Ga naar inhoud

Nieuw Toernooi


nobody

Recommended Posts

Toen vorig jaar geopperd werd dat er nooit meer een toernooi gehouden hoefde te worden schreef Waldorf:

--“Wel integendeel! Ik ben een groot liefhebber van toernooien. Ze staan mij toe om met mijn toetsenbord, het is scherper dan het zwaard, molenwiekend om me heen te zwaaien en vlammende betogen af te steken! Meer van dat! Met extra uitroeptekens!!!! Hop!”--

Omdat we Waldorf niet durven tegen spreken, en omdat het toernooi vorige keer een redelijk succes was, gaan we er deze winter nog eentje organiseren. 

 

Na lange, moeilijke gesprekken :) werd besloten om een Cover-van-de-Eeuw toernooi (volgens de Reep) te organiseren.
Iedereen kan twee covers indienen, tot we er 64 hebben. Die zetten we dan tegenover elkaar, zoals dat vorig jaar gebeurde. Wie er toen nog niet bij was, kan in het toernooi forum eens gaan kijken hoe het ging.  

 

 

Welke covers? Wat zijn de regels van indienen?

 

Covers van nieuwe strips uitgegeven vanaf 1 januari 2001, het is tenslotte het Cover-van-de-Eeuw toernooi, bij twijfel: Stripinfo.be, Catawiki, Bedeteque, Comic Book DB, Comics.org. 

 

-  Nederlandstalige uitgave! Strips, comics, manga, het mag allemaal, maar het moet in het Nederlands uitgegeven zijn, en dus ook de Nederlandstalige versie van de cover zijn. 

 

- Zowel de inhoud als de cover moeten van deze eeuw zijn, ook bij herdrukken, integralen, heruitgaven en comic bundelingen. De allereerste uitgavedatum telt, in welke taal dat ook is. Op Stripinfo vind je meestal ook de Franstalige of Engelstalige uitgaves. En er zijn nog de hoger vermelde sites, maar bij verschillende datums, is Stripinfo beslissend, als de strip in hun bestand zit. En natuurlijk heeft de organistatie het laatste woord in deze. 

 

Volledige front covers van strips, met de namen, tekst en logo’s er op, want dat maakt deel uit van een cover. Dus geen studies, thumbnails, prenten, covers van tijdschriften, enz... Het moet een gebruikte cover zijn van een strip
 

- Welke covers? Eigen smaak: de mooiste, leukste, grappigste, vernieuwenste... kies wat jij belangrijk vindt in een cover, en zoek zo'n covers. Over smaak valt niet te twisten, maar we gaan er wel over discuteren :). En stemmen!
 

 

Het toernooi begint pas op 1 december, maar we doen de oproep nu al, om jullie voldoende tijd te geven om de covers te zoeken, en omdat mensen covers van anderen in twijfel kunnen trekken wat de datum betreft, en dat dan moet  bewezen worden of het al dan niet een cover van ‘deze eeuw’ is.

Wij zullen ook wel controleren, maar we kunnen niet alles controleren, het vraagt zo al tijd genoeg. ;)

Eens het toernooi begonnen is, kan over de datum van de cover niet meer worden gediscuteerd. Dan is het te laat.

 

Het indienen wordt afgesloten bij 64 covers, of ten laatste op 24 november. Dan is er nog een week de tijd om over mogelijke twijfelgevallen te beslissen.

Covers indienen kan in deze draad. Zoek een zo goed mogelijke afbeelding. Als je zelf een foto neemt, doe het goed, want vorig jaar zijn sommige afbeeldingen ook afgerekend op de kwaliteit van de foto’s.

Je hoeft geen uitleg te geven bij je keuzes, maar het is aan te raden ;). De uitleg en de naam van de indiener worden altijd vermeld bij de covers tijdens het toernooi. Vermelden van eerste datum van verschijnen (en de bron), mocht je die hebben opgezocht, wordt geapprecieerd. 

 

Het is aan jullie. We hebben 64 covers nodig.  

 

--de organisatie: Yncke, Bonte en kuzuri--

Link naar reactie

Als ik het goed begrijp kan ik bijvoorbeeld 'the killing joke' van Brian Bolland dus niet indienen. Ook al is de eerste uitgavedatum in het NL 2013, dateert de oorspronkelijke cover van 1988.

 

Dat heb je goed begrepen. De eerste uitgavedatum is de datum waarop de strip voor het eerst verschenen is, in welke taal dan ook. 

Link naar reactie

Laat ik niet met de geijkte iconische covers komen, die vast hoge ogen zullen gaan gooien (re. ook de wedstrijd van de SSZ kort geleden: Het Gele Teken als winnaar, Kuifje covers etc.), dus hieronder alvast een cover die mij opviel vanwege het mooie kleurgebruik (o.a. de schaduwen) en de (vakantie)vrolijkheid die ervanaf straalt:

post-829-0-60161100-1477301877_thumb.jpg

Link naar reactie

Dit is mijn eerste keuze: De tuin van Daubigny. Deze cover heeft alles wat een goede cover moet hebben; veel sfeer, mooie kleuren, een goede compositie en eenvoud.

