als het in beide talen werkt, en ondanks het feit dat Dupuis Kapitein Ansjovis niet in het Nederlands publiceert, hebben ze het toch liever niet.

Onlangs had ik wel een beetje een probleem met hun sainte fantaisie-special.

Fantasie en fantaisie zijn niet noodzakelijk hetzelfde.

Link naar reactie

Deze week was er een abonneecadeau.

Misschien waren er alleen maar in januari minder dan gewoonlijk.

 

Er is een ongeschreven regel om jeux de mots-moppen te mijden. Daar komen meestal vodden van.

Zelfs als het in beide talen werkt, en ondanks het feit dat Dupuis Kapitein Ansjovis niet in het Nederlands publiceert, hebben ze het toch liever niet.

Onlangs had ik wel een beetje een probleem met hun sainte fantaisie-special.

Fantasie en fantaisie zijn niet noodzakelijk hetzelfde.

 

Er staan nochtans erg veel taalgrapjes in Spirou.

Link naar reactie

Waarschijnlijk wel.

Er zijn bijv. veel grapjes gebaseerd op klankovereenkomsten. Dat kan in het Frans verbazend vaak. Bijv: "Livre de souvenirs" (Boek met herinneringen, eigen. "Herdenkingsboek"), en "L'ivre de souveniers" (Dronken van herinneringen).

Spirou in het Frans lezen vraagt nogal eens nadenken.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...