Drie jaar geleden kreeg ik de tekening al te zien. Toen was nog niet bekend of ze zou gebruikt worden als cover, maar uiteindelijk heeft Luc Cromheecke een zeer goede keuze gemaakt.

13310407_10210204396295129_6726502358017

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Deze cover spreekt mij enorm aan qua kleurgebruik en weet perfect mijn fantasie te prikkelen. De natte, met neon-verlichte straten, waar een klein meisje wordt achtervolgd door een groot, zwart monster, een beeld dat tot de verbeelding spreekt, een beetje alsof je als vierjarige binnenvalt tijdens een film zoals Blade Runner of Star Wars, je weet niet wat er gebeurt maar intrigeren doet het enorm.

 

post-783-0-44070500-1477303966_thumb.jpg

Link naar reactie

Die Iconische covers kunnen ook niet ;) daar hebben we goed over nagedacht. 

Ik heb een grotere afbeelding gezocht, tenzij je die kleine wil gebruiken. 

 

 

Ah, overheen gelezen.

Maakt de wedstrijd inderdaad extra leuk!!

En dank voor de grotere afbeelding (maakt hem nog mooier :e005: ).

Link naar reactie

Deze cover spreekt mij enorm aan qua kleurgebruik en weet perfect mijn fantasie te prikkelen. De natte, met neon-verlichte straten, waar een klein meisje wordt achtervolgd door een groot, zwart monster, een beeld dat tot de verbeelding spreekt, een beetje alsof je als vierjarige binnenvalt tijdens een film zoals Blade Runner of Star Wars, je weet niet wat er gebeurt maar intrigeren doet het enorm.

 

attachicon.gifkoma.jpg

 

Hier heb ik ook een grotere voor gezocht. Met google afbeeldingen, is dat niet zo moeilijk, mensen ;) hint hint

 

post-585-0-17953100-1477305512.jpg

Link naar reactie

Beeldschoon-3.jpg

 

Dit is alvast mijn eerste keuze. Beperkte sterke kleuren ( blauw - rood ), één duidelijke leesrichting van linksboven naar rechtsonder. Letterlijk trapsgewijs naar beneden. Eén centraal beeld van een ongelooflijk knap meisje - in minimalistische pennentrekken getekend. Zij is omringd door een groot zwarte leegte die bij nader inzicht allemaal monsters zijn. Ragfijn en übergedetailleerd getekend. Die Jeroen Bosch-monsters tonen hun tanden maar blijven op afstand, doodsbang van de vastberadenheid van het meisje/heks/whatever. Enorm intrigerend en vooral beeldschoon. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Dit is alvast mijn eerste keuze. Beperkte sterke kleuren ( blauw - rood ), één duidelijke leesrichting van linksboven naar rechtsonder. Letterlijk trapsgewijs naar beneden. Eén centraal beeld van een ongelooflijk knap meisje - in minimalistische pennentrekken getekend. Zij is omringd door een groot zwarte leegte die bij nader inzicht allemaal monsters zijn. Ragfijn en übergedetailleerd getekend. Die Jeroen Bosch-monsters tonen hun tanden maar blijven op afstand, doodsbang van de vastberadenheid van het meisje/heks/whatever. Enorm intrigerend en vooral beeldschoon. 

 

Mooie keus!

Link naar reactie

tweede keuze

 

ZL_Charlet_1.jpg

 

2042_Kabbala1.jpg

Mijn tweede keuze is Kabbala deel 1. Een cover zo mooi dat de uitgever ze niet durfde te verknallen door er een reeksnaam op te zetten, en daarom maar koos voor een gemakkelijk te verwijderen stickertje - iets wat dan net weer de aandacht trok. Allez, dat maak ik mezelf toch graag wijs. Een verlaten speelplaats, krijttekeningen, een jongetje met een bal, bijna weggedrukt door een opzettende stad. Op de achtergrond een vuurbal die op het ventje afkomt waardoor zijn schaduw op ons valt. Lang getwijfeld of het jongetje ons al of niet moest aankijken. Door ons niet te kijken, wint de dreigende stad het... en zo hoort het hier te zijn. 

 

Mooi en beangstigend.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb de winnaar al gevonden :D

Blankets is zo voordehandliggend als beste alles, dat je het zomaar over het hoofd zou kunnen kijken.

Maar als ik 1 boek mag houden, uit mijn hele collectie, is het toch misschien Blankets.

Een perfect boek over de kleine grote dingen des levens, met een perfecte cover, aja.

 

 

9200000000038041.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...